עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

תביעה נגד עורך דין – איזה פיצוי תקבלו עקב רשלנות מקצועית?

תביעה נגד עורך דין

מתי אפשר להגיש תביעה נגד עורך דין?

תביעה נגד עורך דין יכולה להוביל לפיצוי כספי משמעותי אך חשוב מאוד להבין שלא ניתן ולא כדאי להגיש תביעה בגין רשלנות מקצועית נגד עורך דין כשלא מדובר במקרה אמיתי בו עורך הדין התרשל (לא די בחוסר שביעות רצון מהטיפול או מהתוצאה), לא קיים את חובותיו כעורך דין, או אם לא נגרם לכם נזק אמיתי.

תביעה נגד עורך הדין תדחה אם לא מדובר ברשלנות או אם לא נגרם נזק, ובית המשפט יחייב אתכם בהוצאות משפט, אשר עשויות להגיע לסכומים גבוהים מאוד (אלפי שקלים ואף הרבה יותר מכך במקרים חריגים).

כך שאם אתם לא שבעי רצון מעורך הדין שלכם והחלטתם "לנקום", "להציק" או "להטריד" אותו סתם כך – כנראה שהגשת תביעה נגדו לא יהיה הצעד הנכון.

דבר חשוב נוסף שחובה להפנים טרם הגשת תביעה נגד עורך דין הוא שלא כל טעות של עורך דין היא סיבה לתבוע בגין רשלנות מקצועית. לדוגמה: עורך דין שבחר בטקטיקה מסוימת לצורך הגשת תביעה כספית וניהול המשפט, הפסיד במשפט עצמו, על אף שעשה את מירב המאמצים להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור לקוחו. במקרה שכזה כלל לא בטוח שהגשת תביעה נגד עורך הדין בגין רשלנות תסתיים בניצחון בבית המשפט.

לעומת זאת, במצב שבו עורך דין שלא מטפל בתיק כלל או אם היה על עורך הדין להגיש כתב הגנה במועד מסוים והוא לא עשה זאת ללא הסבר המניח את הדעת (כמו לדוגמה: הגשת בקשה להארכת מועד להגשת כתב הגנה), סביר להניח שבית המשפט יקבל את התביעה, ויחייב את עורך הדין בנזקי הלקוח.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות נגד עורכי דין. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר על תביעה נגד עורך דין

מה צריכים לעשות כדי להגיש תביעה נגד עורך דין?

כמו בכל תביעה אזרחית אחרת חייבים לאסוף תיעודים וראיות אשר תומכות בטענות התובע. תביעה נגד עו"ד ללא ראיות תוביל לכישלון חרוץ. לאחר איסוף הראיות מומלץ להתייעץ עם עורך דין אזרחי כדי להבין האם בידיכם ראיות מספקות.

מהן אותן ראיות הנחוצות להצלחה בתביעה נגד עורך דין?

ראיות טובות לצורך הגשת תביעה יכולות להיות התכתבות בין עורך הדין ללקוח בו מודה עורך הדין ששכח לבצע מטלה או שלא הגיש מסמך לבית המשפט.
הקלטות שיחה עשויות להיות ראיה טובה נוספת. במקרה זה יש לתמלל את השיחה ולצרף הצהרת מתמלל.
לעיתים בית המשפט עצמו קובע בפרוטוקול או בפסק דין שעורך הדין לא ביצע כפי שצריך או שכח לבצע את שהיה עליו לבצע. במקרה כזה יהיה קשה יותר לעורך הדין להתגונן בהליך של תביעה נגדו.

מה כדאי לעשות לפני הגשת תביעה נגד עורך דין?

 טרם הגשת תביעה נגד עו"ד מומלץ לשלוח מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, וזאת ממספר סיבות:

  1. יתכן מאוד שעורך הדין יסכים איתכם שהוא לא ביצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר. במקרה כזה יתכן שהגשת תביעה נגד עורך הדין תהיה מיותרת, שכן, תגיעו להסכמה שתהיה מקובלת עליכם (לדוגמה קבלת סכום כלשהו משכר הטרחה ששולם לעורך הדין, או כולו. יתכן שעורך הדין אף יסכים לפצות אתכם בצורה כלשהי).
  2. אף אם עורך הדין לא יסכים איתכם שהוא התרשל (וברוב המקרים הוא לא יסכים איתכם בעניין זה) סביר להניח שהוא יענה על טענותיכם בכתב. יתכן שדווקא במענה הכתוב של עורך הדין יהיה נתון כלשהו שיסייע לכם בניהול ההליך המשפטי נגדו. בכל מקרה, טענותיו יהיו ידועות לכם עוד לפני הגשת תביעה נגד עו"ד.
  3. הוצאות כספיות בניהול תביעה נגד עו"ד – פניה בכתב לפני הגשת תביעה נגד עורך דין עשויה לחסוך תשלום שכר טרחה לעורך הדין החדש שתשכרו לצורך עניין זה. אין להתעלם גם מאגרת בית המשפט שתצטרכו לשלם בעת הגשת תביעה נגד עו"ד.
  4. זמן ועצבים – לפני הגשת תביעה כלשהי, ובוודאי במקרים בהם רוצים להגיש תביעה נגד עורך דין, שוכחים לקחת בחשבון שההליך המשפטי כרוך בהשקעת זמן רב מאוד (פגישות עם עורך הדין שייצג אתכם, קריאת תצהירים, הגעה לדיונים בבית המשפט, הגעה לפגישות מהו"ת וגישור, נסיעות לדיונים ועוד), וכן, מתח רב.
    במקרים רבים תראו שההליך אינו מתנהל כמצופה (ואין זה אומר שגם עורך הדין החדש שלכם מתרשל), ולכן לעיתים כדאי לוותר מראש על סכום מסוים על מנת להגיע להסכמה עם עורך הדין שהתרשל, ובכך להמנע מבזבוז זמנכם וחרדות מיותרות.
  5. לא כל עורך דין מוכן (ויודע) להגיש תביעה נגד עורך דין.

הוראות החוק בעניין תביעה נגד עורך דין

סעיף 54 לחוק לשכת עורכי הדין:

במילוי תפקידיו יפעל עורך דין לטובת שולחו בנאמנות ובמסירות, ויעזור לבית המשפט לעשות משפט.

 כלל 2 לכללי לשכת עורכי הדין:

עורך דין ייצג את לקוחו בנאמנות, במסירות, ללא מורא, תוך שמירה על הגינות, על כבוד המקצוע ועל יחס כבוד לבית המשפט.

המכנה המשותף בשני הסעיפים היא הקביעה כי על עורך הדין לפעול לטובת הלקוח בנאמנות ובמסירות. לקביעה זו משמעות רבה בכל הקשור לסוגיית רשלנות מקצועית, ולמצב של תביעה נגד עורך דין.

כך לדוגמה; כאשר עורך דין מחליט על אסטרטגיה מסוימת בניהול תביעה, ובסופו של דבר מתברר כי אסטרטגיה זו הייתה מוטעת והובילה לתוצאה שלילית מבחינת הלקוח, אין הדבר אומר כי מדובר בהכרח במצב של רשלנות מקצועית ואין הדבר מצדיק בהכרח תביעה נגד עורך דין. כלומר, שיקול דעת מוטעה מצידו של עורך הדין לא יהווה בהכרח עילה להגשת תביעה נגד עורך דין בגין רשלנות מקצועית.

אף אם תוגש תביעה נגד עורך דין במקרה כזה, סיכוייה להתקבל אינם גבוהים.

 לעומת זאת, במצב בו על עורך הדין להגיש לדוגמה תצהירים, ערעור במועד, בקשת רשות להתגונן (גם אם הוא לא מאמין שבקשה זו תועיל ללקוח), והוא לא הגישם במועד (או בכלל), יהווה הדבר, לרוב, עילה טובה לצורך תביעה נגד עורך דין. אם מדובר במצב שבו עורך הדין עדיין מייצג אתכם בתביעה, במקרים אלה כדאי לשקול החלפת ייצוג עורך דין באופן מיידי

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין: כדי להגיש תביעה נגד עורך דין חשוב מאוד להכיר את הפסיקה והחקיקה הרלוונטית

הוראות הפסיקה בעניין תביעה נגד עורך דין

קיימת פסיקה ענפה בסוגיית רשלנות מקצועית של עורכי דין והגשת תביעה נגד עורך דין. במקרים מסוימים ניתן אפילו להגיש תביעה ייצוגית נגד עורך דין. במרבית פסקי הדין חוזרת הקביעה כי על עורך הדין חלה חובת זהירות מוגברת כלפי לקוחותיו.

 כך לדוגמה נקבע בת"א 1273/04 פנטהאוז רחמני נכסים נ' יובב פפר [(פורסם בנבו), 18.7.2010]:

 "חובת הזהירות של עורך דין כלפי לקוחו היא מסוג חובת הזהירות של נותני שירות. הלקוח מסתמך על כישוריו, ידיעותיו וחובותיו המקצועיות של עורך הדין, ואחריותו של עורך הדין היא אחריות מקצועית. על כן, סטנדרט הזהירות הנדרש מעורך דין כלפי לקוחו הוא של "עורך דין סביר" והוא גבוה יותר משל "האדם הסביר", כפי שאמר הנשיא ברק בע"א 2625/02 סילביונחום נ' דורנבאום, פ"ד מח(3) 385 (2004) (להלן: עניין סילביו נחום), בעמ' 424-425:

 "הסטנדרט הוא רמת המיומנות והזהירות הנדרשת מבעל מקצוע כלפי מי שהוא חב כלפיו, לצד כללי האתיקה הקובעים את נורמות ההתנהגות הראויות לעורך דין". “

 עוד בעניין רשלנות מקצועית נפסק כך:

"אין חולק,כי עורך דין חב ללקוחו חובת זהירות, להגן על ענייניו ולפעול עבורו במיומנות, במקצועיות ובנאמנות. על עורך הדין חלה חובת זהירות ככל בעל מקצוע אחר שנותן שירות, לפעול כאיש מקצוע מיומן וזהיר. בנוסף, חלה על עורך הדין חובה לנהוג  כלפי לקוחו בנאמנות ובמסירות (ראו ס' 54 לחוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961, כלל2 לכללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), תשמ"ו- 1986 ופסק הדין בעניין לוי נ' שרמן הנ"ל).

כפי שמציינים המלומדים פרידמן וכהן, האחריות בגין הפרת ההתחייבות להגיש כתב הגנה או בקשת רשות להתגונן כמו גם להגיש ערעור, להבדיל מהשגת תוצאה של הצלחה לגופו של עניין במתן רשות להתגונן, בדחיית התביעה או בזכיה בערעור, לפיה עניין- היא אחריות מוגברת:

בענייננו, הנתבע נטל על עצמו את "ייצוג הלקוח בשלב הרשות להתגונן". ייצוג הלקוח בשלב הרשות להתגונן אינו מחייב דווקא הגשת בר"ל. גם סיום התיק בפשרה בטרם הגשת בר"ל הינו "ייצוג הלקוח בשלב הרשות להתגונן" כאמור בהסכם.

אך אי-הגשת בר"ל במועד מבלי שהושגה אורכה כדין להגשת הבר"ל במועד נדחה אחר או מבלי שהתיק הסתיים בהסכמה בפשרה טרם המועד האחרון להגשת הבר"ל – אינה מצויה בתחום אפשרויות הפעולה של עורך דין סביר שנטל על עצמו לייצג את הלקוח בשלב הרשות להתגונן.

כל עוד לא הסתיים התיק בפשרה טרם המועד האחרון להגשת הבר"ל, החלטה שלא להגיש בר"ל איננה החלטה שעורך הדין יכול לקבל בעצמו, ללא הסכמה מודעת ומפורשת של הלקוח, וזאת גם אם עורך הדין סבור שאין בבר"ל כל ממש.

בכך התרשל הנתבע כלפי התובע והפר את ההסכם עמו."

בעניין זה ראו – ת"א 45161-03-10 אהרן חיון נ' ילון מיכאל אדגר הכט [(פורסם בנבו), 30.12.2012].

חיוב עורך דין בנזק שנגרם ללקוח

במקרים מסוימים, רשלנות מקצועית עשויה להוביל לכך שעורך הדין יהיה אחראי לכל הנזק שנגרם ללקוח, אם וככל שתוגש תביעה נגד עורך דין. לעניין זה בת"א 7205-12-09 לידיה ירמישין נ' עו"ד דניאל דרבקין (פורסם בנבו, 4.5.2014), נפסק כך:

"התביעה הוגשה על ידי התובעת באמצעות הנתבעים. המדובר בנתבעים, שהינם עורכי דין ואשר העניקו לתובעת ייעוץ משפטי בכל הקשור להגשת התביעה. המדובר בתביעה לתשלום סך של 46,907 ₪.

נראה, כי על הנתבעים לשאת בתשלום סך זה, וזאת לנוכח התרשלותם בניהול התביעה, כאשר התרשלות זו הביאה בסופו של דבר למחיקת התביעה…

סיכום

התובעת העמידה תביעתה בגין הנזק הממוני על סך של 46,445 ₪ בלבד. דין התביעה לתשלום סך זה להתקבל במלואה.”

תביעה נגד עורך דין
ניתן לקבל פיצוי כספי משמעותי בעקבות תביעה נגד עורך דין

האם ניתן להגיש תביעה נגד עורך דין ללא עורך דין?

תאורטית הדבר אפשרי, אך בהחלט לא מומלץ לנהל תביעה נגד עו"ד באופן עצמאי. על מנת למקסם את סיכויי התביעה יש לפנות לעורך דין אשר עוסק, בין היתר, בתחומו של עורך הדין אשר התרשל.

בנוסף, לצורך הגשת תביעה נגד עו"ד מומלץ ביותר להיעזר בעורך דין אשר מכיר היטב את כל החקיקה הרלוונטית לרשלנות מקצועית, וכן, את פסיקת בתי המשפט הרבה שקיימת בעניין זה.

האם יש חלופות להגשת תביעה נגד עורך דין?

במקום להגיש תביעה נגד עורך דין אפשר לפנות ללשכת עורכי הדין ולהגיש תלונה נגד עורך דין. ההבדל בין השניים הוא מהותי. בעוד שבמקרים של תביעה נגד עורך דין מי שדן בתיק הוא שופט, במקרים של תלונה נגד עורך דין מי שדן בתלונה הם עורכי דין השייכים לוועדת האתיקה של לשכת עורכי הדין. אנשים מניחים, בשוגג, שעורכי דין לעולם לא "יענישו" עורך דין אחר כדי שבעתיד עורכי דין אחרים לא "יענישו" גם אותם. מדובר בהנחה שגויה.

לעיתים העונשים שנקבעים על ידי ועדת האתיקה הם חמורים מכל פסיקת פיצויים שאתם עשויים לזכות בבית המשפט. לעומת תביעה, במקרה בו מוגשת תלונה אשר מתבררת ונמצאת כמוצדקת, הדבר עשוי להוביל אף להשהיית או הרחקת עורך הדין מלשכת עורכי הדין. משמעות הדבר היא שעורך הדין לא יוכל לעסוק בעריכת הדין.

מה עדיף – תביעה נגד עורך דין או תלונה נגד עורך דין?

קשה להכריע בשאלה זו וברוב המקרים התשובה האם להגיש תביעה נגד עורך דין או תלונה נגד עורך דין תלויה בנסיבות הספציפיות של כל לקוח ולקוח.
יתכן שכדאי לשקול נקיטת תביעה נגד עורך דין וגם תלונה נגד עורך דין. להחלטה כזו יש השלכות לא מעטות וכדאי לשקול אופציה זו בכובד ראש.

תביעה נגד עורך דין
לפני הגשת תביעה נגד עורך דין תתייעצו עם עורך דין שעוסק בתחום רשלנות מקצועית

לסיכום

זכרו, לא כל טעות של עורך דין תהווה עילה טובה לצורך הגשת תביעה נגדו בגין רשלנות מקצועית. דינן של תביעות לא מבוססות בגין רשלנות מקצועית להדחות, והתובע אף עשוי להיות מחויב בהוצאות משפט.

מקרים המצדיקים הגשת תביעה נגד עורך דין בגין רשלנות מקצועית הם מקרים שבהם עורך הדין יצר נזק ללקוח. לדוגמה: לא הגיע לדיון, לא הגיש כתב טענות במועד, גבה את שכר הטרחה אך לא ביצע שום עבודה. ישנם גם מקרים קיצוניים יותר בהם עורך דין גונב מהלקוח את הכספים שלו (לדוגמה: גניבת כספי נאמנות או כספים שנפסקו לטובת הלקוח אך הועברו לעורך הדין, ועורך הדין כלל לא מעדכן את הלקוח שהוא קיבל את הכספים).

ישנם מקרים שלא מתאימים להגשת תביעה נגד עורך דין. לדוגמה: אם עורך הדין ביצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר, אך הלקוח הפסיד בתביעה, אין זה אומר שעורך הדין בהכרח התרשל בתפקידו. נקיטת אסטרטגיה מסוימת שהובילה להפסד בהמשפט אינה מצדיקה הגשת תביעה נגד עורך דין.

מומלץ מאוד להתייעץ עם עו"ד כאשר קיים חשש לרשלנות מקצועית של עורך דין, טרם הגשת תביעה נגד עורך דין או טרם הגשת תלונה נגד עורך דין.

שאלות נפוצות בעניין תביעה נגד עורך דין או תלונה נגד עורך דין

  • מה ההבדל בין תלונה נגד עורך דין לבין תביעה נגד עורך דין?

    מדובר בשני הליכים שונים. תלונה נגד עורך דין מוגשת ללשכת עורכי הדין. תביעה נגד עורך דין מוגשת לבית המשפט.
    בשני המקרים הסנקציה נגד עורך הדין תהיה שונה. בפניה ללשכת עורכי הדין ניתן לצפות שלשכת עורכי הדין תפעל נגד עורך הדין בפן המשמעתי. הגשת תביעה נגד עורך דין מטרתה, לרוב, לקבל סעד כספי.

  • האם ניתן להגיש תביעה נגד עורך דין לבית משפט לתביעות קטנות?

    כן. יחד עם זאת, במקרים מסוימים בית המשפט לתביעות קטנות בוחר להעביר את התיק (ביוזמתו או לבקשת אחד הצדדים) לבית משפט השלום, משום שמקרים אלה לא תמיד מתאימים להתברר כתביעה קטנה.

  • האם חייבים להגיש תביעה נגד עורך דין כדי לפתור מחלוקת?

    לא. ניתן לפנות ללשכת עורכי הדין כדי שתבחן את המקרה ובמידת הצורך תסייע בהתנהלות מול עורכי דין.

  • מה כדאי לעשות לפני הגשת תביעה נגד עו"ד?

    כמו בכל תביעה אחרת יש להצטייד בראיות מתאימות. אספו את כל הניירת הרלוונטית, הקלטות שיחות, התכתבויות וכל מסמך או נתון אחר שעשוי להיות רלוונטי.
    גם במסגרת תביעה נגד עו"ד צריכים להוכיח שנגרם לכם נזק. ללא ראיות מתאימות לא תצליחו לעשות זאת.

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב