שוקלים הגשת תביעה ייצוגית בדיני עבודה? תחילה פנו לארגון העובדים

תביעה ייצוגית בדיני עבודה שונה מתביעה ייצוגית נגד בית עסק פרטי, וטרם אישורה בית הדין יבחן האם ניהול תביעה ייצוגית תהיה הדרך היעילה ביותר לצורך בירור המחלוקת (לדוגמה; יתכן מצב בו אישורה של תביעה ייצוגית בדיני עבודה יוביל לפשיטת רגל של המעסיק, אשר יאלץ לפטר את כל העובדים. האם מצב (קיצוני) זה יכול להחשב לדרך היעילה ביותר לבירור המחלוקת?).

בתאריך 13.3.2016 ניתן פסק דין של בית הדין הארצי בע”ע 19419-12-12 מודיעין אזרחי נ’ דניס קויטמן, בו פורט בהרחבה מהי “דרך המלך” לפיה יש לפעול טרם הגשת תביעה ייצוגית בדיני עבודה. פסק דין זה ממשיך וממחיש את החשיבות שנותנות הערכאות המשפטיות השונות לסוגיית הפניה המוקדמת, טרם הגשת תביעה ייצוגית (כך לדוגמה; בשנה שעברה פסק בית המשפט העליון כי טרם הגשת תביעה ייצוגית נגד רשות, חובה להקדים ולבצע פניה מוקדמת, שאם לא כן, יפגעו הגמול ושכר הטרחה שישולמו בסופו של ההליך לתובע הייצוגי ובא כוחו).

בסוגיית הפניה המוקדמת לארגון העובדים, טרם הגשת תביעה ייצוגית בדיני עבודה, נפסק בפסק הדין, בין היתר, כך:

כיוון שדרך המלך לבירור פגיעה בזכויות עובדים במקום עבודה מאורגן היא דרך ההליך הקיבוצי על פי סעיף 24(א)(2) לחוק בית הדין לעבודה; אין סעיף זה נמנה על הסעיפים המפורטים בתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות, שבגינם ניתן להגיש תובענה ייצוגית.

לפיכך, בהתאם לסעיף 3(א) לחוק תובענות ייצוגיות, תשסו–2006 (להלן גם – החוק), אין עובד או עובד לשעבר יכול להגיש תובענה ייצוגית שעילתה פגיעה רוחבית בזכויות עובדים, שהסמכות לתבוע בגינה מסורה על פי חוק לארגון העובדים היציג.

בהשלמה לאמור נקבע בסעיף 10(3) לתוספת השנייה לחוק תובענות ייצוגיות, כי אפילו מדובר בעילת תביעה שניתן להגיש לגביה בקשה לאישור תובענה ייצוגית על פי סעיף 24(א)(1) לחוק בית הדין לעבודה – אין להגישה, כשמדובר בתביעת עובד שחל עליו הסכם קיבוצי המסדיר את תנאי עבודתו.

משאלה הם הדברים, פנייה של המבקש להגיש תובענה ייצוגית לארגון העובדים היציג, טרם הגשתה, על מנת להסב שימת לבו, או לברר פועלו או לוודא את אשר הוא מתכוון לפעול ביחס לפגיעה בזכויות קבוצת עובדים; פנייה שכזאת – הכרחית. ככל שלא נעשתה פנייה כאמור והתובענה הייצוגית הוגשה מבלעדיה, ניתן לדחותה על הסף במקרים המתאימים, על פי סעיף 3 לחוק תובענות ייצוגיות, זאת מחד.

מאידך, על ארגון העובדים, מצדו, להשיב תוך זמן סביר לפניית המבקש להגיש תובענה ייצוגית. אם ארגון העובדים לא עשה כן, או אם תשובתו אינה מספקת אין מניעה לעצם הגשת התובענה הייצוגית לבית הדין על פי סעיף 3(א) לחוק, חרף הוראת סעיף 10(3) לתוספת השנייה לחוק. כלומר, אפילו אם מדובר במקום עבודה מאורגן שעל עובדיו חל הסכם קיבוצי.

[Total: 18 Average: 4.6]

מאמר זה נכתב על ידי עורך דין אדי בליטשטיין, אשר עוסק בליטיגציה אזרחית - מסחרית מורכבת, תוך מתן דגש על תביעות כספיות בסכומים גבוהים. ההליכים המשפטיים בהם עורך דין אדי בליטשטיין מטפל מסוקרים באופן קבוע ובהרחבה בכלי התקשורת השונים (דוגמאות לכתבות תוכלו לקרוא באתרנו).