חוק שירותי תעופה מסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול טיסה – עיכוב טיסה – דחיית טיסה. יחד עם זאת, חברות התעופה אינן ממהרות לספק לנוסעים את ההטבות המגיעות להם ואף לא טורחות ליידעם, כנדרש על פי החוק, על הטבות אלה.

אם כך, מה מגיע לנוסעים בעת ביטול טיסה על פי חוק שירותי תעופה ?

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע”ב – 2012 (הידוע גם בתור “חוק טיבי”) קובע אילו הטבות מגיעות לנוסעים בעת ביטול טיסה. סעיף זה קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה והוא נתקל במצב של ביטול טיסה, או שטיסתו נדחתה בשמונה שעות או יותר, זכאי להטבות הבאות (סעיף 6 לחוק):

מעוניינים לשוחח עם עורך דין אדי בליטשטיין בנושא זה? השאירו פרטים ליצירת קשר

אם המידע שאתם קוראים סייע לכם נשמח אם תשתפו אותו

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

1. שירותי סיוע – מדובר בשירותים המוענקים לנוסעים אשר שוהים בנמל התעופה. שירותים אלה כוללים מזון ומשקאות, בהתאם לזמן המתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון, שתי שיחות טלפון, משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דוא”ל, לפי בחירת הנוסע.

אם חברת התעופה לא מספקת לנוסע את שירותי הסיוע המגיעים לו בגין ביטול הטיסה היא חושפת את עצמה לתביעה אזרחית אשר עשויה להגיע עד לסכום של 10,190 ש”ח ללא הוכחת נזק. חוק שירותי תעופה קובע כי פיצוי זה יתעדכן פעם בשנה ולכן יתכן שבמועד שתקראו מאמר זה סכום זה יהיה מעט שונה.

רוצים לקבל עדכונים משפטיים בנושא זה ובנושאים משפטיים מעניינים נוספים? הזינו מייל ונדאג שתמיד תשארו מעודכנים – השירות לא כרוך בתשלום

אנחנו לא שולחים דואר זבל אלא רק מידע משפטי שימושי. ניתן לבצע הסרה בכל שלב.

1. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.

2. פיצוי כספי.

שימו לב: חוק טיבי אינו קובע כי על חברת התעופה להחזיר לנוסע את כל ההוצאות בהן נשא עבור בית מלון שהזמין ו/או פעילויות נוספות. ביטול טיסה מזכה בהטבות שקבועות בחוק אך לא מעבר לכך.

פיצוי כספי לא ינתן בכל ביטול טיסה. לדוגמה; במבצע צוק איתן חברות תעופה רבות סירבו להעניק לנוסעים פיצוי כספי בגין ביטול טיסה, כנדרש על פי חוק טיבי, והסתמכו על סעיף 6(ה)(1) לחוק אשר קובע כי הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם חברת התעופה תצליח להוכיח שהטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, וגם אם הייתה עושה כל אשר ביכולתה – לא הייתה יכולה למנוע את ביטול הטיסה (שימו לב: חוק שירותי תעופה מחריג פיצוי כספי אך עדיין מחייב את חברות התעופה לספק את יתר ההטבות).

חברות התעופה טענו כי המצב הביטחוני בישראל לא היה יציב יציב, נמל התעופה נמצא בטווח הרקטות, ולכן לא היה באפשרותן לקיים את הטיסות. מסיבה זו בתי המשפט לא חייבו את חברות התעופה לשלם את הפיצוי הכספי הקבוע במסגרת חוק טיבי. יחד עם זאת, בתי המשפט קבעו כי חברות התעופה לא יכולות להתעלם מיתר החובות המוטלות עליהן מכוח החוק.

ביטול טיסה על ידי חברת התעופה עשויה להיות עילה טובה להגשת תביעה ייצוגית מכוח חוק טיבי, משום שמספר הנפגעים הוא רב ואף קל לאיתור.
עו”ד אדי בליטשטיין מנהל תביעות ייצוגיות בתחום התיירות מכוח חוק שירותי תעופה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

למידע נוסף בדבר חוק שירותי תעופה (“חוק טיבי”) לחצו כאן.

מעוניינים לשוחח עם עורך דין אדי בליטשטיין בנושא זה? השאירו פרטים ליצירת קשר

אם המידע שאתם קוראים סייע לכם נשמח אם תשתפו אותו

עקבו אחרינו ברשתות החברתיות

מאמר זה נכתב על ידי עורך דין אדי בליטשטיין, אשר עוסק בליטיגציה אזרחית - מסחרית מורכבת, תוך מתן דגש על תביעות כספיות בסכומים גבוהים. ההליכים המשפטיים בהם עורך דין אדי בליטשטיין מטפל מסוקרים באופן קבוע ובהרחבה בכלי התקשורת השונים (דוגמאות לכתבות תוכלו לקרוא באתרנו).