מסרים פוליטיים – האם נכללים בגדר “חוק הספאם”?

כמדי כל תקופת בחירות גם הפעם צפויים להיות משוגרים מסרים פוליטיים באמצעות הודעות SMS והודעות דוא”ל. עולה השאלה האם מסרים פוליטיים אלה הנשלחים באמצעים אלקטרוניים נכנסים בגדר סעיף 30א לחוק התקשורת?

ספאם או דואר זבל הוא מסר שנועד לעודד הוצאת כספים. לא פעם עלתה הטענה כי גם מסרים פוליטיים מעודדים הוצאת כספים (לדוגמה: באמצעות תרומות למפלגה או למתמודד) ולכן גם הם צריכים להיכלל בגדר סעיף 30א לחוק התקשורת (הידוע כ”חוק הספאם”).

מסרים פוליטיים – האם נכללים בגדר חוק הספאם?

מסרים מטעם פוליטיקאים הגיעו לא אחת לפתחו של בית המשפט אשר נאלץ להכריע בעניין. כך לדוגמה בפסק דין ת”ק 544-06-09 ניסים ואמירה כהן נ’ מפלגת קדימה נפסק כך:

מלשון החוק עולה אם כן כי המחוקק אמנם יצר נוסחת איזון, שבמסגרתה לא כל שליחת מסרונים עשויה לגבש עוולה לפי החוק. אכן, ראוי הוא שגם מפלגות פוליטיות יקפידו בשליחת מסרונים, על מנת לצמצם ככל האפשר הטרדות מיותרות לנמענים, ובפרט שיקימו מנגנונים שיאפשרו חסימה מיידית של שליחת מסרונים לנמענים שהודיעו שאינם מעוניינים בקבלת מסרונים; אך בדברים אלה אין כדי לשנות את ההגדרות שנקבעו בחוק ולהפוך את המסרונים דנא לדבר פרסומת שמטרתו לעודד הוצאת כספים.”

הסוף למשלוח מסרים פוליטיים

בהצעת החוק לתיקון לחוק התקשורת מוצע להוסיף סעיף נוסף – סעיף 30ב, אשר יקבע, בין היתר, את ההוראות הבאות:

“איסור שיגור מסר מטריד – “מסר מטריד” – מסר הכלול בהודעה אלקטרונית או בהודעת מסר קצר, שנשלח לנמען או לקבוצה של נמענים, עשר פעמים ביממה אחת או שישים פעמים בשבוע, לרבות מסרים שונים בעלי אותו תוכן.”
סעיף ב – “לא ישגר אדם, בעצמו או באמצעות אחר, מסר מטריד.”

דברי ההסבר לתיקון חוק התקשורת מסבירים כי מסרים פוליטיים הם אלה אשר הביאו לתיקון החוק. על פי דברי ההסבר המחוקק לא היה מודע לכך כי עולם האינטרנט ינוצל להפצת מסרים פוליטיים בכמות ובצורה שהדבר נעשה עד היום.

יודגש, נכון למועד כתיבת מאמר זה התיקון לחוק התקשורת טרם נכנס לתוקפו, ולכן כנראה שגם במערכת הבחירות הקרובה פוליטיקאים ימשיכו להטריד את מנוחתנו.

נתקלתם במסרים שיווקיים שנשלחו במייל או פקס? יתכן שיש מקום להגשת תביעה ייצוגית. פנו לעורך דין אדי בליטשטיין לקבלת פרטים נוספים.

[Total: 24 Average: 4.5]

מאמר זה נכתב על ידי עורך דין אדי בליטשטיין, אשר עוסק בליטיגציה אזרחית - מסחרית מורכבת, תוך מתן דגש על תביעות כספיות בסכומים גבוהים. ההליכים המשפטיים בהם עורך דין אדי בליטשטיין מטפל מסוקרים באופן קבוע ובהרחבה בכלי התקשורת השונים (דוגמאות לכתבות תוכלו לקרוא באתרנו).