שאלות כלליות בנושא זה ניתן לשאול בתחתית העמוד (במקום המיועד לכתיבת תגובות) ונשתדל לסייע. כמו כן, נשמח אם תכתבו לנו בתגובות אם מצאתם באתרנו את המידע המשפטי שחיפשתם, ואם לא, נשמח אם תציינו מה היה חסר לכם במאמר או במאמרים שקראתם באתרנו.

בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה על ידי משרדנו (אשר הוכרה בשלב מאוחר יותר כתביעה ייצוגית) לא תמנע יותר עבודה בישיבה מעובדי חברת א.ל.מ. בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב אישר את הסדר הפשרה אליו הגיעו הצדדים לאחר שהיועץ המשפטי לממשלה הודיע כי אינו מתנגד לתוכן ההסדר (ת”צ 12500-01-16 ליין ואח’ נ’ א.ל.מ דיוטי פרי בע”מ, החלטה מיום 16.12.2018).

חברי הקבוצה יהנו בנוסף מפיצוי בשווי כספי בסך 330 אלף ש”ח.

עבודה בישיבה זוהי זכותו הבסיסית של כל עובד

סוגיית עבודה בישיבה מוסדרת בחוק הזכות לעבודה בישיבה ובתנאים הולמים, תשס”ז – 2007. סעיף 2 לחוק זה קובע כך:

מעסיק יעמיד לרשות עובד במקום העבודה מושב לעבודה ולא ימנע מעובד ישיבה במהלך העבודה, אלא אם כן הוכיח המעסיק שביצועה הרגיל של העבודה אינו מאפשר ישיבה.

כלומר, הנחת המוצא היא שיש לאפשר עבודה בישיבה אלא אם כן המעסיק יצליח להוכיח (ולא רק לטעון) שהעובד לא יצליח לבצע את עבודתו בישיבה. עמדת בית הדין הארצי לעבודה (המהווה הלכה מחייבת לכל בית דין אזורי לעבודה) היא שניתן לבצע עבודה בישיבה כמעט בכל תחום.

מעסיק שימנע אפשרות עבודה בישיבה מעובד מסתכן בתביעה בגין פיצויים ללא הוכחת נזק. סוגיה זו מוסדרת בסעיף 4(ב)(1) לחוק, אשר קובע כך:

מצא בית הדין לעבודה כי נתבע הפר את הוראות סעיפים 2, 3, 3א או 3ב, רשאי הוא לחייב את המפר בתשלום פיצויים שאינם תלויים בנזק (בסעיף זה – פיצויים לדוגמה), בסכום שלא יעלה על 20,000 שקלים חדשים; ואולם רשאי בית הדין לעבודה לפסוק פיצויים לדוגמה בסכום שלא יעלה על 200,000 שקלים חדשים, בהתחשב בחומרת ההפרה או בנסיבותיה.

כלומר, במקרה בו המעסיק מונע מהעובד את הזכות לשבת במהלך עבודתו, מטעמים שאינם מוצדקים, הוא עשוי לשלם פיצוי כספי בסכום של עד 20 אלף ש”ח. אם העובד יצליח להוכיח כי לא אפשרו לו לבצע עבודה בישיבה במהלך זמן רב או בנסיבות חמורות, הוא עשוי לזכות בפיצוי כספי שעשוי להגיע עד לסך 200 אלף ש”ח.

אי מתן זכות לבצע עבודה בישיבה עשויה להיות עילה טובה להגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית

אם יש אפשרות להוכיח שהמעסיק אינו מאפשר לבצע עבודה בישיבה לעובדים רבים (ולא רק לאדם שמעוניין להגיש את התביעה) אז ניתן לשקול הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית אשר תאפשר קבלת פיצוי כספי לכלל העובדים, גם אם הם לא נוטלים חלק פעיל בהליך הייצוגי (כפי שקרה בהליך הייצוגי הרלוונטי לעובדי חברת א.ל.מ).

במקרה כזה התובע הייצוגי יהיה זכאי לקבלת גמול מיוחד בגין הסיכון והמאמץ שהוא נטל על עצמו במסגרת ההליך הייצוגי.

עבודה בישיבה

רוצים לקבל עדכונים בנושא זה ובנושאים נוספים? הזינו כתובת מייל.