עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

הגשת תביעה קטנה לבית משפט לתביעות קטנות – הסבר מפורט

הגשת תביעה קטנה דרך האינטרנט

כיצד מתבצעת הגשת תביעה קטנה באינטרנט? זו שאלה שמגיעה רבות למשרדנו. לפני שנענה על השאלה כיצד מתבצעת הגשת תביעה קטנה באינטרנט נסביר על הליך התביעות הקטנות.

מהי "תביעה קטנה"?

הוראות החוק המפרטות מהי תביעה קטנה ובאילו מקרים ניתן להגיש אותה הן סימן ה' בחוק בתי המשפט [נוסח משולב], תשמ"ד – 1984, ותקנות שיפוט בתביעות קטנות (סדרי דין), תשל"ז – 1976.

בית משפט לתביעות קטנות והליך התביעה הקטנה הוקמו ונוצרו לטובת אזרחים שאינם משפטנים ואינם בקיאים בפרוצדורה משפטית.

מטרתה של התביעה הקטנה היא פיתרון מהיר (יחסית) של סכסוכים משפטיים לא מסובכים (במקרה של סכסוך משפטי מסובך בית משפט לתביעות קטנות רשאי לקבוע כי המקרה אינו מתאים להתברר במסגרת תביעה קטנה, גם אם הסכום אינו גבוה, ולהעביר את התיק להתברר בבית משפט השלום).

הגשת תביעה קטנה תוזיל בהכרח את העלויות הכרוכות בניהול תביעה ומשפט (הן לתובע והן לנתבע), שכן, בהליך זה אינם מעורבים עורכי דין (ללא אישור מבית המשפט) והתובעים והנתבעים מייצגים את עצמם.

במקרה שהתובע או הנתבע הם עורכי דין, בית המשפט נעתר לבקשת הצד שכנגד להיות מיוצג באמצעות עורך דין מטעמו.

גם אגרת בית המשפט (אותה חייבים לשלם לצורך הגשת התביעה) נמוכה יותר באופן משמעותי, ועומדת על סך 1% בלבד מסכום התביעה (בניגוד למרבית ההליכים המשפטיים האחרים בהם האגרה היא 2.5% מסכום התביעה), אך בכל מקרה לא פחות מ-50 ש"ח.

סמכויות בית המשפט לתביעות קטנות

בית משפט לתביעות קטנות מוסמך לדון בתביעות של יחיד (כלומר, אדם פרטי, אך לא חברה). נכון למועד כתיבת שורות אלה "תביעה קטנה" היא תביעה לתשלום סכום כספי בגובה עד 36,500 ש"ח (בעבר הסכום היה כמעט מחצית מסכום זה).

כמו כן, ניתן לדרוש במסגרת תביעה קטנה החלפת מוצר, תיקונו של מוצר או ביטול עסקה, כששווי המוצר אינו עולה על הסכום כ-36,500 ש"ח (הסכום מתעדכן מדי שנה).

לדוגמה; אם רכשתם רכב חדש (שעולה יותר מ-36,500 ש"ח) ומסיבה כלשהי אתם רוצים לבטל עסקה, לא תוכלו להגיש את התביעה לבית משפט לתביעות קטנות, משום שבמקרה זה לבית משפט לתביעות קטנות אין סמכות לדון בתביעה זו, והוא יאלץ להעבירה לבית משפט השלום (וברוב המקרים תצטרכו להגיש כתב תביעה מתוקן אשר מתאים להליך המשפטי המתאים – בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר בסדר דין המהיר).

מדברים אלה אנו מבינים שבית משפט לתביעות קטנות אינו מתאים למקרים בהם נדרש סעד דחוף או סעדים זמניים שמטרתם לשמר מצב מסוים במהלך ההליך המשפטי.

מסיבה זו, טרם הגשת תביעה קטנה צריכים לחשוב מהי מטרתנו הסופית והאם אנו זקוקים לסעדים זמניים או סעדים דחופים. אם התשובה חיובית במקום הגשת תביעה קטנה צריכים לחשוב על איך מגישים תביעה לבית משפט השלום או לבית המשפט המחוזי (תלוי בהתאם לסעד המבוקש).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על הגשת תביעה קטנה

כיצד מתנהל הדיון בפני השופט שדן בתביעה הקטנה?

טרם הגעה לדיון, הליך התביעה הקטנה יתחיל בהגשת כתב תביעה. הנתבע יגיש כתב הגנה תוך 30 ימים מיום קבלת כתב התביעה, במסגרתו יפרט את טיעוני ההגנה ומדוע לשיטתו יש לדחות את התביעה (וכמובן לחייב את התובע בהוצאות משפט).

התובע רשאי להגיב על כתב ההגנה של הנתבע ולהגיש כתב תשובה. כתב התשובה אינו מיועד להעלאת טענות תביעה חדשות, אלא אך ורק להגיב על הכתוב בכתב ההגנה.

לדוגמה; תובע מגיש תביעה בגין קבלת דואר זבל (ספאם). הנתבע טוען בכתב ההגנה שהוא מעולם לא שלח לתובע דואר זבל, אך בידי התובע התכתבויות דוא"ל קודמות, בהן הנתבע מודה שהוא שלח לתובע דואר זבל. במסגרת כתב התשובה התובע רשאי לצרף את התכתבויות הדוא"ל בינו לבין הנתבע על מנת לסתור את טענות הנתבע בכתב הגנתו, המכחישה את משלוח דואר הזבל לתובע.

לעומת זאת, התובע לא רשאי לטעון בכתב התשובה כי הנתבע שלח אליו דואר זבל נוסף (הודעות נוספות אשר נשלחו והתקבלו לאחר הגשת כתב התביעה). לשם כך יהיה עליו להגיש כתב תביעה נוסף או לבקש את רשות בית המשפט לתקן את כתב התביעה המקורי (ובכך לאפשר לנתבע להגיש כתב הגנה מתוקן).

לאחר שהצדדים הגישו את כל כתבי הטענות הם יגיעו לדיון בפני השופט שדן בתביעה הקטנה.

מכיוון שמדובר בהליך המתנהל בבית משפט לתביעות קטנות מדובר בהליך שאינו פורמלי, השופט רשאי לקבל ראיות שאינן קבילות בהליכים משפטיים אחרים ולנהל את הדיון שלא בהתאם לסדרי הדין הפורמליים, והכל במטרה להקל על בעלי הדין, לקצר את הדיון ולפשטו, במטרה לפתור את הסכסוך במהירות האפשרית.

הדיונים בבית משפט לתביעות קטנות מתנהלים בדלתיים פתוחות. כל אחד רשאי להגיע לאולם בית משפט בו מתנהלת תביעה קטנות, לשבת באולם ולצפות כיצד מתנהלים הדיונים.

למעשה, אחד הטיפים הטובים ביותר שכדאי מאוד ליישם הוא לברר את זהות השופט שדן בתביעה הקטנה שלכם ולהגיע למספר דיונים שמתנהלים בפניו, לפני שהתביעה הקטנה שלכם תתברר לפניו.

כך תוכלו ללמוד כיצד השופט מנהל את הדיון, על אילו דברים הוא מקפיד והאם הוא חסר סבלנות (במקרים אלה מומלץ לקצר את הטיעונים ולטעון ישר ולעניין).

אם תפעלו על פי הטיפ הזה תצברו ניסיון ואף יהיה לכם יתרון על פני בעל הדין שכנגדו אתם מתדיינים.

הדיונים בפני השופט שדן בתביעה הקטנה הם קצרים, לרוב לא יותר ממספר דקות. ברוב המוחלט של המקרים תביעות קטנות מסתיימות לאחר דיון אחד בלבד, ומסיבה זו כדאי מאוד לערוך רשימה של טיעונים חשובים לפני הדיון.

במהלך הדיון, במיוחד אם מדובר בדיון ראשון, אתם תתרגשו ותשכחו חלק מהדברים שרציתם לומר ולטעון. קיומה של רשימה עם נקודות חשובות תסייע לכם מאוד.

מכיוון שלשופטים שדנים בתביעות קטנות (וגם ביתר ההליכים) יש הרבה מאוד תיקים הם לא תמיד מתעמקים בתיקים לעומק.

כך תוכלו לגלות במהלך הדיון שהשופט שואל אתכם שאלה שהתשובה מופיעה עליה במפורש בכתב התביעה, כתב ההגנה או כתב התשובה.

אל תתחצפו לשופט אלא ענו בנימוס ובקצרה על השאלה והפנו את השופט למקום בו התשובה מופיעה גם בכתבי הטענות.

לקראת סיומו של הדיון, בית המשפט עשוי להציע לכם לצאת מחוץ לדיון במטרה לנסות להגיע לפשרה עם הצד שכנגד.

גם אם אתם מאוד רוצים לקבל פסק דין, לעולם אל תסרבו לצאת ולשוחח עם הצד שכנגד. ראשית, יתכן שהשיחה מחוץ לאולם בית המשפט כן תוביל לפשרה שמקובלת עליכם.

שנית, זה לא מנומס לסרב להצעת בית המשפט. במקרה כזה, צאו מחוץ לאולם, שוחחו עם הצד שכנגד ופשוט אל תגיעו להסכמה.

השופט רשאי להציע לכם להסמיך אותו לפסוק על פי סעיף 79א לחוק בתי המשפט. מדובר בפסיקה על דרך הפשרה, במקרים אלה בית המשפט כמעט ולא מנמק (ולעיתים לא מנמק בכלל) מדוע הגיע לתוצאה שהגיע.

היתרון בהסמכת בית המשפט לפסוק לפי סעיף 79א הוא שבית המשפט יכריע בסוגיה שלכם מהר יותר, ולעיתים כבר בסוף הדיון.

החיסרון הוא שכמעט ובלתי אפשרי לערער על פסק דין שניתן לפי סעיף 79א, כך שאם לא תהיו מרוצים מהתוצאה, אתם תהיו בבעיה.

מהם היתרונות של התביעה הקטנה?

הגשת תביעה קטנה בעלת יתרונות לא מבוטלים:

  1. חיסכון בזמן ובכסף – הליך התביעה הקטנה קצר הרבה יותר לעומת הליכים משפטיים אחרים ואינו מצריך פניה לעורך דין (ותשלום שכר טרחה). כמו כן, האגרה נמוכה יותר.
  2. ההליך מתנהל בצורה לא פורמלית ובית המשפט עשוי לקבל ראיות שאינן קבילות בהליכים אחרים – אתם לא חייבים להיות משפטנים ולהכיר את כל סדרי הדין במטרה לנהל תביעה בבית משפט לתביעות קטנות.
  3. תשלום הוצאות נמוכות אם מפסידים – אם התובע (או הנתבע) מפסיד בתביעה הקטנה בית המשפט עשוי שלא לפסוק נגדו הוצאות משפט, אם כי לרוב נפסק סכום בן כמה מאות שקלים (סכום נמוך משמעותית לעומת הליכים משפטיים אחרים.
הגשת תביעה קטנה לבית משפט לתביעות קטנות - הסבר מפורט
איך מגישים תביעה קטנה – יתרונות וחסרונות של התביעה הקטנה

מהם החסרונות של התביעה הקטנה?

  1. הליך משפטי מוגבל מאוד – ניתן לדרוש סעדים ספציפיים בלבד. ההליך אינו מתאים למקרים בהם הנזק גבוה מאוד או שנדרשים סעדים דחופים. במקרים אלה כדאי לפנות לבית משפט השלום באמצעות עורך דין אזרחי.
  2. בתי משפט עמוסים – מכיוון שמוגשות תביעות ייצוגיות רבות מאוד השופטים שדנים בתיק לא מצליחים, בחלק לא מבוטל מהמקרים, להתעמק כראוי בטענות הצדדים. הדבר עשוי לפגוע באופן משמעותי בסיכויי התובע לזכות בהליך.
  3. ניתן להגיש מספר מוגבל ביותר של תביעות קטנות בכל שנה – התובע רשאי להגיש לא יותר מחמש תביעות קטנות לאותו בית משפט, בכל שנה.
  4. עורך דין אינו רשאי לייצג בבית משפט לתביעות קטנות (ללא אישור בית המשפט) – נכון שחיסכון בעלויות הוא דבר חיובי, ולכן אנשים לא שוכרים שירותיהם של עורכי דין, במטרה לא לשלם שכר טרחה, ופונים בעצמם לבית משפט לתביעות קטנות. יחד עם זאת, ייצוג על ידי עורך דין יגדיל, ברוב המקרים, את סיכויי הצלחת התביעה משום שעורך דין ידע לטעון (ברוב המקרים) טענות משפטיות נכונות יותר, ואף להפנות לפסיקה רלוונטית התומכת בטענות שלכם, והכל במטרה לשכנע את השופט לפסוק לטובתכם.

הגשת תביעה קטנה דרך מזכירות בית המשפט

תביעה קטנה מתחילה בהכנת והגשת כתב תביעה. במסגרת כתב התביעה עליכם לפרט לאיזה בית משפט לתביעות קטנות אתם מגישים את התביעה, את הפרטים שלכם, את הפרטים המדויקים של הנתבע (לרבות מספר ת"ז או ח.פ.), תיאור המקרה בגינו אתם מגישים את התביעה, וכן, יש לצרף כל ראיה שעשויה לתמוך בטענות שלכם.

* * * אתם יכולים להעזר ולהוריד טופס תביעה קטנה מוכן לשימוש.

כתב התביעה צריך להיות מנוסח בצורה ברורה (עדיף להדפיס ולא לכתוב בכתב יד, שעשוי להיות לא ברור או קריא), מחולק לפסקאות ולסעיפים. זיכרו – מטרתכם לעשות כל שניתן על מנת להקל על השופט שקורא את כתב התביעה להבין בצורה הקלה והמהירה ביותר מה בדיוק אתם רוצים. ככל שתאריכו יותר את כתב התביעה שלא לצורך, אתם עשויים לפגוע בסיכויי ההצלחה שלכם.

לאחר שסיימתם להקליד את כתב התביעה תצטרכו להדפיס אותו בשלושה עותקים. עם שלושת העותקים האלה תצטרכו לגשת למזכירות בית משפט לתביעות קטנות. עותק אחד ישאר במזכירות (ויועבר לשופט) ועל גבי שני עותקים נוספים תבקשו לקבל חותמת "נתקבל" (חותמת המעידה כי הגשתם עותקים זהים למזכירות בית המשפט) ואישור בגין הגשת כתב התביעה.

המזכירות עשויה לדרוש מכם להשאיר עותק נוסף במטרה שבית המשפט ישלח אותו לנתבע. ניתן לעשות זאת אך בתי המשפט אינם ממהרים לשלוח את העותק לנתבע והדבר עשוי לארוך זמן רב. מומלץ מאוד שתשלחו את כתב התביעה בדואר רשום עם אישור מסירה בעצמכם משום שהנתבע יאלץ להגיש כתב הגנה תוך 30 ימים ממועד קבלת כתב התביעה, וככל שהוא יקבל את כתב התביעה מהר יותר, כך הוא יאלץ להגיש כתב הגנה מהר יותר (ואם הנתבע לא יגיש כתב הגנה במועד תוכלו לדרוש מבית המשפט מתן פסק דין בהיעדר הגנה של הנתבע).

עורך דין אדי בליטשטיין
האם ידעתם שאפשר להגיש תביעה קטנה דרך האינטרנט?

הגשת תביעה קטנה דרך האינטרנט

ישנה גם אפשרות הגשת תביעה תביעה קטנה דרך האינטרנט, באמצעות אתר נט המשפט. הדבר יצריך ביצוע הזדהות והרשמה ולשם אני מצרף עבורכם מדריך מפורט להזדהות והרשמה לצורך הגשת תביעה קטנה דרך האינטרנט.

המדריך מופיע בקובץ PDF אותו תוכלו להוריד גם למחשב ולהדפיס במידת הצורך.

שאלות נפוצות בעניין הגשת תביעה קטנה

  • האם הגשת תביעה קטנה דרך האינטרנט אפשרית?

    כן.

  • מהו גובה האגרה לצורך הגשת תביעה קטנה?

    הגשת תביעה קטנה כרוכה בתשלום אגרה בגובה אחוז אחד מסכום התביעה (ולא פחות מחמישים שקלים).

  • האם עורך דין יכול לייצג אותי במסגרת תביעה קטנה?

    עורך דין לא יכול לייצג תובע או נתבע במסגרת תביעה קטנה ללא קבלת אישור מבית המשפט. עורך דין יכול לסייע לתובע או נתבע לנסח כתב תביעה או כתב הגנה במסגרת תביעה קטנה.

  • מהי עלות הכנת כתב תביעה או כתב הגנה במסגרת תביעה קטנה, על ידי עורך דין?

    כל מקרה נבחן לגופו אך לרוב ניסוח כתבי טענות במסגרת תביעה קטנה כרוך בתשלום שכר טרחה בגובה 3000 – 4000 ש"ח בתוספת מע"מ.

  • כמה זמן לוקח כדי לקבל פסק דין במסגרת תביעה קטנה?

    זה מאוד תלוי בשופט שדן בתיק. לעיתים ניתן לקבל פסק דין במסגרת תביעה קטנה תוך כמה ימים לאחר הדיון, ולעיתים פסק דין במסגרת תביעה קטנה ינתן לאחר מספר חודשים.

  • האם ניתן להגיע לצפות בדיונים של אחרים שהגישו תביעה קטנה?

    כן. רובם המוחלט של הדיונים פתוח לציבור. מומלץ להגיע לפחות לדיון אחד של תביעה קטנה אחרת בפני אותו שופט שאמור לדון בתיק שלכם. כך תבינו כיצד השופט מתנהל ויהיה לכם קל יותר בעת ניהול הדיון שלכם.

  • כמה דקות ימשך הדיון בתביעה הקטנה שהגשתי?

    מדובר בדיונים קצרים מאוד. לרוב, לא יותר מ-30 דקות לכל דיון.

  • האם אפשר להגיש ערעור על תביעה קטנה?

    לאחר קבלת פסק דין במסגרת תביעה קטנה ניתן להגיש בקשת רשות ערעור. אין ערעור בזכות במסגרת תביעה קטנה.

.
פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב