עורך דין אדי בליטשטיין

גזענות בעבודה – את מי ניתן לתבוע ומה הפיצוי שניתן לקבל?

גזענות בעבודה
גזענות בעבודה
5
(26)

גזענות בעבודה היא תופעה פסולה אשר במסגרתה המעסיק, עובדים אחרים, ולעיתים הלקוחות של בית העסק, מתייחסים לעובד כלשהו באופן פסול ורואים בו אדם נחות. גזענות בעבודה יכולה לבוא לידי ביטוי באופונים שונים, אך לרוב היא תבוא לידי ביטוי באמצעות אמירות פוגעניות אשר מדגישות את מוצאו או גזעו של הנפגע.

אמירות פוגעניות אשר עשויות לבוא לידי ביטוי במסגרת גזענות בעבודה הן רוסי מסריח או אתיופי מסריח. לא תאמינו, אך אמירות ספציפיות אלה "מככבות" בפסקי דין רבים העוסקים בסוגיית הגזענות. כמובן שמדובר בדוגמאות בלבד ואמירות גזעניות אחרות/נוספות יכולות בהחלט להוביל לפיצוי כספי.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות בנושא גזענות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

כיצד מוכיחים קיומה של גזענות בעבודה?

אם אתם שוקלים להגיש תביעה בגין גזענות במקום העבודה אתם צריכים להבין שלרוב לא מספיק להגיע לבית הדין לעבודה עם טענה כללית שבמקום העבודה שלכם משפילים אתכם ומתנהגים כלפיכם בגזענות. כלומר, תצטרכו להוכיח אילו אמירות נאמרו, מתי בדיוק הן נאמרו, אם הן נאמרו בפני אנשים אחרים תצטרכו לציין מיהם אותם אנשים, אם מדובר באמירות גזעניות שנאמרו על ידי אחד העובדים (בניגוד למעסיק עצמו) תצטרכו להבהיר האם פניתם למעסיק בעניין זה ומה בדיוק הוא עשה בעקבות פנייתכם, ועוד.

הדרך להוכיח קיומה של גזענות בעבודה אינה תמיד מורכבת. לעיתים כל מה שצריך הוא להקליט את האדם שמתנהג כלפיכם בגזענות ולהציג את ההקלטה ואת התמלול בבית המשפט.

אפשרות נוספת היא לזמן עדים על מנת שיעידו לטובתכם ויפרטו בבית הדין אילו אמירות גזעניות נאמרו ביחס אליכם.

במידה והגזענות באה לידי ביטוי באמצעות אמירות שנכתבו בקבוצת וואטסאפ של מקום העבודה, צריכים להציג בבית הדין תצלומי מסך של אותן אמירות פוגעניות.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין הוצאת דיבה אדי בליטשטיין מסביר על גזענות בעבודה

את מי ניתן לתבוע בגין גזענות בעבודה?

ישנם שלושה גורמים עיקריים נגדם ניתן לשקול הגשת תביעה בגין גזענות במקום העבודה – המעסיק עצמו, עובד אחר ולעיתים גם לקוח שהגיע לבצע עסקה (לרכוש מוצר או לקבל שירות) במקום העבודה.

שימו לב – אם אתם שוקלים להגיש תביעה בגין גזענות במקום העבודה כנגד לקוח, את התביעה תצטרכו להגיש, לרוב, לבית משפט השלום (קיימת אפשרות להגיש את התביעה גם לבית משפט לתביעות קטנות). לעומת זאת, אם התביעה היא נגד המעסיק או עובד אחר בעבודה, את התביעה תצטרכו להגיש לבית הדין לעבודה.

ישנם מקרים בהם תוכלו להגיש תביעה נגד המעסיק גם אם המעסיק עצמו לא היה מעורב באופן ישיר במעשי הגזענות, אך הוא לא מנע אותם.

לדוגמה: לקוח שמגיע באופן קבוע למקום העבודה ומשפיל את העובד באמירות גזעניות. העובד פונה למעסיק ומתלונן על הלקוח ואמירותיו הגזעניות. אם המעסיק אינו פועל לפתרון הבעיה או אפילו מעודד את הלקוח להמשיך באמירותיו, הדבר עשוי להקים עילת תביעה לא רק כנגד הלקוח, אלא גם כנגד המעסיק שלא מנע סביבת עבודה עוינת.

מכוח איזה חוק ניתן לתבוע בגין גזענות בעבודה?

גזענות בעבודה עשויה להוביל להגשת תביעת לשון הרע ע"י עורך דין לשון הרע.

חוק איסור לשון הרע מגדיר את המונח "לשון הרע" כך:

לשון הרע מהי

לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול –

(1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;

(2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו;

(3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו;

(4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו;

גזענות בעבודה אינה דבר של מה בכך ועשויה להוביל לפיצויים כספיים משמעותיים. חוק איסור לשון הרע מאפשר לתבוע פיצוי כספי ללא הוכחת נזק שיכול להגיע, נכון להיום, לסך של עד 72 אלף שקלים בגין כל אמירה פוגענית.

אם התובע יוכיח שאותן אמירות גזעניות נאמרו במטרה לפגוע אז התובע יוכל לדרוש כפל פיצוי, כלומר עד 144 אלף ש"ח בגין כל אמירה פוגענית.

שימו לב – אם גזענות במקום העבודה באה לידי ביטוי בהזדמנויות שונות על התובע להתייחס לכל המקרים משום שגובה הפיצוי מושפע ממספר המקרים. לדוגמה: אם אמירות גזעניות נאמרו בחמש הזדמנויות שונות, התובע יהיה רשאי לתבוע פיצוי כספי בסך 72 אלף ש"ח כפול 5, ואם האמירות הגזעניות נאמרו במטרה לפגוע אז התובע יוכל לתבוע פיצוי כספי בסך 144 אלף ש"ח כפול 5.

דבר נוסף שחשוב לשים לב אליו בעניין גזענות במקום העבודה והגשת תביעת לשון הרע הוא שצריכים להוכיח שאותן אמירות גזעניות נאמרו או נכתבו ברבים. אם האמירות הגזעניות נאמרו באופן פרטי, מבלי שנכחו אנשים נוספים ששמעו אותן, אז יהיה קושי רב לבסס תביעת לשון הרע בגין אותן אמירות גזעניות.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין גזענות בעבודה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

חוק איסור לשון הרע מסייע למגר גזענות במקום העבודה. על מנת להגיש תביעת לשון הרע בגין גזענות בעבודה צריכים להוכיח אילו אמירות נאמרו, מתי הן נאמרו ועל ידי מי הן נאמרו. ניתן להוכיח זאת באמצעות הקלטות, עדים או תצלומי מסך.

את התביעה ניתן להגיש נגד המעסיק (אם הוא מתנהג באופן גזעני או לא מונע אמירות גזעניות), כנגד עובד או אפילו כנגד לקוח.

חשוב להוכיח שהאמירות הגזעניות נאמרו בפומבי/ברבים ולא רק באוזני העובד שנפגע. במצב שבו האמירות נאמרו לעובד בלבד, מבלי ששמעו זאת אנשים נוספים, לא ניתן יהיה להגיש תביעת לשון הרע.

שאלות נפוצות בעניין גזענות בעבודה

  • מה נחשב בגדר גזענות בעבודה?

    כל אמירה או התנהגות פוגענית המושפעת מגזעו של הנפגע.
    לדוגמה: לא רק האמירות כושי מסריח/רוסי אלכוהוליסט/רומני גנב עשויות להיות בגדר גזענות במקום העבודה, אלא גם מקרים כגון הטלת עבודה קשה במיוחד רק אתיופים (לדוגמה), רק משום שהם אתיופים.

  • מה גובה הפיצוי שניתן לקבל בגין גזענות בעבודה?

    ככל שמדובר בעילת תביעה מכוח חוק איסור לשון הרע, גובה הפיצוי נקבע, בין היתר, מחומרת האמירה, מספר האנשים שנחשפו לאמירה, ומספר ההזדמנויות שאותה אמירה/אמירות נאמרו.

    ככל שמדובר במספר מקרים בהם גזענות במקום העבודה באה לידי ביטוי, אין זה מופרך שגובה הפיצוי יגיע גם לעשרות אלפי שקלים, ולעיתים גם הרבה יותר מכך.

  • כמה זמן לוקח לנהל תביעה בגין גזענות בעבודה?

    לרוב ניהול תביעה איננו תהליך קצר. ככל שסכום התביעה גבוה יותר כך לנתבע יש אינטרס לנהל את התביעה במשך יותר זמן (כי כל עוד אין פסק דין הנתבע לא חייב לשלם דבר). לרוב תביעות מסוג זה נמשכות יותר משנה.

  • מהו שכר הטרחה המקובל לצורך ניהול תביעה בגין גזענות בעבודה?

    כל מקרה נבחן לגופו של עניין. ישנם מקרים מורכבים ומקרים פשוטים. כל אחד מהמקרים עשוי להשפיע על גובה שכר הטרחה.

    רובם המוחלט של עורכי הדין אינם עובדים בתביעות אלה על בסיס אחוזים/הצלחה בלבד, ותמיד יהיה תשלום שעל התובע לשלם מראש. בדרך כלל סכום זה לא יפחת מעשרת אלפים שקלים בתוספת מע"מ.

לפני הגשת תביעה בגין גזענות בעבודה כדאי להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה מנוסה אשר יבחן את המקרה ואת סיכויי ההצלחה, ויסייע לכם לבנות אסטרטגיית פעולה נכונה אשר תגדיל את הסיכוי שתנצחו בתביעה.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב