עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת – איך מתמודדים איתה?

סחיטה מינית בפייסבוק - סחיטה מינית ברשת

מה זה סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת?

סחיטה מינית בפייסבוק או סחיטה מינית ברשת הוא מצב שבו אדם כלשהו מאיים לפרסם תוכן מיני באמצעים דיגיטליים. החשש מסחיטה מינית באמצעים אלה הוא כפול: 1. לא תמיד יודעים מי מבצע את הסחיטה (תמיד אפשר להשתמש בפרופילים פיקטיביים, ואפילו להסוות כתובת IP), 2. אין ודאות שגם לאחר התשלום שהסוחט לא יפרסם את אותו תוכן מיני שנמצא ברשותו.

יתרה מזאת, בשנים האחרונות נפוצה תופעה של כנופיות סייבר מאורגנות אשר כל מטרתן היא למצוא קורבנות מהם יוכלו לקבל תכנים מיניים (לעיתים אפילו בהסכמה), ולאחר מכן אותן כנופיות סוחטות את האנשים במטרה לקבל מהם כספים.

חשוב להבין שסחיטה מינית ברשת או סחיטה מינית בפייסבוק איננה רלוונטית אך ורק לנשים אלא גם לגברים, וחמור מכך גם לילדים. יתרה מזאת, לא מדובר בתופעה שרווחת רק בחו"ל, אלא בהחלט ישנם מקרי סחיטה מינית גם בישראל.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

האם להתעלם מניסיונות סחיטה בפייסבוק או ברשת?

התעלמות מהסוחט איננה הפיתרון. לרוב מדובר באנשים המנוסים בסחיטת אנשים ויודעים כיצד להפעיל לחץ על הנסחט. גם אם הנסחט ימחק לחלוטין את כל הפרופילים שלו בכל הרשתות החברתיות הסוחט ימצא כיצד להפעיל לחץ על הנסחט.

אחת הדוגמאות לכך היא פניית הסוחט לחברים של הנסחט בפייסבוק. במסגרת פניה זו הסוחט עשוי לשלוח "טיזר" (תמונה או וידאו קצר) לחברים של הנסחט. במסגרת "טיזר" זה יכול להיות שהסוחט יטשטש מעט את הפנים או פרטים מזהים של הנסחט, אך ינחה את החברים של הנסחט לפנות לנסחט ולשאול במה מדובר.

בצורה עקיפה זו הסוחט מפעיל לחץ על הנסחט באמצעות חבריו. ברגע שאותם חברים יתחילו לפנות לנסחט ולשאול במה מדובר, הנסחט יבין שהסוחט התחיל לפרסם תוכן מיני פרטי. זה השלב שבו הנסחט עשוי להילחץ במיוחד ויחליט לשלם לסוחט במטרה שזה יפסיק. כפי שכבר ציינתי, תשלום לסוחט בעקבות סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת מובילה רק לתחילתה של "מערכת היחסים" בין הסוחט והנסחט והיא לא צפויה להסתיים כל עוד הסוחט יודע שהנסחט ישלם לו, או במצב שבו לנסחט אין יותר כספים לשלם והסוחט מפרסם את התכנים.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר על סחיטה מינית

כיצד מתמודדים עם סחיטה מינית ברשת או בפייסבוק לפני פרסום התכנים המיניים?

סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת היא בגדר סחיטה באיומים. סעיף 428 לחוק העונשין קובע בעניין זה כך:

המאיים על אדם בכתב, בעל פה או בהתנהגות, בפגיעה שלא כדין בגופו או בגוף אדם אחר, בחירותם, ברכושם, בפרנסתם, בשמם הטוב או בצנעת הפרט שלהם, או מאיים על אדם לפרסם או להימנע מפרסם דבר הנוגע לו או לאדם אחר, או מטיל אימה על אדם בדרך אחרת, הכל כדי להניע את האדם לעשות מעשה או להימנע ממעשה שהוא רשאי לעשותו, דינו – מאסר שבע שנים; נעשו המעשה או המחדל מפני איום או הטלת אימה כאמור או במהלכם, דינו – מאסר תשע שנים.

סעיף 429 לחוק העונשין מוסיף וקובע כך:

הנוטל נכס של זולתו שלא כדין כדי להניעו לתת דבר או לעשות מסמך או לחתום עליו, דינו – מאסר שנה.

סעיף 428 לחוק העונשין מתייחס למצב שבו הסוחט מנצל מידע שהגיע אליו במטרה לסחוט את הנפגע. לעומת זאת סעיף 429 לחוק העונשין מתייחס למצב הרלוונטי יותר למצב של פריצה למחשב ונטילת תמונות או מידע אישי אחר שלא כדין.

שני הסעיפים מתארים עבירה פלילית אשר העונש עליה הוא מאסר. מסיבה זו כאשר נתקלים בניסיון סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת הדבר הראשון שחייבים לעשות הוא לפנות למשטרת ישראל. למשטרה ישנם כלים לאתר את הסוחט גם אם הוא משתמש בפרופילים פיקטייבים. לעיתים המשטרה תנחה את הנסחט לנסות לשכנע את הסוחט לקיים פגישה פרונטלית על מנת להעביר לכאורה את דמי הסחיטה במזומן. פגישה כזו תתועד ותשמש את המשטרה והפרקליטות במסגרת החקירה והגשת כתב אישום כנגד הסוחט.

בנוסף, לעולם אין לשלם לסוחט את התשלום שהוא דורש. סחיטה מינית ברשת או בפייסבוק היא "עסק" ריווחי מאוד. ברגע שהסוחט יקבל מכם כספים אין שום דבר שימנע ממנו להמשיך ולסחוט אתכם. פעולת התשלום רק מבהירה לסוחט שיש לכם כסף ורצון לשלם לו, ולכן הוא לעולם לא יפסיק את פעולת הסחיטה.

כיצד מתמודדים עם סחיטה מינית ברשת או בפייסבוק לאחר פרסום התכנים המיניים?

כפי שציינתי, בכל מקרה של סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת, הדבר הראשון שצריכים לעשות הוא פניה למשטרה. למשטרה יש כלים ויכולת להוריד חלק מהתכנים שפורסמו ברחבי הרשת באופן מהיר יחסית.

דבר נוסף שכדאי לעשות הוא להשתמש בשירות Google Alerts ולהגדיר שאתם מעוניינים בקבלת הודעה בכל פעם שמנוע החיפוש גוגל יאתר פרסום הרלוונטי לשם שלכם. כדאי להגדיר את השם שלכם בעברית ואנגלית, וגם עם שגיאות כתיב נפוצות (כך שאם מישהו ירשום את השם שלכם בצורה לא מדויקת ברחבי האינטרנט, בכל מקרה תקבלו על כך הודעה).

דבר נוסף שניתן לעשות כדי להתמודד עם סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת הוא לפנות בכתב לפייסבוק או לאתרים בהם פורסמו התכנים המיניים שלכם ולדרוש את הסרת התכנים. אם פייסבוק או אותם אתרים שבהם פורסמו התכנים המיניים שלכם לא יסירו את התכנים הם חושפים את עצמם להגשת תביעה כספית. במקרים אלה גובה הפיצוי הכספי עשוי להיות משמעותי.

סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת
סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת

הגשת תביעה כנגד הסוחט (במידה ויודעים את זהותו)

סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת אשר הובילה לפרסום תכנים אישיים/פרטיים של הנסחט מאפשרת לנסחט להגיש תביעה אזרחית בגין פגיעה בפרטיות ואף בגין פרסום לשון הרע. במסגרת שתי עילות תביעה אזרחיות אלה מובטח לנסחט פיצוי כספי שיכול להיות משמעותי במיוחד.

חוק הגנת הפרטיות

חוק הגנת הפרטיות מגדיר פגיעה בפרטיות, כך:

פגיעה בפרטיות היא אחת מאלה:

(1) בילוש או התחקות אחרי אדם, העלולים להטרידו, או הטרדה אחרת;

(2) האזנה האסורה על פי חוק;

(3) צילום אדם כשהוא ברשות היחיד;

(4) פרסום תצלומו של אדם ברבים בנסיבות שבהן עלול הפרסום להשפילו או לבזותו;

(4א) פרסום תצלומו של נפגע ברבים שצולם בזמן הפגיעה או סמוך לאחריה באופן שניתן לזהותו ובנסיבות שבהן עלול הפרסום להביאו במבוכה, למעט פרסום תצלום בלא השהיות בין רגע הצילום לרגע השידור בפועל שאינו חורג מהסביר באותן נסיבות; לעניין זה, "נפגע" – מי שסבל מפגיעה גופנית או נפשית עקב אירוע פתאומי ושפגיעתו ניכרת לעין;

(5) העתקת תוכן של מכתב או כתב אחר שלא נועד לפרסום, או שימוש בתכנו, בלי רשות מאת הנמען או הכותב, והכל אם אין הכתב בעל ערך היסטורי ולא עברו חמש עשרה שנים ממועד כתיבתו; לענין זה, "כתב" – לרבות מסר אלקטרוני כהגדרתו בחוק חתימה אלקטרונית, התשס"א-2001;

(6) שימוש בשם אדם, בכינויו, בתמונתו או בקולו, לשם ריווח;

(7) הפרה של חובת סודיות שנקבעה בדין לגבי עניניו הפרטיים של אדם;

(8) הפרה של חובת סודיות לגבי עניניו הפרטיים של אדם, שנקבעה בהסכם מפורש או משתמע;

(9) שימוש בידיעה על עניניו הפרטיים של אדם או מסירתה לאחר, שלא למטרה שלשמה נמסרה;

(10) פרסומו או מסירתו של דבר שהושג בדרך פגיעה בפרטיות לפי פסקאות (1) עד (7) או (9);

(11) פרסומו של ענין הנוגע לצנעת חייו האישיים של אדם, לרבות עברו המיני, או למצב בריאותו, או להתנהגותו ברשות היחיד.

סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת היא אכן פגיעה בפרטיותו של הנסחט והדבר עשוי להוביל לדרישת פיצויים ללא הוכחת נזק שעשויים להגיע ליותר מ-100 אלף ש"ח בגין כל פרסום של תמונה או תוכן מיני אחר של הנסחט.

בעניין זה סעיף 29א קובע כך:

(ב) (1) במשפט בשל עוולה אזרחית לפי סעיף 4, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על 50,000 שקלים חדשים, בלא הוכחת נזק;

(2) במשפט כאמור בפסקה (1) שבו הוכח כי הפגיעה בפרטיות נעשתה בכוונה לפגוע, רשאי בית המשפט לחייב את הנתבע לשלם לנפגע פיצוי שלא יעלה על כפל הסכום כאמור באותה פסקה, בלא הוכחת נזק.

שימו לב שבסעיף 29א(ד) לחוק קובע שיש להצמיד את הסכומים למדד ולכן סכום הפיצוי עולה היום על 100,000 ש"ח בגין כל פגיעה בפרטיות שנעשתה בכוונה לפגוע.

חוק איסור לשון הרע

הוראה דומה לפיצוי כספי, בסכומים דומים, קיימת גם בחוק איסור לשון הרע.

זוהי הגדרת לשון הרע:

1. לשון הרע היא דבר שפרסומו עלול –

(1) להשפיל אדם בעיני הבריות או לעשותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג מצדם;

(2) לבזות אדם בשל מעשים, התנהגות או תכונות המיוחסים לו;

(3) לפגוע באדם במשרתו, אם משרה ציבורית ואם משרה אחרת, בעסקו, במשלח ידו או במקצועו;

(4) לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו;

לאור הגדרה זו ברור כי סחיטה מינית בפייסבוק או סחיטה מינית ברשת אשר הובילה בסופו של דבר לפרסום התכניים המיניים היא בגדר לשון הרע.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין סחיטה מינית? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

שאלות נפוצות בעניין סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת

  • האם כדאי לשלם לסוחט בעקבות סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת?

    חד משמעית לא.
    לאחר התשלום הסחיטה לא תפסק אלא הסוחט יקבל "תאבון" וסכומי הכסף אותם הנסחט ידרש לשלם רק יגדלו.

  • האם ניתן תמיד למנוע את פרסום התוכן המיני?

    לא תמיד ניתן למנוע פרסום תוכן מיני בעקבות סחיטה מינית ברשת או בפייסבוק, אך תשלום לסוחט אינו הפיתרון. לאחר התשלום אין ערובה שהסוחט לא יפרסם את התכנים המיניים באופן מיידי או בשלב מאוחר יותר.

  • האם ניתן לקבל פיצוי כספי בעקבות סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת?

    כן.
    סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת, ובמיוחד באותם מקרים בהם התוכן המיני הופץ בפועל, מאפשרים לקבל פיצוי כספי שיכול להיות משמעותי במיוחד.

  • למי עלי לפנות לאחר סחיטה מינית בפייסבוק או ברשת?

    לאחר סחיטה מינית ברשת או בפייסבוק יש לפנות קודם כל למשטרת ישראל, ולאחר מכן לעורך דין לצורך קבלת ליווי משפטי.

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב