עורך דין אדי בליטשטיין

איך מחליפים עורך דין? – החלפת ייצוג עורך דין באמצע ההליך

איך מחליפים עורך דין
איך מחליפים עורך דין
5
(34)

לפני שאסביר איך מחליפים עורך דין ולמה בכלל תרצו לעשות זאת באמצע ההליך, צריכים להבין את המצבים השונים בהם החלפת ייצוג עורך דין נחוצה, ולעיתים אפילו בלתי נמנעת.

כמעט כל הליך משפטי מתחיל לאחר שלקוח פונה לעורך דין ומבקש לשכור את שירותיו. הלקוח חותם על טופס ייפוי כוח והסכם שכר טרחה המפרט בגין איזה שירות הלקוח משלם ומה בדיוק עורך הדין אמור לספק. לעיתים במהלך ההליך נוצרות נסיבות שאינן מאפשרות יותר את המשך העבודה המשותפת ונוצר מצב שבו נאלצים למצוא עורך דין חלופי שימשיך לנהל את ההליך בשם הלקוח. ישנם מצבים אחרים שבהם הלקוח פשוט אינו מרוצה מטיב השירות המשפטי שהוא מקבל.

לא תמיד החלפת ייצוג עורך דין באמצע ההליך משרתת את הלקוח, ולעיתים אפילו עשויה לפגוע בו (בין אם בצורה כספית ובין אם מכיוון שההליך המשפטי יתעכב). במאמר זה אפרט מצבים אפשריים אלה ואסביר איך מחליפים עורך דין תוך כדי מזעור אותם הסיכונים או העלויות.

אם אתם שוקלים החלפת עורך דין באמצע ההליך אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו ולתאם פגישת ייעוץ, על מנת שנוכל לבחון את הסוגיה ביסודיות ולהציג בפניכם את כל האפשרויות העומדות בפניכם, על מנת להקטין את הנזקים שלכם במידת האפשר.

איך מחליפים עורך דין שמתעלם מהלקוח ומזניח את הטיפול בו?

לקוחות רבים מצפים שעורך דין יהיה זמין עבורם 24/7 ומנגד ישנם עורכי דין שלא יטרחו לחזור ללקוח גם אם הוא פנה אליהם עשרות פעמים. שני המצבים מתייחסים למקרי קיצון שלא בהכרח משקפים את כלל המקרים.

ברוב המקרים ישנה בעיה של חוסר תיאום ציפיות, דבר שנהוג מאוד לעשותו בתחילת ההליך. לפני שעורך הדין לוקח לטיפולו תיק כלשהו ראוי להבהיר ללקוח הפוטנציאלי מהן שעות הפעילות של המשרד והאם עורך הדין יספק שירות משפטי לאחר שעות הפעילות. לרוב שעות הפעילות של המשרד מפורטות בצורה ברורה גם באתרי האינטרנט של כל משרד עורכי דין.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר איך מחליפים עורך דין

יחד עם זאת, אכן ניתן למצוא מקרים בהם נדרשת החלפת ייצוג עורך דין משום שאותו עורך דין פשוט מתעלם מהלקוח שלו. הדבר עשוי להיות חמור במיוחד אם אותו עורך דין לא רק שאינו עונה לטלפונים מהלקוח אלא גם מזניח את הטיפול בתיק ואינו מגיב להחלטות שיפוטיות או אינו מגיש כתבי טענות במועד. התנהלות שכזו עשויה להוות רשלנות מקצועית של עורך הדין ואף עשויה להוביל להגשת תביעה נגד עורך דין שפועל כך.

לפני שהלקוח מתחיל לבחון איך מחליפים עורך דין במקרה זה כדאי לנסות ולהפגש עם עורך הדין וליישר את ההדורים. אם עורך הדין ממשיך להתעלם מהלקוח, על הלקוח להודיע מיידית בכתב לעורך הדין שייפוי הכוח שלו מבוטל והוא לא רשאי להמשיך ולפעול בשם הלקוח בשום צורה.

בנוסף, לצורך השלמת החלפת ייצוג עורך דין, על הלקוח לדאוג להגיש הודעה לתיק בית המשפט ולפרט בה שייפוי הכוח של עורך הדין בוטל והוא לא רשאי להמשיך לייצג אותו. בפועל החלפת ייצוג עורך דין מול מערכת בתי המשפט מבוצעת, לרוב, על ידי עורך הדין המחליף, אותו שכר הלקוח.

איך מחליפים עורך דין שחלה במחלה ואינו יכול להמשיך לייצג את הלקוח?

כמו כל אדם אחר, גם עורכי דין עשויים לחלות, ולעיתים במחלות קשות המונעות מהם להמשיך ולייצג את הלקוח. במצבים אלה על הלקוח לבחון למי הוא נתן ייפוי כוח מלכתחילה. בחלק גדול מהמקרים במשרדי עורכי דין בהם יש יותר מעורך דין אחד, הלקוח מייפה את כוחם של כל עורכי הדין במשרד, ולכן גם אם עורך דין אחד חולה, יתר עורכי הדין יכולים להמשיך ולייצג את הלקוח, ואין טעם לבחון איך מחליפים עורך דין במצב כזה.

יחד עם זאת, לעיתים הלקוח הגיע לאותו משרד עורכי דין בזכות עורך דין ספציפי ורצה לקבל ייצוג משפטי מעורך דין מסוים בלבד. במקרים שבהם אותו עורך דין אינו זמין יותר עקב מחלה ישנה עדיפות להגיע להסכמות עם עורך הדין על הפסקת הייצוג והחזרת חלק משכר הטרחה.

בהעדר הסכמה הלקוח רשאי להודיע לעורך הדין על הפסקת ייצוג ולהעביר את התיק למשרד עורכי דין אחר. בעניין שכר הטרחה יתכן שיהיה צורך להגיש תביעה לבית המשפט על מנת שבית המשפט יכריע האם מגיע ללקוח החזר כלשהו.

איך מחליפים עורך דין אם כבר שולם מלוא שכר הטרחה לעורך הדין המקורי?

למעשה אין רלוונטיות לשאלה איך מחליפים עורך דין במצב בו שולם כבר מלוא שכר הטרחה. שכר הטרחה אינו משפיע על סוגיית הייצוג (הרי עורך דין יכול גם לעבוד ולייצג את הלקוח מבלי לקבל שכר הטרחה – פרו בונו).

אם שכר הטרחה כבר שולם וישנה מחלוקת בין עורך הדין ללקוח לגבי המשך הייצוג צריכים לבחון תחילה את הסכם שכר הטרחה, ולבדוק האם יש בו התייחסות למצב שבו מופסק הייצוג של הלקוח באמצע ההליך.

אם בהסכם שכר הטרחה אין התייחסות לעניין זה, יתכן שלא יהיה מנוס מהגשת תביעה אזרחית נגד עורך הדין ולדרוש לקבל החזר של מלוא/חלק שכר הטרחה ששולם לו. שימו לב – יתכן שדווקא עורך הדין יתבע את הלקוח במצב כזה, אם מדובר בתביעה שבה שכר הטרחה של עורך הדין נקבע בהתאם לאחוזים/הצלחה בסוף ההליך.

אם החלפת ייצוג עורך דין נדרשת מכיוון שעורך הדין התעלם מהלקוח או התרשל בתפקידו, ישנה אפשרות לשקול גם הגשת תלונה נגד עורך דין ללשכת עורכי הדין.

חשוב להבין שהשאלה איך מחליפים עורך דין לא צריכה להיות הדבר העיקרי עליו חושב הלקוח בעת מחלוקת עם עורך דין. איך מחליפים עורך דין זאת דילמה משנית לחלוטין. קודם כל על הלקוח לחשוב מה הוא עושה כדי למזער את נזקיו. במקרים אלה כדאי להתמקד לרוב במציאת עורך דין מנוסה שידע לנהל נכון את התביעה/פיתרון הבעיה על מנת שלא יגרמו ללקוח נזקים גדולים הרבה יותר.

בעת החלפת ייצוג עורך דין יתכן שיגרם עיכוב בניהול ההליך וייתכן שיהיה צורך לתקן נזקים שיצר עורך הדין הקודם. סוגיות אלה בדרך כלל אינן נלקחות בחשבון בשעה שהלקוח חושב איך מחליפים עורך דין, למרות שיש להן השפעה גדולה על הלקוח.

מסיבה זו תתמקדו תחילה במציאת עורך דין חלופי מנוסה שידע איך להמשיך את הטיפול בתיק, ולתקן את הטעויות של עורך הדין הקודם, אם יש כאלה.

עורך דין אדי בליטשטיין
איך מחליפים עורך דין בקלות? ההסבר במאמר זה

איך מחליפים עורך דין אם עורך הדין המקורי מסרב למסור את מסמכי התיק?

אחד הקשיים הגדולים ביותר בעת החלפת ייצוג עורך דין הוא כאשר עורך הדין מסרב למסור ללקוח את כל התיק (כל המסמכים הרלוונטיים לסוגיה מה מטפל עורך הדין). לעיתים מדובר במסמכים מקוריים שנמצאים בידי עורך הדין, ולעיתים מדובר במסמכים שללקוח פשוט אין העתק מהם.

ללא מסמכי התיק עורך הדין החדש עשוי להתקשות לייצג את הלקוח ולכן צריכים לחשוב איך מחליפים עורך דין תוך כדי יצירת נזק קטן ככל האפשר ללקוח.

אחד הפתרונות האפשריים הוא תשלום לעורך הדין המקורי "תחת מחאה". כלומר, הלקוח משלם לעורך הדין את הסכום הכספי הנדרש על ידי עורך הדין. המונח "תחת מחאה" צריך להופיע במסמך בכתב שנשלח לעורך הדין המוחלף, ומשמעותו שהלקוח עושה פעולה כלשהי (במקרה זה – משלם תשלום) מבלי לוותר על זכויותיו. במרבית המקרים משמעות הדברים בנסיבות אלה היא שהלקוח יגיש תביעה נגד עורך הדין.

אם מדובר בהליך שמתנהל בבית משפט לא צריכה להיות בעיה ברוב המקרים, משום שעורך הדין החדש יוכל לבקש גישה לתיק דרך מערכת נט המשפט, ולמצוא את כל כתבי הטענות/פרוטוקולים/החלטות שם.

לסיכום

איך מחליפים עורך דין זאת שאלה שהתשובה עליה נראית לכאורה פשוטה – מודיעים בכתב לעורך הדין הקודם ולבית המשפט על הפסקת והחלפת ייצוג עורך דין.

יחד עם זאת, צריכים לחשוב על הסוגיה הזו מנקודת מבט רחבה יותר ולבחון תמיד כיצד ממזערים את הנזקים האפשריים ללקוח, ולאו דווקא איך נפרדים מעורך הדין ומקבלים ממנו החזר מלא/חלקי של שכר הטרחה ששולם לו. שכר טרחה זו כמובן סוגיה חשובה אך לא החשובה ביותר במקרים מהסוג הזה.

בעת החלפת ייצוג עורך דין דאגו לערוך תיאום ציפיות עם עורך הדין החדש על מנת שלא להגיע לאותו מצב אליו הגעתם עם עורך הדין המקורי שלכם. תמיד כדאי לעגן את ההסכמות במסגרת הסכם שכר הטרחה.

אם נדרשתם להחליף ייצוג עורך דין באמצע ההליך דאגו לאתר עורך דין מנוסה ומומלץ באותו תחום שבו נדרש לכם טיפול משפטי. אין שום היגיון להחליף עורך דין בעורך דין אחר שלא ידע איך לסייע לכם.

שאלות נפוצות בעניין איך מחליפים עורך דין?

  • איך מחליפים עורך דין באמצע ההליך?

    פונים לבית המשפט ומודיעים על ביטול ייפוי הכוח. במקביל פונים גם לעורך הדין שרוצים להחליף ומודיעים לו שהוא אינו רשאי להמשיך ולייצג אתכם.
    עורך דין החדש שלכם צריך לעדכן את בית המשפט בדבר קבלת הייצוג.

  • איך מחליפים עורך דין אם עורך הדין הנוכחי מסרב לסיים את תפקידו?

    סוגיית החלפת הייצוג אינה נתונה לשיקול דעתו של עורך הדין אלא של הלקוח. הלקוח רשאי לפטר ולהחליף עורך דין בכל שלב.

  • איך מחליפים עורך דין אם לא שולם כל שכר הטרחה לעורך הדין הנוכחי?

    סוגיית שכר הטרחה אינה קשורה לסוגיית הייצוג. ניתן להחליף ייצוג אך את שכר הטרחה תאלצו להסדיר מול עורך הדין בהתאם להסכם שכר הטרחה.

  • איך מחליפים עורך דין אם אין לי גישה לתיק בית המשפט דרך נט המשפט?

    פונים פיסית למזכירות בית המשפט ומגישים הודעה על הפסקת הייצוג.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 34

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב