עורך דין אדי בליטשטיין

הוצאת דיבה בפייסבוק – מדוע היא מסוכנת במיוחד למשמיץ?

הוצאת דיבה בפייסבוק
הוצאת דיבה בפייסבוק
5
(56)

הוצאת דיבה בפייסבוק היא עוולה אזרחית אשר מאפשרת לנפגע להגיש תביעה כנגד הפוגע. מה שהפוגע בדרך כלל לא לוקח בחשבון זה את ההשלכות הכספיות והסיכונים המשפטיים שהוא נוטל על עצמו בשעה שהוא בוחר להשמיץ אדם אחר בפייסבוק או ברחבי האינטרנט.

גם אם הוצאת דיבה בפייסבוק לא תוביל לתביעה כנגד המשמיץ, אין זה אומר שפייסבוק עצמה לא תנקוט בצעדים כנגד המשמיץ, אשר עשויים למנוע ממנו את המשך השימוש ברשת החברתית פייסבוק.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות לשון הרע – הוצאת דיבה. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

הוצאת דיבה בפייסבוק יכולה להוביל להגבלת או חסימת החשבון

פרסום הוצאת דיבה אינו נטול סיכונים למפרסם. אדם שרואה את עצמו נפגע מפרסום פוגעני שנעשה על ידי אדם אחר בפייסבוק יכול לדווח על הפוסט/התגובה הפוגעניים לפייסבוק עצמה, אשר יכולה למחוק את הפוסט/תגובה ואף לחסום את חשבונו של המשמיץ לפרק זמן שנע בין 24 שעות ל-30 ימים. במקרים חריגים מאוד, פייסבוק יכולה לחסום את החשבון לצמיתות.

הדיווח על הפוסט/תגובה נעשה בקלות רבה. לוחצים על שלושת הנקודות בחלקו העליון של הפוסט:

הוצאת דיבה בפייסבוק
דיווח על הוצאת דיבה בפייסבוק

לאחר מכן לוחצים על "Report Post":

הוצאת דיבה בפייסבוק
בחירת סיבה בגינה אתם בוחרים לדווח על הוצאת דיבה בפייסבוק

לאחר שבוחרים את הסיבה/התיאור הרלוונטי, התלונה תשלח ישירות לנציגי פייסבוק אשר יכריעו בה ויחליטו האם יש להסיר את התוכן ו/או להגביל את חשבונו של המשמיץ.

חשוב לדעת – על החלטת פייסבוק ניתן לערער כך שגם אם קיבלתם תחילה תשובה שלילית לפיה אין מדובר בתוכן פוגעני, אין סיבה לא להגיש ערעור ולאפשר לפייסבוק לבצע בחינה חוזרת של העניין.

פרק הזמן שלוקח לפייסבוק לבדוק האם מדובר בתוכן פוגעני משתנה מפניה לפניה. לעיתים התשובה מתקבלת לאחר מספר שעות ולעיתים התשובה מתקבלת אחרי כמה ימים או אפילו יותר מכך.

הוצאת דיבה בפייסבוק עשויה לגרום להוצאתו של המשמיץ מקבוצת פייסבוק מעניינת

אחד היתרונות הגדולים ביותר של פייסבוק זו האפשרות ליצור קבוצות פייסבוק לפי תחומי עניין. רבים מאיתנו הצטרפו לקבוצת הפייסבוק שעוסקת בעיר בה אנו גרים. קבוצות פייסבוק כאלה הן דרך מצוינת להשאר מעודכנים בסוגיות הרלוונטיות אלינו ושמעניינות אותנו במיוחד.

הוצאת דיבה במסגרתה קבוצה שמעניינת אותנו עשויה להוביל לדיווח לא רק לפייסבוק אלא גם למנהל הקבוצה. יתכן מצב שבו פייסבוק תחליט שאין סיבה למחוק את התוכן הפוגעני ומנהל הקבוצה יגיע למסקנה הפוכה, ויחליט למחוק את התוכן ואף להסיר את הכותב מאותה קבוצה מעניינת.

הסיבה לכך שמנהלי קבוצות מסירים תכנים פוגענים, ולעיתים אף חוסמים את המשמיצים מלהמשיך ולהשתתף בקבוצה נעוצה בעובדה שגם למנהלי הקבוצות ישנה אחריות וחשיפה משפטית. אם אדם שרואה את עצמו נפגע בעקבות הוצאת דיבה פנה למנהל הקבוצה ומנהל הקבוצה לא עשה דבר, ניתן להגיש תביעה נגד מנהל קבוצת הפייסבוק.

אופן הדיווח על הוצאת דיבה בפייסבוק שנעשתה במסגרת קבוצה מסויימת דומה מאוד לאופן הדיווח על פוסט/תגובה אחרים. מחפשים את שלושת הנקודות בחלקו העליון של הפוסט, ולוחצים עליהן:

הוצאת דיבה בפייסבוק
דיווח על הוצאת דיבה בפייסבוק במסגרת קבוצה

לאחר מכן לוחצים על "Report post to group admins" ונבחר בסיבה הרלוונטית:

הוצאת דיבה בפייסבוק
דיווח על הוצאת דיבה בפייסבוק למנהל הקבוצה

תלונתכם תועבר למנהל הקבוצה אשר יחליט האם יש מקום להסיר את התוכן הפוגעני וגם האם יש מקום להסיר את הגולש מהקבוצה. לרוב, אדם שהוסר מקבוצה כלשהי לא יוכל לחזור אליה תחת אותו שם משתמש (פרופיל).

הוצאת דיבה בפייסבוק עשויה להוביל להגשת תלונה במשטרה כנגד המשמיץ

סעיף 30 לחוק התקשורת (בזק ושידורים), תשמ"ב – 1982 קובע כך:

המשתמש במיתקן בזק באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה או להרגיז שלא כדין, דינו – מאסר שלוש שנים.

סעיף זה קובע סנקציה פלילית של מאסר עד שלוש שנים. מדובר בסנקציה פלילית ולכן יש למשטרה אפשרות לחקור את התלונה. קשה לומר שיש אנשים שישבו בכלא בעקבות הוצאת דיבה, אך ככל שהפרסום פוגעני יותר, וככל שהוא חזר על עצמו מספר רב יותר של פעמים, ישנה סבירות גבוהה יותר שלכל הפחות משטרת ישראל תזמן את הפוגע לחקירה.

לרוב, אדם נורמטיבי שמוזמן לחקירה במשטרה מפסיק לכתוב פוסטים או תגובות שהם בגדר הוצאת דיבה, ואם הוא לא מפסיק אפשר לפנות לחוקר שמטפל בתלונתכם ולעדכן אותו בדבר הפוסטים הפוגעניים הנוספים שאיתרתם.

הוצאת דיבה בפייסבוק עלולה להוביל להגשת תביעה ותשלום פיצוי כספי גבוה

הוצאת דיבה בפייסבוק בעלת מאפיין ייחודי אשר משפיע על גובה הפיצוי הכספי שניתן לדרוש מכוח חוק איסור לשון הרע. חוק איסור לשון הרע קובע כי ניתן להגיש תביעת דיבה במצב שבו הפרסום הפוגעני הגיע לפחות לידיעת אדם אחד נוסף מלבד הנפגע. כאשר מתבצע פרסום פוגעני בפייסבוק התפוצה שלו יכולה להיות גבוהה מאוד ולהגיע לאלפי אנשים, ואף יותר מכך.

עורך דין הוצאת דיבה או עורך דין לשון הרע יסבירו לכם שככלל במסגרת תביעות דיבה, ככל שיותר אנשים נחשפו לפרסום הפוגעני כך הסבירות שלכם לקבל פיצוי כספי גבוה יותר עולה באופן משמעותי.

גובה הפיצוי הכספי תלוי בפרט נוסף – האם הייתה למפרסם כוונה לפגוע או לא. במקרה שבו מדובר בפרסום הוצאת דיבה ללא כוונה לפגוע – החוק מאפשר לדרוש פיצוי כספי שמגיע נכון להיום לכ-72 אלף ש"ח בגין כל פרסום.

אם מדובר בפרסום הוצאת דיבה בפייסבוק עם כוונה לפגוע – הנפגע רשאי לדרוש כפל פיצוי, שמגיע נכון להיום לכ-144 אלף ש"ח בגין כל פרסום.

סכומים אלה הם בגדר פיצוי ללא הוכחת נזק. כלומר, כל מה שאתם צריכים להוכיח כדי לדרוש את סכומי הפיצוי הוא שאכן בוצע פרסום הוצאת דיבה בפייסבוק, ואתם לא נדרשים להוכיח האם או איזה נזק נגרם לכם.

יחד עם זאת, אם בעקבות הפרסום הפוגעני נגרמו לכם נזקים כלשהם, אותם אתם יכולים להוכיח, אין שום סיבה שלא להתייחס אליהם בכתב התביעה, וכך סכום הפיצוי הנדרש עשוי להיות אף גבוה יותר.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים עורך דין בעניין הוצאת דיבה בפייסבוק? צרו קשר עם עורך דין הוצאת דיבה אדי בליטשטיין

לסיכום

הוצאת דיבה בפייסבוק עשויה לפגוע דווקא במשמיץ. ראשית, ניתן לדווח על התוכן הפוגעני שפורסם על ידי המשמיץ ופייסבוק רשאית למחוק אותו, ואף לחסום את המשמיץ לפרק זמן שנע בין 24 שעות לבין ימים רבים. אם הפרסום הפוגעני נעשה במסגרת קבוצת פייסבוק, ניתן לדווח על הפרסום גם למנהל הקבוצה, שגם הוא רשאי למחוק את הפוסט, ואף להוציא את המשמיץ מהקבוצה (באופן קבוע או זמני).

הוצאת דיבה בפייסבוק יכולה גם להוביל להגשת תלונה במשטרה. אמנם משטרת ישראל לא ממהרת לעסוק בסוגיות אלה, ולעיתים מפנה את המתלונן להגשת תביעה אזרחית, למרות זאת אין סיבה שלא לפנות למשטרה במקרה הצורך.

הוצאת דיבה בפייסבוק יכולה להוביל גם להגשת תביעה נגד המשמיץ. מדובר ביותר מאי נעימות מכיוון שהמשמיץ יעמוד בפני סיכון משמעותי לשלם פיצוי כספי גבוה מאוד. לכל הפחות, הנתבע יאלץ לשכור שירותיו של עורך דין ולשלם לו שכר טרחה שעשוי להגיע לסכומים משמעותיים במיוחד.

שאלות נפוצות בעניין הוצאת דיבה בפייסבוק

  • האם לאחר כל פרסום הוצאת דיבה בפייסבוק אקבל פיצוי כספי?

    לא.
    צריכים לוודא שהמקרה אכן נכנס בהגדרת "לשון הרע" בחוק, ושלא חלות ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע.

    ישנם גם במקרים בהם תביעות דיבה נדחות והתובע מחויב בהוצאות משפט. חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה מנוסה לפני הגשת תביעה.

  • מה לעשות אם בוצע כנגדי פרסום הוצאת דיבה בפייסבוק?

    ראשית, חשוב מאוד לתעד את הפרסום עצמו, היכן בדיוק הוא בוצע (אם מדובר בקבוצה – צריכים לתעד את מספר החברים בקבוצה), כמה לייקים, תגובות ושיתופים היו לפרסום.

    שנית, יש לפנות למפרסם ולדרוש את הסרת הפרסום. אם המפרסם יסיר את הפרסום תוך זמן קצר ניתן לנהל משא ומתן לפני תביעה על פיצוי מופחת.

    שלישית, אם הפרסום לא הוסר לאחר פנייתכם ניתן להגיש תביעת דיבה.

  • האם אני צריך להוכיח במסגרת תביעת דיבה שמה שפורסם נגדי אינו נכון?

    לא. הנטל להוכחת אמיתות הדברים מוטל על מי שפירסם הוצאת דיבה בפייסבוק.

  • כמה זמן לוקח לנהל תביעה בגין הוצאת דיבה בפייסבוק?

    בדרך כלל יותר משנה.

    במקרים שבהם הנתבע מבין שהוא חשוף לסיכון גבוה ומעוניין לנהל הליכי פשרה – יתכן שהרבה פחות מכך.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 56

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב