לשון הרע בפייסבוק – השפלה אשר עשויה להוביל לפיצוי כספי גבוה

לשון הרע בפייסבוק
לשון הרע בפייסבוק
5
(54)

לשון הרע בפייסבוק זו סוגייה "חמה" בשנים האחרונות, ובמיוחד לאור התפתחות הרשתות החברתיות. לאחרונה התפרסם בכלי התקשורת השונים על מקרה בו אדם המתנגד לצריכת מוצרי חלב השווה רפתן לנאצי, שטן ושטן בן בליעל.

המקרה הוביל לתביעת לשון הרע במסגרתה נפסקו לרפתן פיצויים בסך 70 אלף ש"ח (פיצוי ללא הוכחת נזק) בתוספת עשרת אלפים ש"ח הוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד.

מדובר בפיצוי הנמוך מהפיצוי המקסימלי בחוק אשר עומד היום על כ-150 אלף ש"ח בגין כל פרסום (בהתאם לתנאים בחוק איסור לשון הרע). שימו לב – מדובר בפיצוי ללא הוכחת נזק, כלומר אין צורך להוכיח פגיעה ממשית.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים בסוגיית לשון הרע בפייסבוק. אם נחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי על מנת לממש את זכויותיכם בבית המשפט, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו. נשמח לסייע גם לכם.

האם פרסום לשון הרע בפייסבוק שונה מפרסום לשון הרע במקום אחר?

פרסום לשון הרע בפייסבוק אינו שונה בהכרח מפרסום לשון הרע במקומות אחרים, אך לפרסום לשון הרע בפייסבוק ישנם מספר מאפיינים מיוחדים:

לתיאום פגישת ייעוץ בעניין סכסוך משפטי בסכום העולה על 100 אלף ש"ח חייגו עכשיו 03-6427876 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

  1. רמת החשיפה עשויה להיות גדולה מאוד.
  2. הנחשפים לפרסום אינם רק החברים של המפרסם בפייסבוק. לדוגמה; אם הפרסום נעשה במסגרת קבוצה כלשהי בפייסבוק, מי שנחשף לפרסום הם כל חברי הקבוצה, ובמקרים מסוימים גם החברים של חברי הקבוצה (הדבר תלוי אם הקבוצה הוגדרה כפרטית או פומבית).

לפרסום לשון הרע עשוי להיות משקל רב בכל הקשור לקביעת גובה הפיצוי, משום שאין דינו של פרסום לשון הרע בפני אדם אחד או קבוצה מצומצמת מאוד של אנשים, כדינו של פרסום אשר נעשה בפני קבוצה גדולה מאוד של אנשים. במקרה הנוכחי אשר פורסם בכלי התקשורת בית המשפט החליט לפסוק לחובת המפרסם, בגין פרסום לשון הרע, את הפיצוי המקסימלי בסך 70 אלף ש"ח (פיצוי ללא הוכחת נזק).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין הוצאת דיבה אדי בליטשטיין מסביר על לשון הרע בפייסבוק

במסגרת נימוקיו ציין בית המשפט (ראו פיסקה 21 לפסק הדין) כי חופש הביטוי אינו מוחלט ויש להגבילו במקרים מסוימים. כך לדוגמה לאור עברה של מדינת ישראל והיהודים, לכינוי "נאצי" יש משמעות פוגענית במיוחד, ולכן אף קיימת הצעת חוק איסור השימוש בסמלים וכינויים נאציים, תשמ"ב -2011, במסגרתה נקבע כי שימוש בכינוי "נאצי" אסור (למעט חריגים מסוימים שאינם רלוונטיים לפסק הדין).

מה לעשות כשנתקלים בפרסום לשון הרע בפייסבוק?

מנקודת מבטו של הנפגע – אדם שרואה עצמו נפגע מפרסום לשון הרע צריך לתעד את הפרסום באופן מיידי. מומלץ מאוד לתעד גם את כמות "הלייקים" ואת כמות המגיבים, וכן את תוכן תגובתם של המגיבים. הדבר עשוי לסייע מאוד בניהול ההליך, ועשוי לקצרו באופן משמעותי.

בנוסף, מומלץ לפנות למפרסם ולדרוש להסיר את הפרסום, וכן, להתנצל בגין הפרסום הפוגעני. ככל שהמפרסם יסכים להתנצל הדבר עשוי להתקבל בבית המשפט כהודאה בפרסום פוגעני. יחד עם זאת, ככל שהמפרסם יסיר את הפרסום הפוגעני במהרה ויתנצל על פרסומו, הדבר עשוי להפחית את סכום הפיצוי אותו יוכל הנפגע לקבל במסגרת ההליך המשפטי.

מנקודת מבטו של המפרסם – כאשר ישנו חשש שמדובר בפרסום לשון הרע בפייסבוק (או בכל מקום אחר) מומלץ מאוד לפנות לעורך דין העוסק בתחום לשון הרע ולהתייעץ עמו כיצד לפעול. לכל פעולה של המפרסם, לאחר פרסום שמהווה לשון הרע, עשויה להיות השלכה על גובה הפיצוי.

כך לדוגמה; אם המפרסם יסכים להסיר את הפרסום במהרה ולהתנצל על הפרסום הדבר יהווה הודאה בפרסום לשון הרע ויחייב אותו בתשלום פיצוי. יחד עם זאת, סכום הפיצוי יהיה מופחת ברוב המקרים. מומלץ לשקול שיטת פעולה זו כאשר מדובר במקרים מובהקים של לשון הרע בפייסבוק וכאשר למפרסם אין הגנה טובה.

מצד שני, המפרסם יכול שלא להסיר את הפרסום ולא להתנצל. במקרים אלה צריכים לבחון את הנסיבות והאם יש למפרסם הגנה כלשהי. יודגש, אין להסתמך אך ורק על ההגנות הקבועות בחוק איסור לשון הרע.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים עורך דין לתביעת לשון הרע בפייסבוק? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

בסוגיות כגון פרסום לשון הרע בפייסבוק מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה או עורך דין לשון הרע בתחום זה ומתעדכן בצורה שוטפת בפסיקת בתי המשפט, בה נקבעו מבחנים רבים נוספים הקובעים אם פרסום כלשהו מהווה לשון הרע ואם לנתבע יש הגנה כלשהי (לדוגמה; ראו פסקאות 14-15, 23 לפסק הדין המוזכר במאמר זה).

 עורך דין אדי בליטשטיין הינו חבר בוועדת לשון הרע של לשכת עורכי הדין.

שאלות נפוצות בעניין לשון הרע בפייסבוק

  • האם ניתן להסיר פרסום המהווה לשון הרע בפייסבוק מבלי להגיש תביעה?

    ניתן לנסות לפנות ישירות לפייסבוק ולבקש את הסרת המידע הפוגעני. במקבייל, אם המידע הפוגעני פורסם בקבוצת פייסבוק, ניתן לפנות גם למנהל הקבוצה.

  • האשימו אותי שפרסמתי לשון הרע בפייסבוק. האם עלי להתנצל ולמחוק את הפרסום?

    מחיקת הפרסום והתנצלות עלולה להתפרש בבית המשפט כהודאה בטענות הנפגע. הדבר עשוי להקשות על ניהול הגנה ככל שתוגש נגד המפרסם תביעת לשון הרע.

  • כיצד להוכיח בבית משפט שפרסמו עלי פרסום פוגעני בפייסבוק או באינטרנט?

    יש לבצע תצלום מסך של הפרסום הפוגעני. אם מדובר בפרסום לשון הרע בפייסבוק כדאי לתעד את מספר הלייקים או השיתופים שבוצע לפרסום.

  • כמה כסף אני יכול לקבל כפיצוי על פרסום לשון הרע בפייסבוק או באינטרנט?

    על כל פרסום פוגעני ניתן להגיש תביעה על סך העולה מעט על 70 אלף ש"ח. אם ניתן להוכיח שלמפרסם הייתה כוונה לפגוע אז סכום הפיצוי מוכפל וניתן להגיש תביעה על סכום העולה מעט על 140 אלף ש"ח.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 54

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב