שלילת כתובה עקב תלונות סרק מטעם האישה למשטרה – האם אפשרי?

שלילת כתובה
שלילת כתובה
5
(36)

שלילת כתובה לאישה בבית הדין הרבני זהו לא מעשה של מה בכך, ויש להחלטה שכזו השלכה כספית משמעותית (לעיתים משמעותית מאוד). יחד עם זאת, לעיתים התנהגות האישה היא כה שערורייתית שנראה שאין שום סיבה שלא להורות על שלילת כתובה.

כך לדוגמה; בהליכי גירושים רבים מאוד ניתן למצוא דוגמאות לנשים רבות אשר מגישות תלונת שווא אחת או יותר. הגשת תלונה במשטרה עשויה לסבך מאוד את הבעל, ואף להוביל למעצרו. אסור להתייחס לתלונות מסוג זה בקלות ראש, ולעיתים הגשת תלונות סרק מסוג זה עשויות לא רק להוביל להחלטה בעניין שלילת כתובתה של האישה, אלא גם להגשת תביעת לשון הרע מטעמו של הבעל כנגד האישה (במקרים מסוימים תלונת סרק שנסגרה מסיבת חוסר אשמה עשויה להחשב כלשון הרע המזכה בפיצוי כספי). במקרים אלה כדאי להתייעץ גם עם עורך דין הוצאת דיבה.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות אזרחיות – מסחריות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

בית הדין הרבני עשוי להורות על שלילת כתובה לאישה עקב תלונות סרק למשטרה

לאחרונה בית הדין הרבני האזורי בירושלים עסק במקרה בו האישה הגישה תביעה לקבלת כתובתה, והבעל דרש להורות על שלילת כתובתה של האישה עקב הגשת 15 תלונות סרק למשטרה (תיק 965591/10 פלונית נ' פלונית, החלטה מיום 15.12.2022).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני משפחה אדי בליטשטיין מסביר על שלילת כתובה עקב הגשת תלונות סרק למשטרה

בית הדין הרבני פסק, בין היתר, כך:

לתיאום פגישת ייעוץ בעניין סכסוך משפטי בסכום העולה על 100 אלף ש"ח חייגו עכשיו 03-6427876 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

ובכן, אף שברקע מאסרי הנתבע בגין מעשים מגונים בקטינים, לא נמצא שזו הסיבה לגירושין, והתברר בדיון כי את הגירושין גרמה התובעת ולא הנתבע, עוד קודם לפרשיה העיקרית בה הואשם הנתבע, ולכן התובעת לא זכאית לכתובה, להלן נפרט קביעה זו:

התובעת מודה כי היא הגישה כנגד בעלה כ 15 תלונות במשטרה. למעשה, לא הוכח שאף אחת מהם הגיעה לכלל אישום כנגדו, והן היו לפני מאסרו השני של הבעל. האישה המשיכה להיות עם הבעל לאחר מאסרו הראשון, אך בין הראשון לשני, היא פעלה כנגדו באופן אינטנסיבי באמצעות תלונות במשטרת ישראל.

ונזכיר תגובת התובעת באשר לכך כפי הרשום מעלה:

משטרות היו כתוצאה, הוא התסיס, לא זוכרת מה היה, ובאה משטרה. הזמנתי משטרה רק 15 פעמים נגדו. לא זוכרת למה הזמנתי, פעם זרק סכין על הבת, לא זוכרת מה עוד היה, היו מריבות. פעם אחת הוא סגר אותי בחדר ולא נתן לי לברוח.

כך שהתובעת מודה שהזמינה לו "רק" 15 פעם משטרה; ומלבד שתי טענות והסברים מדוע הזמינה לו משטרה, היא לא זוכרת מדוע הזמינה לו משטרה עוד 13 פעמים לפחות, והדברים מדברים בעד עצמם, ובעיקר מוכיחים את תום הלב ואת כנותו של מי שפנה למשטרה 15 פעמים כלפי בן זוגו. 

הנתבע טען באשר לכך:

"היא הכתה אותי, והזמינה משטרה כי ידעה שאני לא אזמין. לקחו אותי לחקירות ומעצרים, וביקשה הרחקות […] בפוליגרף יצאתי דובר אמת ולא הורחקתי".

ולאור האמור לעיל, קל להאמינו שהוא אכן לא הורחק ולא הורשע.

וההלכות ידועות באשר לאי זכאות לכתובה באישה שהלינה במשטרה כנגד בעלה שלא בהוגנות, וכל שכן כשמדובר ב-15 תלונות, שנדיר למצוא מקרה שכזה (וראו האמור בספר אורות המשפט חלק ג מעמוד שס והלאה תחת הכותרת "הפסד כתובה בגין תלונות סרק במשטרה"). כאמור, התובעת טענה שלא זוכרת מדוע הלינה כנגד בעלה במשטרה ברוב המקרים, והדבר מוכיח כמאה עדים אודות כנות התלונות שהגישה כנגדו כאמור לעיל.

בנוסף, התובעת מודה שהיא זו שהפסיקה לטבול במקווה משנת 2013 ועד בכלל (הבעל נאסר בשנת 2018). טענתה שזה בגלל שהבעל לא רצה אותה או שלא היה לו כוח, לא הוכחה.

לאור כל האמור, ומשהתברר כי התובעת היא זו שגרמה לגירושין, הרי שהיא לא זכאית לכתובתה. והתביעה נדחית באשר לכך, והתיק ייסגר; ולפנים משורת הדין ובנסיבות תיק זה, ללא פסיקת הוצאות.

שימו לב – במקרה זה בית הדין הרבני הורה על שלילת כתובתה של האישה על אף שהבעל ישב בכלא בגין עבירות הרלוונטיות לפגיעה מינית בקטינים. כלומר, שלילת כתובה לאישה נבחנת לא רק בהתאם למחדלי הגבר אלא מי גרם לקרע שהוביל לגירושין.

עורך דין אדי בליטשטיין
זקוקים לליווי משפטי בהליכי גירושין, לרבות בנושא שלילת כתובה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

שלילת כתובה זהו מעשה חריג יחסית הפוגע באישה. בהתאם לפסיקת בית הדין הרבני ישנן סיבות רבות המאפשרות להורות על שלילת כתובה לאישה, ואחת מהן היא הגשת תלונות סרק למשטרה.

בית הדין הרבני עשוי להורות על שלילת כתובה לאישה גם אם הגבר רחוק מאוד מלהיות הגבר המושלם (בפסק הדין המוזכר במאמר זה הגבר ישב בכלא עקב עבירות מין בקטינים).

מה שבוחן בית הדין הרבני הוא מי הוביל לגירושין. אם יתברר שהאישה הובילה לגירושין, לדוגמה בעקבות הגשת תלונות סרק למשטרה, ישנה סבירות גבוהה שבית הדין הרבני יורה על שלילת כתובה.

תמיד כדאי להתייעץ בענייני גירושין עם עורך דין לענייני משפחה.

שאלות נפוצות בעניין שלילת כתובה לאישה

  • האם ניתן לדרוש שלילת כתובה לאישה בעקבות תלונות סרק למשטרה?

    כן.
    במאמר זה תמצאו דוגמה לפסיקת בית הדין הרבני האזורי בירושלים אשר הורה על שלילת כתובה לאישה עקב הגשת תלונות סרק למשטרה.

  • באילו מקרים קובעים שלילת כתובה לאישה אפשרית?

    בדרך כלל בית הדין הרבני קובע שיש לשלול כתובה לאישה כאשר בית הדין הרבני מגיע למסקנה שהאישה היא הגורם שהוביל לגירושין.

  • האם בכל מקרה בית הדין הרבני מורה על שלילת כתובה לאישה?

    לא.
    על אף שאין ספק שבית הדין הרבני נוטה פעמים רבות לטובת הגבר, לא כל דרישה לשלול כתובה מתקבלת.

  • מה האישה יכולה לעשות על מנת להמנע משלילת כתובה?

    בהליכי גירושין כדאי לחשוב על אסטרטגיה נוספת/אחרת מלבד הגשת תלונות למשטרה. אמנם כך נוהגות נשים רבות בהליכי גירושין (לעיתים בהמלצת עורכי דינן) אך זאת לא תמיד הדרך הטובה ביותר להתמודד עם הליכי גירושין.

    כדי שבית הדין הרבני יפסוק לטובת האישה את כתובתה עליה לשכנע את הדיינים שלא היא זו שהובילה לגירושין.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 36

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב