רכישת רכב יד 2 – על מה חשוב להקפיד לפני רכישת רכב משומש?

רכישת רכב יד 2
רכישת רכב יד 2
5
(40)

רכישת רכב יד 2 בעלת יתרונות רבים כגון מחיר מופחת (כידוע, כבר בעת קבלת רכב חדש מהחברה הוא מאבד מערכו באופן משמעותי), היצע גדול, זמינות רכישה מיידית וכושר מיקוח גדול יותר מול המוכר. יחד עם זאת, רכישת רכב יד שניה כרוכה גם בלא מעט סיכונים, שאם יתממשו יאלצו את רוכש הרכב המשומש להגיש תביעה על מנת לקבל פיצוי כספי או במטרה שבית המשפט יורה על ביטול עסקת רכישת הרכב (ניתן כמובן גם לדרוש את שני הסעדים ביחד).

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות הרלוונטיים לעסקאות רכישת רכבים חדשים או משומשים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

רכישת רכב יד 2 מאדם פרטי

רכישת רכב יד 2 תמיד צריכה להיות מלווה בטיפת חשדנות. אין זה אומר שכל מי שמוכר רכב יד 2 הוא רמאי אך בעסקאות בסכומים משמעותיים (ולרוב האנשים עסקאות בגובה עשרות אלפי שקלים או יותר הן עסקאות משמעותיות) ישנה למוכרים נטייה "לשכוח" פגמים שקיימים ברכב והם לא תמיד מגלים אותם. אי גילוי פגמים ידועים ברכב היא הפרה של החובה לפעול בתום לב. סעיף 12 לחוק החוזים (חלק כללי) קובע בעניין זה כך:

(א) במשא ומתן לקראת כריתתו של חוזה חייב אדם לנהוג בדרך מקובלת ובתום לב.

(ב) צד שלא נהג בדרך מקובלת ולא בתום-לב חייב לצד השני פיצויים בעד הנזק שנגרם לו עקב המשא ומתן או עקב כריתת החוזה, והוראות סעיפים 10, 13 ו-14 לחוק החוזים (תרופות בשל הפרת חוזה), תשל"א-1970, יחולו בשינויים המחוייבים.

רכישת רכב יד 2 ללא בדיקתו במכון לבדיקת רכבים = סיכון משמעותי

לעיתים קרובות בעת רכישת רכב יד 2 ישנה נטייה לוותר על בדיקתו במכון לבדיקת רכבים, במטרה לחסוך את עלות הבדיקה. אמנם עלות הבדיקה אינה זניחה (כמה מאות שקלים) אך היא עשויה לחסוך לכם הוצאות גבוהות הרבה יותר ובזבוז זמן בהמשך. קשה מאוד להמליץ על רכישת רכב יד שניה ללא בדיקתו תחילה במכון בדיקת רכבים.

בדיקת רכב יד 2 במכון לבדיקת רכבים תגלה לכם לא רק אם הרכב עבר תאונות אלא גם אם ישנם ברכב פגמים משמעותיים אחרים, שחלקם עשויים לנבוע כתוצאה מתחזוקה לקויה של הרכב.

על מנת להימנע מתשלום סתמי על בדיקת הרכב סכמו עם המוכר בכתב שאם יתגלו ברכב תאונות או פגמים למנוע או גיר הוא ישא בעלות הבדיקה.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על רכישת רכב יד 2

בדיקת מספר הקילומטרים שהרכב נסע בפועל

אין זה סוד שרכב שנסע יותר קילומטרים הוא רכב שערכו נמוך יותר משום שיש בו בלאי גבוה יותר. יש הבדל משמעותי בין רכישת רכב יד 2 שנסע 50,000 קילומטרים לבין רכישת רכב יד שניה שנסע 250,000 קילומטרים. במקרה האחרון יתכן מאוד שהמנוע יצריך החלפה זמן קצר לאחר רכישת הרכב.

מסיבה זו בדיוק ישנם מוכרים ש"משחקים" עם מד הקילומטרז' (מבצעים זיוף קילומטראז') ומפחיתים את מספר הקילומטרים שמציג מד זה. על מנת להפחית את הסיכון שעובדים עליכם ניתן לבקש מספר מסמכים שיעזרו לכם להבין אם אתם קונים רכב יד 2 עם מד קילומטרז' ש"שיחקו" איתו או לא:

  1. תבקשו לקבל לידיכם את רישיון הרכב העדכני. תשימו לב שברישיון הרכב כתוב מספר הקילומטרים שהרכב עבר בעת בדיקתו ב"טסט" האחרון. אם מספר הקילומטרים שמופיע במד הקילומטרז' בעת רכישת רכב יד 2 נמוך ממספר הקילומטרים שמפורט ברישיון הרכב סימן שמישהו "שיחק" עם מד הקילומטרז'.
  2. בקשו לקבל את היסטוריית הטיפולים של הרכב – כמעט כל מוסך (ובוודאי במוסך מורשה) מציינים את מספר הקילומטרים שהרכב עבר בעת הגעתו למוסך. גם במקרה זה תוכלו לבדוק האם לפי מסמכי המוסך שטיפל ברכב ישנה אי התאמה בולטת במספר הקילומטרים שמופיעים במד הקילומטרז' בעת רכישת רכב יד שניה.

בדיקת זהות הבעלים של הרכב

לפני רכישת רכב יד 2 תמיד תבדקו שאתם קונים את הרכב מהבעלים של הרכב, כפי שהוא מצוין ברישיון הרכב. אל תתביישו לבקש לראות תעודה מזהה. אם עומד בפניכם אדם שמעוניין למכור לכם את הרכב שהוא לא הבעלים של הרכב הדבר צריך להדליק אצלכם "נורה אדומה". יתכן שאותו אדם הוא נוכל או מתחזה, וייתכן שאותו אדם הוא סוחר רכבים ממולח שאינו מגלה לכם את כל הפרטים. במצבים אלה כדאי להיזהר במיוחד.

רכישת רכב יד 2 מסוחר רכבים

רכישת רכב יד 2 מסוחר רכבים לעיתים מפתה במיוחד משום שסוחרי הרכבים מתחייבים לרכישה חוזרת (כשתרצו להחליף את הרכב הם מתחייבים לרכוש את הרכב בחזרה בעסקת טרייד אין) או מציעים עסקאות מימון שמקלות על רכישת רכב יד 2. יחד עם זאת, תמיד צריך לזכור שבמקרים אלה עומד בפניכם אדם מיומן מאוד בעסקאות רכב יד 2 וסביר להניח שהוא יודע על הרכב שהוא עומד למכור לכם הרבה יותר ממה שהוא מגלה לכם.

למשרדנו מגיעים סיפורים רבים בעניין רכישת רכב יד 2 מסוחרי רכבים שבסופו של דבר נאלצים להגיעו לפתחו של בית המשפט באמצעות הגשת תביעה לבית משפט השלום. על מנת לצמצם את הסיכוי שתאלצו להגיש תביעה נגד סוחר רכבים איתו ביצעתם עסקה, תקפידו במיוחד על ההנחיות שפורטו ביחס לרכישת רכב יד 2 מאדם פרטי.

קבלת טופס גילוי נאות בעת רכישת רכב יד 2

על סוחר רכבים משומשים מוטלת חובה שלא מוטלת על מוכר רכב פרטי. סוחר רכבים משומשים חייב למסור לרוכש, לפני ביצוע העסקה (שלב חתימת החוזה), טופס שנקרא טופס גילוי נאות. טופס זה נראה בדרך כלל כך:

מטרת הטופס היא לגלות לכם, לפני ביצוע העסקה, פרטים מהותיים בעניין הרכב, לרבות האם הרכב עבר תאונות או לא. אי קבלת טופס זה בעת רכישת רכב יד 2 עשויה להיות עילה לביטול העסקה. ברוב המקרים לא יהיה מנוס אלא להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין רכישת רכב יד שניה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

שאלות נפוצות בעניין רכישת רכב יד 2

  • האם לפני רכישת רכב יד 2 חשוב לקחת אותו לבדיקה במכון בדיקת רכבים?

    ככל שהרכב יקר יותר כך חשוב יותר לקחת את הרכב לבדיקה לפני רכישתו, אחרת אתם עשויים לגלות שרכשתם רכב אובדן להלכה או רכב טוטאל לוס.

  • האם להמנע בכל מקרה מרכישת רכב יד 2 מסוחר רכבים?

    בהרבה מקרים יש בעיות לאחר רכישת רכב יד שניה מסוחר רכבים, אך זה לא אומר שכל סוחרי הרכבים מנסים לעבוד עליכם.
    חשוב מאוד לא להסתמך על דברי סוחר הרכבים ולקחת את הרכב לבדיקה בכל מקרה, וכן, לבדוק את היסטוריית תביעות הביטוח של הרכב.

  • האם עדיף לרכוש רכב יד 2 מאדם פרטי או ממגרש רכבים?

    כל אדם בדקתם את הרכב ולא נמצאו בו פגמים מהותיים, זה לא משנה מהיכן אתם רוכשים את הרכב.

  • איך אפשר לבטל עסקת רכב יד 2?

    לרוב תצטרכו להגיש תביעה לבית המשפט ולפרט מדוע לשיטתכם בית המשפט צריך להורות על ביטול עסקת רכישת הרכב.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 40

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

חיוג לעורך דין אדי 03-6427876
מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב