עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

עורך דין לשון הרע מסביר איך לנצח במסגרת תביעת לשון הרע?

עורך דין לשון הרע - תביעת לשון הרע

מה זה "לשון הרע" וכיצד עורך דין לשון הרע יכול לסייע?

חוק איסור לשון הרע, תשכ"ה – 1965 (אליו מתייחסים אנשים שאינם משפטנים בתור חוק לשון הרע), קובע כי לשון הרע הוא דבר שעשוי:

  1. להשפיל אדם או לעשות אותו מטרה לשנאה, לבוז או ללעג בפני אנשים אחרים.
  2. לבזות אדם בעקבות מעשים או התנהגות אשר מיוחסת לו.
  3. לפגוע בעבודתו, משרתו, פרנסתו של אדם.
  4. לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית, או מוגבלותו.

תנאי חשוב כדי לקבל פיצוי כספי משמעותי במסגרת תביעת לשון הרע הוא שהפרסום הפוגעני יפורסם ברבים. אם לא מתבצע פרסום ברבים, לדוגמה פרסום לשון הרע בפייסבוק, הרי שלא תהיו זכאים לפיצוי כלשהו. במקרים אלה עורך דין לשון הרע לא יוכל לסייע לכם וספק אם תביעה ללא הוכחת נזק תסייע לכם להשיג פיצוי כלשהו.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות לשון הרע – הוצאת דיבה. בתחילת מאמר זה תגלו באיזה מצבים תוכלו להגיש תביעה ולזכות בפיצוי כספי, ובהמשך מאמר זה תגלו מה עליכם לעשות וכיצד ניתן להתגונן אם הוגשה נגדכם תביעת לשון הרע. אם תצטרכו ליווי משפטי מקצועי במסגרת תביעת לשון הרע אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו.

כיצד עורך דין לשון הרע יסייע לכם להגדיל את סכום הפיצוי?

סעיף 7א לחוק איסור לשון הרע קובע שאתם זכאים לדרוש פיצוי ללא הוכחת נזק עד סך של 50 אלף ש"ח. אם יוכח על ידי התובע שהפרסום הפוגעני בוצע בכוונה לפגוע הרי שאז סכום הפיצוי מוכפל ועשוי להגיע ל-100 אלף ש"ח.

סעיף חשוב בחוק איסור לשון הרע שרבים לא שמים לב אליו הוא סעיף 7א(ה) אשר מתייחס להצמדת סכומי הפיצוי למדד, כאשר מדד הבסיס נקבע לשנת 1998. בעקבות ההצמדה למדד, בפועל, סכומי הפיצוי עומדים נכון להיום על כ-75 אלף ש"ח, ואם מוכחת כוונה לפגוע – כ-150 אלף ש"ח. זו רק אחת הסיבות בגללן יש להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע הבקיא בתחום זה.

עורך דין לשון הרע יוכל לסייע לכם להגיש תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק במסגרתה תוכלו למקסם את סיכויי הזכייה שלכם לקבל פיצוי כספי משמעותי. עו"ד לשון הרע יוכל לפרט בפניכם מהו "מחירון לשון הרע", כלומר, כמה נוהגים שופטים לפסוק בגין דברי לשון הרע כאלה ואחרים. כך תוכלו לקבל החלטה מושכלת האם להגיש תביעת לשון הרע לבית משפט השלום או לבית משפט לתביעות קטנות (ראו התייחסות נוספת בהמשך).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין הוצאת דיבה אדי בליטשטיין

האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק בגין כל אמירה שפגעה בי?

התשובה לכך היא חד משמעית – לא!
בתי המשפט התייחסו בפסקי הדין שלא כל אמירה פוגענית תוביל לפיצוי בתביעות לשון הרע. כך, לדוגמה; קללות יומיומיות לא יובילו לפיצוי. זאת בדיוק הסיבה מדוע כדאי להתייעץ עם עורך דין לשון הרע לפני הגשת תביעה, אחרת אתם עשויים לגלות שניהלתם הליך מיותר בבית המשפט.

מקרים שעשויים להוביל לפיצוי בתביעות לשון הרע אלה מקרים המייחסים לאדם כלשהו שחיתות, גניבה, ייחוס עבירות פליליות, השוואה לנאצי ועוד.

האם ניתן להגיש תביעת לשון הרע ללא עורך דין לשון הרע?

בהחלט אפשרי להגיש תביעת לשון הרע ללא עורך דין לשון הרע (לרוב, במסגרת בית משפט לתביעות קטנות) אך הדבר לא מומלץ, ומדוע?
חוק איסור לשון הרע מכיל סייגים והגנות רבות. כל אחת מהגנות אלה (ובוודאי שהצטברות של כולן ביחד) עשויה לסכל את תביעתכם. במקרים אלה לא רק שתפסידו את תביעתכם, אלא אתם עשויים להיות מחוייבים גם בהוצאות משפט.

עורך דין לשון הרע בקיא לא רק בחוק אלא גם בפסיקת בתי המשפט. פסיקה זו מרחיבה ומסייגת הוראות חוק, ולכן, לא ניתן להגיש תביעת לשון הרע על בסיס הכתוב בחוק בלבד. חייבים להכיר ההלכות שנקבעו על ידי בתי המשפט השונים על מנת למקסם את אפשרות הזכייה.

נתקלתי בפרסום פוגעני ושקרי נגדי – מה לעשות?

ראשית, חשוב לתעד מיד כל פרסום פוגעני. ככל שמדובר בפרסום באינטרנט או בפייסבוק כדאי לבצע צילום מסך (אם מדובר בפרסום בפייסבוק מומלץ מאוד לתעד גם את מספר התגובות וגם את מספר הלייקים).

עורך דין לשון הרע
חשוב לבצע צילום מסך לפני יצירת קשר עם עורך דין לשון הרע

מומלץ מאוד לפנות לגורם המפרסם בכתב ולדרוש את הסרת הפרסום הפוגעני. כל פניה או תשובה בכתב יש לשמור משום שייתכן שמסמכים אלה ישמשו אתכם בהמשך במסגרת תביעת לשון הרע.

ומה קורה אם מדובר בפוסט פוגעני בעל פה?

ככל שהאמירות הפוגעניות לא נאמרו בפניכם (ובפני אנשים נוספים) תצטרכו לדאוג לעדים שיגיעו לבית המשפט ויעידו לטובתכם. כפי שכבר נכתב, אין חובה להוכיח נזק על מנת שבית המשפט יפסוק פיצוי בגין לשון הרע, אך בוודאי שחייבים להוכיח לבית המשפט שאכן נאמרו אמירות פוגעניות ושקריות.

אופציה נוספת ושכיחה כיום היא הקלטת האמירה המהווה לשון הרע. לדוגמה: האדם הפוגע משוחח עם צד ג' וצד ג' מקליט את השיחה. הקלטת השיחה עשויה להיות ראיה טובה בהליך משפטי.

עד כמה מורכב הההליך המשפטי לצורך קבלת פיצוי?

לעיתים קיימת הנחה שניהול הליך המשפטי בתביעת לשון הרע זוהי מלאכה קלה ופשוטה משום שאין כל צורך להוכיח קיומו של נזק. הנחה זו היא הנחה מוטעית ושגויה. כל ניהול הליך משפטי זוהי מלאכה מורכבת, ודווקא בתביעות המבוססות על פיצויים ללא הוכחת נזק על התובע להגיע מוכן ולהוכיח את כל טענותיו, שכן, בתי המשפט לא ממהרים לפסוק פיצויים ללא הוכחת נזק. זו סיבה נוספת להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע המנוסה בתחום זה (תביעות לשון הרע – ייצוג תובעים ונתבעים).

יודגש, לא כל אמירה המהווה לשון הרע תוביל בהכרח לפיצוי המקסימלי. ההיפך הוא הנכון. במרבית המקרים סכומי הפיצוי שנפסקים על ידי בתי המשפט בתביעות לשון הרע אינם מגיעים לרף המקסימלי, ולעיתים גם לא למחצית מהסכום.

על מנת להגיע לרף הפיצוי המקסימלי יש להציג בפני בית המשפט תשתית עובדתית איתנה, המפרטת אמירות קשות ופוגעניות שאינן נכונות. מומלץ מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע במקרים אלה.

עורך דין לשון הרע
חשוב להתייעץ עם עורך דין לשון הרע כדי להגדיל את הפיצוי

לסיכום

לא כל אמירה, על אף שהיא פוגענית, עשויה וחייבת להגיע לפיתחו של בית המשפט. יש להפנים שלניהול הליך משפטי נלוות עלויות רבות שעל התובע לשאת בהן (לדוגמה; אגרת בית משפט, שכר טרחת עורך דין לשון הרע, תמלולי הקלטות במידת הצורך, איתור כתובתו של הנתבע, פעולה שמצריכה לעיתים שירותיו של חוקר פרטי, בזבוז זמן וימי עבודה בהגעה לדיונים בבית המשפט, ועוד).

יחד עם זאת, אם מדובר באמירות קשות שהמפרסם סירב למחוק (ככל שמדובר בפרסום באינטרנט) ולהתנצל בגינן, ניתן לשקול ליצור קשר עם עורך דין לשון הרע על מנת שיבחן את המקרה וייעץ לכם האם סיכויי התביעה במקרה שלכם טובים, והאם אתם עשויים לזכות בהליך המשפטי.

זיכרו, המפתח להצלחת התביעה הוא תיעודים רבים ועדים אשר יוכלו להעיד על אמירות פוגעניות. ללא אלה יהיה קשה מאוד עד בלתי אפשרי לזכות בתביעה.

שאלות נפוצות בעניין תביעות לשון הרע

  • כיצד לבחור עורך דין לשון הרע כדי שיגן על שמי הטוב?

    על מנת למקסם את סיכויי ההצלחה מומלץ להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע מנוסה אשר מתעדכן בחקיקה והפסיקה הרלוונטית לתחום זה.
    נסו לברר באיזה תיקים בתחום לשון הרע עורך הדין אליו פניתם ייצג בעבר, ומה היו תוצאות ההליכים?

  • כמה עולה לשכור את שירותיו של עורך דין לשון הרע?

    אין מחירון אחיד. שירותיו של עורך דין לשון הרע מתומחרים בהתאם למורכבות של התיק, ולכן כל תיק יש לבחון לגופו.

  • האם עורך דין לשון הרע עובד על בסיס אחוזים/הצלחה?

    קשה לענות ביחס לכל עורכי הדין, אך מרבית עורכי הדין בתחום לשון הרע לא עובדים רק על בסיס אחוזים או הצלחה.

  • האם עורך דין לשון הרע יכול להתחייב לתוצאה חיובית במשפט?

    לא עורך דין לשון הרע ולא עורך דין בתחום משפטי אחר אינו יכול להתחייב לתוצאה חיובית.
    ניהול הליך משפטי זו סוגיה מורכבת מאוד. לעיתים ההליך המשפטי מסתיים בתוצאה שלילית כי הלקוח מתבלבל על דוכן העדים ומוסר מידע שגוי או לא מדויק אשר פוגע במהימנות שלו. במקרים מסוג זה גם עורך דין לשון הרע הטוב ביותר לא יוכל בהכרח לסייע.

הגנה בתביעת לשון הרע – עורך דין לשון הרע מסביר

הגנה בתביעת לשון הרע מתחילה במספר סעיפי חוק הקבועים בחוק איסור לשון הרע, וכן, בפסיקת בתי המשפט.

התגוננות מתביעת לשון הרע מכוח חוק איסור לשון הרע

פרק ג' לחוק איסור לשון הרע קובע מהם פרסומים מותרים ואילו הגנות והקלות עומדות בפני מפיץ לשון הרע. עורך דין לשון הרע מנוסה אמור להכיר היטב את הסעיפים הבאים.

סעיף 13 קובע שורה ארוכה של פרסומים מותרים. פרסומים אלה נוגעים לפרסומים המבוצעים על ידי הממשלה, ועדות חקירה, מבקר המדינה, שופט או אדם בעל סמכות שיפוטית, פרסום שהמפרסם חייב לעשות על פי דין, ועוד. במרבית המקרים הישועה לצורך הגנה בתביעת לשון הרע לא תגיע מסעיף זה.

עורך דין לשון הרע
עורך דין לשון הרע יכול לספק הגנה משפטית

סעיף 14 – הגנת אמת בפרסום – סעיף זה מהווה דוגמה טובה לצורך הגנה בתביעת לשון הרע. סעיף זה קובע כי מפיץ לשון הרע יהנה מהגנה במשפט פלילי או אזרחי אם הפרסום הוא אמת והיה בפרסום עניין ציבורי. שימו לב – מדובר בשני תנאים מצטברים.

סעיף 15 – הגנת תום לב – לנתבע תהיה הגנה בתביעת לשון הרע אם עשה את הפרסום בנסיבות הבאות:

  1. הוא לא ידע ולא היה חייב לדעת על קיום הנפגע או על הנסיבות שמהן משתמעת לשון הרע או התייחסותה לנפגע.
  2. היחסים שבינו לבין האדם אליו הופנה הפרסום הטילו עליו חובה חוקית, מוסרית, או חברתית לעשות את הפרסום.
  3. הפרסום נעשה לשם הגנה על עניין אישי כשר של הנתבע.
  4. הפרסום הוא הבעת דעה על תפקודו של הנפגע בתפקיד שיפוטי, רשמי או ציבורי.
  5. הפרסום הוא הבעת דעה על התנהגותו של הנפגע: א. כבעל דין, כבא כוחו של בעל דין או כעד בישיבה פומבית של דיון כמפורט בסעיף 13(5).ב. כאדם שעניינו משמש נושא לחקירה, כבא כוח של אדם כזה או כעד בישיבה פומבית של ועדת חקירה, כמפורט בסעיף 13(6).
  6. הפרסום היה ביקורת על יצירה ספרותית, מדעית, אומנותית או אחרת שהנפגע פרסם או הציג ברבים.
  7. הפרסום היה הבעת דעה על התנהגותו או אופיו של הנפגע בעניין שבו הנתבע ממונה על הנפגע מכוח דין או חוזה.
  8. הפרסום היה בהגשת תלונה על הנפגע בעניין שבו האדם שאליו הוגשה התלונה ממונה על הנפגע או תלונה שהוגשה לרשות מוסמכת לקבל תלונה על הנפגע או לחקור בעניין המשמש נושא לתלונה. שימו לב סעיף זה (ופסיקת בתי המשפט) מקנה הגנה רחבה גם על תלונות שווא אשר מוגשות למשטרה. כמו כן, סעיף זה קובע שהפרסום על הגשת התלונה ותוכנה (בניגוד להגשת התלונה בלבד) לא יהנה מהגנת סעיף זה ולא תהיה למפרסם הגנה בתביעת לשון הרע.
  9. הפרסום היה דין וחשבון נכון והוגן על אסיפה פומבית או על אסיפה או ישיבה של תאגיד שלציבור הייתה גישה אליו, והיה בפרסומו עניין ציבורי.
  10. הפרסום נעשה כדי לגנות או להכחיש לשון הרע שפורסמה קודם לכן.
  11. הפרסום נועד לצורך מסירת ידיעה לעורך אמצעי תקשורת או לנציגו כדי שיבחן שאלת פרסומה באמצעי תקשורת.

סעיף 16 קובע את נטל ההוכחה לצורך הגנה בתביעת לשון הרע. הסעיף קובע מספר חזקות אשר התקיימותן מעידה על כך שהמפרסם (הנתבע) לא ביצע את הפרסום בתום לב:

  1. הפרסום לא היה אמת והמפרסם לא האמין באמיתותו.
  2. הפרסום לא היה אמת והמפרסם לא נקט באמצעים סבירים כדי לבדוק את אמיתותו לפני הפרסום.
  3. הפרסום נועד להסב פגיעה גדולה יותר מהנחוץ לצורך הגנת על הערכים המוגנים על ידי סעיף 15.

סעיף 17 – שלילת הגנת תום הלב – אם פורסמה לשון הרע באמצעי תקשורת לא תהיה למפרסם הגנה בתביעת לשון הרע אם הנפגע דרש ממנו לפרסם תיקון או הכחשה, והמפרסם לא עשה זאת.

סעיף 19 קובע מספר הקלות אשר על בית המשפט להתחשב בבואו לפסוק פיצויים לטובת התובע:

  1. פרסום לשון הרע לא היה אלא חזרה על דברים שפורסמו בעבר והנתבע נקב את המקור עליו הסתמך.
  2. הנתבע היה משוכנע באמיתותו של לשון הרע.
  3. הנתבע לא התכוון לפגוע.
  4. הנתבע התנצל או פרסם תיקון או הכחשה.

פסיקת בתי המשפט קבעה מבחנים רבים נוספים לצורך בחינת ההגנות. הגנה בתביעת לשון הרע איננה יכולה להתבצע כראוי על בסיס החוק בלבד. אם נתבעתם בתביעת לשון הרע, צרו קשר עם עורך דין לשון הרע לצורך קבלת ליווי משפטי והכנת כתב הגנה.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים עורך דין לשון הרע? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

שאלות נפוצות בעניין הגנה בתביעת לשון הרע

מהי הדרך הנכונה ביותר לנהל הגנה בתביעת לשון הרע?

עורך דין לשון הרע מנוסה יסביר לכם שכל מקרה נבחן לגופו של עניין. אין דרך אחת או טיעון אחד שיכול לסייע בכל תביעת לשון הרע. יש לבחון את החקיקה והפסיקה הרלוונטית כדי לגבש את אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר.

אם הטענה שלי נכונה ובכל זאת הגישו נגדי תביעת לשון הרע, האם אהיה מוגן?

לא בהכרח. טענת "אמת דיברתי" עשויה לסייע רק אם היה בפרסום הפוגעני עניין לציבור. אם לא היה עניין לציבור עשוי להיות קושי לנהל הגנה בתביעת לשון הרע במקרה זה. תמיד כדאי להתייעץ במקרים אלה עם עורך דין לשון הרע.

מה גובה הפיצוי שאני צפוי לשלם אם בית המשפט יקבל את תביעת לשון הרע שהוגשה נגדי?

גובה הפיצוי תלוי במספר גורמים. ככלל אצבע ניתן לומר שככל שהחשיפה של הפרסום הפוגעני הייתה גדולה יותר (הגיעה ליותר אנשים) ונמשכה פרק זמן ארוך יותר, הפיצוי הכספי שאותו יאלץ הנתבע לשלם יהיה גבוה יותר. במקרים מסוג זה ניהול הגנה בתביעת לשון הרע על ידי עורך דין לשון הרע מנוסה עשויה למזער את הנזקים בצורה משמעותית.

האם אני יכול לנהל הגנה בתביעת לשון הרע ללא עורך דין לשון הרע?

תיאורטית אפשר להתנהל ללא עורך דין לשון הרע, אך מאוד לא מומלץ. יש להכיר את החקיקה והפסיקה הרלוונטית כדי לנהל הגנה בתביעת לשון הרע. ללא ידע זה סיכויי ההצלחה להדוף תביעת לשון הרע נמוכים מאוד.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לשון הרע אדי בליטשטיין

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

.
פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב