תביעות כספיות | לשון הרע | חוזים

עורך דין לייצוג תובעים ונתבעים

רחוב משה לוי 11, ראשון לציון

משרדנו ממוקם בבניין UMI - משרד 201 (מול קניון הזהב)

טלפון 03-6427876

שעות פעילות: ימים ראשון עד חמישי בין השעות 8:30 - 18:00

Адвокат Эди Блитштейн

Русскоязычный Адвокат по гражданским - коммерческим вопросам

חוק שירותי תעופה – זכויות נוסעים בעת ביטול טיסה או עיכוב טיסה ואיזה פיצוי כספי ניתן לקבל

חוק שירותי תעופה מסדיר את זכויות הנוסעים בעת ביטול טיסה – עיכוב טיסה – דחיית טיסה.

יחד עם זאת, חברות התעופה אינן ממהרות לספק לנוסעים את ההטבות המגיעות להם ואף לא טורחות ליידעם, כנדרש על פי החוק, על הטבות אלה.

אם כך, מה מגיע לנוסעים בעת ביטול טיסה על פי חוק שירותי תעופה ?

חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע"ב – 2012 (הידוע גם בתור "חוק טיבי") קובע אילו הטבות מגיעות לנוסעים בעת ביטול טיסה. סעיף זה קובע כי נוסע שהונפק לו כרטיס טיסה והוא נתקל במצב של ביטול טיסה, או שטיסתו נדחתה בשמונה שעות או יותר, זכאי להטבות הבאות (סעיף 6 לחוק):

1. שירותי סיוע – מדובר בשירותים המוענקים לנוסעים אשר שוהים בנמל התעופה. שירותים אלה כוללים מזון ומשקאות, בהתאם לזמן המתנה, אירוח בבית מלון אם נדרשת שהייה של לילה אחד או יותר, שירותי הסעות מנמל התעופה לבית המלון, שתי שיחות טלפון, משלוח הודעה באמצעות פקסימיליה או דוא"ל, לפי בחירת הנוסע.

אם חברת התעופה לא מספקת לנוסע את שירותי הסיוע המגיעים לו בגין ביטול הטיסה היא חושפת את עצמה לתביעה אזרחית אשר עשויה להגיע עד לסכום של 10,190 ש"ח ללא הוכחת נזק.

חוק שירותי תעופה קובע כי פיצוי זה יתעדכן פעם בשנה ולכן יתכן שבמועד שתקראו מאמר זה סכום זה יהיה מעט שונה.

1. השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי, לפי בחירת הנוסע.

2. פיצוי כספי.

שימו לב: חוק טיבי אינו קובע כי על חברת התעופה להחזיר לנוסע את כל ההוצאות בהן נשא עבור בית מלון שהזמין ו/או פעילויות נוספות. ביטול טיסה מזכה בהטבות שקבועות בחוק אך לא מעבר לכך.

פיצוי כספי לא ינתן בכל ביטול טיסה. לדוגמה; במבצע צוק איתן חברות תעופה רבות סירבו להעניק לנוסעים פיצוי כספי בגין ביטול טיסה, כנדרש על פי חוק טיבי, והסתמכו על סעיף 6(ה)(1) לחוק אשר קובע כי הנוסע לא יהיה זכאי לפיצוי כספי אם חברת התעופה תצליח להוכיח שהטיסה בוטלה בשל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה, וגם אם הייתה עושה כל אשר ביכולתה – לא הייתה יכולה למנוע את ביטול הטיסה (שימו לב: חוק שירותי תעופה מחריג פיצוי כספי אך עדיין מחייב את חברות התעופה לספק את יתר ההטבות).

חברות התעופה טענו כי המצב הביטחוני בישראל לא היה יציב יציב, נמל התעופה נמצא בטווח הרקטות, ולכן לא היה באפשרותן לקיים את הטיסות.

מסיבה זו בתי המשפט לא חייבו את חברות התעופה לשלם את הפיצוי הכספי הקבוע במסגרת חוק טיבי.

יחד עם זאת, בתי המשפט קבעו כי חברות התעופה לא יכולות להתעלם מיתר החובות המוטלות עליהן מכוח החוק.

ביטול טיסה על ידי חברת התעופה עשויה להיות עילה טובה להגשת תביעה ייצוגית מכוח חוק טיבי, משום שמספר הנפגעים הוא רב ואף קל לאיתור.

צרו קשר בעניין זה עם עורך דין תביעות ייצוגיות שהגיש הליכים ייצוגיים מכוח חוק שירותי תעופה.

עו"ד אדי בליטשטיין מנהל תביעות ייצוגיות בתחום התיירות מכוח חוק שירותי תעופה. לפרטים נוספים לחצו כאן.

למידע נוסף בדבר חוק שירותי תעופה ("חוק טיבי") לחצו כאן.

שאלות נפוצות בעניין חוק שירותי תעופה

• האם חוק שירותי תעופה חל בתקופת נגיף הקורונה?

החוק לא בוטל ולא הוקפא. יחד עם זאת, חוק שירותי תעופה כולל סעיף המקנה לחברות התעופה פטור מתשלום פיצוי כספי לאחר ביטול טיסה או עיכוב משמעותי בהמראת טיסה העולה על שמונה שעות. משבר הקורונה הוא אחד מאותם מקרים בהם חברות התעופה פטורות מתשלום פיצוי כספי.

• האם חוק שירותי תעופה וחוק טיבי הם חוקים שונים?

לא. חוק שירותי תעופה וחוק טיבי הם אותו חוק. החוק נקרא גם חוק טיבי על שם יוזם החוק (חבר הכנסת אחמד טיבי).

• חברת התעופה מסרבת להחזיר לי את הכספים בגין כרטיס הטיסה, למרות שהטיסה בוטלה. מה לעשות?

ככל שמדובר במקרה פרטני הרלוונטי רק לאדם אחד, יש להגיש תביעה אישית. אם מדובר בהתנהלות שיטתית או מדיניות של חברת התעופה ניתן לשקול להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית.

• מה גובה הפיצוי הכספי שמגיע לי מכוח חוק שירותי תעופה לאחר ביטול טיסה?

חוק שירותי תעופה קובע פיצוי מדורג בהתאם למרחק הטיסה. ככל שמרחק הטיסה מישראל או לישראל גדול יותר, כך הפיצוי הכספי עשוי להיות גבוה יותר.

• הטיסה שלי בוטלה וחברת התעופה זנחה אותי בשדה התעופה. האם אני זכאי לפיצוי כספי כלשהו?

ברוב המקרים הנוסע יהיה זכאי לפיצוי כספי בגין ביטול הטיסה (גובה הפיצוי הכספי תלוי במרחק הטיסה מישראל או לישראל), ובנוסף, הנוסע זכאי לדרוש פיצוי ללא הוכחת נזק עד לגובה של כ-10,000 ש"ח (הסכום מתעדכן מעט מדי שנה) מכיוון שחברת התעופה לא סיפקה מזון ומשקאות, לינה במלון, הסעות למלון ובחזרה לשדה התעופה, ושירותי תקשורת.

.

אם המידע סייע לכם נשמח אם תשתפו אותו

פייסבוק
טוויטר
טלגרם
וואטסאפ
דואר אלקטרוני
הצטרפות לרשימת תפוצה

רוצים לקבל עדכונים משפטיים בנושא זה ובנושאים משפטיים מעניינים וחשובים נוספים? הזינו כתובת מייל ונשלח לכם

תוכן עניינים למאמר

יצירת קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות אזרחיות - מסחריות מורכבות. אתם מוזמנים להמשיך ולקרוא מאמרים משפטיים רבים באתר, וגם על ההצלחות הרבות של משרדנו בתביעות שונות.

לכל המאמרים

לקבלת עדכונים נוספים בנושא שקראתם הזינו כתובת מייל