תביעות כספיות | לשון הרע | חוזים

עורך דין לייצוג תובעים ונתבעים

רחוב משה לוי 11, ראשון לציון

משרדנו ממוקם בבניין UMI - משרד 201 (מול קניון הזהב)

טלפון 03-6427876

שעות פעילות: ימים ראשון עד חמישי בין השעות 8:30 - 18:00

Адвокат Эди Блитштейн

Русскоязычный адвокат по гражданским – коммерческим вопросам

חוזה בעל פה – האם יש לו תוקף משפטי או שהוא ניתן להפרה?

נתקלתם בבעיה וצריכים עורך דין? השאירו פרטים ונחזור אליכם

חוזה בעל פה, כשמו הוא, נכרת בעל פה וללא שום מסמך בכתב. חוק החוזים קובע בצורה מפורשת שאין מניעה לערוך חוזה בעל פה. בעניין זה סעיף 23 לחוק החוזים קובע כך:

חוזה יכול שייעשה בעל פה, בכתב או בצורה אחרת, זולת אם היתה צורה מסויימת תנאי לתקפו על פי חוק או הסכם בין הצדדים.

יחד עם זאת, ישנם מספר מקרים חריגים בהם חוזה בעל פה לא מספיק ויש צורך לערוך חוזה בכתב. דוגמה לדרישת הכתב בחוזה ניתן למצוא בסעיף 8 לחוק המקרקעין אשר קובע כך:

התחייבות לעשות עסקה במקרקעין טעונה מסמך בכתב.

דוגמה נוספת למקרה בו חוזה בעל פה אינו מספיק היא כאשר מתחייבים לתת למישהו מתנה בעתיד (לרוב מתנה יקרת ערך). סעיף 5(א) לחוק המתנה קובע כך:

התחייבות לתת מתנה בעתיד טעונה מסמך בכתב.

דוגמה נוספת לדרישת חוזה בכתב היא מתן הלוואה. סעיף 2 לחוק אשראי הוגן קובע כך:

חוזה הלוואה בין מלווה ללווה טעון מסמך בכתב; הסכמת הלקוח לכריתת חוזה ההלוואה תינתן במפורש ותתועד בידי המלווה, ויכול שתינתן בדרך של חתימת הלקוח על חוזה ההלוואה; שר המשפטים רשאי לקבוע הוראות לעניין אופן תיעוד ההסכמה כאמור.

במגזרים או קהילות מסוימות מאוד נפוץ שלא נערך חוזה בכתב, אלא כורתים הסכם בעל פה ולחיצת יד. התנהלות זו נפוצה בקרב יהלומנים או אנשי עסקים. לעיתים התנהלות זו מובילה לסכסוכים מסחריים בשווי מיליוני שקלים אשר מגיעים לפתחו של בית המשפט העליון, כפי שאירע לאחרונה בין שני אנשי עסקים אמידים (ע"א 4933/17 מרדכי איבגי נ' אריה פרידמן, פסק דין מיום 11.10.2020). במקרה זה בית המשפט העליון קבע כי חוזה בעל פה ובלחיצת יד אכן נכרת בין הצדדים, וחייב את אחד אנשי העסקים לשלם לאחר מיליוני שקלים.

הסיכון המשמעותי בהסתמכות על חוזה בעל פה

אחת המטרות העיקריות של חוזה בכתב היא ודאות. ברגע שיש חוזה בכתב הצדדים יודעים בדיוק מהם תנאי ההסכם וקשה להתנער מקיומו של ההסכם. זוהי בדיוק הבעיה כאשר נכרת הסכם בעל פה.

אם אין עדים שנכחו במועד כריתת הסכם בעל פה בין הצדדים, הצד שאינו מעוניין בהסכם יכול להפר אותו ללא קושי. אם וכאשר תגיעו לבית המשפט בעקבות הפרת הסכם בעל פה יהיה עליכם (כתובעים) להוכיח שאכן נכרת הסכם בעל פה. אם לא תצליחו להוכיח שנכרת הסכם בעל פה התביעה שלכם תדחה.

קושי נוסף שבו אתם עשויים להיתקל הוא שהצד שכנגד עשוי לטעון כי אכן נכרת הסכם בעל פה אך לא בתנאים שאתם טוענים להם, ושוב עולה בעיית ההוכחה.

כמעט תמיד חוזה בכתב יהיה עדיף על חוזה בעל פה

חוזה בעל פה עשוי להתאים לאותם מקרים בהם אתם יודעים שאם תתקיים הפרת חוזה לא בהכרח תפנו לבית המשפט משום שמדובר בסוגיה פעוטה שלא תצדיק השקעת זמן וכסף לצורך בירורה בין כותלי בית המשפט.

בכל יתר המקרים עדיף לערוך הסכם בכתב ולא להסתפק בהסכם בעל פה, גם אם אם זה אומר שתצטרכו להסתייע בשירותיו של עורך דין חוזים ולשלם לו בגין השירות שיעניק לכם. למעשה, זאת בדיוק אחת הסיבות העיקריות מדוע אנשים רבים מעדיפים לערוך חוזה בעל פה – על מנת לחסוך את העלויות הנלוות הכרוכות בחוזה בכתב.

תארו לכם כמה כסף אנשי העסקים, במקרה שהזכרתי קודם לכן, היו יכולים לחסוך על ניהול הליכים משפטיים, אילו היו עורכים הסכם בכתב. אין לי שום ספק שהם שילמו לעורכי הדין שלהם בין עשרות למאות אלפי שקלים לצורך ניהול כל ההליכים המשפטיים, וההגעה לבית המשפט העליון. עריכת הסכם בכתב הייתה עולה להם, לכל היותר, אלפים בודדים.

חוזה בכתב, לעומת חוזה בעל פה, יעניק לכם ודאות ושקט נפשי. מדובר בעניינים מהותיים במיוחד כאשר שווי העסקה הרלוונטית לחוזה הוא גבוה.

אתם מתעקשים על חוזה בעל פה? כך תקטינו סיכונים

אם בכל זאת החלטתם לערוך חוזה בעל פה מומלץ שבמעמד ההסכם יהיו נוכחים עוד מספר אנשים אשר ישמעו שערכתם חוזה בעל פה ויהיו מודעים לתנאי החוזה. בצורה זו הפרת חוזה בעל פה תהיה בעייתית יותר משום שאם המקרה יגיע לבית המשפט יהיו עדים שיוכלו להעיד על קיומו או תנאיו.

בנוסף, על מנת להקשות על הפרת חוזה בעל פה מומלץ מיד אחרי ההסכמות לשלוח הודעה בכתב (לדוגמה בוואטסאפ או במייל) לצד שכנגד עם פרטי ההסכם. אם הצד שכנגד לא יעיר הערות כלשהן על מה שנשלח על ידכם, יהיה לו קשה יותר להפר את ההסכם בעתיד ולטעון שאין הסכם או שתנאי ההסכם שונים.

.
פייסבוק
טוויטר
טלגרם
וואטסאפ
דואר אלקטרוני

הזינו כתובת מייל והצטרפו למאות הגולשים שמקבלים מאיתנו ללא תשלום עדכונים משפטיים חשובים ומעניינים

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות אזרחיות - מסחריות מורכבות. נתקלתם בבעיה משפטית? צרו קשר עכשיו ונסייע גם לכם.

חייגו עכשיו 03-6427876
המלצות שקיבלנו מלקוחות המשרד