עורך דין אדי בליטשטיין

סכסוכי ירושה בין אחים – כיצד להתמודד איתם בצורה נכונה?

סכסוכי ירושה בין אחים
סכסוכי ירושה בין אחים

סכסוכי ירושה בין אחים הם בדרך כלל הליכים משפטיים קשים, מורכבים, אשר גוזלים המון זמן ואנרגיה. במקרים רבים מגלים שהאח או האחות איתם נאלצים להתמודד הופכים מהאנשים הקרובים ביותר לאנשים שעושים כל שביכולתם על מנת לפגוע בכם ולנשל אתכם מזכויותיכם. הדבר מהווה לא רק פגיעה כלכלית קשה, אלא פגיעה נפשית בלתי נסלחת.

מאמר זה יסייע לכם להבין כיצד להתכונן בצורה נכונה ל"קרב" (ולעיתים רבות ההרגשה היא שאכן מתחילים מלחמה) העוסק בסוגיית סכסוכי ירושה בין אחים.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג למעלה מעשור תובעים ונתבעים במסגרת סכסוכי ירושה בין אחים. נחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

מדוע נוצרים סכסוכי ירושה בין אחים?

כיום קבלת ירושה זו אחת הדרכים הבודדות או אפילו היחידות בהן אדם מקבל במהלך חייו נכסים או כספים רבים. בכל מצב שבו מעורבים נכסים או כספים רבים ישנו פוטנציאל רב לסכסוכים ומחלוקות, וככל ששווי הנכסים גבוה יותר, כך המחלוקות נוטות להיות קשות יותר ומערבות בפועל הליכים משפטיים רבים יותר שמתנהלים לרוב בין כותלי בית משפט לענייני משפחה (אך במקרים חריגים גם בבית משפט אזרחי).

בחלק גדול מהמקרים האחים (או האחיות) אינם משלימים עם צוואה אשר משאירה לאחד האחים יותר כספים או נכסים והם מגישים התנגדות למתן צו קיום צוואה. מטרתם של האחים שמרגישים מקופחים היא לגרום לביטולה של הצוואה, על מנת שהם יקבלו בפועל חלק גדול יותר מהכספים או הנכסים.

סכסוכי ירושה בין אחים
עורך דין לענייני משפחה אדי בליטשטיין מסביר על סכסוכי ירושה בין אחים

במקרים אחרים אחד האחים מרגיש או יודע שהאח או האחים האחרים השפיעו בצורה פסולה על הורה מבוגר שלעיתים כבר לא מודע לחלוטין למה שקורה סביבו (לא צלול בדעתו), על מנת שאותו הורה יחתום על צוואה אשר מנשלת לחלוטין את האח האחר. התנהלות זו יוצרת סכסוכי ירושה בין אחים שלרוב גורמת לקרע שלא ניתן יותר לאיחוי ביחסי האחים.

לרוב כדאי לפתור סכסוכי ירושה בין אחים ללא מעורבות בית משפט

הנה לכם "טיפ" אשר יחסוך לכם הרבה מאוד זמן וכסף ולא יצריך יצירת קשר עם עורך דין לענייני משפחה. נסו לפתור את סכסוך הירושה באופן ישיר מול האח, כך שכל אחד מהאחים יקבל חלק הוגן מהירושה (שימו לב – הוגן לא בהכרח אומר שווה).

היתרונות הבולטים בהגעה להסכמה מחוץ לכותלי בית המשפט הם שאתם תחסכו המון זמן והמון כסף על ניהול תביעות בבתי המשפט. ככל שהתביעה עוסקת בסכום כסף או נכסים בשווי גבוה יותר, כך ישנה סבירות שהיא תארך זמן רב יותר.

שכר טרחתם של עורכי דין לענייני משפחה לרוב גבוה מאוד משום שהם נאלצים להתמודד עם סוגיות סבוכות שנמשכות לרוב זמן רב מאוד. כדאי לכם לנסות לחסוך תשלומים אלה גם אם אתם מוותרים על חלק מסוים מהזכויות שמגיעות לכם. לא נשמע לכם הגיוני? הדוגמה הבאה עשויה לשכנע אתכם:

תארו לכם סכסוכי ירושה בין אחים אשר נלחמים בינם לבין עצמם על 3 מיליון שקלים. שניים מהאחים טוענים כי לכל אח מגיע מיליון שקלים והאח השלישי טוען שדווקא לו מגיעים שני מיליון שקלים ושני האחים הנותרים רק 500 אלף ש"ח, וזאת משום שהוא סעד את ההורה שנפטר והוריש את הכספים בשנותיו האחרונות, ודאג לפרנסו.

לפי דוגמה זו ישנה מחלוקת על מיליון שקלים. על מנת לברר סכסוכי ירושה בין אחים בסכומים אלה כל אחד מהאחים עשוי לשלם לעורך דינו שכר טרחת עורך דין בסכום שעולה על 150 אלף שקלים, וכלל לא בטוח שאותו אח יצליח לשכנע את בית המשפט בטענותיו.

מלבד סכומי הכסף המשמעותיים שיהיה צורך לשלם לעורכי הדין, האחים יפסידו לפחות בין שנה אחת לשנתיים מזמנם בבית המשפט. עולה השאלה האם לא כדאי להגיע להסכמה מראש במסגרתה אח אחד יקבל 1.25 מיליון (במקום מיליון) והשניים האחרים יקבלו 875 אלף ש"ח. בצורה זו המחלוקת תסתיים באופן כמעט מיידי, יחסי האחים עשויים לשרוד, ולא יהיה צורך לערב עורכי דין יקרים.

כמובן שאין תשובה חד משמעית וכל אדם עשוי להתייחס לדוגמה זו אחרת, אך בהחלט כדאי לשקול את ההתנהלות המוצעת בדוגמה, ולא לנהל סכסוכי ירושה בין אחים באופן מיידי בין כותלי בית המשפט.

אם לא הצלחתם לפתור סכסוכי ירושה בין אחים באופן עצמאי אל תתייאשו – אתם יכולים לפנות לגישור אשר ינוהל על ידי גורם שאינו קשור לאף אחד מהאחים, אשר יוכל לסייע להגיע להסכמות הוגנות ומקובלות על ידי כל האחים.

סכסוכי ירושה בין אחים
שלבי הכנה לצורך התמודדות עם סכסוכי ירושה בין אחים

הכנה כדי להתמודד עם סכסוכי ירושה בין אחים

תארו לכם את הקרב הקשה ביותר בחייכם – לקרב זה בדיוק מובילים סכסוכי ירושה בין אחים, ולכן ההכנה לקרב זה צריכה להתבצע מהרגע הראשון שבו אתם מזהים פוטנציאל למחלוקת בעניין הירושה.

שמירת מסמכים רלוונטיים

סדר וארגון עשויים לסייע לכם מאוד להגיע לפתרון משביע רצון בין כותלי בית המשפט. דאגו להכין קלסר ותיקייה במחשב (אותה תגבו באופן קבוע) שם תשמרו בעותק פיסי ועותק וירטואלי את כל המסמכים הרלוונטיים למחלוקת בעניין הירושה.

מסמכים רלוונטיים יכולים להיות צוואות קודמות אשר מורישות לכם יותר כספים או נכסים, התכתבויות עם ההורה מהן ניתן ללמוד על כוונתו להוריש לכם את הכספים או הנכסים שלא הורישו לכם בסופו של דבר בפועל, מסמכים רפואיים בעניין מצבו הבריאותי של הההורה, התכתבויות בין האחים בעניין הירושה או הצוואה של ההורה, וכל מסמך אחר שעשוי להיות רלוונטי.

שמירת הקלטות של שיחות והודעות קוליות

באופן דומה למסמכים, חשוב לא פחות (ואולי אפילו יותר) לשמור כל הקלטת שיחה או הודעה קולית (לדוגמה כזו שנשלחת דרך וואטסאפ) העוסקת באופן ישיר או עקיף בענייני ירושה או הצוואה. מכיוון שהתנהלות זו עשויה להוביל לשמירת מאות הקלטות (ולעיתים אפילו יותר) כדאי מאוד לשמור אותן לפי תאריך, זהות המתקשרים ונושא השיחה.

מה שנראה לכם היום כעניין שולי שעלה בשיחה, יתכן שיתברר בעתיד כעניין מהותי אשר עשוי להוות ראיה מכרעת במסגרת ניהולה של תביעה בין האחים.

נכון שמדובר בעצה לא פשוטה ליישום אך ככל שסכום המחלוקת בין האחים גבוה יותר אתם תגלו שהזמן שהשקעתם ביישום עצה זו הוא זניח ביחס לתועלת האפשרית.

בחרו עורך דין מנוסה בייצוג בסכסוכי ירושה בין אחים

כאשר מתברר שאין סיכוי להגיע להסכמות עם האחים או במצב שבו כבר הוגשה תביעה לבית המשפט בעניין סכסוך הירושה בין האחים, אין מנוס אלא לשכור שירותיו של עורך דין מנוסה בתחום זה.

הנטייה אצל רובם המוחלט של האנשים הוא להתמקד במחיר ולבחור את עורך הדין שמציע את המחיר הזול ביותר. זוהי טעות. עורך דין לא בוחרים לפי הצעת המחיר הזולה ביותר, אלא בהתאם לניסיונו וטיב השירות שהוא מציע לכם (בדיוק כפי שלא תבחרו רופא מומחה רק לפי המחיר הזול ביותר אלא לפי ניסיונו ויכולתו לספק לכם שירות רפואי טוב ככל הניתן).

תמיד כדאי לנסות לאתר המלצות מלקוחות קודמים שטופלו על ידי עורך הדין שבכוונתכם לפנות אליו. בצורה זו תוכלו להתרשם ולהבין האם לקוחות קודמים היו שבעי רצון מהשירות המשפטי שסיפק עורך הדין. אם ישנן המלצות רבות זוהי בהחלט עשויה להיות אינדיקציה חיובית ביותר.

נסו להבין בגין מה בדיוק אתם משלמים ומה בדיוק אתם מקבלים. האם הייצוג כולל הגבלת זמן כלשהי, הגבלה במספר הדיונים, הגבלה במספר כתבי הטענות וכו'. ככל שיש יותר הגבלות בשירות המסופק על ידי עורך הדין כך ניתן לעיתים גם להבין הצעות מחיר זולות (ולעיתים בלתי הגיוניות בעליל ביחס לטיב או סוג הטיפול הנדרש) שניתנות על ידי חלק מעורכי הדין.

בדקו היטב מי בדיוק הולך לטפל בתיק שלכם – האם עורך הדין שאליו פניתם או מישהו מטעמו. סכסוכי ירושה בין אחים צריכים להיות מטופלים על ידי עורך דין מנוסה ולכן חשוב שתוודאו שהתיק לא יועבר או יטופל בפועל על ידי עורך דין שאינו מנוסה בתחום זה.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי כדי להתמודד עם סכסוכי ירושה בין אחים? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

סכסוכי ירושה בין אחים הם דבר לא נעים, וזאת בלשון המעטה. סכסוכים אלה מתאפיינים בהליכים משפטיים ארוכים ויקרים, ולרוב בקרע בין האחים שלא ניתן לאיחוי.

מסיבות אלה המלצתי היא קודם כל לנסות לפתור את המחלוקות בין האחים בענייני הירושה, מבלי לפנות לערכאות משפטיות. ניתן לעשות זאת על ידי הידברות ישירה בין האחים או באמצעות פניה להליך גישור בפני גורם אובייקטיבי וניטראלי שינסה להוביל את הצדדים להסכמות (אם הצדדים לא יגיעו להסכמות במסגרת הליך הגישור הם עדיין יוכלו לנקוט בהליכים משפטיים, וזכויותיהם לא יפגעו).

סכסוכי ירושה בין אחים מתנהלים בבית המשפט על בסיס ראיות ונתונים שניתן להוכיח. מסיבה זו כדאי לשמור התכתבויות או הקלטות שיחות העוסקות בנושאים הרלוונטיים לירושה. מה שנראה לכם היום כשולי וזניח עשוי להתברר בעתיד כראיית זהב.

בחרו עורך דין מנוסה בייצוג בסכסוכי ירושה בין אחים. לא בוחרים עורך דין לפי הצעת המחיר הזולה ביותר שקיבלתם אלא על בסיס הידע והניסיון שצבר אותו עורך דין. המלצות מלקוחות קודמים בהחלט עשויות לסייע לכם להבין שהגעתם לגורם הנכון.

שאלות נפוצות בעניין סכסוכי ירושה בין אחים

  • האם אפשר לפתור סכסוכי ירושה בין אחים ללא מעורבות בית משפט?

    בהחלט, וזאת צריכה להיות ברירת המחדל.
    הפניה לערכאות משפט צריכה להיות בגדר המוצא האחרון, משום שהגשת תביעה בנושא סכסוכי ירושה בין אחים תוביל לבזבוז זמן רב מאוד (לעיתים שנים) ותשלומי שכר טרחה בסכומים לא מבוטלים.

  • כמה עולה לנהל תביעה בעניין סכסוכי ירושה בין אחים?

    שכר טרחת עורך דין בנושא זה עשוי לנוע בקלות בין עשרות אלפי שקלים לבין מאות אלפי שקלים, תלוי במורכבות המחלוקות, מספר הנכסים ושוויים (ככל שיש יותר נכסים והם שווים יותר הצדדים מוכנים להשקיע זמן רב יותר להוכיח את טענותיהם בבית המשפט, ולזכות במבוקשם).

  • כמה זמן נמשכת תביעה בנושא סכסוכי ירושה בין אחים?

    התשובה לשאלה זו תלויה באחים עצמם.
    אם האחים מבינים שכדאי לכולם להגיע להסכמות הוגנות, ההליך עשוי להסתיים תוך פרק זמן קצר.
    אם האחים מעוניינים לקיים "מלחמת עולם" בבית המשפט, ההליך עשוי להימשך גם מספר שנים.

  • האם אפשר לנהל תביעה בעניין סכסוכי ירושה בין אחים ללא עורך דין?

    באופן חד משמעי לא!
    הופעת בעל דין בבית משפט ללא עורך דין מנוסה בתחום זה תוביל, ברובם המוחלט של המקרים, ליצירת נזקים שיעלה הרבה יותר כסף כדי לתקן, ביחס לתחילת ההליך עם ייצוג עורך דין.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב