שכר טרחת עורך דין – בהתאם למה נקבע שכר טרחה עבור ייצוג?

שכר טרחת עורך דין
שכר טרחת עורך דין
5
(55)

שכר טרחת עורך דין הוא התשלום שמשלם הלקוח עבור שירותיו של עורך הדין לצורך טיפול בבעיה משפטית מסוימת. שכר טרחה יכול להקבע בהתאם לפרמטרים רבים כגון ותק וניסיון עורך הדין, מורכבות הסוגיה המשפטית, הערכאה אליה מוגשת התביעה, דחיפות הטיפול בבעיה, מספר השעות שיהיה על עורך הדין להשקיע על מנת לטפל בבעיה, ועוד פרמטרים רבים אליהם יתייחס מאמר זה.

חשוב לדעת כי לשכת עורכי הדין קבעה תעריף מינימלי מומלץ לשכר טרחת עורכי הדין, אך תעריפים אלה לא עודכנו זמן רב, ובכל מקרה לא מדובר בתעריפים שמחייבים את עורכי הדין. בפועל, עורכי הדין גובים תשלומים גבוהים הרבה יותר.

כמו בכל תחום אחר, גם שכר טרחת עורך דין נתון למיקוח כך שאם קיבלתם הצעת מחיר אל תמהרו לקבל אותה. תנסו לבדוק האם יש אפשרות להפחית את תשלום שכר טרחת עורך דין לסכום נמוך יותר או בתנאי תשלום נוחים יותר (לדוגמה: יותר תשלומים באשראי). לא תמיד הדבר יהיה אפשרי, אך תמיד כדאי לבחון את נכונות עורך הדין להפחית את התשלום.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים בתביעות אזרחיות – מסחריות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

שכר טרחת עורך דין בעת הגשת תביעה

הגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית כרוכה בתשלום שכר טרחת עורך דין. שכר טרחה עורך דין עשוי להשתנות בגין תביעות שונות המוגשות לערכאות שיפוטיות שונות. לדוגמה: שכר טרחת עורך דין בעת הגשת תביעה בבית משפט השלום יהיה לרוב נמוך יותר לעומת שכר טרחת עורך דין בעת הגשת תביעה לבית המשפט המחוזי. טיפול בתביעות בבית המשפט המחוזי לרוב מורכב יותר וכרוך בשעות עבודה רבות יותר, ולכן הדבר בא לידי ביטוי בתשלום שכר טרחה גבוה יותר.

לתיאום פגישת ייעוץ בעניין סכסוך משפטי בסכום העולה על 100 אלף ש"ח חייגו עכשיו 03-6427876 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עורך דין אזרחי
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר על תשלום שכר טרחה לעורכי דין

כמו כן, צריכים להבין מהי מהות התביעה. תביעה נגד חברת תעופה בגין איחור טיסה תהיה לרוב פחות מורכבת לעומת תביעה בגין נזקי גוף, ומשכך גובה שכר הטרחה בתביעות נגד חברות תעופה בנושאים אלה צפוי להיות נמוך יותר. ככל שהנושא סבוך יותר כך שכר הטרחה יהיה גבוה יותר.

לעיתים שכר טרחת עורך דין משולם על בסיס אחוזים מהזכייה או הצלחה

לא תמיד הלקוח נדרש לשלם מראש שכר טרחה לעורך הדין. במקרים מסוימים שכר הטרחה נקבע על בסיס אחוזים מהזכייה או בהתאם להצלחת ההליך (לדוגמה: במסגרת תביעה ייצוגית). שיטת תשלום זו נפוצה במקרים הרלוונטיים לתאונות דרכים או תביעות מול ביטוח הלאומי. היתרון בשיטה זו ברור – הלקוח לא משלם דבר אם הוא מפסיד בתביעה, וכן משלם אחוז מסויים, שלעיתים רחוק מאוד מלהיות זניח, אם הוא זוכה בתביעתו.

שיטת תשלום זו נפוצה במקרים שבהם מתנהלים הליכים משפטיים מול גופים עמידים מבחינה כלכלית, כגון חברות ביטוח, בתי חולים, המוסד לביטוח לאומי, וכו'. שיטת תשלום זו פחות נפוצה כאשר מנהלים תביעות נגד אנשים פרטיים או חברות בע"מ משום שגם אם עורך הדין יזכה בתביעה, אין ודאות שהוא יזכה לקבל את שכרו. במיוחד כאשר מדובר בתביעה על סכום גבוה מאוד, הנתבע יוכל לנקוט בהליכי פשיטת רגל ועורך הדין לא יזכה לקבל שכר טרחה.

שכר טרחת עורך דין המשולם לעורך דין ותיק ומנוסה

עשוי להיות הבדל משמעותי בתשלום שכר טרחת עורך דין כאשר תגיעו לעורך דין ותיק ומנוסה לעומת עורך דין שרק עכשיו קיבל את רישיונו. עורך דין ותיק ומנוסה עשוי בהחלט לגבות שכר טרחה גבוה הרבה יותר באותו עניין בדיוק, ביחס לעורך דין צעיר.

הפערים בגובה שכר הטרחה נובעים מכך שעורך דין ותיק ומנוסה ניהל תיקים רבים באותה סוגיה הרלוונטית אליכם, וייתכן שצבר מומחיות ייחודית באותם מקרים המאפשרת לו לזכות בבתי המשפט. ניסיון ומומחיות אלה בהחלט עשויים להצדיק תשלום שכר טרחה עורך דין גבוה הרבה יותר.

שכר טרחת עורך דין המשולם למשרד עורכי דין גדול לעומת קטן

גם גודל משרד עורכי הדין עשוי להשפיע על גובה שכר הטרחה. בסופו של דבר, אתם הלקוחות משלמים על הפאר והראוותנות בהם נתקלים לעיתים במשרד עורכי דין גדול. אם רק גודל משרדו של עורך הדין הוא ששיכנע אתכם לשלם שכר טרחה גבוה יותר עבור השירותים המשפטיים, יתכן שעשיתם טעות. כפי שפורסם בעבר בכלי התקשורת, משרד עורכי דין גדול עשוי לגבות פי 2 לעומת משרד קטן.

עורך דין במשרד בוטיק קטן עשוי להעניק לכם שירותים משפטיים לא פחות טובים, ואולי אפילו יותר טובים, ביחס לעורך דין במשרד עורכי דין גדול. גודל המשרד בלבד לא צריך להיות שיקול משמעותי בהחלטה לשכור שירותיו של עורך דין, ובוודאי שלא אמור להשפיע משמעותית על גובה שכר טרחת עורך דין.

חשוב לדעת שבמשרדי עורכי דין גדולים רבים מי שיטפל בפועל בתיק שלכם הוא עורך דין זוטר או אפילו מתמחה, ועורך הדין שאליו פניתם בפועל רק יגיע לדיונים או יעבור על המסמכים כדי לוודא שאין טעויות.

שכר טרחת עורך דין
גובה שכר טרחת עורך הדין לא צריך להקבע בהכרח בהתאם לגודל משרדו של עורך הדין

אפשרויות שונות לתשלום שכר טרחת עורך דין

שכר טרחת עורך דין גלוגבלי

אפשרות זו מאפשרת לשלם לעורך הדין תשלום כולל בסכום שיוסכם בין הצדדים, ותמורתו עורך הדין יטפל בסוגיה עד לסיומה. היתרון מבחינת הלקוח באפשרות זו הוא שלרוב התשלום כולל את כל הפגישות/הדיונים/הבקשות/התגובות הנחוצות לצורך הטיפול בסוגיה. מבחינת הלקוח אין "הפתעות" לאורך או בסוף ההליך מבחינת תשלום שכר טרחת עורך דין.

שכר טרחת עורך דין לפי שעות

אפשרות זו מאפשרת לצדדים להסכים על תעריף שעתי (לרוב נע בין 750 – 2000 ש"ח – תלוי בניסיונו של עורך הדין ובסוגיה הרלוונטית). במצב זה הלקוח יחוייב אך ורק בהתאם לאותן שעות עבודה בהן עבד עורך הדין. החיסרון מבחינת הלקוח בשיטת עבודה זו הוא שלא ידוע מה יהיה גובה שכר הטרחה בסיומו של ההליך, משום שלא תמיד ידוע כמה דיונים/פגישות/בקשות/תגובות יהיה צורך להגיש במסגרת אותו הליך.

לעיתים אפשרות זו עדיפה אם ישנה סבירות גבוהה שלא יהיה צורך בשעות עבודה רבות.

שכר טרחת עורך דין לפי אחוזים מהזכייה או לפי הצלחה

לאפשרות זו כבר התייחסתי קודם לכן. מדובר בשכר טרחה שמשולם אך ורק אם הלקוח זוכה בתביעה. לא כל עורך דין יסכים לקבל לטיפולו תיק בו לקוח מעוניין לשלם לפי הצלחה או לפי אחוזים מהזכייה. זה לא אומר שעורך הדין לא "מאמין" באפשרות לזכות בתביעה, אלא פשוט לעורך הדין לא תמיד כדאי להשקיע זמן רב בתיק כדי לקבל שכר טרחה בסכום לא ידוע בסיומו של ההליך, וזאת במיוחד אם אותו עורך דין מייצג לקוחות רבים שמשלמים לו עבור שירותיו תשלום גלובאלי או תשלום לפי שעות.

שילוב אפשרויות: שכר טרחה לפי אחוזים מהזכייה בתוספת תשלום מראש

במקרים מסויימים שכר טרחה עורך דין נקבע בין הצדדים בשילוב של מספר אפשרויות. לדוגמה עורך דין הוצאת דיבה עשוי להסכים לקבל מקדמה בגין הטיפול בתביעת דיבה, וכן, אחוזים מהסכום שייפסק לטובת הלקוח בסיומה של התביעה. אם בסיום ההליך לא יפסק דבר (התביעה תדחה) עורך הדין לא עבד לחינם.

שכר טרחת עורך דין לפי שלבים או התקדמות בתיק

אפשרות נפוצה נוספת היא תשלום שכר טרחת עורך דין לפי שלבים מוגדרים מראש. לדוגמה: בעת תחילת העבודה X שקלים; לפני דיון ראשון: תוספת של X שקלים; לפני דיון ההוכחות: תוספת של X שקלים, וכו'.

היתרון בשיטת עבודה זו הוא שאם ההליך הסתיים לפני אחד השלבים המוסכמים בין הצדדים, הלקוח לא יצטרך לשלם את מלוא שכר הטרחה אלא רק את מה ששילם עד לאותו שלב.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין מייצג תובעים ונתבעים בתביעות מעל 100,000 ש"ח.

מחלוקות בעניין גובה שכר טרחת עורך דין לאחר התשלום

זה כבר לא נדיר בימינו שלאחר תשלום שכר טרחה עורך דין מתעוררות בעיות ומחלוקות בין עורך הדין ללקוח. הדבר נובע לעיתים עקב אי תיאום ציפיות מתאים או אי חתימת הסכם שכר טרחה המסדיר מה בדיוק כולל הטיפול מצידו של עורך הדין (אי חתימת חוזה המסדיר את היחסים בין הצדדים פועלת לרוב לרעת עורך הדין).

מצד שני, לעיתים מדובר בדרישות מוצדקות מצד הלקוח לקבל החזר של לפחות חלק משכר הטרחה משום שעורך הדין התרשל או לא ביצע חלק מהעבודה. במקרים אלה הלקוח עשוי אף לשקול (ובצדק) הגשת תביעה נגד עורך דין שייצג אותו.

על מנת לטפל במחלוקות אלה ניתן לפנות לוועדת שכר טרחה מטעם לשכת עורכי הדין:

ועדת שכר טרחה מטעם לשכת עורכי הדין
ועדת שכר הטרחה מטפל בכל הקשור למחלוקות בעניין תשלום שכר טרחת עורך דין

שאלות נפוצות בעניין תשלום שכר טרחה עורך דין

  • האם תמיד ניתן לשלם שכר טרחת עורך דין באחוזים מהזכייה?

    לא.
    לא כל עורך דין יסכים לקבל לטיפולו תביעה בה הלקוח מעוניין לשלם על בסיס הצלחה או אחוזים מהזכייה. זה לא אומר שעורך הדין לא "מאמין" בתביעה אלא פשוט שהוא מעדיף להשקיע את זמנו בתיקים אחרים של לקוחות שמשלמים לו את שכר הטרחה מראש או בתנאים טובים יותר.

  • האם יש עורכי דין שעובדים ללא קבלת שכר טרחת עורך דין?

    ישנם עורכי דין שמציעים ייצוג "פרו בונו" (ללא תשלום). במקרים מסוימים ניתן לפנות ולקבל סיוע משפטי ללא תשלום מטעם המדינה.

  • כיצד מקבלים החזר בגין תשלום שכר טרחת עורך דין?

    אם עורך הדין ביצע את עבודתו כלל לא מובן מאליו שאתם זכאים להחזר כלשהו. מצד שני, אם עורך הדין התרשל ניתן להגיש תביעה כנגדו בדרישה מבית המשפט להורות על החזרת כל או חלק משכר הטרחה.

  • האם שכר טרחה עורך דין ניתן לשלם בתשלומים?

    אם ישנה הסכמה מצד שני הצדדים – אין שום מניעה לשלם את שכר הטרחה גם בתשלומים בעסקת אשראי או בהמחאות דחויות.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 55

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

חיוג לעורך דין אדי 03-6427876
מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב