עורך דין אדי בליטשטיין

קניית רכב מסוחר – מה עושים אם יש בעיות לאחר רכישת רכב משומש?

קניית רכב מסוחר
קניית רכב מסוחר
5
(33)

בעיה לאחר קניית רכב מסוחר

הדבר הראשון שצריכים לעשות לאחר שמתגלה בעיה לאחר קניית רכב מסוחר הוא לבדוק האם יש ברשותכם את כל מסמכי העסקה (לדוגמה: זיכרון דברים, הסכם רכישה, טופס גילוי נאות, העתק מהמודעה של הרכב – אם מצאתם את הרכב באינטרנט) ולקרוא אותם בעיון רב.

רוכשים רבים אינם מקפידים לקרוא את מסמכי הרכישה לפני ביצוע העסקה ונאלצים לגלות בדיעבד שסוחר הרכבים כתב במסמכים אלה דברים שהוא לא טרח לספר להם בפועל. מפניות רבות שמגיעות למשרדנו עולה שבמקרים רבים סוחרי רכבים מוכרים ללקוחות רכב אובדן להלכה מבלי לגלות זאת בעל פה, אך במסמכי הרכישה עניין זה מוזכר באחד הסעיפים האחרונים. חשוב לדעת שניתן לבטל עסקת רכישת רכב יד שניה במקרים אלה, אך הדבר יחייב הגשת תביעה לבית המשפט. בתי המשפט פוסקים במקרים אלה לטובת הרוכש.

במסמכים אלה עשויה להופיע גם התייחסות לפגמים אחרים שיש ברכב, כגון תקלות ידועות ולעיתים חמורות שיש ברכב. כמובן שגם עניין זה לא מגולה ללקוח בעל פה ומוסתר במקרים רבים בסוף אחד ממסמכי ההתקשרות.

תמיד חשוב לזכור שבעת קניית רכב מסוחר אתם לא מתנהלים במצב שהוא "שווה כוחות". לרוב, סוחר הרכבים יהיה מנוסה מכם במכירת רכבים ויצליח לשכנע אתכם לרכוש רכב במחיר מלא (ולעיתים מעל למחיר המחירון) גם אם יש ברכב פגמים רבים.

מסיבה זו חשוב מאוד לדעת למה בדיוק הסכמתם במסגרת הסכם ההתקשרות. רק לאחר שהצלחתם להבין את כל התנאים בהסכם ניתן יהיה להחליט על דרך פעולה מתאימה כדי להתמודד עם בעיה לאחר קניית רכב מסוחר.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות נגד סוחר רכבים וכן תביעות נגד יבואני רכב. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

קניית רכב מסוחר
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר כיצד להתמודד עם בעיות לאחר קניית רכב מסוחר

תיעוד כל שיחה/התכתבות לאחר קניית רכב מסוחר

סוחרי רכבים עם טיפוסים מיוחדים. לפני רכישת הרכב הם יהיו החברים הכי טובים שלכם. בחלק גדול מהמקרים, לאחר רכישת הרכב וקבלת הכספים בגין הרכב הם לא ירצו להשקיע בכם זמן נוסף, ואם קיבלתם מהם הבטחות בעל פה, מבלי שהדברים הועלו על הכתב, יש סיכוי גבוה שהבטחות אלה לא יתמששו בפועל.

מסיבות אלה חשוב לדאוג לתיעוד של כל הבטחה או פניה של לסוחר הרכבים, ובמיוחד אם מתעוררת בעיה לאחר קניית רכב מסוחר.

תיעודים של הבטחות ניתן לבצע באמצעות הקלטות של שיחות, אך דרך פשוטה ועדיפה יותר היא באמצעות תכתובות וואטסאפ. הסיבה שתכתובות וואטסאפ עדיפות על הקלטת שיחות היא שאם יהיה צורך להגיש תביעה אזרחית או תביעה כספית כנגד סוחר הרכבים, לא תצטרכו לשלם לחברת תמלול כדי שתתמלל את השיחות שלכם עם סוחר הרכבים (אף שופט לא ישב ויאזין לכל השיחות שלכם עם סוחר הרכבים).

אם מתעוררת בעיה לאחר קניית רכב מסוחר חשוב מאוד לפנות לסוחר בהקדם האפשרי ולשאול אותו מדוע הוא לא גילה לכם שהפגם שגיליתם קיים. לדוגמה: אם גיליתם לאחר קניית רכב מסוחר שהרכב שנמכר לכם הוא רכב אובדן להלכה, תודיעו לסוחר הרכבים בהודעת וואטסאפ שגיליתם מהו סטטוס הרכב, ותשאלו אותו בצורה ישירה מדוע סוחר הרכבים לא גילה לכם פרט זה.

אם סוחר הרכבים יודה בהתכתבות או בשיחה מוקלטת שהוא אכן לא גילה לכם בדבר קיומו של הפגם שגיליתם, לפני רכישת הרכב, הודאה זו תגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם בבית המשפט בצורה משמעותית.

מצד שני, אם סוחר הרכבים יטען שהוא גילה לכם שהפגם קיים עוד לפני רכישת הרכב, יהיה צורך לבצע בדיקות נוספות והצלבת נתונים. לדוגמה: במצב כזה כדאי לבדוק האם הפגם מפורט בטופס גילוי נאות. אם הפגם לא מפורט בטופס זה הסוחר יתקשה להוכיח את טענותיו בבית המשפט.

קניית רכב מסוחר
קניית רכב מסוחר רכבים – דאגו לתעד כל הבטחה בכתב

שליחת מכתב התראה לאחר קניית רכב מסוחר רכבים

בחלק גדול מהמקרים לאחר שיתגלה פגם כלשהו ברכב לא תגיעו להסכמות עם סוחר הרכבים. ברובם המוחלט של המקרים הסוחרים לא מסכימים לבטל את העסקה, ולכל היותר יציעו לכם לבצע עסקת טרייד אין במגרש שלהם. במסגרת עסקת טרייד אין שכזו מן הסתם תדרשו להוסיף כסף כדי לרכוש ולקבל רכב אחר.

במקרים אלה אין מנוס מהתחלת טיפול משפטי כדי למזער את הנזקים שלכם. בשלב הראשון כדאי לשלוח לסוחר מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים מטעם משרד עורכי דין. כל אדם, לרבות סוחרי רכבים, מתייחס למכתב מטעם משרד עורכי דין ברצינות רבה יותר ביחס למכתב שנכתב ונשלח על ידי אדם פרטי. במקרים רבים סוחרי הרכבים מבינים שאם אדם שכר שירותיו של עורך דין זה אומר שהוא בהחלט מתכוון להגיע לבית המשפט.

יחד עם זאת, מכיוון שרכבים עולים לא מעט כסף ומכיוון שסוחרי הרכבים לא רוצים לרוב להפרד מסכומי משמעותיים אלה, לרוב, מכתב התראה לא יוביל לביטול עסקה. אף על פי כן, מכתב זה עשוי לסייע לכם לאחר הגשת כתב תביעה כדי להוכיח בבית המשפט שעשיתם כל מה שניתן על מנת להימנע מהגשת תביעה, ולכן אתם זכאים גם להחזר הוצאות משפט.

הגשת תביעה לאחר קניית רכב מסוחר

אם לאחר קניית רכב מסוחר רכבים לא הצלחתם לפתור את הבעיה שהתגלתה, לא יהיה מנוס מהגשת תביעה לבית המשפט. חשוב להבין ולדעת שגם סוחרי רכבים לא אוהבים להגיע לבתי המשפט משום שהדבר גורם גם להם לעלויות משמעותיות (עלות שכר טרחת עורך דין) ובזבוז זמן לא מבוטל. חשוב לדעת זאת משום שזאת יכולה להיות הסיבה לכך שסוחר הרכבים ינסה להגיע איתכם לפשרה לאחר הגשת התביעה. פשרה שאותו סוחר כלל לא היה מוכן לשקול עוד לפני הגשת התביעה.

דבר נוסף שכדאי לקחת בחשבון הוא שיש להסתייע בשירותיו של עורך דין מנוסה בהגשת תביעות נגד סוחרי רכבים. בחירת עורך דין לא מנוסה בעניינים אלה עשויה להקטין בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה שלכם בבית המשפט (בדיוק כפי שלא כל רופא יודע לטפל בכל בעיה רפואית, גם לא כל עורך דין יודע לטפל בצורה נכונה בתביעות נגד סוחרי רכב).

יתכנו מקרים שלצורך הצלחה בתביעה נגד סוחר רכב תצטרכו להגיש חוות דעת מומחה. חוות דעת מומחה נחוצה על מנת להוכיח עניינים שמצריכים מומחיות. שופט הוא מומחה למשפט ישראלי אך הוא בוודאי אינו מומחה בתחום הרכב או בתחום השמאות. משכך, כדי להוכיח שנמכר לכם רכב פגום ושהפגם מפחית בצורה משמעותית משווי הרכב יתכן שתצטרכו לצרף חוות דעת מטעמו של שמאי שיעריך את הנזק, את שווי התיקון ואת שוויו של הרכב במצב שהוא נמכר לכם. זה לא אומר שבכל תביעה נגד סוחר צריכים להגיש חוות דעת מומחה. הדבר תלוי מאוד בנסיבות הספציפיות של כל מקרה ומקרה.

ברובם המוחלט של המקרים תביעה נגד סוחר רכבים תוגש לבית משפט השלום אך במקרים בהם העסקה לא תעלה על כ-36.5 אלף שקלים, ניתן יהיה לשקול הגשת תביעה לבית משפט לתביעות קטנות.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ייצוג משפטי לאחר קניית רכב מסוחר? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

קניית רכב מסוחר היא לא תמיד חוויה נעימה, ולכן כדאי מראש לדאוג לתיעוד מלא ובכתב של כל הבטחה שניתנה לכם על ידי סוחר הרכבים, אחרת אתם עשויים לגלות "הפתעות" בעתיד.

אם גיליתם בעיה לאחר התשלום ולאחר שהרכב הועבר לבעלותכם תקראו תחילה את כל מסמכי ההתקשרות, לרבות טופס גילוי נאות כדי לוודא שסוחר הרכבים לא הוסיף פרטים שהוא הסתיר מכם.

לאחר מכן תפנו לסוחר הרכבים בכתב או בשיחה מוקלטת ותודיעו לו שגיליתם פגם שהוא לא גילה לכם. אם סוחר הרכבים לא יסכים לבטל עסקה תצטרכו לפנות לעורך דין הבקיא בהתנהלות ובתביעות נגד סוחרי רכבים על מנת להתחיל טיפול משפטי.

בחלק גדול מהמקרים כדאי לשקול לשלוח מכתב התראה מטעמו של עורך דין. סוחרי רכבים מתייחסים למכתבים אלה בצורה שונה ביחס למכתב שנשלח על ידי אדם פרטי. יחד עם זאת, חשוב לדעת שגם אחרי מכתב התראה מטעמו של עורך דין סוחר הרכבים לא ימהר לבטל את העסקה.

ברובם המוחלט של המקרים לא יהיה מנוס מהגשת תביעה נגד סוחר הרכבים. במסגרת התביעה ניתן לדרוש סעדים שונים כגון ביטול עסקה, פיצוי כספי והחזר הוצאות משפט.

שאלות נפוצות בעניין קניית רכב מסוחר

האם בעת קניית רכב מסוחר הוא חייב להחתים את הרוכש על מסמכים?

ישנו לפחות טופס אחד שהסוחר מחויב על פי חוק מכירת רכב משומש להחתים את הרוכש – והוא טופס גילוי נאות. במסגרת טופס זה על סוחר הרכבים לפרט כל פגם או ליקוי הקיים ברכב.

האם אפשר לבטל עסקה לאחר קניית רכב מסוחר?

כן.
סוחר הרכבים יכול להסכים לביטול עסקה ביוזמתו. אם סוחר הרכבים אינו מסכים לבטל את העסקה יש צורך להגיש תביעה לבית משפט על מנת שבית המשפט יורה על ביטול העסקה.

האם הרוכש רשאי לבטל עסקת קניית רכב מסוחר תוך 14 ימים?

סוגיית ביטול עסקה תוך 14 ימים אינה רלוונטית לעסקאות רכישת רכבי יד שניה.

כמה זמן נמשכת תביעה בעקבות קניית רכב מסוחר?

לרוב מדובר בתביעות שנמשכות יותר משנה אחת.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 33

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב