עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

מכתב התראה לפני תביעה – איך לנסח נכון (כולל דוגמא להמחשה)?

מה זה מכתב התראה לפני תביעה?

מכתב התראה לפני תביעה או מכתב התראה לפני נקיטת הליכים הוא מכתב אשר נשלח לצד שכנגדו שוקלים להגיש תביעה. במכתב זה מפרטים בתמצית (את הפירוט המלא כדאי, לרוב, לשמור לכתב התביעה) את הטענות כלפי הצד שכנגד, ומעלים דרישות שברצונכם שהצד שכנגד יבצע/יקיים.

מטרתו של מכתב לפני תביעה היא ליידע את הצד שכנגד שבכוונתכם להגיש נגדו תביעה, לפרט את הטענות, ולאפשר לצד שכנגד להגיב.

יכולות להיות תוצאות שונות עקב משלוח מכתב לפני נקיטת הליכים משפטיים. ראשית, אתם יכולים לקבל את מלוא הדרישות שלכם, ובכך לחסוך לעצמכם זמן רב בניהול הליך משפטי (אשר יכול להמשך שנים), וגם כספים רבים (שכר טרחת עורך דין, אגרת בית משפט וכו').

שנית, אם הצד שכגד יסרב לחלק מהדרישות שלכם, הרי שעדיין המחלוקת בין הצדדים מצטמצמת ובכך ההליך המשפטי צפוי להיות פשוט יותר, קצר יותר, וגם זול יותר.

שלישית, אם הצד שכנגד מסרב לכל הדרישות שלכם, ונשלח אליכם מענה למכתב ההתראה ששלחתם, הרי שבשלב זה אתם יודעים מהן טענות ההגנה של הצד שכנגד, ועתה ביכולתכם לנסח כתב תביעה בצורה נכונה/חכמה יותר.

רביעית, אם מכתב התראה לפני תביעה זכה להתעלמות מוחלטת, במסגרת ההליך המשפטי הדבר עשוי לתת לכם "נקודות זכות" אצל השופט, שכן, אתם תוכלו לטעון שעשיתם כמיטב יכולתכם על מנת להימנע מבזבוז זמן שיפוטי, אך דווקא הצד שכנגד בחר להתעלם ואילץ אתכם לפנות לערכאות משפטיות.

אם מכתב ההתראה לא יענה על ידי הצד השני או לא ישיג את המטרה שרציתם, תצטרכו לנסח כתב תביעה (המדריך המלא לניסוח כתב תביעה) ולאחר מכן להגיש תביעה לבית המשפט לצורך קבלת הסעד המבוקש (המדריך המלא להגשת תביעה). שני המדריכים מעודכנים בהתאם לתקנות סדר הדין האזרחי החדשות.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות אזרחיות – מסחריות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר איך כותבים מכתב לפני תביעה

איך מנסחים מכתב התראה לפני תביעה בשנת 2024?

ניסוח מכתב התראה יכול להתבצע באופנים שונים. צורת מכתב ההתראה היא לא חשובה במיוחד. מה שחשוב הוא העברת המסר בצורה ברורה ולכן כל דוגמה למכתב התראה שתמצאו ברשת או בהמשך מאמר זה הם רק המלצה לנוחות בלבד, אך בוודאי שאין מדובר בעיקר.

ניתן למצוא ברשת דוגמאות רבות למכתבי התראה בנושאים שונים.

דוגמה לפורמט מכתב התראה לפני תביעה בהתאם לנוסח המקובל תוכלו למצוא בהמשך.

לאן לשלוח את התגובה למכתב ההתראה?

במקום לספק לכם דוגמה למכתב התראה אני חושב שזה יעיל ונכון יותר ללמד אתכם כיצד ניסוח מכתב התראה מתחילתו ועד סופו יכול לשרת אתכם בצורה טובה יותר, לצרכים הייחודיים שלכם.

עניין שרבים נוטים לשכוח בעת ניסוח מכתב התראה הוא לאן אתם רוצים שישלחו את התגובה למכתב ההתראה ששלחתם? לשם כך, אני מציע לכתוב בראש המכתב את כל פרטי יצירת קשר הרלוונטיים אליכם, בצורה דומה לזו:

מכתב התראה לפני תביעה - כותרת
חשוב שהנמען ידע לאן לשלוח תשובה

סביר להניח שכל אדם שיקבל את המכתב הזה יבין מיד שהוא התקבל מעו"ד אדי בליטשטיין, ויבין גם כיצד ניתן ליצור קשר עם עו"ד אדי בליטשטיין, לרבות כתובת המשרד אליה ניתן לשלוח בדואר מכתב מענה.

בצורה זו אין שום בלבול או חוסר ודאות, והנמען יודע ללא כל צל של ספק מי פנה אליו ומהי כתובתו לצורך שליחת התגובה.

למי שולחים מכתב התראה לפני תביעה?

ככל שאתם שולחים מכתב לפני נקיטת הליכים משפטיים לאדם ספציפי השתדלו לציין בצורה מפורשת את שמו וכתובתו:

מכתב התראה לפני תביעה - פרטי הנמען
פרטו במדויק למי אתם פונים, כיצד ובאיזה תאריך

אם מכתב ההתראה נשלח לחברה, ואתם לא יודעים מי הגורם הרלוונטי בחברה שצריך לקבל את מכתב ההתראה, ניתן לוותר על שמו של האדם והמחלקה, ולציין את שמה של החברה והכתובת המדויקת. תמיד אפשר להפנות את המכתב ליועץ המשפטי של החברה.

אל תשכחו לציין את התאריך המדויק בו שלחתם את המכתב (חלקו העליון השמאלי של המכתב). לתאריך חשיבות לא מעטה, משום שמלבד תאריך משלוח (או קבלת המכתב אצל הצד שכנגד – תלוי כיצד שלחתם את המכתב, דואר רגיל לעומת דוא"ל), לתאריך יש חשיבות לצורך מהירות המענה למכתב.

לרוב, בסופו של כל מכתב התראה נהוג לרשום שאם מכתב ההתראה לא יענה תוך X ימים (לרוב נהוג לציין בין 7 – 14 ימים) שולח המכתב לא ימשיך להמתין אלא יפנה לבית המשפט. המטרה היא לגרום לצד שכנגד להבין שאין לו את כל הזמן שבעולם על מנת להתייחס למכתב ההתראה, אלא זמנו קצוב, ולאחר תום הזמן יהיה עליו להתמודד עם הטענות בבית המשפט.

יש לציין במכתב כיצד העברתם אותו לצד שכנגד (אם בפקס – יש לשמור את אישור השליחה, ולהתקשר לוודא שהפקס התקבל. אם שלחתם בדואר רשום – תדפיסו את המידע מאתר דואר ישראל המעיד על מסירת המכתב לצד שכנגד, ותשמרו את אישור המסירה החתום על ידי הנמען שתקבלו מדואר ישראל).

ניתן בהחלט לציין מספר דרכי מסירה. לדוגמה: דוא"ל ופקס ולציין לאיזה דוא"ל ומספר פקס שלחתם את מכתב ההתראה.

שימוש במונח "מ.ל.ב" – פירושו של מונח זה הוא "מבלי לפגוע בזכויות". מטרתו של מונח זה הוא להבהיר לצד שכנגד (ולבית המשפט, ככל שהמקרה יגיע לבית המשפט) הוא שהתנהל משא ומתן בין הצדדים שאינו מיועד לעיניו של בית המשפט. תיאורטית, הצד שכנגד לא רשאי להציג מכתב זה ללא אישורכם בבית המשפט. מעשית, גם אם תרשמו על מכתב לפני נקיטת הליכים משפטיים מ.ל.ב סביר להניח שהצד שכנגד יציג אותו בבית המשפט, ואתם תצטרכו להתנגד לכך ולפרט בפני השופט מדוע לשיטתכם אין להציג את המכתב במסגרת ההליכים המשפטיים.

תוכן מכתב התראה לפני תביעה

כותרת המכתב – על הכותרת להיות ברורה ולהעיד על תוכן המכתב. כדאי לציין כבר בכותרת כי זו התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים ולציין במה מדובר. לדוגמה: "התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים בגין הפרת חוזה עם מר פלוני אלמוני".

מכתב התראה לפני תביעה - גוף המכתב
תשתדלו לרשום את עיקרי הדברים – מכתב לפני תביעה אינו כתב תביעה

לרוב אני מציע לשמור על נוסח מכתב התראה קצר. יחד עם זאת, יש לבחון כל מקרה לגופו. מקרים מורכבים יותר יצריכו מכתב לפני תביעה באורך מספר עמודים.

תקציבו זמן למענה – כפי שציינתי קודם, לרוב אני נוטה להקציב עד 14 ימים למענה על מכתב התראה שנשלח מטעמי. גם כאן יש לבחון כל מקרה לגופו. יתכנו מקרים בהם יש צורך במענה דחוף/מיידי ולכן הפרק הזמן יהיה קצר יותר. אם מדובר במקרה מורכב שמצריך זמן בדיקה ארוך יותר, בדרך כלל פונה עורך הדין מטעם הנמען ומבקש זמן נוסף לצורך השלמת הבדיקות. לשיקולכם האם להסכים להמתין פרק זמן נוסף או להגיש תביעה מבלי להמתין.

כדאי (אך אין חובה) להדגיש שאתם לא תשלחו מכתבי תזכורת, כדי לתת לצד השני להבין שאתם מצפים למענה בפרק הזמן שהקצבתם, אחרת תפנו לבית המשפט.

כדאי לציין את סעיף 7 המפורט בדוגמה בסיומת של מכתב ההתראה שנשלח מטעמכם (אל תשכחו לבצע התאמות לזכר/נקבה, בהתאם לזהות כותב המכתב או מי שמיוצג מטעמכם). מטרתו של סעיף זה להבהיר שמדובר במכתב התראה שלא ממצה בהכרח את כל הטענות שלכם ושאם תוגש תביעה היא עשויה לכלול טענות נוספות ו/או דרישות לסעדים נוספים שלא נדרשו במכתב ההתראה.

אל תשכחו לציין את שמכם בסוף המכתב ולחתום מעליו.

לסיכום

לרוב, אין חובה לשלוח מכתב לפני הגשת תביעה. יחד עם זאת, יש הרבה מאוד יתרונות במתן התראה לנתבע הפוטנציאלי לפני הגשתה של התביעה בפועל. שליחת התראה לפני תביעה עשויה לחסוך לכם הרבה מאוד זמן והרבה מאוד כסף לצורך ניהול הליכים משפטיים.

יתרה מזאת, יתכן שבמענה על מכתב התראה תקבלו נתונים או גרסה של הנתבע הפוטנציאלי שתסייע לכם לצורך הגשת התביעה או במהלכה. זהו יתרון עצום ולעיתים עשוי להיות יתרון שיסיים את התביעה בפועל עוד לפני שהיא התחילה.

אין רק דרך אחת ויחידה לנסח מכתב התראה, העיקר להעביר את המסר בצורה ברורה. תמיד חשוב להקפיד להבהיר היטב מהן הדרישות שלכם על מנת שמקבל המכתב לא יצטרך לתהות מה אתם רוצים ממנו.

כמו כן, כדאי להבהיר שאתם דורשים מענה תוך מספר ימים מצומצם. אם לא תעשו זאת יתכן שתקבלו מענה על מכתב התראה לאחר יותר מחודש ימים.

שאלות נפוצות בעניין מכתב התראה לפני תביעה

  • האם צריכים לכתוב את כל הטענות במסגרת מכתב התראה לפני תביעה?

    לרוב המכתב לא צריך להיות ארוך. לא מדובר בכתב תביעה או תחליף לו. מטרתו של מכתב ההתראה הוא להודיע לצד שכנגד שבכוונתכם לפנות לערכאות משפטיות ככל שהסוגיה לא תוסדר לשביעות רצונכם, אך אין זה אומר שאתם צריכים לפרט את כל העובדות והראיות שיש בידיכם.

    לעיתים זה גם לא נכון טקטית לפרט בפני הצד שכנגד את כל הטענות שלכם או את כל הראיות שיש ברשותכם. לפעמים זה נכון יותר להשאיר את המכתב עמום ולהמתין תחילה למענה מטעם הצד שכנגד כדי להחליט כיצד ממשיכים הלאה.

  • מהי עלות הכנת מכתב התראה אצל עורך דין?

    לרוב מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים מתומחר עד 1500 ש"ח בתוספת מע"מ. כמובן שיש גם מקרים בהם העלות גבוהה יותר.

    ישנם מקרים בהם לא ניתן להסתפק רק בתמחור של הכנת שליחת המכתב אלא יש צורך גם לנהל משא ומתן עם הצד שכנגד. שירות זה מתומחר בעלות נוספת.

  • כיצד לשלוח מכתב התראה לצד שכנגד?

    ניתן לשלוח בכל דרך שמאפשרת תיעוד על שליחת המכתב: דואר רשום, פקס, דוא"ל.

  • מה עושים אם לא מקבלים תשובה למכתב שנשלח?

    מגישים תביעה ומצרפים את העותק ששלחתם לצד שכנגד לכתב התביעה.

שירותי עורך דין לצורך ניסוח מכתב התראה או מענה על מכתב שכזה

משרדנו מספק שירותים משפטיים ללקוחות המעוניינים לשלוח מכתבי התראה או לקוחות אשר קיבלו מכתב שכזה ומעוניינים לקבל ליווי משפטי לצורך מענה עליו או המשך ייצוג משפטי אם וככל שהמקרה יגיע לערכאות משפטיות.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין ילווה אתכם בעת הצורך לפני הגשת תביעה
רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

חיוג לעורך דין אדי - 03-6427876
פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
0 +
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
% 0
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
וידאו משפטי
מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב