עורך דין אדי בליטשטיין

תביעת קבלן על ליקויי בניה – כיצד לנצח קבלן במסגרת תביעה?

תביעת קבלן על ליקויי בניה
תביעת קבלן על ליקויי בניה
5
(91)

תביעת קבלן על ליקויי בניה איננה תמיד משימה פשוטה ולכן כדאי מאוד להערך לתביעה שכזו בהתאם על מנת להגדיל בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה. אחד הדברים העיקריים שחשוב לזכור הוא שאסור למהר בהגשת התביעה משום שלא תמיד כל הנזקים ניתנים לאיתור מיד עם אכלוס הדירה, וזאת בדיוק הסיבה מדוע חוק המכר (דירות), תשל"ג-1973 קובע תקופת בדק ותקופת אחריות לדירה חדשה. תקופות אלה יכולות להגיע במצטבר לעד 10 שנים ביחס לחלק מרכיבי הבית.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים במסגרת תביעות נגד קבלנים בגין ליקויי בניה. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

מאמר זה יפרט מה לעשות לפני תביעת קבלן על ליקויי בניה כדי שיהיה פשוט יותר להוכיח את הטענות שלכם בבית המשפט. זיכרו – שופט אינו מכיר אתכם או את הדירה שלכם, והוא לא יודע איזה ליקויים קיימים בה. השופט מחויב לפעול על פי תקנות סדר הדין האזרחי, ודיני הראיות על מנת לקבל את התביעה שלכם. ככל שתגיעו לבית המשפט עם הרבה טענות אך עם מעט ראיות, סביר להניח שהתביעה שלכם תדחה ובית המשפט יחייב אתכם לשלם הוצאות משפט לקבלן.

מה חשוב לדעת לפני תביעת קבלן על ליקויי בניה?

תביעת קבלן על ליקויי בניה מחייבת הכרות בסיסית עם מערכת בתי המשפט והפנמה שתביעה שכזו תהיה כרוכה מבחינתכם בהשקעת לא מעט כסף ולא מעט זמן (לדוגמה: הגעה לדיונים בבית המשפט, קריאת מסמכים משפטיים כגון תצהיר עדות ראשית, הבנה שהליך משפטי יכול להמשך הרבה יותר משנה ואף יתכן שיותר מכך אם יתקבל פסק דין לרעתכם ותאצלו להגיש ערעור).

תביעת קבלן על ליקויי בניה
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על תביעת קבלן על ליקויי בניה

פרק הזמן הנחוץ לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה?

ככל שסכום התביעה נגד הקבלן עולה על 75 אלף ש"ח (ובחלק גדול ממקרים אלה זהו אכן המצב) הקבלן יהיה רשאי להגיש כתב הגנה תוך 60 ימים מיום קבלת כתב התביעה. בנוסף צריך לקחת בחשבון את פגרות בתי המשפט. פגרת הקיץ היא הפגרה הארוכה ביותר והיא נמשכת כחודש וחצי (מתחילה בתאריך 21.7 ומסתיימת בתאריך 5.9). ימי הפגרה לא נספרים לצורך חישוב המועד להגשת כתב הגנה.

כלומר, אם כתב התביעה הומצא לקבלן ביום 22.7 (לאחר תחילת פגרת הקיץ), בגלל הפגרה יום ההמצאה יחשב מיום 6.9 (לאחר סיומה של הפגרה), ומאותו היום צריכים להתחיל לספור 60 ימים.

די בפרקי זמן אלה כדי להבין שעצם תחילתו של ההליך יכול להמשך חודשים רבים. תוסיפו לכך את העובדה שבתי המשפט עמוסים מאוד ובין דיון לדיון יכולים לחלוף חודשים רבים מאוד (בדרך כלל לא פחות מחצי שנה), ואתם כבר מבינים בעצמכם שתביעתכם יכולה להמשך הרבה יותר משנה אחת.

שכר טרחת עורך דין לצורך ניהול תביעת קבלן על ליקויי בניה

תביעת קבלן על ליקויי בניה מצריכה מומחיות בתחום זה. לא מדובר בתביעות פשוטות אלא תביעות שמערבות לרוב בקשות ביניים רבות, הגשת תגובות על בקשות אלה, ודיונים לא מעטים. כל אלה מובילים לכך שעליכם לשלם שכר טרחת עורך דין בסכום שרחוק מלהיות זניח.

בחלק גדול מהמקרים שכר טרחת עורך הדין במסגרת תביעת קבלן על ליקויי בניה לא יפחת מ-20 אלף ש"ח בתוספת מע"מ, ויכול להגיע גם לסכומים גבוהים הרבה יותר ככל שמדובר בתביעה מורכבת עם נזקים רבים ובסכומים משמעותיים.

ברובם המוחלט של המקרים שכר הטרחה כולו משולם מראש, ולא מדובר בשכר טרחה מותנה בתוצאה או אחוזים מהזכייה.

תביעת קבלן על ליקויי בניה
תביעת קבלן על ליקויי בניה עשויה להיות כרוכה בהוצאות כספיות משמעותיות

שכרם של אנשי מקצוע נוספים לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה

עורך דין לבדו, טוב ככל שיהיה, לא תמיד יוכל לגרום לבית המשפט לקבל את כל טענות בעלי הדירה, והסיבה לכך נעוצה בדיני הראיות. כדי להוכיח נזק, ולא פחות חשוב, שוויו של הנזק, צריכים להגיש לבית המשפט חוות דעת שמאי. על השמאי להגיע תחילה לדירתכם, לתעד את הנזקים ולהכין חוות דעת משפטית, ולפרט במסגרתה כמה יעלה לתקן כל ליקוי בדירה, מה בדיוק יש לעשות כדי לתקן כל ליקוי, וכמה זמן עשוי להמשך תיקון כל ליקוי (לדוגמה: אם תיקון ליקוי כלשהו יצריך מספר ימי עבודה הדבר עשוי להשפיע על גובה הנזק, כי הדבר יחייב הבאת פועלים למשך מספר ימי עבודה).

לעיתים יש צורך בחוות דעת מהנדס בניין (בנוסף או במקום חוות דעת השמאי) לצורך בדיקת דירה חדשה מקבלן ואיתור ליקויי בניה. כל חוות דעת שכזו עשויה להגיע בקלות לעלות בגובה אלפי שקלים (במקרים חריגים גם יותר מכך).

תשלום לבית משפט לצורך הגשת וניהול תביעת קבלן על ליקויי בניה

על מנת להגיש תביעה אזרחית או תביעה כספית נגד קבלן יש צורך לשלם אגרת בית משפט. גובה האגרה הוא 2.5% מסכום התביעה. מיד עם הגשת התביעה צריכים לשלם מחצית מסכום זה, ולפני דיון ההוכחות צריכים לשלם את המחצית השניה.

כאשר מדובר על תביעה קטנה או תביעה ייצוגית חלים כללים אחרים בעניין תשלום אגרת בית המשפט.

אפשר גם להפסיד בתביעה ולשלם לקבלן הוצאות משפט

צריכים לקחת בחשבון שלא כל תביעת קבלן על ליקויי בניה מסתיימת בניצחון ויש גם מקרים בהם התובע או התובעים מפסידים בתביעתם. במקרים אלה בית המשפט יפסוק, לרוב, הוצאות משפט שתאלצו לשלם לקבלן. הוצאות משפט אלה יהיו לרוב בסכום העולה על עשרת אלפים שקלים.

זו בדיוק הסיבה מדוע צריכים להערך כראוי להגשת תביעה נגד קבלן, על מנת למזער את הסיכוי להפסיד בתביעה (לא ניתן להבטיח באף תביעה, טובה ככל שתהיה, הצלחה ב-100%).

תיעוד הנזקים ופניה ראשונית לקבלן

על מנת להגדיל את סיכויי הצלחתכם בבית המשפט עליכם לתעד היטב את הנזקים והליקויים בדירה. את התיעוד מומלץ לעשות בתמונות ובסרטוני וידאו. אל תשכחו לגבות את כל התמונות והסרטונים במקום בטוח (אל תשאירו את כל התמונות והסרטונים בטלפון הסלולרי משום שהוא יכול להגנב או להשבר ובמצב זה תשארו ללא כל הנתונים החשובים).

מיד עם גילוי הליקוי פנו בכתב לקבלן. חשוב לפנות בכתב על מנת שיהיה לכם תיעוד מתי פניתם ועל מה הלנתם. ככל שיהיה בכך צורך, תוכלו להגיש את פניותיכם לבית המשפט על מנת שהשופט יוכל להתרשם ממסמכים אלה.

אם הקבלן ישלח איש מקצוע או נציג מטעמו לצורך בחינת הליקויים, תשתדלו לתעד ביקורים אלה בביתכם בווידאו. נכון שזה לא תמיד נעים ומרגישים לא בנוח לעשות את זה מול נציג הקבלן, אך דווקא תיעודים אלה עשויים לסייע לכם בצורה משמעותית ולקצר את משך התביעה.

פניה לאנשי מקצוע רלוונטיים לצורך קבלת חוות דעת משפטית

כפי שכבר פירטתי, לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה, לרוב, יש להעזר בחוות דעת של אנשי מקצוע רלוונטיים, כגון שמאי ו/או מהנדס בניין.

בהנחה שלאחר פנייתכם הראשונית לא הגעתם להסכמות עם הקבלן, כי הקבלן חושב שאתם טועים ואין ליקוי בדירה או נזק, תוכלו להציג לו את חוות הדעת, עוד לפני הגשת התביעה, על מנת שיראה שאיש מקצוע מטעמכם אכן אישר את הליקויים ו/או הנזקים.

בדרך כלל, לאחר קבלת חוות דעת מטעם איש מקצוע הקבלן יפעל לתקן לפחות חלק מהליקויים, משום שהקבלן מבין שאם יש בידיכם חוות דעת שכזו אתם קרובים מאוד לשלב הגשת התביעה בפועל.

יצירת קשר עם עורך דין המתמחה בתביעות בנושא ליקויי בניה

לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה יש להסתייע בשירותיו של עורך דין המנוסה בתחום זה. לא כל עורך דין מנוסה ובקיא בתחום זה ולכן ישנה חשיבות רבה לפנות לעורך דין שייצג בעבר בתביעות נגד קבלנים, וכמובן זכה בתביעות אלה.

שכירת שירותיו של עורך דין שלא בקיא בתחום זה (אשר ככל הנראה יציע את שירותיו תמורת תשלום נמוך משמעותית) עשויה להקטין בצורה משמעותית את סיכויי ההצלחה.

עורך דין אדי בליטשטיין
זקוקים לליווי משפטי בעניין תביעת קבלן על ליקויי בניה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

תביעת קבלן על ליקויי בניה אינה תביעה פשוטה והיא יכולה להמשך זמן ממושך.

על מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה צריכים לתעד את הליקויים ולפנות בכתב (בלבד) לקבלן מיד עם גילוי הנזק. פניה בכתב נחוצה לצורך תיעוד, אותו תוכלו להגיש בעתיד לבית המשפט.

לרוב, לצורך הצלחה במסגרת תביעה נגד קבלן תצטרכו להסתייע בשירותיהם של אנשי מקצוע כגון שמאי או מהנדס בניין, אשר יצטרכו להכין חוות דעת משפטית. במקרים שאכן נחוצה חוות דעת משפטית, לרוב, לא תוכלו לנצח בתביעה בלעדיה.

ישנה גם חשיבות בבחירת זהות עורך הדין. לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה יש לפנות לעורך דין המתמחה בנושא ליקויי בניה, ואשר הגיש וניהל בעבר תביעות נגד קבלנים בנושא ליקויי בניה (וכמובן ניצח בהן).

שאלות נפוצות בעניין תביעת קבלן על ליקויי בניה

כמה זמן נמשכת תביעת קבלן על ליקויי בניה?

לרוב, תביעה שכזו תמשך יותר משנה. לעיתים גם הרבה יותר מכך.
תביעה שכזו תמשך פחות משנה רק אם הקבלן הסכים לאיזושהי הצעת פשרה.

האם לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה ניתן להסתמך על צילומים בלבד?

לא.
לא מספיק להוכיח רק שיש נזקים אלא צריכים גם להוכיח את שווי הנזקים. הוכחה שכזו מחייבת הגשת חות דעת.
יתרה מזאת, לא תמיד תצליחו לגלות או לזהות ליקויי בניה. חלקם מוסתרים או לא גלויים ורק איש מקצוע יוכל לאתרם.

כמה עולה חוות דעת מומחה עבור תביעת קבלן על ליקויי בניה?

לרוב, מדובר בעלות בת אלפי שקלים. במקרים חריגים העלות יכולה להיות גבוהה יותר.

כמה יעלו שירותיו של עורך דין לצורך תביעת קבלן על ליקויי בניה?

לרוב, לא פחות מ-20 אלף ש"ח בתוספת מע"מ.
צריכים כמובן לבדוק כל מקרה לגופו של עניין. מקרים מורכבים יכולים להיות כרוכים בתשלום שכר טרחה בסכומים גבוהים בהרבה.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 91

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב