עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

ייצוג בבית משפט – האם כדאי להעזר בעורך דין או באופן עצמאי?

ייצוג בבית משפט

לפני שמגיעים לבית משפט חייבים להבין שפעולת ייצוג בבית משפט היא עבודה קשה ומורכבת. זה לא משנה אם אדם עוסק בפעולת ייצוג עצמי בבית משפט או שמדובר בעורך דין שמייצג את לקוחותיו. הגעה לבית משפט מחייבת הכנה מעמיקה ולימוד החומר על מנת לדעת כיצד להתמודד עם שאלות השופט או טיעוני הצד שכנגד, ייצוג בבית משפט מחייב ביטחון עצמי גבוה, יכולת אילתור ומחשבה מהירה כדי להתמודד עם טיעונים מפתיעים או שאלות שלא נלקחו בחשבון טרם הגעה לבית המשפט.

באופן מעשי אנשים רבים מופיעים מדי יום בבתי המשפט, בין אם מדובר באנשים שהם עורכי דין ליטיגציה (עורכי דין שעוסקים בעיקר בייצוג בבית המשפט), ובין אם מדובר באנשים שמייצגים את עצמם בבית משפט לתביעות קטנות. לא כל אותם אנשים (לרבות עורכי דין) מודעים לקשיים הכרוכים בייצוג בבית משפט ולכן לעיתים במקום להשיג תוצאה טובה מאוד בבית המשפט, מגיעים לתוצאה פחות טובה באופן משמעותי, משום שנתקלים באולם בית המשפט בקשיים שלא מצליחים להתמודד איתם.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

ייצוג בבית משפט לתביעות קטנות – מקרה קלאסי לייצוג עצמי

ייצוג בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין נאסר מראש. לצורך קבלת ייצוג עורך דין בבית משפט לתביעות קטנות צריכים להגיש בקשה ולבקש את אישורו של בית המשפט לכך. הסיבה לכך נעוצה בכך שהליך של תביעה קטנה מיועד לסכסוכים משפטיים קטנים/מצומצמים, ועד לסכום מקסימלי של 36 אלף ש"ח (הסכום מתעדכן מעט מדי שנה).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על ייצוג בבית משפט

ייצוג עצמי בבית משפט לתביעות קטנות זהו גם אחד היתרונות הגדולים ביותר של בית משפט זה, מכיוון שהתובע או הנתבע אינם נדרשים לשלם שכר טרחת עורך דין לצורך פניה לבית המשפט ופתרון הסכסוך.

מנגד, אם מישהו מעוניין בקבלת ייצוג עורך דין בבית משפט לתביעות קטנות עליו להגיש בקשה מנומקת המפרטת ומשכנעת מדוע הוא לא יכול לעשות זאת בעצמו ומדוע זה יהיה צודק לאפשר ייצוג על ידי עורך דין. אחד מהמקרים הקלאסיים בהם מתאפשר ייצוג בבית משפט לתביעות קטנות על ידי עורך דין הוא כאשר הצד שכנגד (התובע או הנתבע) הוא עורך דין בעצמו.

ייצוג בבית משפט השלום – המחוזי – או העליון

על מנת להבין את הקושי הכרוך בייצוג עצמי בבית משפט כדאי להכיר את הנתונים הבאים. בית משפט השלום רשאי לדון בכל תביעה כספית או תביעה אזרחית עד 2.5 מיליון שקלים. בית המשפט המחוזי רשאי לדון בכל תביעה (לרבות תביעה ייצוגית) מעל 2.5 מיליון שקלים. בית המשפט העליון דן בערעורים על פסקי דין של בית המשפט המחוזי או בקשות רשות ערעור על בית משפט השלום.

מדובר בהליכים משפטיים מורכבים, וככל שעולים לערכאה שיפוטית גבוהה יותר, כך ישנה הקפדה רבה יותר על הפרוצדורה המשפטית. במקרים אלה ייצוג על ידי עורך דין מקצועי זהו דבר מתבקש, ובמיוחד ככל שסכום התביעה עולה. לא יעלה על הדעת שאדם חסר ידע/השכלה משפטית ירצה לייצג את עצמו בתביעה עד 2.5 מיליון שקלים (בבית משפט השלום – הערכאה השיפוטית כמעט הכי נמוכה) כשם שלא יעלה על הדעת שאדם ללא השכלה רפואית ירצה לרפא את עצמו ממחלה קשה המצריכה פרוצדורה רפואית מורכבת.

מעבר לעובדה שכדי לפנות לבית משפט השלום (וכל ערכאה שיפוטית גבוהה יותר) צריכים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה (או כתב הגנה – במקרה של התגוננות) או כתב ערעור, בהתאם להוראות תקנות סדר הדין האזרחי, תשע"ט – 2018, צריכים גם לדעת מה עושים אם בית המשפט אינו מקבל את טענותינו, ובמקרים אלה לבחון הגשת בקשת רשות ערעור או ערעור בזכות (בהתאם למקרה), אשר מוגשים במקרים שונים ובהתאם לפרוצדורה משפטית שונה.

ייצוג בבית משפט
ייצוג בבית משפט בתיקים מורכבים חייב להתבצע על ידי עורך דין מנוסה

דוגמאות אלה ממחישות היטב מדוע בסכסוכים משפטיים מורכבים או אלה העוסקים בסכומים כספיים שאינם זניחים ייצוג בבית משפט חייב להתבצע על ידי עורך דין תביעות מנוסה.

יחד עם זאת, ניתן לחשוב גם על מספר דוגמאות בהן אדם יכול לייצג את עצמו בבית משפט השלום ללא ייצוג עורך דין (זאת כמובן אפשרות שאיננה מומלצת אך לעיתים נובעת מכורח המציאות, לדוגמה במקרים בהם בעל הדין אינו יכול לאפשר לעצמו לשכור שירותיו של עורך דין).

דוגמה אחת כזו היא כאשר אדם מתגונן מפני תביעה לפינוי מושכר. מדובר בהליך פשוט וקצר יחסית בו בחלק גדול מהמקרים הנתבע יאלץ בכל מקרה לצאת מהדירה, ולכל היותר, יקבל ארכה בת חודש או חודשים ספורים על מנת להשלים את הפינוי.

דוגמה נוספת היא כאשר מדובר בהליך של צו למניעת הטרדה מאיימת או צו הגנה. גם במקרים אלה מדובר בהליך קצר מאוד, בהם בכל מקרה בית המשפט מעוניין לשמוע בראש ובראשונה את הצדדים ולא בהכרח את עורכי הדין. ייצוג בבית משפט במקרים אלה על ידי עורך דין בהחלט יכול לסייע אך הפרקטיקה מלמדת שניתן גם להתמודד בהליכים אלה ללא עורכי דין.

ייצוג עצמי בפני המפקח על הבתים המשותפים

המפקח על הבתים המשותפים הוא גורם שיפוטי המקביל לשופט בית משפט שלום, אך לעומת ייצוג בבית משפט שלרוב יחייב שכירת שירותיו של עורך דין, גם במקרה זה ניתן בחלק גדול מהמקרים להתמודד לבד.

הדיונים בפני המפקח על הבתים המשותפים מתנהלים בצורה הרבה פחות פורמאלית, ואין הקפדה יתרה על תקנות סדר הדין האזרחי. זה לא אומר שניתן לפעול בניגוד לדין ולתקנות באופן גורף, אלא שאם תעשו טעות פרוצדוראלית סביר להניח שהמפקח על הבתים המשותפים יאפשר לכם לתקן אותה, לעיתים תוך השתת הוצאות משפט שאינן גבוהות במיוחד.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין מספק שירותים משפטיים לרבות ייצוג בבית משפט בכל הערכאות

לסיכום

ייצוג בבית משפט בתביעות העוסקות בסכומי כסף גבוהים או בסכסוכים משפטיים מורכבים, תמיד צריך להתבצע על ידי עורך דין מקצועי ומיומן. אדם שחושב שבמקרים אלה יוכל להסתפק בייצוג עצמי בבית משפט טועה. בסופו של דבר מה שיקרה הוא שאדם כזה יסתבך מאוד בקיום הפרוצדורה המשפטית ויאלץ לפנות במהלך ההליך לעורך דין על מנת שימשיך את הייצוג. הבעיה במקרים אלה היא שלא תמיד ניתן לתקן את השגיאות שבוצעו לאורך ההליך על ידי אדם שאינו מיוצג, ולעיתים תיקון הטעויות עשוי להוביל לכך ששכר טרחתו של עורך הדין יהיה הרבה יותר גבוה לעומת מצב שבו שירותיו היו נשכרים בתחילתו של ההליך, וזאת משום שעשוי לקחת זמן ומשאבים רבים מאוד כדי לתקן את הטעויות שכבר נעשו.

ייצוג בבית משפט יכול להתבצע באופן עצמי במקרים מאוד ספציפיים, כגון בבית משפט לתביעות קטנות, בהליכים מסוימים בבית משפט השלום או במקרים פשוטים בפני המפקח על הבתים המשותפים.

לפני שאתם מחליטים לוותר על ייצוג בבית משפט על ידי עורך דין תשאלו את עצמכם את השאלות הבאות: 1. האם יש לי את הידע הדרוש לנהל תביעה? 2. האם יש לי את הזמן הדרוש כדי להקדיש לצורך ניהול הליך משפטי? 3. האם אני מבין שתיקון טעויות שאני אצור לאורך ההליך בבית המשפט עשויות לעלות לי סכומי כסף גבוהים?

אם עניתם בחיוב על כל השאלות אתם בהחלט מוזמנים לנסות לייצג את עצמכם בבית המשפט. אם עניתם בשלילה על לפחות שאלה אחת, כדאי מאוד ליצור קשר עם עורך דין מנוסה.

שאלות נפוצות בעניין ייצוג בבית משפט

  • האם ייצוג בבית משפט מצריך הגעה לדיון אחד או יותר?

    לרוב ייצוג בבית משפט יצריך להגיע ליותר מדיון אחד.

  • כמה זמן גוזל ייצוג בבית משפט?

    ייצוג בבית משפט מצריך הכנה לדיון (פרק הזמן תלוי בסוג הדיון ובמורכבות התיק), נסיעה לדיון בבית המשפט (תלוי במיקומכם ומיקום בית המשפט), המתנה לדיון (לרוב הדיונים לא מתחילים בזמן הנקוב בהזמנה לדיון), וכמובן פרק הזמן שאורך הדיון עצמו (לעיתים חצי שעה ולעיתים מספר שעות).

  • כמה עולה ייצוג בבית משפט על ידי עורך דין מנוסה?

    עלות ייצוג בבית משפט משתנה מתיק לתיק וממקרה למקרה. צריכים לבחון את מורכבות המקרה ולהעריך כמה שעות עבודה יצריך הטיפול בתיק. אין עלות אחידה וקבועה לכל התיקים.

  • האם אפשר להחליף ייצוג בבית משפט לאחר תחילת ההליך?

    בהחלט. ניתן להחליף עורך דין באמצע ההליך או להחליט על מינוי עורך דין במידה והתחלתם לייצג את עצמכם.

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב