עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

קניית רכב עם פגיעה בשלדה – מה עושים אם המוכר הסתיר זאת?

קניית רכב עם פגיעה בשלדה

קניית רכב עם פגיעה בשלדה עשויה להיות סכנה בטיחותית של ממש. אם נוצרה פגיעה בשלדת הרכב סימן שעוד קודם לכן הרכב עבר תאונה לא קלה. במצבים אלה לא תמיד ברור היכן ועל ידי מי רכב שכזה תוקן, והאם תוקן בהתאם להוראות היצרן.

פסיקות בתי המשפט ותקנה 309 לתקנות התעבורה מתייחסות למצב של קניית רכב עם פגיעה בשלדה, וקובעות שאין להשלים עם מצב שעל כבישי ישראל נוסעים רכבים שעברו תאונות קשות, שכן אלה מהווים סכנה של ממש.

דבר נוסף שצריכים לקחת בחשבון לאחר קניית רכב עם פגיעה בשלדה או אפילו אחרי רכישת משאית עם פגיעה בשלדה, הוא שייתכן שהרכב מוגדר כרכב אובדן להלכה. מדובר ברכבים שעברו תאונות כה קשות שלא השתלם לתקן אותם (עלות התיקון עולה על שווי הרכב). במקרים רבים רכבים אלה מגיעים למוסכים של "חאפרים" או מתוקנים במוסכים ברשות הפלסטינית, ללא פיקוח או בקרה, ומוחזרים לכבישי ישראל כשהם נראים לעיתים חדשים מבחינה חיצונית. יחד עם זאת, רוכש הרכב כלל לא מודע שייתכן שהוא נוהג על פצצה מתקתקת.

לפני רכישת כל רכב יד שניה ובמיוחד לאחר קניית רכב עם פגיעה בשלדה כדאי לבדוק את העבר הביטוחי של הרכב באמצעות מרכז הסליקה של חברות הביטוח. מדובר בבדיקה שעולה (נכון להיום) עשרה שקלים בלבד והיא תאפשר לכם לגלות האם חברות הביטוח טיפלו בתביעות ביטוח בעקבות תאונה שהרכב היה מעורב, ואפילו אם הרכב הוגדר על ידי חברות הביטוח כרכב שהוא אובדן להלכה. אם גיליתם לפני הרכישה שהרכב הוגדר אובדן להלכה כדאי להמנע מלרכוש רכב זה.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים בתביעות נגד סוחרי רכבים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על קניית רכב עם פגיעה בשלדה

כיצד להמנע מקניית רכב עם פגיעה בשלדה?

קניית רכב עם פגיעה בשלדה אינה גזרת הגורל אלא נובעת לרוב מרשלנות של הקונה. למשרדי מגיעות מדי יום פניות רבות מאוד של רוכשי רכב יד שניה מאנשים פרטיים או מסוחרי רכב שגילו בדיעבד שהם קנו, מבלי לדעת, רכב עם פגיעה בשלדה.

מה שמאפיין את מרבית הרוכשים האלה הוא שרובם המוחלט החליטו לסמוך על המוכר ולא לקחו את הרכב לבדיקה אצל איש מקצוע מטעמם או במכון לבדיקת רכבים. הרצון לחסוך מספר מאות שקלים (עלות בדיקת הרכב לפני הרכישה) מובילה לרוב לכך שאותם לקוחות נאלצים לפנות לבית המשפט ולבזבז אלפי שקלים (ולעיתים עשרות אלפי שקלים) לצורך ניהול הליך משפטי במטרה שבית המשפט יורה על ביטול עסקת רכישת רכב יד שניה.

רוכשים רכב יד שניה מסוחר רכבים? תדרשו לקבל טופס גילוי נאות

עסקה לרכישת רכב יד שניה מסוחר רכבים חייבת להתבצע לפי כללים מסויימים. אחד מאותם כללים מחייב את סוחר הרכבים לספק לרוכש טופס גילוי נאות. הרוכש חייב לחתום על טופס זה כדי לאשר שהוא נמסר לו לפני ביצוע העסקה.

במסגרת טופס זה על סוחר הרכבים לגלות לרוכש, בין היתר, האם הרכב עבר תאונות כלשהן. דרישת וקבלת טופס זה על ידי הרוכש תקטין בצורה משמעותית את הסיכוי של קניית רכב עם פגיעה בשלדה.

יחד עם זאת, לא די בקבלת טופס זה משום שסוחר הרכבים יכול פשוט לא לגלות את פרטי התאונה ובדיעבד לטעון שהוא לא היה מודע לכך שהרכב עבר תאונות (אתם אולי תופתעו אבל טיעון זה נפוץ במיוחד בקרב סוחרי הרכבים לאחר מכירת רכב עם פגיעה בשלדה או כל תאונה אחרת, דבר שמוביל להגשת תביעות נגד סוחרי רכבים).

קבלת טופס בדיקה עדכני במכון לבדיקת רכבים

פרקטיקה נוספת שרווחת מאוד אצל סוחרי רכב יד שניה היא להציג למתעניין ברכישת הרכב טופס בדיקה עדכני במכון לבדיקת רכבים. אסור בשום פנים ואופן לבצע רכישה על בסיס טופס זה, אלא טופס זה אמור לשמש אתכם לצורך השוואת נתונים בלבד לאחר שתבצעו בדיקה מטעמכם במכון לבדיקת רכבים שייבחר על ידכם.

קניית רכב עם פגיעה בשלדה יכולה לקרות גם במצבים שבהם הציגו לכם טופס בדיקה עדכני. לעיתים זה נובע מרשלנות של מכון לבדיקת הרכבים (וזאת עשויה להיות עילה להגשת תביעה נגד מכון לבדיקת הרכבים), ולעיתים מדובר בניסיון הונאה של ממש.

קניית רכב עם פגיעה בשלדה
קניית רכב עם פגיעה בשלדה עשוי להיות דבר לא בטיחותי

לקיחת הרכב למכון בדיקת רכבים מטעמכם

על מנת להקטין את הסיכוי בקניית רכב עם פגיעה בשלדה הדרך הטובה ביותר, נכון להיום, היא לקחת את הרכב למכון בדיקה מטעמכם (לא מכון שהומלץ לכם על ידי המוכר). במצב זה תגלו את מצבו העדכני של הרכב, ואם קיבלתם מהמוכר טופס גילוי נאות או אפילו טופס בדיקה מטעמו, תוכלו להשוות את הנתונים.

אם תגלו פערים משמעותיים (לדוגמה תאונות/מכות ברכב) בין הנתונים במסמכי המוכר לבין הנתונים שקיבלתם ממכון לבדיקת הרכבים מטעמכם – קניית רכב עם פגיעה בשלדה עשויה להתברר כמציאות ממשית. במקרים שבהם יש פערים משמעותיים בין הנתונים כדאי לוותר על הרכישה מאותו מוכר.

מה עושים לאחר קניית רכב עם פגיעה בשלדה?

צריכים להתייחס לשני מצבים אפשריים – לאחר קניית רכב עם פגיעה בשלדה במצב שבו המוכר יידע את הקונה שקיימת פגיעה כזאת, והקונה הסכים לכך (לרוב הדבר מתבטא ברכישת הרכב במחיר נמוך בצורה משמעותית), אין הרבה מה לעשות. קניית רכב עם פגיעה בשלדה או מכירת רכב עם פגיעה בשלדה אינם אסורים בחוק, ולכן כל עוד הצדדים לעסקה מודעים למצבו של הרכב, ומסכימים על מחיר בהתאם למצבו של הרכב, אין בעיה משפטית.

לעומת זאת, קניית רכב עם פגיעה בשלדה במצב שבו המוכר הסתיר פרט מהותי זה, חושפת את המוכר לתביעה במסגרתה ניתן לדרוש ביטול עסקה (החזרת הרכב למוכר והחזרת התשלום לקונה), ובנוסף פיצוי כספי.

שליחת מכתב התראה ומתן הודעה על ביטול עסקה

לפני שרצים לבית המשפט ומשקיעים כסף רב בשכר טרחת עורך דין ואגרת בית המשפט, כדאי לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה, מיד לאחר שמגלים שנמכר לכם רכב עם פגיעה בשלדה (במצב שפרט זה הוסתר מכם במעמד ביצוע העסקה).

בדרך כלל מכתב מעורך דין יזכה להתייחסות רצינית יותר לעומת מכתב או דרישה שתשלח מטעמכם בלבד.

אם לאחר שליחת מכתב ההתראה תגיעו להסכמות עם המוכר (בין אם מדובר על ביטול עסקה או החזר כספי חלקי) יתכן שלא יהיה צורך בהגשת תביעה כספית. לעומת זאת, אם לא תגיעו להסכמות או שייתכן אפילו מכתבכם יזכה להתעלמות, לא יהיה מנוס מפניה לערכאות משפטיות.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים עורך דין בעניין קניית רכב עם פגיעה בשלדה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

ביטול עסקת קניית רכב עם פגיעה בשלדה

אם המוכר לא מוכן לבטל את העסקה, הדרך היחידה לחייב אותו היא באמצעות הגשת תביעה אזרחית וקבלת פסק דין לטובתכם, המורה למוכר להחזיר לכם את כספכם.

אם רכשתם את הרכב בסכום שאינו עולה על 36 אלף ש"ח – תוכלו להגיש את התביעה בעצמכם לבית משפט לתביעות קטנות. בבית משפט לתביעות קטנות אתם לא חייבים לשכור שירותיו של עורך דין ובכך תוכלו לחסוך כסף רב.

לעומת זאת, אם סכום רכישת הרכב עולה על 36 אלף ש"ח, לא יהיה מנוס מהגשת תביעה לבית משפט השלום.

לא משנה לאיזה בית משפט תגישו את התביעה כדאי לצרף לכתב התביעה כמה שיותר נתונים המעידים על כך שהתבצעה על ידכם קניית רכב עם פגיעה בשלדה רק משום שהמוכר הסתיר מכם את כל הפרטים. צריכים לטעון בבירור שכלל לא הייתם שוקלים קניית רכב עם פגיעה בשלדה אילו המוכר היה מפרט בפניכם עניין זה.

לכתב התביעה כדאי לצרף את כל המסמכים שמסר לכם המוכר המעידים שהוא הטעה אתכם בעניין מצבו האמיתי של הרכב. אם שמרתם את מודעת המכירה של הרכב כדאי לצרפה לכתב התביעה, במיוחד אם נכתב בה במפורש שהרכב לא עבר תאונות או שהמוכר מתחייב בבדיקה על גיר, מנוע ושלדה.

לפני הגשת תביעה לאחר קניית רכב עם פגיעה בשלדה כדאי להתייעץ עם עורך דין תביעות המנוסה בתחום זה. משרדנו ייצג תובעים רבים בסוגיות אלה.

שאלות נפוצות בעניין קניית רכב עם פגיעה בשלדה

  • קניית רכב עם פגיעה בשלדה בהנחה משמעותית. האם כדאי?

    בעת קניית רכב עם פגיעה בשלדה צריכים לקחת בחשבון לא רק את הפן הכלכלי אלא גם את הפן הבטיחותי. באופן כללי מומלץ מאוד להמנע מקניית רכב עם פגיעה בשלדה. גם אם במהלך התקופה שהרכב יהיה ברשותכם לא תרגישו בפגם בטיחותי כלשהו, הרי שבמועד מכירת הרכב תאלצו לחשוף שלרכב יש פגיעה בשלדה, וספק אם תצליחו למכור את הרכב.

    אם לא תגלו לרוכש מכם שלרכב יש פגיעה בשלדה, אתם תחשפו את עצמכם לתביעה.

  • בדקתי את הרכב במכון לבדיקת רכבים ולא עלו על פגיעה בשלדה. האם לתבוע את המכון?

    במצב זה אפשר לתבוע גם את המוכר (בהנחה שהוא לא גילה לכם על הפגיעה בשלדה) וגם את מכון בדיקת הרכבים.

  • האם בכל קניית רכב עם פגיעה בשלדה בית המשפט יורה על ביטול עסקה?

    לא כל קניית רכב עם פגיעה בשלדה תוביל לפסק דין שמורה על ביטול עסקה. בית המשפט יבחן את הנתונים וינסה להבין האם המוכר גילה לקונה שהרכב עבר תאונה שהובילה לפגיעה בשלדה.

    אם הקונה לא יצליח להוכיח בבית המשפט שהמוכר הסתיר ממנו פרט מהותי זה, הסבירות שבית המשפט יורה על ביטול עסקה נמוכה.

  • האם ניתן להגיש תלונה במשטרה בגין קניית רכב עם פגיעה בשלדה?

    זה אפשרי, אך לרוב משטרת ישראל לא תטפל בכך ותסגור את התיק. המתלונן יופנה להגשת תביעה אזרחית.

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב