עורך דין אדי בליטשטיין

רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה – האם אפשר לתבוע את המוכר?

רכישת משאית
רכישת משאית
5
(59)

רכישת משאית מיועדת ברובם המוחלט של המקרים לשרת בית עסק לצורך ביצוע עבודות כגון העברת סחורות או חומרי בניין. רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה, מבלי שהדבר מגולה לרוכש, עשויה לפגוע בפעילות בית העסק ולגרום לו לנזקים כספיים אדירים. עניין זה כשלעצמו מצדיק הגשת תביעה נגד מוכר המשאית.

מעבר לכך, משאית היא כלי רכב יקר באופן משמעותי מכלי רכבים אחרים. אם התברר שנמכרה לכם משאית תקולה או אחרי תאונה, ונתונים אלה הוסתרו מכם, צריך להיות ברור לכם לחלוטין שהפסדתם הרבה מאוד כסף בעסקה זו. גם עניין זה מצדיק הגשת תביעה נגד המוכר.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים בכל הקשור לסכסוכים משפטיים בתחום הרכב, לרבות רכישת משאית. נחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

בדיקות ראשוניות לפני רכישת משאית יד שניה

כאמור, רכישת משאית כרוכה בהשקעה כספית משמעותית. במקרים אלה כדאי מאוד לבצע מספר פעולות על מנת להקטין את הסיכוי לבעיות בעתיד, ואם אכן יהיו בעיות כלשהן בעתיד, יהיה לכם הרבה יותר פשוט להתמודד איתן.

רכישת משאית תקולה
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר כיצד נכון לבצע עסקת רכישת משאית

דאגו לשמור את מודעת המכירה

בחלק גדול מהמקרים רכישת משאית יד שניה מתבצעת באמצעות חיפוש ראשוני באינטרנט. אחרי שנתקלים במודעה יוצרים קשר עם המוכר, לאחר מכן נוסעים לראות את המשאית, ובסופו של דבר, אם יש הסכמה על המחיר, רוכשים אותה.

כמעט אף רוכש לא מקפיד לשמור עותק ממודעת המכירה של המשאית. במסגרת מודעת המכירה המוכר לא מציין, ברובם המוחלט של המקרים, איזה פגמים יש למשאית או האם המשאית עברה תאונה בעבר. אם תשמרו את מודעת המכירה ויתברר לאחר רכישת המשאית שיש בה פגמים מהותיים יהיה הרבה יותר פשוט להוכיח שהמוכר רימה אתכם.

אם תתגלה במשאית תקלה אחרי הרכישה יהיה פשוט יותר לדרוש מהמוכר לדאוג לתיקון התקלה על חשבונו, או לדרוש את ביטול העסקה, ואם יתברר שהמוכר הסתיר מכם שהמשאית הייתה מעורבת בתאונה, ניתן יהיה לדרוש גם ביטול עסקה וגם פיצוי כספי.

אף פעם אל תסמכו על הבטחות המוכר – תעדו הכל בכתב

למוכר יש אינטרס שתסיימו את משא ומתן בהקדם ותחליטו לרכוש את המשאית. מסיבה זו המוכר יבטיח לכם הרים וגבעות. רגע לאחר שהמוכר יקבל מכם את הכספים אתם כבר לא תעניינו אותו ואם תהיה בעיה הוא יטען שהוא גילה לכם את כל הפרטים.

מסיבה זו, בעת רכישת משאית דאגו לערוך חוזה בכתב אשר יפרט את התחייבויות המוכר והקונה. ברגע שמעלים את הדברים על הכתב המוכר יהיה זהיר יותר והבטחותיו יהיו ריאליות יותר. אם יש הבדל מהותי בין מה שהובטח לכם בעל פה לבין מה שהועלה על הכתב, הדבר צריך להיות בגדר נורת אזהרה.

בנוסף, רכישת משאית תמיד צריכה להיות מלווה בבדיקתה במכון לבדיקת רכבים. תמיד דאגו להביא את המשאית למכון שאתם בחרתם ולא למכון ש"הומלץ" לכם על ידי המוכר. בסיום הבדיקה תקבלו טופס המפרט את רשימת הליקויים במשאית, ולפי טופס זה תוכלו לדעת האם המוכר הסתיר מכם מידע מהותי. אם מכון הבדיקה לא יגלה פגם כלשהו, ויתברר בעתיד שהפגם היה קיים, מלבד מוכר המשאית ניתן יהיה להגיש תביעה גם נגד מכון הבדיקה.

שני פרטים שמכון לבדיקת רכבים לא יכול לבדוק ולאמת הם אם מדובר ברכב שהוגדר כ"רכב אובדן להלכה" והאם בוצעה הפחתה של מד הקילומטראז' (מד אוץ) – זיוף קילומטראז'. את החשש הראשון ניתן לפתור בקלות על ידי בדיקה פשוטה דרך אתר אינטרנט (עלות הבדיקה היא 10 שקלים). לאחר התשלום תקבלו את כל היסטוריית תביעות הביטוח של המשאית ותוכלו לדעת בקלות האם המשאית הייתה מעורבת בתאונות קודמות או אפילו אם היא מוגדרת בסטטוס אובדן להלכה.

עם בעיית זיוף הקילומטראז' קצת יותר קשה להתמודד. כדי לוודא שלא מציגים לכם קילומטראז' נמוך יותר לפני רכישת משאית, תבקשו לקבל את היסטוריית הטיפולים של המשאית ("ספר טיפולים") . כשרכב נכנס למוסך מתעדים את מספר הקילומטרים שהרכב נסע עד לאותו מועד. אם במשאית שמציעים לכם לרכוש מד הקילומטראז' מראה מספר נמוך יותר ביחס למספר שמופיע בספר הטיפולים, סימן שמישהו "שיחק" והפחית את הקילומטראז' של המשאית.

רכישת משאית אחרי תאונה
רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה – טיפים שיעזרו לכם להימנע ממצב בעייתי

הבדל בהתנהלות בין מוכר פרטי לבין סוחר רכבים (משאיות)

כל מוכר (פרטי או סוחר) חייב להציג לרוכש מידע מלא ונכון על מצבו של הרכב. הסתרת מידע בדבר תקלות או קיומה של תאונה עשויה להוביל לביטול עסקה וקבלת פיצוי כספי שהמוכר יאלץ לשלם לקונה.

יחד עם זאת, ישנו הבדל מאוד משמעותי בין מוכר פרטי לסוחר רכבים. מלבד גילוי כל המידע בעל פה, סוחר הרכבים מחוייב בהתאם להוראות חוק מכירת רכב משומש להחתים את הרוכש על טופס גילוי נאות. במסגרת טופס גילוי נאות סוחר הרכבים חייב לפרט בכתב פרטים מהותיים בעניין הרכב, לרבות תאונות או תקלות שידועות לו.

סוחר הרכבים חייב לא רק למסור לרוכש את טופס הגילוי הנאות אלא להחתים אותו על טופס זה לפני השלמת העסקה. אי קיום חובה זו יאפשר הגשת תביעה נגד סוחר רכבים שמכר לכם את המשאית, ובסופו של דבר יהיה הרבה יותר פשוט להגיע לתוצאה של ביטול עסקת המשאית בבית המשפט.

מחדל זה של סוחר הרכבים עשוי אף להשפיע על גובה הפיצוי הכספי שבית המשפט עשוי לפסוק לכם במסגרת התביעה.

מה עושים אם אחרי רכישת משאית מתגלה בעיה?

רכישת משאית בפועל והעברת הכספים למוכר גורמות למוכר להפסיק לסייע ולשתף איתכם פעולה. מבחינתו הוא השיג את שלו – מכר לכם משאית פגומה וקיבל את הכסף שהוא דרש מכם.

במקרים אלה, מיד לאחר שמתגלה תקלה כלשהי שלשיטתכם הייתה ידועה למוכר או שמתברר לכם שהמשאית הייתה מעורבת בתאונה טרם רכישתה על ידכם, חייבים לפנות באופן מיידי למוכר ולהודיע לו את מה שגילתם.

את הפניה יש לבצע בכתב (אפשר בוואטסאפ) או באמצעות שיחה מוקלטת בלבד. אם בסופו של דבר יהיה צורך להגיש תביעה פעולות אלה יסייעו לכם להוכיח את טענותיכם. חשוב להבהיר כבר בפניות אלה כי רכישת משאית זו לא הייתה מתבצעת על ידכם אילו המוכר היה מגלה לכם את כל הפרטים שהוא הסתיר מכם.

ברוב המוחלט של המקרים הפניות שלכם בלבד לא יובילו לביטול העסקה או לקבלת פיצוי כספי כלשהו מהמוכר. השלב הוא ליצור קשר עם עורך דין לענייני רכב על מנת שישלח למוכר מכתב התראה לפני הגשת תביעה. ברוב המקרים גם שליחת מכתב ההתראה לא תסייע ולא יהיה מנוס מהגשת כתב תביעה ולטעון במסגרת תביעה אזרחית או תביעה כספית בעניין כל הנזקים שנגרמו לכם, ולפרט איזה סעדים בדיוק אתם דורשים (לדוגמה ביטול עסקה ופיצוי כספי).

קחו בחשבון שההליך בבית המשפט אינו מהיר. לרוב מדובר בפרק זמן העולה על שנה, ולכן במסגרת כתב התביעה צריך להתייחס גם לפרק זמן זה ולדרוש פיצוי כספי נוסף/גבוה יותר אם הנתבע יחליט לא להתפשר בתחילתו של ההליך אלא ינסה "למשוך" את התביעה כמה שיותר זמן.

עורך דין לענייני רכב
נתקלתם בבעיה לאחר רכישת משאית? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה עשויה להוביל לנזקים משמעותיים לבעל המשאית. רכישת משאית לא חייבת להיות עניין מורכב או בעל סיכונים רבים אם מקפידים לקיים את ההנחיות המפורטות במאמר זה.

אם לאחר רכישת משאית מתברר שיש בה פגמים שהוסתרו מכם, לדוגמה תאונות קודמות, אתם חייבים לפנות מיד למוכר ולדרוש את ביטול העסקה וקבלת הכספים בחזרה.

רוב הסיכויים שהמוכר לא יסכים לדרישותיכם ולכן לא יהיה מנוס מיצירת קשר עם עורך דין מנוסה בתחום הרכב לצורך שליחת מכתב התראה לפני תביעה, ובסופו של דבר הגשת כתב תביעה לבית המשפט.

קחו בחשבון שניהול התביעה זהו אינו הליך מהיר.

שאלות נפוצות בעניין רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה

האם ניתן לבטל עסקה לאחר רכישת משאית תקולה או אחרי תאונה?

ברוב המקרים תאלצו להגיש תביעה לבית המשפט על מנת שבית המשפט יורה על ביטול העסקה.
ככל שהפגם שהוסתר מכם חמור יותר כך הסיכוי לקבל סעד בדמות ביטול עסקה ופיצוי כספי, גבוה יותר.

האם יש הבדל בין רכישת משאית מאדם פרטי ביחס לסוחר רכבים?

כן. סוחר רכבים חייב להחתים אתכם על טופס שנקרא טופס גילוי נאות, במסגרתו סוחר הרכבים חייב לפרט פרטים מהותיים בעניין הרכב, לרבות פגמים או תאונות שהרכב עבר.

אדם פרטי אינו מחויב להחתים אתכם על טופס זה.

כמה זמן נמשכת תביעה בעניין רכישת משאית שעברה תאונה?

בחלק גדול מהמקרים מדובר בתיקים שנמשכים לפחות שנה אחת. בדרך כלל גם יותר.

מהו שכר טרחת עורך הדין לצורך ניהול תביעה בעניין רכישת משאית אחרי תאונה?

גובה שכר הטרחה משתנה ממקרה למקרה. אין מחיר אחיד לכל התביעות מסוג זה. חייבים לבחון את הנסיבות הפרטניות של כל מקרה לצורך מתן הצעת מחיר.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 59

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב