עורך דין אדי בליטשטיין

איך תובעים על הוצאת דיבה – מדריך למי שנפגע מפרסום פוגעני

איך תובעים על הוצאת דיבה
איך תובעים על הוצאת דיבה
5
(34)

על מנת להבין איך תובעים על הוצאת דיבה צריכים קודם כל להבין מהי "הוצאת דיבה" (בשפה המשפטית המונח הנכון הוא "לשון הרע"). הוצאת דיבה, בתיאור תמציתי מאוד, אלה אמירות שעשויות לבזות או להשפיל אדם כלשהו. הביזוי עשוי לבוא לידי ביטוי, בין היתר, באמצעות התייחסות לגזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו, של האדם שבו מנסים לפגוע.

אם האמירה של הפוגע כלל איננה נכנסת להגדרת המונח "לשון הרע" בחוק אין טעם לחשוב איך תובעים על הוצאת דיבה משום שתביעה כזו לא תתקבל בבית המשפט.

דבר נוסף שחשוב מאוד לדעת הוא שבתי המשפט לא פוסקים פיצוי בגין קללות רחוב יומיומיות, אך בהחלט אפשר לקבל פיצוי כספי בגין כינויים כמו נאצי, כושי מסריח, שקרן ורמאי, וכו'.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים במסגרת תביעות לשון הרע – הוצאת דיבה. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

איך תובעים על הוצאת דיבה – התנאים המקדמיים

על מנת להגיש תביעה על הוצאת דיבה צריכים להתקיים שני תנאים:

  1. האמירה הפוגענית צריכה להכנס להגדרת "לשון הרע" בחוק איסור לשון הרע.
  2. הפרסום הפוגעני צריך להתבצע ברבים. כלומר, כלל לא ניתן לדבר על איך תובעים על הוצאת דיבה אם מדובר באמירה פוגענית שהפוגע אמר או כתב אך ורק לנפגע. צריך להיות בהכרח פרסום לאנשים נוספים.

אם התנאים לא מתקיימים אתם עדיין תוכלו טכנית להגיש תביעה על הוצאת דיבה לבית המשפט, אך הסבירות שבית המשפט יקבל את התביעה שלכם, ויפסוק לטובתכם פיצוי כספי היא סבירות קלושה מאוד. מסיבה זו חשוב מאוד להתייעץ עם עורך דין הוצאת דיבה מיד לאחר שאתם מתחילים לברר איך תובעים על הוצאת דיבה, על מנת להבין מהר ככל הניתן האם יש טעם להשקיע זמן ומשאבים לאחר שנפגעתם מפרסום כלשהו.

עורך דין הוצאת דיבה
עורך דין הוצאת דיבה אדי בליטשטיין מסביר על איך תובעים על הוצאת דיבה

איך קובעים את סכום הפיצוי הנדרש במסגרת תביעה על הוצאת דיבה?

גובה הפיצוי האפשרי

כאשר בודקים ובוחנים איך תובעים על הוצאת דיבה צריכים להתייחס, בין היתר, לגובה הפיצוי אותו ניתן לדרוש בהתאם להוראות חוק איסור לשון הרע. חוק זה מתייחס לשני מצבים אפשריים בהם ניתן לתבוע סכומים שונים לחלוטין:

  1. הוצאת דיבה "רגילה" – פיצוי עד 72 אלף ש"ח ללא הוכחת נזק בגין כל פרסום.
  2. הוצאת דיבה עם כוונה לפגוע – פיצוי עד 144 אלף ש"ח ללא הוכחת נזק בגין כל פרסום.

נמחיש באמצעות דוגמאות את ההבדל בין שני המצבים על מנת שתבינו אך תובעים על הוצאת דיבה ונוקבים בכתב התביעה בסכום הנכון, במקרה הרלוונטי אליכם: נניח ששלומי רצה לבייש את אבי ופרסום עליו בפייסבוק טענה שקרית לחלוטין לפיה אבי גנב כסף מהמעסיק שלו. פרסום זה עומד בתנאים המקדמיים הקבועים בחוק איסור לשון הרע משום שהוא פורסם ברבים והוא עשוי לבייש או לבזות את אבי.

בדוגמה השניה: שלומי רוצה לבייש את אבי אך במקום פרסום בפייסבוק שלומי פונה למעסיק של אבי וטוען בפניו שאביו גנב מהמעסיק כסף. בפניה זו לשלומי יש כוונה לפגוע באבי ולגרום לכך שהמעסיק שלו יפטר אותו מהעבודה.

בדוגמאות האלה אבי לא יצטרך לחשוב על איך תובעים על הוצאת דיבה אלא כמה כסף עליו לתבוע משלומי בגין הוצאת דיבה, משום שלאבי יש זכות לשם טוב. בדוגמה הראשונה אבי יוכל לתבוע פיצוי כספי ללא הוכחת נזק עד לסך של 72 אלף ש"ח, ובדוגמה השניה אבי יוכל לתבוע פיצוי כספי ללא הוכחת נזק עד לסך של 144 אלף ש"ח.

מספר הפרסומים הפוגעניים

על מנת להבין איך תובעים על הוצאת דיבה צריכים קודם כל להבין על כמה פרסומים פוגעניים מדובר.

לדוגמה: אבי רוצה מאוד לפגוע בשלומי והחליט לבצע שיימינג ברשת ולהפיץ נגד שלומי מידע שקרי במקומות שונים. אבי פרסם פרסום פוגעני בפייסבוק, פרסום פוגעני בטוויטר ופרסום פוגעני נוסף בפורום מחוץ לפייסבוק.

כלומר, מדובר בשלושה פרסומים שונים. כל אחד מאותם פרסומים מאפשר לשלומי להגיש תביעת לשון הרע ולדרוש בגין כל פרסום בין 72-144 אלף ש"ח (תלוי האם בפרסומים הייתה כוונה לפגוע או לא).

איך תובעים על הוצאת דיבה לאחר השפלה
איך תובעים על הוצאת דיבה לאחר השפלה?

תפוצת הפרסומים הפוגעניים

ישנו הבדל משמעותי בפיצוי הכספי שניתן לקבל במסגרת תביעה על הוצאת דיבה בעקבות פרסום שנאמר לבן אדם אחד לעומת פרסום שבוצע בקבוצת פייסבוק גדולה המונה מאות או אלפי משתתפים. תביעה על שיימינג בפייסבוק או תביעה על הוצאת דיבה בוואטסאפ (במסגרת קבוצה גדולה) תוביל בדרך כלל לפיצוי כספי גבוה יותר לעומת תביעה על אמירות פוגעניות שנאמרו לקבוצה קטנה של אנשים (לדוגמה במסגרת אסיפת דיירים).

הכלל שצריכים לזכור בעניין זה הוא שככל שהחשיפה של האמירה הפוגענית גדולה יותר, כך גובה הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר.

חומרת האמירה הפוגענית

גובה הפיצוי במסגרת תביעה על הוצאת דיבה נקבע גם בהתאם לחומרת האמירה הפוגענית. עשוי להיות הבדל גדול מאוד בסכום הפיצוי הכספי שתובע עשוי לקבל בעקבות הכינוי "נוכל" לעומת "פדופיל". הקונוטציה השלילית בעקבות הכינוי "פדופיל" עשויה להיות חמורה הרבה יותר משום שפגיעה מינית בילדים קטנים נחשבת לחמורה במיוחד.

באופן דומה הפיצוי הכספי בגין הכינוי "פאשיסט" צפוי להיות גבוה הרבה יותר לעומת הכינוי "גנב". ההיסטוריה של העם היהודי מלמדת שכל הקשור בנאציזם/פאשיזם מתקבל בחומרה ובסלידה רבה הרבה יותר.

תיעוד הפרסומים ואיסוף ראיות

איך תובעים על הוצאת דיבה ללא ראיות מתאימות? מובן שהדבר לא אפשרי. מסיבה זו ברגע שנחשפתם לפרסומים פוגעניים כלפיכם, עליכם לדאוג לתעד אותם.

אם הפרסומים הפוגעניים בוצעו ברשת, עליכם לתעד באמצעות תצלומי מסך.

אם הפרסומים הפוגעניים בוצעו באמצעות שליחת מכתבים לגורמים שונים, עליכם לקבל העתקים מאותם מכתבים.

אם הפרסומים הפוגעניים בוצעו באמירות בעל פה לאנשים אחרים, יהיה עליכם לזמן אנשים אלה לצורך מתן עדות בבית המשפט. אם אותם אנשים מוכנים לשתף איתכם פעולה, נסו להחתים אותם מראש על תצהיר בו הם יפרטו במדיוק את האמירות הפוגעניות שנאמרו להם.

לא ניתן להצליח במסגרת תביעה על הוצאת דיבה אם לא מצטטים במדויק במסגרת כתב תביעה את האמירות המדויקות, ואם לא מוכיחים בפועל, בראיות קבילות, שהאמירות הפוגעניות אכן נאמרו או נכתבו ופורסמו ברבים.

איך תובעים על הוצאת דיבה – פניה ראשונה לנתבע הפוטנציאלי

לא תמיד יהיה נכון להגיש מיד תביעה על הוצאת דיבה משום שהדבר כרוך בלא מעט כסף וזמן מבחינתו של התובע, וייתכן שמטרתו העיקרית של התובע היא כלל לא לקבל פיצוי כספי אלא לגרום קודם כל להסרת הפרסומים הפוגעניים מהרשת.

במיוחד בנסיבות אלה כדאי לשקול שליחת מכתב התראה לפני תביעה לפוגע. אם הפוגע יסכים להסיר את הפרסום הפוגעני לא בהכרח תצטרכו להגיש תביעה כספית או תביעה אזרחית, אלא אם כן תחליטו שברצונכם לקבל בנוסף פיצוי כספי.

על מנת "לעודד" את הפוגע להסיר את כל הפרסומים הפוגענים, תדאגו לציין במכתב ההתראה מהו הסכום המקסימלי שהחוק מאפשר לכם לתבוע בעקבות כל הפרסומים הפוגעניים שפורסמו על ידי הפוגע. בדרך כלל, סכום תביעה גבוה מרתיע, במיוחד מי שאינו בעל השכלה משפטית.

עורך דין אדי בליטשטיין
איך תובעים על הוצאת דיבה? מסתייעים בשירותיו של עורך דין אדי בליטשטיין

האם מגישים תביעה בגין הוצאת דיבה לבית משפט לתביעות קטנות או לבית משפט אחר?

בהנחה שלאחר שליחת מכתב ההתראה אתם עדיין בוחנים איך תובעים על הוצאת דיבה סימן שהפוגע התעלם מדרישותיכם במכתב. בנסיבות אלה אין מנוס אלא להגיש תביעה לבית המשפט. עולה השאלה לאיזה בית משפט כדאי להגיש תביעה על הוצאת דיבה?

בית משפט לתביעות קטנות בעל יתרונות מסוימים. תביעה קטנה זהו הליך קצר יחסית ובו התובע אינו נדרש לשכור שירותיו של עורך דין (נאסר על עורכי דין לייצג בבית משפט לתביעות קטנות ללא קבלת היתר מראש מבית המשפט). מסיבה זו התובע לא ידרש לשלם שכר טרחת עורך דין ואגרת בית המשפט תהיה נמוכה יותר.

לעומת זאת, בעוד שבבית משפט לתביעות קטנות התובע יוכל לתבוע לכל היותר כ-36.5 אלף שקלים, בבית משפט השלום התובע יוכל לתבוע עד 2.5 מיליון שקלים, ובבית המשפט המחוזי מעל 2.5 מיליון שקלים.

ייצוג על ידי עורך דין, במיוחד בנושא הוצאת דיבה, עשוי להיות קריטי לתובע. בתחום זה חייבים להכיר את החקיקה והפסיקה הרלוונטית על מנת להתמודד עם טענות הגנה אפשריות. אדם חסר השכלה משפטית לא יוכל להתמודד עם טענות משפטיות, ולכן העובדה שתובע בחר לא לשכור שירותיו של עורך דין עשויה להוביל לכך שתביעתו תדחה לחלוטין, והוא צפוי לשלם הוצאות משפט לנתבע.

לסיכום

איך תובעים על הוצאת דיבה זאת שאלה שאינה פשוטה. צריכים להבין תחילה מהי הוצאת דיבה ובאילו מקרים פרסום עשוי להחשב "הוצאת דיבה" (לשון הרע). רק במקרים שמקיימים את הוראות חוק איסור לשון הרע תוכלו לדרוש פיצוי כספי.

גובה הפיצוי הכספי שתוכלו לתבוע נגזר, בין היתר, מחומרת האמירות הפוגעניות, החשיפה להן זכו האמירות הפוגעניות, מספרן של האמירות הפגועניות, והאם הייתה כוונה לפגוע.

לא תמיד נכון להגיש תביעה על הוצאת דיבה מיד. בחלק מהמקרים כדאי לשקול שליחת מכתב התראה לפני הגשת תביעה כדי לנסות וקודם כל לגרום להסרת הפרסום הפוגעני.

ניתן להגיש תביעה על הוצאת דיבה לבית משפט לתביעות קטנות, אך ברוב המקרים זה לא מומלץ לנוכח סכום הפיצוי המקסימלי שניתן לתבוע (עד כ-34 אלף ש"ח בלבד), ולנוכח העובדה שלא תוכלו להנות מייצוג עורך דין.

שאלות נפוצות בעניין איך תובעים על הוצאת דיבה

איך תובעים על הוצאת דיבה לאחר פרסום פוגעני בפייסבוק?

חשוב מאוד לתעד את הפרסומים הפוגענים, לפנות לפוגע ולדרוש את הסרת הפרסומים, ולאחר מכן להגיש כתב תביעה לבית המשפט, המתאר את כל השתלשלות האירועים.
כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין לשון הרע.

איך תובעים על הוצאת דיבה אם נעשה שימוש בפרופיל פיקטיבי?

אלה מקרים בעייתיים במיוחד. אם לא ניתן לגלות מי עומד מאחורי הפרופיל הפיקטיבי, לרוב לא תוכלו להגיש תביעה על הוצאת דיבה, כי לא תדעו את מי בדיוק לתבוע.

איך תובעים על הוצאת דיבה קרוב משפחה?

צריכים לבחון מהי בדיוק קרבת המשפחה. לדוגמה: תביעה נגד אח צריכים להגיש לבית משפט לענייני משפחה. אם מדובר בבן משפחה רחוק יותר צריכים להגיש את התביעה לבית משפט השלום או המחוזי (תלוי בסכום התביעה).

איך תובעים על הוצאת דיבה את המעסיק?

במקרים אלה יש להגיש את התביעה לבית הדין לעבודה.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 34

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב