עורך דין אדי בליטשטיין

ביטול עסקה של רכב חדש – האם זה אפשרי ובאילו מקרים בדיוק?

ביטול עסקה של רכב חדש
ביטול עסקה של רכב חדש
5
(136)

האם ביטול עסקה של רכב חדש אפשרי?

ביטול עסקה של רכב חדש זהו דבר אפשרי אך מאוד מורכב. לצורך ביטול עסקה של רכב חדש תאלצו להגיש תביעה לבית המשפט משום שיבואני הרכב לא מבטלים עסקאות מרצונם החופשי, אלא רק אם ניתנת החלטה שיפוטית המחייבת אותם לבטל את העסקה. הסיבה לכך נעוצה בכך שיבואני הרכב מפסידים הרבה כסף אם הם מסכימים לבטל את העסקה משום שהרכב המוחזר לא ימכר יותר כחדש. כמו כן, יבואני הרכב חוששים שאם יסכימו לבטל עסקאות מבלי שבתי המשפט יחייבו אותם, הם יוצפו בדרישות רבות מכלל הלקוחות הלא מרוצים.

צריכים לקחת בחשבון שניהול תביעה לצורך ביטול עסקה של רכב חדש זה דבר שאורך זמן רב (בדרך כלל יותר משנה) ושיהיו מקרים שבהם ההמלצה שתקבלו מעורך הדין שייצג אתכם היא לא לעשות שימוש ברכב מהרגע שבו הודעתם לחברה על רצונכם לבטל את העסקה. שימוש ברכב לאחר ההודעה בדבר ביטול עסקה עשוי להקטין בצורה משמעותית את הסיכוי שבית המשפט יעתר לדרישתכם לביטול עסקה.

כמו כן, חשוב מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין אשר עוסק בתחום זה באופן קבוע ויודע כיצד לפעול על מנת להגדיל את סיכוייו של הלקוח לקבל פסק דין במסגרתו בית המשפט מורה ליבואן הרכב לבטל את העסקה, לקבל חזרה את הרכב ולהחזיר את הכסף ללקוח (בתוספת פיצויים והחזר הוצאות משפט).

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים נגד יבואני רכב וכן סוחרי רכבים במסגרת תביעות לביטול עסקאות וקבלת פיצויים כספיים. תוכלו לקרוא על הצלחותינו במאמרים נוספים המפורסמים באתר זה. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

ביטול עסקה של רכב חדש
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על ביטול עסקה של רכב חדש

האם ניתן לדרוש ביטול עסקה של רכב חדש תוך 14 ימים?

חוק הגנת הצרכן ותקנות הגנת הצרכן מאפשרות לצרכן (לקוח פרטי ולא לקוח עסקי) לבטל עסקאות תוך 14 ימים, בכפוף לתנאים מסוימים.

המקרה היחיד בו לקוח יוכל לדרוש ביטול עסקה של רכב חדש תוך 14 ימים ממועד ביצוע העסקה הוא כאשר הרכב עדיין לא התקבל אצלו ולא נרשם על שמו. גם המועצה הישראלית לצרכנות מדגישה זאת באתר האינטרנט שלה.

אם הרכב התקבל אצל הרוכש ונרשם על שמו ניתן יהיה לדרוש ביטול עסקה של רכב חדש בכפוף לאחד המקרים המפורטים בהמשך מאמר זה, ורק באמצעות הגשת תביעה לבית המשפט.

ביטול עסקה של רכב חדש עקב תקלות ברכב

רכב חדש עם תקלות הוא מקרה קלאסי במסגרתו ניתן לדרוש ביטול עסקה. יחד עם זאת צריכים לשים לב למספר פרמטרים חשובים שעשויים להגדיל או להקטין את הסיכוי שבית המשפט יעתר לדרישת תובע לביטול עסקה של רכב חדש.

הפרמטר הראשון הוא סוג התקלה – ככל שהתקלה חמורה יותר ישנו סיכוי גבוה יותר שבית המשפט יורה על ביטול העסקה. לדוגמה: אם התקלה מונעת שימוש ברכב זו עשויה להחשב לתקלה חמורה שעשויה להוביל לביטול עסקה. לעומת זאת, אם מדובר בתקלה שולית שאינה מונעת שימוש ברכב, כגון רדיו שאינו עובד בצורה תקינה, הסיכוי לביטול עסקה אינו גבוה (אך ישנו סיכוי לקבל פיצוי כספי).

הפרמטר השני הוא מתי התקלה התגלתה לראשונה – ככל שעובר הזמן הסיכוי לקבל סעד של ביטול עסקה עבור רכב חדש הולך ופוחת. רכב בן שנתיים וחצי, על אף שהוא עדיין תחת אחריות יצרן אינו רכב חדש, ולכן הסיכוי שבית המשפט יורה על ביטול עסקה בשלב זה נמוך (אם כי לא אפסי).

הפרמטר השלישי הוא כמה פעמים התקלה חזרה על עצמה – ככל שמדובר בתקלה שחוזרת על עצמה מספר רב של פעמים, כך גובר הסיכוי שבית המשפט יעתר לדרישת סעד ביטול עסקה של רכב חדש. חשוב גם לשים לב באיזה פרק זמן התקלה חזרה על עצמה. ישנו הבדל בין תקלה שחזרה על עצמה 5 פעמים בפרק זמן של חמישה חודשים לבין תקלה שחזרה על עצמה 5 פעמים בפרק זמן של 3 שנים.

ביטול עסקה של רכב חדש עקב אי תיקונו במוסך במשך זמן רב

למשרדנו מגיעות פניות רבות מאוד מלקוחות אשר רכשו רכבים חדשים, נתקלו בתקלה כלשהי, נאלצו להגיע למוסך החברה אך החברה איננה מתקנת את הרכב לעיתים במשך חודשים בתואנה שהחלק הרלוונטי הנחוץ לתיקון אינו נמצא במלאי ולא ידוע מתי יגיע למלאי.

אם נתקלתם במצב שכזה עליכם להודיע באופן מיידי על ביטול עסקה של רכב חדש. אין שום סיבה שלקוח שרכש רכב חדש ימתין חודשים (או אפילו מספר שבועות) לתיקון רכב חדש, גם אם בזמן זה ניתן לו רכב חלופי.

רכב חדש נרכש על מנת להימנע מביקורים במוסך, ובטח שכדי להימנע מביקורים במוסך שמשביתים את הרכב לתקופה ארוכה מאוד. לקוח שנאלץ לחכות לתיקון רכבו החדש ממשיך לשלם בינתיים על הרכב, הרכב מאבד משוויו, הלקוח ממשיך לשלם ביטוחים, אך לא זוכה להנות מהרכב.

הטעות הנפוצה ביותר במצבים אלה היא שבעלי הרכבים ממשיכים לחכות עוד ועוד לא מגישים תוך זמן קצר תביעה כספית או תביעה אזרחית ודורשים במסגרתה ביטול עסקה של רכב חדש, פיצוי כספי והחזר הוצאות משפט. אם מתברר שיבואן הרכב פועל בצורה זהה ביחס לקבוצה גדולה מאוד של רוכשי רכבים, אפשר לשקול אפילו הגשת תביעה ייצוגית.

ביטול עסקה של רכב חדש
ביטול עסקה של רכב חדש עקב אי תיקונו תוך זמן סביר וקצר

ביטול עסקה של רכב חדש עקב אספקת דגם שונה מהמוזמן

קיימים בשוק יבואנים רשמיים ויבואנים אשר עוסקים בייבוא מקביל. ייבוא מקביל הוא יבוא של רכב שנרכש לעיתים לא מהיצרן עצמו אלא מצד שלישי אשר רכב רכבים רבים מהיצרן, לעיתים "נתקע" עם המלאי ומוכר אותו לגורם אחר.

לא תמיד הרכבים שנמכרים על ידי יבואן רשמי זהים לחלוטין לרכבים שנמכרים על ידי יבואן שעוסק בייבוא מקביל, על אף שמבחינה חיצונית הם עשויים להיראות אותו הדבר בדיוק. כאשר רוכשים רכב מיבואן שעוסק בייבוא מקביל צריכים לדרוש לקבל מפרט מדויק של הרכב ואת תת הדגם המדויק (לכל דגם יש תתי דגמים שונים).

בעיה שעשויה להתגלות לאחר רכישת רכב מייבוא מקביל הוא שחסרים בו אביזרי בטיחות או תכונות אחרות שקיימות באותו רכב בדיוק שנמכר על ידי יבואן רשמי. כלומר, חוסרים של אותם אביזרים או תכונות עשויים להשפיע בצורה משמעותית גם על שווי הרכב הנרכש.

ככל שהוצג לרוכש מפרט מסוים אך בפועל סופק לו רכב עם מפרט שונה הדבר מאפשר לדרוש ביטול עסקה של רכב חדש. יחד עם זאת, גם במצבים אלה צריכים לדרוש ביטול עסקה בהקדם האפשרי לאחר גילוי אי ההתאמה. אם רוכש הרכב גילה שקיימת אי התאמה אך לא פעל באופן מיידי הדבר עשוי להתקבל בבית המשפט כהסכמה בהתנהגות לקבל את הרכב על אף אי ההתאמה. במצב שכזה ביטול עסקה של רכב חדש עשוי להיות סעד שיהיה קשה מאוד לקבל בבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין ביטול עסקה של רכב חדש? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

ביטול עסקה של רכב חדש זה דבר אפשרי אך מאוד מורכב אשר יחייב ברובם המוחלט של המקרים הגשת תביעה לבית המשפט. קחו בחשבון שתביעה בבית משפט אורכת לרוב יותר משנה, ותמיד מומלץ לא לעשות שימוש ברכב בזמן זה לצורך הגדלת הסיכוי של ביטול עסקה של רכב חדש במסגרת פסק הדין.

ביטול עסקה של רכב חדש אפשרי תוך 14 ימים רק באותם מקרים שבהם הלקוח לא קיבל את הרכב והוא טרם נרשם על שמו.

ביטול עסקה של רכב חדש אפשרי במקרים שבהם מתגלות תקלות זמן קצר לאחר קבלת הרכב, כאשר היבואן לא מתקן את הרכב במשך תקופה ארוכה מאוד (שבועות או חודשים) או כאשר סופק ללקוח רכב מדגם או מפרט שונה ביחס להזמנה שהוא ביצע.

מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין לענייני רכב לפני שמגישים תביעה לבית המשפט כדי להבין מה סיכויי ההצלחה והאם יש מקום לבצע פעולות מקדימות (כגון משלוח מכתב התראה לפני תביעה) לצורך הגדלת סיכויי ההצלחה.

שאלות נפוצות בעניין ביטול עסקה של רכב חדש

האם ניתן לבטל עסקת רכישת רכב חדש?

כן, במקרים בהם ישנה הפרת חוזה או פגם שלא גולה לכם. ברובם המוחלט של המקרים יהיה צורך להגיש תביעה לבית המשפט.

כמה זמן נמשכת תביעה לביטול עסקת רכב חדש?

בדרך כלל יותר משנה.

כמה עולה לנהל תביעה לביטול עסקה של רכב חדש?

שכר טרחת עורך הדין עולה בדרך כלל על 20 אלף שקלים. ככל שהמקרה מורכב יותר שכר הטרחה עשוי להיות גבוה הרבה יותר.

אגרת בית המשפט היא 2.5 אחוזים מסכום התביעה. עם הגשת התביעה צריכים לשלם מחצית מהאגרה, ואת היתרה בשלב מאוחר יותר.

יתכן שיהיה צורך להגיש חוות דעת מומחה כדי להגדיל את הסיכויים להצלחה בתביעה. חוות דעת שכזו עשויה לעלות לפחות אלפי שקלים.

האם יש אפשרות לבטל עסקת רכב חדש באמצעות מכתב התראה?

הסבירות שיבואני הרכב יסכימו לבטל עסקת רכישת רכב חדש לאחר קבלת מכתב התראה נמוכה מאוד עד אפסית.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 136

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב