עורך דין אדי בליטשטיין

רכב חדש עם תקלות – האם ניתן לבטל עסקה או לקבל פיצוי כספי?

רכב חדש עם תקלות
רכב חדש עם תקלות
5
(46)

מכירת רכב חדש עם תקלות זהו מחדל חמור מצידו של יבואן הרכבים. משמעות הדבר היא שהרכב לא נבדק כראוי טרם מסירתו לרוכש. רשלנות זו גורמת לרוכש עוגמת נפש רבה מאוד ונזקים כספיים, אותם הוא יוכל לתבוע בבית המשפט.

נתחיל דווקא מהסוף – פסיקות בתי המשפט חוזרות וקובעות שככל שיש ברכב חדש תקלות רבות וחמורות יותר, כך הרוכש יהיה זכאי לסעדים רבים יותר, וביניהם פיצוי כספי גבוה יותר. כמובן שעל הרוכש להוכיח שנמכר לו רכב חדש עם תקלות, וזאת ניתן לעשות באמצעות ביקורים תכופים במוסכי היבואן, ובמקרים שבהם התקלות אומתו במוסך היבואן. במצבים שבהם התקלות לא אומתו יהיה על הלקוח להעזר באנשי מקצוע אחרים (לדוגמה: שמאים או מומחים אחרים לרכבים מאותו סוג) על מנת להוכיח שנמכר לו רכב חדש עם תקלות.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות בעניין רכב חדש עם תקלות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

מה לא לעשות לאחר רכישת רכב חדש עם תקלות?

מפניות רבות שמגיעות למשרדי לאחר קבלת רכב חדש עם תקלה אחת או יותר מתברר שהלקוחות חושבים שאם הם ינטשו את הרכב שהם קיבלו אצל היבואן או במוסך היבואן, היבואן יאלץ לבצע ביטול עסקה. זו טעות שעשויה לעלות לבעלי הרכבים ביוקר. במקרים מסוג זה צריכים להגיש בהקדם תביעה על מכירת רכב לא תקין.

ברגע שהרכב החדש הועבר על שמו של הרוכש, הרוכש הוא זה שאחראי לו. גם אם רכשתם רכב חדש עם תקלות אתם לא יכולים "להתנער" ממנו, גם אם קיבלתם רכב חדש עם תקלות אתם לא יכולים פשוט לנטוש אותו בסוכנות או מוסך היבואן.

במצב כזה יבואן הרכב או המוסך המורשה פשוט יעמידו את הרכב ברחוב ובחלק מהמקרים הם לא יהיו אחראים לגניבתו, או אם יגרמו לו נזקים כלשהם, או אם הרכב יקבל דוחות.

במצב שבו גיליתם שיש ברכב תקלה כלשהי אתם צריכים לבקר במוסך עד שהבעיה תפתר (מספר סביר של פעמים), או לכל הפחות, על מנת שיהיה בידיכם תיעוד שפניתם מספר רב של פעמים בפרק זמן קצר לאחר הרכישה, והתקלה או התקלות לא נפתרו. רק במצב כזה יהיה מקום לשקול הגשת תביעה אזרחית לבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר מה ניתן לעשות לאחר רכישת רכב חדש עם תקלות

האם ניתן לבטל עסקה לאחר רכישת רכב חדש עם תקלות?

לאחר מכירת רכב חדש עם תקלה יבואני הרכב מאוד לא רוצים להסכים לביטול עסקה (לקבל חזרה את הרכב ולהחזיר את מלוא התשלום לרוכש), על אף שאין שום מניעה חוקית האוסרת על יבואן רכב לקבל לחזקתו חזרה רכב מהלקוח ולהסכים לביטול עסקה.

ביטול עסקה לאחר מכירת רכב מובילה להפסד כספי עצום מכיוון שבפועל יבואן הרכב יקבל מהלקוח רכב שבוצע בו שימוש, ולא ניתן יהיה למכור את אותו הרכב כרכב חדש ללקוח אחר. עניין נוסף שיבואני הרכב לוקחים בחשבון הוא את עניין ה"יד". לקוח שרכש רכב חדש עם תקלות נרשם כיד ראשונה (השלמת רישום הרכב על שמו של הרוכש). אם יבואן הרכב יקבל את הרכב התקול חזרה מהלקוח המאוכזב הוא ירשם כיד שניה, ואם אותו יבואן יחליט למכור את הרכב, הרוכש החדש ירשם כיד שלישית. ברור לכולם שרכב יד שלישית שווה הרבה פחות מרכב יד ראשונה.

מסיבות אלה (ואחרות) יבואני הרכב ינסו לעשות הכל על מנת להמנע מלהסכים לביטול עסקה של רכב חדש עם תקלות, לרבות האשמת הלקוח בכך שהוא לא תפעל נכון את הרכב והוא זה שגרם לתקלות. יבואני הרכב יציעו ללקוח הצעות "מפתות" כגון לרכוש רכב חדש חלופי בתנאי טרייד אין. כלומר להחזיר את הרכב החדש שנמצא אצל הלקוח, לקבל זיכוי (בפועל מדובר בהפחתה של לפחות עשרות אלפי שקלים ממחירו של הרכב), ולרכוש רכב חדש אחר. בשום פנים ואופן אין להסכים להצעה שכזו, שממנה מרוויח רק יבואן הרכב.

חשוב לדעת שבית משפט השלום מוסמך להורות על ביטול העסקה גם אם נמכר רכב חדש ונרשם בפועל על שמו של הלקוח. כמובן שלצורך כך על התובע (רוכש הרכב) לשכנע את בית המשפט שאכן נמכר לו רכב חדש עם תקלות, ושאם הוא היה מודע לכך שלרכב שנמכר לו יש תקלות, הוא כלל לא היה קונה אותו. במקרים אלה בית המשפט לא בהכרח לוקח בחשבון את הנזקים הכספיים שיגרמו ליבואן הרכב בעקבות ביטול העסקה.

על מנת להקטין את הנזקים לאחר רכישת רכב חדש עם תקלות בית המשפט עשוי להציע למכור את הרכב לצד שלישי ולדון בהפרש הכספי שבין עלות הרכישה לבין עלות מכירת הרכב לצד השלישי. פעולה זו מקטינה את המחלוקת בין הצדדים בצורה משמעותית ועשויה להקל ולקצר את ניהול התביעה בין הצדדים. לעיתים יש מקום לשקול הצעה שכזו.

עניין נוסף שכדאי לשים לב אליו – אם יש אפשרות להפסיק באופן מיידי לעשות שימוש ברכב לאחר שהתגלתה בו תקלה, עדיף לעשות זאת. זה יגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שבית המשפט יורה על ביטול עסקה. בפועל, מרבית האנשים לא יכולים להרשות לעצמם לרכוש רכב חדש ולא לעשות בו שום שימוש עד להכרעת בית המשפט, כי הדבר יחייב אותם לרכוש רכב חלופי אחר.

רכב חדש עם תקלות
לא חייבים לסבול לאחר קבלת רכב חדש עם תקלות – יש פתרונות

פיצוי בגין אובדן הנאה משימוש ברכב חדש עם תקלות

לקוח שרוכש רכב חדש אינו מצפה לבלות במוסכי היבואן. רכבים חדשים עולים הרבה כסף והציפייה היא שלפחות בשנים הראשונות הרכב ישרת את הבעלים בצורה נאמנה ויגיע למוסך רק לצורך טיפולים תקופתיים בהתאם להורות היצרן. במקרה שמתברר שנמכר ללקוח רכב חדש עם תקלות הנאתו של הרוכש מהרכש קטנה בצורה משמעותית.

במצבים אלה הרוכש יכול לתבוע פיצוי בגין אובדן הנאה משימוש ברכב. אפשר לראות בכך פיצוי בגין עוגמת נפש שנגרמה לרוכש.

פיצוי בגין אובדן הנאה משימוש ברכב חדש עם תקלות לא תמיד יהיה אחיד. מדובר בסכום שנקבע על דרך האומדנה והוא צפוי להשתנות ממקרה למקרה. ככל שמדובר ברכב יקר יותר שהתגלו בו תקלות חמורות יותר, כך גובה הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר. עניין נוסף שצפוי להשפיע על גובה הפיצוי בגין אובדן הנאה משימוש ברכב חדש עם תקלות הוא מספר הפעמים שהלקוח הגיע בפועל למוסך לאחר קבלת הרכב החדש. ככל שהלקוח הגיע למוסך יותר פעמים כך גובה הפיצוי צפוי להיות גבוה יותר.

עורך דין אדי בליטשטיין
שוקלים הגשת תביעה בעקבות רכישת רכב חדש עם תקלות? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

מה עושים אם מוסך היבואן או איש מקצוע מטעמכם לא מצליחים לאמת את התקלות?

אחת הבעיות בעת רכישת רכש חדש עם תקלות היא שלא תמיד התקלות חוזרות על עצמן בעת בדיקת הרכב במוסך היבואן. מעין "חוק מרפי". הדבר הופך להיות למשמעותי במיוחד אם גם איש מקצוע מטעמכם לא מצליח לאמת את התקלות.

אל תתייאשו. אין זה אומר שהתקלות הן רק בראש שלכם. מכיוון שהזמן המוקצב לבדיקת הרכבים הוא זמן קצר יתכן שאותם אנשי מקצוע לא מצליחים לשחזר את התנאים שגורמים להיווצרות התקלה. לדוגמה: יתכן שהתקלה מתרחשת רק כשהמנוע מגיע לטמפרטורה מסוימת, אליה ניתן להגיע בנסיעה ממושכת או במהירות גבוהה מאוד, וברגע שלא מגיעים לטמפרטורה זו המנוע והרכב פועלים כרגיל.

במצבים אלה צריכים לתעד בווידאו את הנסיעה ובמיוחד את השלב שבו התקלה מתרחשת בפועל. חשוב להבין שאם לא תצליחו להוכיח ליבואן, או יותר משמעותי מכך, בבית המשפט, שנמכר לכם רכב חדש עם תקלות, לא היבואן ולא בית המשפט לא יתייחסו אליכם ברצינות. במקרה שהגשתם תביעה לבית המשפט ולא הצלחתם להוכיח שנמכר לכם רכב חדש עם תקלות, התביעה שלכם תדחה ואתם צפויים לשלם הוצאות משפט ליבואן הרכב.

מה לעשות על מנת להקטין את הסיכוי שתקבלו רכב חדש עם תקלות?

לא תמיד ניתן להמנע מקבלת רכב חדש עם תקלות משום שלא תמיד התקלות גלויות. יחד עם זאת, יש מספר פעולות פשוטות שניתן לבצע כדי להקטין את הסיכוי שימסר לכם רכב חדש עם תקלות.

הפעילו את הרכב בעצמכם

לעיתים יבואני הרכב מספקים ללקוח את הרכב כשהוא במצב מותנע, ולאחר חתימת הטפסים הלקוח נכנס לרכב ומתחיל בנסיעתו. במקרים אלה תכבו את הרכב, תנו לו מספר דקות להתקרר והתניעו אותו בעצמכם. בצורה זו תוכלו לוודא שאתם מצליחים להתניע את הרכב ללא קושי ושאין בעיה במנגנון ההתנעה.

תשימו לב שלא נדלקות נורות המעידות על תקלות

גם בעת רכישת רכב חדש ניתן להתקל במצבים בהם עוד לפני מסירת הרכב החדש ללקוח נדלקות נורות כלשהן המעידות על תקלה קלה או חמורה ברכב. אם נדלקה נורה שכזו סרבו לקבל את הרכב ותעדו את התקלה בעצמכם באמצעות סרטון וידאו.

אל תסכימו לקבל את הרכב ולנסוע למוסך היבואן כדי לטפל בתקלה, גם לא תמורת פיצוי או הטבה כלשהי. ברגע שקיבלתם את הרכב ויצאתם איתו מסוכנות היבואן יהיה הרבה יותר קשה לבטל את העסקה.

בדקו האם יש פגמים חיצוניים ברכב

רכב חדש עם תקלות יכול להיות גם רכב חדש עם שריטה או פגמים חיצוניים אחרים שלא שמתם לב אליהם. תתפלאו אבל במקרים מסוימים לטפל בשריטה בצבע הרכב עשויה להיות משימה לא פשוטה ויקרה במיוחד.

תמיד כדאי לעשות סיבוב מסביב לרכב החדש שאתם עומדים לקבל ולצלם אותו בווידאו, כך שגם אם לא תשימו לב מיד לכך שיש פגם חיצוני כלשהו, ניתן יהיה להוכיח שהפגם היה קיים במועד מסירת הרכב, ולא נוצר על ידכם או באשמתכם בשלב מאוחר יותר.

שאלות נפוצות בעניין רכב חדש עם תקלות

  • קניתי רכב חדש עם תקלות. האם אני יכול לבטל עסקה?

    על מנת לבטל עסקה של רכב עם חדש עם תקלות תצטרכו לפנות, ברוב המוחלט של המקרים, לבית המשפט.
    יבואני הרכב לא ממהרים לבטל עסקאות ביוזמתם.

  • האם מספיק לטעון בבית משפט שקיבלתי רכב חדש עם תקלות כדי לנצח?

    לא מספיק לטעון שקיבלתם רכב חדש עם תקלות. בבית המשפט צריכים להוכיח את הטענות. ניתן להוכיח זאת באמצעות היסטוריית הטיפולים של הרכב, צילומי וידאו, עדים, מומחים מטעמכם.

  • האם יכול להיות שנמכר לי רכב חדש עם תקלות כתוצאה מתאונה?

    הסבירות שנמכר לכם על ידי אחת מיבואניות הרכב הגדולות רכב חדש עם תקלות שנוצרו כתוצאה מתאונה נמוכה מאוד.

    יחד עם זאת, כדאי לבדוק את הרכבים כאשר קונים מיבואני רכב קטנים או כאלה שמתעסקים בייבוא אישי. במקרים אלה כדאי גם לבדוק האם הרכב עבר הצפה (הצפה יכולה להשפיע על המערכות החשמליות ברכב ותגרום להיווצרות חלודה).

  • האם כדאי למכור רכב חדש עם תקלות לאדם אחר ולא להגיש תביעה נגד היבואן?

    במקרים מסוימים זו בהחלט אפשרות שכדאי לשקול. צריכים להבין שניהול תביעה בעקבות רכישת רכב חדש עם תקלות זהו תהליך לא קצר, שבמהלכו תצטרכו להחליט האם אתם עושים שימוש באוטו או לא.
    בנוסף, יתכן שבית המשפט לא יפסוק לטובתכם אם אין לכם מספיק ראיות להוכחת הטענות שלכם.

    מנגד, אם תחליטו למכור רכב חדש עם תקלות לאדם אחר תצטרכו לגלות לאותו רוכש על התקלות ברכב, וכתוצאה מכך להפסיד הרבה מאוד כסף במכירת הרכב.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 46

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב