עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

תביעה על מכירת רכב לא תקין – מה לעשות כדי לנצח בבית המשפט?

תביעה על מכירת רכב לא תקין

אדם אשר שוקל הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין הוא אדם אשר השקיע סכום כסף לא מבוטל לצורך רכישת רכב חדש או יד שניה (משומש) ונאלץ לגלות בדיעבד שעליו להשקיע סכומי כסף נוספים כדי לתקן ליקויים על מנת שהוא יוכל לעשות שימוש ברכב. ברוב המקרים, אותו רוכש כלל לא היה רוכש את הרכב אילו המוכר היה מגלה לו מראש שקיימים ברכב ליקויים כלשהם, ולעיתים הרוכש היה מסכים לרכוש את הרכב, למרות הליקויים, אך בהנחה משמעותית ביחס למחיר הנדרש.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים אשר רכשו רכבים חדשים ויד שניה וגילו שמדובר ברכבים לא תקינים. באותם מקרים הצלחנו לשכנע את בית המשפט שיש להורות על ביטול העסקה ולפצות את הרוכשים. צריכים ליווי משפטי מקצועי בעניין תביעה על מכירת רכב לא תקין? צרו קשר עם משרדנו.

תביעה על מכירת רכב לא תקין אינה תמיד תמיד פשוטה משום שבחלק מהמקרים מדובר במילה של הרוכש מול המילה של הקונה. במקרים שבהם בית המשפט נאלץ להכריע על בסיס "מילה נגד מילה" ישנו סיכוי גבוה שתדחה תביעה על מכירת רכב לא תקין, משום שלא תמיד בית המשפט יוכל להכריע מי צודק.

על מנת להגיש תביעה על מכירת רכב לא תקין צריכים להגיע לבית המשפט עם ראיות שמוכיחות שהמוכר לא גילה לרוכש שקיימים ברכב פגמים שונים. במאמר זה אפרט אילו ראיות יכולות לסייע לתובע לזכות בתביעתו. בכל מקרה כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני רכב לפני הגשת תביעה מסוג זה.

תביעה על מכירת רכב לא תקין
תביעה על מכירת רכב לא תקין

המודעה שפרסם המוכר באינטרנט או על גבי הרכב

במקרה שבו מדובר ברכב משומש (יד שניה) על הקונה תמיד לתעד את המודעה שפרסם המוכר. המודעה יכולה להיות מודבקת על גבי הרכב עצמו או מפורסמת באינטרנט. לעיתים המוכר מפרסם מודעה בגין מכירת הרכב במספר אתרי אינטרנט, ולעיתים המוכר משתמש בנוסחים שונים. כדאי מאוד לתעד את כל הנוסחים של כל המודעות.

ברוב המוחלט של המקרים המוכרים אינם מציינים במודעות שברכב הנמכר על ידם יש תקלה כזאת או אחרת, משום שהדבר יקטין בצורה משמעותית את כמות הפניות וגם יאלץ את המוכר לנקוב במחיר נמוך הרבה יותר על מנת שאנשים יגיעו לבדוק את הרכב.

במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין מודעות שכאלה עשויות להוות ראיה חשובה שתעיד על הטעיה שביצע המוכר, וככל שהפגם ברכב חמור יותר, ההטעיה תחשב כחמורה יותר.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר מה לעשות כדי להגיש תביעה על מכירת רכב לא תקין

התכתבויות והקלטות שיחות בין המוכר לרוכש לפני ואחרי ביצוע העסקה

במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין ניתן לעשות שימוש הן בהקלטות שיחות והן בתכתובות (וואטסאפ, SMS, דוא"ל) בין המוכר לרוכש. תכתובות והקלטות אלה עשויות לסייע מאוד לשופט להבין איזה נתונים מסר המוכר לרוכש. הדבר עשוי להיות משמעותי במיוחד אם הרוכש שאל את המוכר על תקלות ברכב והמוכר ענה לו שאין תקלות.

ניתן לצרף נתונים אלה לכתב תביעה על מכירת רכב לא תקין באמצעות תצלומי מסך או תמלול של השיחות המוקלטות בצירוף ההקלטה עצמה.

חשוב לדעת שניתן להגיש תביעה גם על קבלת רכב חדש עם תקלות וגם במקרה זה התכתבויות והקלטות שיחות עם נציגי היבואן עשויות להיות רלוונטיות במיוחד.

היסטוריית הטיפולים של הרכב

כבעלי הרכב אתם רשאים להגיע לכל מוסך שטיפל ברכב ולבקש לקבל את היסטוריית הטיפולים. אם מדובר ברכב חדש יחסית ניתן להניח שלפחות בשנים הראשונות הוא טופל במוסך היבואן ולכן בדרך כלל מספיק להגיע לאחד ממוסכי היבואן על מנת לקבל את הסיטוריית הטיפולים המלאה של הרכב, גם אם הרכב טופל במספר מוסכי יבואן.

בהיסטוריית הטיפולים תוכלו לבדוק האם התקלה שגיליתם לאחר רכישת הרכב הייתה קיימת ברכב עוד לפני מכירתו. לפחות באחד המקרים שטופל במשרדנו התברר לאחר הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין שהרכב טופל במוסך על אותה תקלה בדיוק שגילה הרוכש, זמן קצר לאחר לפני המכירה.

כלומר, באותו מקרה לא היה ספק שהמוכר היה מודע לתקלה ולא גילה אותה לרוכש. התנהלות זו מעידה על חוסר תום לב קיצוני.

תביעה על מכירת רכב לא תקין
חשוב לבדוק היסטוריית טיפולים לפני הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין

זימון המוסכניקים שטיפלו ברכב לצורך מתן עדות

אם גיליתם נתון חשוד בהיסטוריית הטיפולים של הרכב כדאי להתקשר באופן מיידי למוסך (וכמובן להקליט את השיחה) ולנסות לברר מי טיפל ברכב והאם הוא זוכר את התקלה. יתכן שתגלו שאותו מוסכניק הסביר בצורה מפורשת למוכר שמדובר בתקלה חמורה ושהתיקון שנעשה (אם נעשה) נועד לצורך מתן מענה זמני.

בנסיבות שכאלה לאחר הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין ניתן לדרוש לזמן את המוסכניק לצורך מתן עדות, על מנת שיחזור על ההסבר שמסר לכם בטלפון בבית המשפט.

היסטוריית תביעות ביטוח של הרכב

יתכן שמקור התקלה ברכב התקול שנמכר לרוכש הוא תאונה שהרכב עבר בעבר. אם התאונה דווחה לחברת הביטוח תוכלו לגלות על כך באמצעות אתר מרכז הסליקה של חברות הביטוח. תמורת תשלום בסך 10 שקלים תוכלו לקבל את היסטוריית תביעות הביטוח של הרכב שנמכר לכם. לא תוכלו לעשות בדיקה זו בעצמכם לפני רכישת הרכב משום שהנתונים נמסרים רק לבעל הרכב.

פרט חשוב נוסף שתוכלו לבדוק באמצעות טופס זה הוא האם הרכב הוכרז על ידי חברות הביטוח רכב אובדן להלכה. רכב אובדן להלכה הוא רכב שעבר תאונה קשה או תאונה שעלות תיקונה גבוהה מאוד, והתיקון אינו מוצדק לאור שווי הרכב. שווי הרכבים בסטטוס אובדן להלכה נמוך מאוד ולכן נוטים להסתיר פרט מהותי זה.

אם במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין יתברר שהרכב עבר תאונה והדבר לא גולה לרוכש לפני הקניה, ישנה סבירות גבוהה מאוד שבית המשפט יורה על ביטול עסקה למכירת רכב נשוא כתב התביעה ויחייב את המוכר בתשלום פיצוי כספי, הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין.

עדים שנכחו איתכם במעמד הרכישה

על מנת להימנע ממצב של "מילה נגד מילה" במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין כדאי תמיד להגיע עם אדם נוסף לביצוע רכישת הרכב. חשוב שגם אותו אדם יהיה מודע לפרטים שנמסרו לרוכש על ידי המוכר, כך שאם אכן יהיה צורך בהגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין, אותו אדם נוסף יוכל להגיע לבית המשפט ולתת עדות לטובת הרוכש.

ככל שיהיו יותר עדים שיעידו לטובתכם כך הדבר עשוי להגדיל את הסיכויים שבית המשפט יקבל דווקא את טענותיכם ואת גרסתכם. בנסיבות אלה יהיה פשוט יותר לנהל תביעה על מכירת רכב לא תקין.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין תביעה על מכירת רכב לא תקין? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

חוזה או זיכרון דברים שנחתמו במעמד העסקה (ומסמכים נוספים)

בחלק גדול מהמקרים גם כאשר מדובר ברכישת רכב שמתבצעת בין שני אנשים פרטיים נחתם זיכרון דברים או חוזה למכירת הרכב. אם וככל שקיימת תקלה ברכב מצופה מהמוכר, במסגרת חובת תום הלב, לגלות לרוכש על קיומה.

אם החוזה לא מתייחס לתקלה כלשהי ואכן מתגלה שמדובר בתקלה שהוסתרה, החוזה עשוי להיות ראיה חשובה במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין.

אם העסקה נעשתה עם סוחר רכבים חשוב לדעת שעליהם חלה חובה למסור ללקוח טופס גילוי נאות, בנוסף להסכם הרכישה. במסגרת טופס זה על סוחר הרכבים לגלות לרוכש פרטים מהותיים בעניין הרכב, לרבות פגמים שקיימים בו. סוחר שלא פירט בטופס גילוי נאות את הפגמים או לא מסר כלל ללקוח טופס גילוי נאות מאפשר לרוכש להגיש תביעה נגד סוחר רכב ולדרוש את ביטול העסקה וקבלת פיצוי כספי.

חוות דעת שמאי לצורך הוכחת חומרת התקלה ברכב

חוות דעת שמאי עשויה להיות קריטית במקרים מסוימים לאחר הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין. חשוב להבין שאין חובה להגיש בכל מקרה חוות דעת שמאי ולא תמיד צריכים להגיש חוות דעת מיד עם הגשת כתב תביעה. בחלק גדול מהמקרים במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין ניתן יהיה להגיש חוות דעת מומחה בשלב הגשת תצהירי עדות ראשית. יחד עם זאת, קבלת חוות דעת עוד לפני הגשת כתב התביעה עשויה לסייע בהבנת מלוא הנזקים, אותם ניתן יהיה לציין מראש בכתב התביעה.

חוות דעת שמאי עשויה להיות מאוד חשובה משום שהשופט אינו מומחה לרכבים או מכונאות רכב ולא יוכל להעריך בעצמו את הנזקים שנגרמו לרוכש. במסגרת חוות דעת המומחה השמאי יוכל להתייחס ולפרט האם מדובר בתקלה חדשה שנוצרה לאחר שהרוכש רכש את הרכב או האם מדובר בתקלה "ישנה" שבוודאי הייתה ידועה למוכר עוד לפני מכירת הרכב.

אם התובע יגיש חוות דעת מומחה מטעמו לאחר הגשת כתב תביעה על מכירת רכב לא תקין, והנתבע לא יגיש חוות דעת נגדית, ישנה סבירות גבוהה מאוד שבית המשפט יקבל את התביעה.

לסיכום

הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין מחייבת הוכחה שאכן הייתה תקלה ברכב במעמד ביצוע העסקה שהוסתרה מהרוכש על ידי המוכר.

ניתן להוכיח קיומה של תקלה במספר אופנים, בין היתר, ניתן להסתמך על תוכן המודעה שהתייחסה למכירת הרכב, התכתבויות והקלטות שיחות בין המוכר לרוכש, מסמכים שנמסרו או נחתמו במעמד ביצוע העסקה, היסטוריית הטיפולים של הרכב ועוד.

על מנת להצליח במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין על התובע לנסות ולהתבסס על כמה שיותר נתונים אובייקטיביים שעשויים לתמוך בטענתו. בכל מקרה אין זה נכון להגיש תביעה על מכירת רכב לא תקין ולהסתמך אך ורק על עדות התובע. במצב של "מילה נגד מילה" לרוב התביעה תדחה.

שאלות נפוצות בעניין תביעה על מכירת רכב לא תקין

  • על מי נטל ההוכחה להוכיח שהייתה תקלה ברכב לפני ביצוע הרכישה?

    במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין נטל ההוכחה מוטל על התובע. כלומר, התובע הוא זה שיצטרך להוכיח שהמוכר מכר לו רכב עם פגמים או תקלות, ולא גילה לו על כך.

    לא תמיד מדובר בנטל פשוט ובמקרים רבים כאשר מוגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין שלא נתמכה בראיות מתאימות, היא תדחה והתובע יחויב בהוצאות משפט.

  • האם כדאי לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה על מכירת רכב לא תקין?

    ברוב המקרים כדאי לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה. במקרים מסוימים מוכר הרכב יגיב על המכתב ולא בהכרח יכחיש שהוא ידע על קיומה של התקלה לפני מכירת הרכב. הדבר בהחלט עשוי להיות רלוונטי במהלך ניהול תביעה על מכירת רכב לא תקין.

  • מה אפשר לדרוש במסגרת תביעה על מכירת רכב לא תקין?

    התובע יוכל לדרוש ביטול עסקה, פיצוי כספי (בגין הנזקים שנגרמו לו ו/או עוגמת נפש) או שילוב של שני הסעדים האלה.

  • כמה זמן אורכת תביעה על מכירת רכב לא תקין?

    בדרך כלל תביעה בבית משפט בנושא זה תמשך לפחות שנה (בדרך כלל גם יותר מכך).

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב