עורך דין אדי בליטשטיין

עורך דין שלא מטפל בתיק – מה עושים כדי לא להפסיד במשפט?

עורך דין שלא מטפל בתיק
עורך דין שלא מטפל בתיק
5
(27)

עורך דין שלא מטפל בתיק זו בעיה קשה אשר עשויה להוביל לתוצאות לא רצויות מבחינתו של הלקוח. לקוח שוכר את שירותיו של עורך דין על מנת שיטפל עבורו בתביעתו. לרוב הלקוחות לא מעורבים ביומיום בניהול התיק וכלל לא מודעים להחלטות בית המשפט או למחדלים המתרחשים בתיק.

הדבר עשוי להיות חמור במיוחד אם עורך דין שלא מטפל בתיק גורם לכך שניתן כנגד הלקוח שלו פסק דין בהעדר הגנה או פסק דין בהעדר התייצבות לאחד הדיונים, או אם בעקבות מחדליו של עורך הדין בית המשפט הורה על מחיקת כתב תביעה, דבר שמסיים מבחינת התובע את ההליך.

התנהלות זו עשויה להעיד על רשלנותו של עורך הדין במילוי תפקידו, ומעבר לעובדה שהדבר עשוי להצדיק הגשת תביעה נגד עורך דין, מחדלים אלה עשויים לגרום ללקוח לנזקים כספיים (לדוגמה: הצורך לשכור עורך דין חדש שידאג להגיש בקשה לביטול פסק דין) או אפילו נזקים בלתי הפיכים משום שלא בכל מקרה בית המשפט יסכים לתקן את טעויותיו של עורך הדין הקודם.

על מנת להימנע ממצב שבו עורך דין שלא מטפל בתיק פוגע בלקוח, מומלץ לכל לקוח המקבל שירותים משפטיים להיות בקשר קבוע עם עורך הדין. מספיק לשלוח הודעת דוא"ל מדי כמה שבועות ולשאול האם יש חדש בתיק. אם לא תקבלו תגובה יתכן שתוכלו לגלות בשלב מוקדם מאוד שעורך הדין לא מטפל בתיק שלכם, וכך תוכלו לדאוג להחלפתו מבלי שיגרם לכם נזק.

עורך דין שלא מטפל בעניין הלקוח מחייב את החלפתו בהקדם האפשרי. באתרנו תוכלו למצוא מאמר נוסף המסביר איך מחליפים עורך דין.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה עשור תובעים ונתבעים בתביעות מורכבות במיוחד. פונים למשרדנו באופן קבוע על מנת להחליף עורכי דין בתיקים קיימים שלא מבצעים את עבודתם לשביעות רצונו של הלקוח, ומשרדנו הצליח להוביל את הלקוחות לנצחונות באותם תיקים, על אף שנאלצנו לבצע תיקונים עקב טעויות שנעשו בייצוג. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר כיצד מתמודדים עם עורך דין שלא מטפל בתיק

עורך דין שלא מטפל בתיק מפר את חובותיו ומפר את כללי האתיקה

עורך דין שלא מטפל בתיק עבור הלקוח ששכר את שירותיו מסתכן במספר מישורים. ראשית, רשלנותו של עורך הדין עשויה להוביל להגשת תביעה כספית (ואם מדובר בלפחות מאות לקוחות שנפגעו מאותו עורך דין ניתן לשקול הגשת תביעה ייצוגית) נגדו בגין הנזקים שהוא גרם. שנית, עורך דין שלא מטפל בעניין הלקוח מסתכן בכך שתוגש נגדו תלונה ללשכת עורכי הדין.

עורכי דין כפופים לכללי אתיקה רבים, וביניהם כללי לשכת עורכי הדין (אתיקה מקצועית), תשמ"ו-1986.

כלל 2 לכללים אלה קובע כך:

עורך דין ייצג את לקוחו בנאמנות, במסירות, ללא מורא, תוך שמירה על הגינות, על כבוד המקצוע ועל יחס כבוד לבית המשפט.

כלל 14(ב) קובע כך:

לא ייצג עורך דין לקוח, לא יקבל על עצמו לייצגו ולא ימשיך בייצוגו, אם קיים חשש שלא יוכל למלא את חובתו המקצועית כלפיו, בשל עניין אישי שלו, או בשל התחייבות או חובת נאמנות שיש לו כלפי אחר או בשל עומס עבודה או בשל סיבה דומה אחרת.

כללים אלה מדגישים את חובותיו של עורך הדין ביחס ללקוח, ועד כמה חשוב שעורך הדין ייצג את הלקוח שלו במסירות ובנאמנות.

תלונה ללשכת עורכי הדין עשויה להיות מזיקה במיוחד אם עורך דין שלא מטפל בתיק פועל כך באופן קבוע ביחס לקבוצה גדולה של לקוחות, משום שהדבר עשוי להוביל להשעיה זמנית או קבועה של אותו עורך דין מלשכת עורכי הדין. מרבית עורכי הדין יחששו מסנקציה זו יותר מתביעה שתוגש נגדם.

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב מחלה

ישנה מקרים מצערים שבהם עורך דין שלא מטפל בתיק מתברר לא כעורך דין רשלן אלא כעורך דין שסובל ממחלה המונעת ממנו את המשך עבודתו ומתן שירותים משפטיים ללקוח. כמובן שבמקרים כאלה מחובתו של עורך הדין ליידע את לקוחותיו על כך בהקדם האפשרי על מנת לאפשר להם זמן לחפש עורך דין חלופי שיטול על עצמו את המשך הייצוג.

במקרים אלה, אם שולם כל שכר טרחתו של עורך הדין מראש, מקובל שמגיעים להסכמה על החזר חלק משכר הטרחה ללקוח (תלוי מה בדיוק בוצע בתיק ועד איזה שלב עורך הדין ייצג את הלקוח).

כמו כן, מקובל שעורך הדין החדש יוצר קשר עם עורך הדין המוחלף על מנת לקבל ממנו את כל מסמכי התיק (במידה ויש מסמכים שלא הוגשו לתיק בית המשפט דרך מערכת נט המשפט).

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב מחלה
עורך דין שלא מטפל בתיק עקב מחלה

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב הונאת לקוחות

עורך דין שלא מטפל בתיק יכול להתברר גם כעורך דין שפשוט "עבד" על לקוחותיו או הונה אותם בצורה כזאת או אחרת. יכול להיות גם מקרה שעורך הדין קיבל לידיו שכר טרחה ולא עשה דבר (או כמעט שום דבר) על מנת לטפל בתיק של הלקוח.

בשנים האחרונות דווח בתקשורת על מספר עורכי דין שהושעו עקב הונאת לקוחות, וחלקם ברחו מהארץ או ניסו לברוח עם דרכון מזוייף. חיפוש בגוגל יגלה לכם את המקרים הבולטים.

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב הונאת לקוחות אינו מייצג את התנהלותם של כלל עורכי הדין. מטבע הדברים יש עורכי דין טובים ועורכי דין רעים (כמו בכל מקצוע אחר), אך העובדה שישנה אפשרות להונות את הלקוחות, במיוחד כאשר מדובר בתיקים המצריכים השקעה כספית גבוהה מצידו של הלקוח, רק מדגישה את החובה של הלקוח לא להיות שאנן. ככל שהלקוח השקיע יותר בניהול התביעה כך כדאי שאותו הלקוח ידאג להיות בקשר קבוע עם עורך הדין שמייצג אותו.

יתרה מזאת, הלקוח יכול לקבל גישה לתיק שמתנהל בשמו באמצעות מזכירות בית המשפט או מרכז המידע הטלפוני בטלפון 077-2703-333 (תצטרכו לספק מספר פרטים מזהים ואז תוכלו לקבל מידע על ההחלטות או הבקשות/תגובות שהוגשו בתיק).

ישנה אפשרות לקבל גישה לתיק בית המשפט גם באמצעות מערכת נט המשפט, אך הדבר מצריך הרשמה למערכת הזדהות ממשלית.

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב עומס עבודה

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב עומס עבודה זו תופעה ידועה ונפוצה. אין זה נדיר שעורך הדין יקח על עצמו ייצוג של לקוחות בתיקים רבים על מנת לקבל שכר טרחה, אך הוא פשוט לא יוכל פיסית לטפל בכמות כזו של תיקים, ולכן נוצרים מצבים בהם חלק מהלקוחות פשוט מוזנחים והתיקים שלהם לא מתקדמים.

הבעיה חמורה יותר כאשר השופט שדן בתיק מורה לצדדים לבצע פעולה מסוימת אך בעקבות אותו עורך דין שלא מטפל בתיק ההחלטה לא מקויימת. אי קיום החלטה שיפוטית עשויה להוביל להטלת סנקציות כספיות על הלקוח. הדבר עשוי להיות חמור עוד יותר אם עורך הדין פשוט לא מגיע לדיונים. מעבר לסנקציה הכספית הדבר עשוי להוביל למתן פסק דין לחובת הלקוח.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין שלא מטפל בתיק פגע בכם? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב חוסר ניסיון או חוסר ידע

עורך דין שלא מטפל בתיק עקב חוסר ניסיון או חוסר ידע זאת תופעה שנפוצה בעיקר אצל עורכי דין צעירים שמחליטים לפתוח משרד עורכי דין משלהם. במקרים רבים עורכי דין אלה יפרסמו את עצמם כמעט בכל תחום אפשרי ויקבלו לטיפולם תיקים בכל תחום/נושא אפשרי, וזאת כדי לקבל שכר טרחה עבור עבודתם, וכדי "להשתפשף" (לצבור ניסיון) על חשבונו של הלקוח.

במקרים רבים אותם עורכי דין מגלים שהם פשוט לא יכולים לנהל את התיק עקב חוסר ניסיון או חוסר ידע באותו תחום ספציפי, ולכן מזניחים את התיק לטובת תיקים אחרים שהם כן יודעים לטפל בהם.

לסיכום

אין זה נדיר למצוא עורך דין שלא מטפל בתיק אחד או יותר לשמו נשכרו שירותיו. זו בדיוק הסיבה מדוע על הלקוח לדאוג לשמור על קשר קבוע עם עורך הדין שמייצג אותו, ולא לחיות בגישה של "יהיה בסדר".

הדבר מקבל משנה חשיבות כאשר מדובר בתביעה בעלת משמעויות כספיות גבוהות. עורך דין שלא מטפל בתיק עשוי להוביל במקרים שכאלה לנזקים כספיים או אף חמור יותר, לכך שהלקוח יפסיד בתביעה. ישנם מקרים שהחלפת עורך דין שלא מטפל בתיק בעורך דין אחר, בשלב מתקדם של התביעה לא יסייע ללקוח, ולכן, תמיד חשוב לדאוג להיות מעורבים בתיק על ידי עיון בהחלטות/בקשות/תגובות באמצעות מערכת נט המשפט או חיוג למרכז המידע הטלפוני של בתי המשפט.

בצורה זו גם אם עורך הדין שלכם לא מטפל בתיק אתם תגלו על כך מהר מאוד, אם תקפידו לבצע פעולות אלה מדי מספר שבועות.

בכל מקרה, במצב שבו גיליתם שעורך הדין שלכם אינו מבצע את עבודתו, כדאי מאוד לשקול את החלפתו, גם אם הדבר יחייב אתכם לשלם שכר טרחה נוסף לעורך דין אחר. בחלק גדול מאוד מהמקרים תשלום שכר טרחה לעורך דין נוסף מטעמכם יהיה הרע במיעוטו במצבים אלה.

שאלות נפוצות בעניין עורך דין שלא מטפל בתיק

האם ניתן להגיש תביעה נגד עורך דין שלא מטפל בתיק?

ניתן להגיש תביעה נגד עורך דין שלא מטפל בתיק אך חייבים להראות ולהוכיח בבית המשפט שנגרם לכם נזק.
ללא הוכחת נזק גם אם עורך הדין התרשל בתפקידו, ישנה סבירות גבוהה מאוד שתביעתכם תדחה.

האם ניתן להגיש תלונה ללשכת עורכי הדין נגד עורך דין שלא מטפל בתיק?

ניתן להגיש תלונה ללשכת עורכי הדין במקרים אלה. חשוב להבין שתלונה ללשכת עורכי הדין תוביל לטיפול כנגד עורך הדין בפן המשמעתי. תלונה נגד עורך דין לא תוביל בהכרח לפיצוי כספי משמעותי (או בכלל) לטובת המתלונן.

האם אפשר להחליף עורך דין שלא מטפל בתיק באמצע ההליך?

בוודאי. הלקוח הוא זה שקובע מתי לתת ייפוי כוח לעורך הדין או מתי לבטל את ייפוי הכוח. הדבר יכול להתבצע בכל שלב.

האם ניתן לדרוש החזר שכר הטרחה לאחר החלפת עורך דין שלא מטפל בתיק?

צריכים לבחון את הסכם שכר הטרחה שנחתם (ככל שאכן נחתם) עם עורך הדין ולהשוות עם העבודה שבוצעה בפועל (ככל שבוצע משהו).
ברוב המקרים תגלו שישנה אי התאמה בין התחייבויות עורך הדין לבין מה שבוצע בפועל. במקרים אלה תוכלו לדרוש החזר רוב או חלק משכר הטרחה ששולם לעורך הדין.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 27

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב