עורך דין אדי בליטשטיין

טוטאל לוס של רכב – מה המשמעות ואיך שווי הרכב מושפע מכך?

טוטאל לוס
טוטאל לוס
5
(86)

שוק רכבי יד שניה מגלגל מדי שנה סכומי עתק. מסיבה זו אפשר למצוא מקרים בהם נמכרים כיום בישראל רכבים במצב טוטאל לוס (Total Loss או רכב באבדן גמור) או כמעט טוטאל לוס (אובדן להלכה), והכל במטרה למקסם את רווחי המוכר.

אם נמכר לכם רכב אחרי תאונה והמוכר לא עדכן אתכם על כך, צרו קשר עם משרדנו. משרדנו יצג ומייצג למעלה מעשור לקוחות רבים שרכשו רכבים אשר התבררו בדיעבד כרכבים שעברו תאונות קשות. במקרים אלה הצלחנו לסייע ללקוחותינו לבטל עסקאות ולזכות בפיצויים כספיים.

בדרך כלל מי שימכור רכב בסטטוס Total loss או אובדן להלכה הוא סוחר רכבים. מדובר באנשים המתמחים במכירת/רכישת רכבי יד שניה וכל מטרתם היא לרכוש את הרכב בזול ולמכור אותו במחיר גבוה ככל הניתן. עם השנים משרדנו קיבל אינספור פניות של רוכשים תמימים אשר קנו רכב מסוחר רכבים (לעיתים מבלי לבצע כלל בדיקה של הרכב במכון לבדיקת רכבים, לפני רכישת הרכב בפועל) וגילו בשלב מאוחר יותר שהם רכשו רכב עם תקלות או רכב שהוא בסטטוס טוטאל לוס או אובדן להלכה.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים במסגרת תביעות בנושא טוטאל לוס של רכב. ברוב המקרים, אם נמכר לכם רכב במצב טוטאל לוס או אובדן להלכה אתם רשאים להגיש תביעה אזרחית ולדרוש ביטול עסקה לרכישת רכב משומש, ובנוסף פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לכם, וכן, פיצוי בגין עוגמת נפש.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על רכב טוטאל לוס

מה ההבדל בין טוטאל לוס לבין רכב אובדן להלכה?

גובה הנזק בעת טוטאל לוס לבין גובה הנזק לרכב שהוגדר רכב אובדן להלכה

ההבדל בין רכב בסטטוס Total loss לבין רכב אובדן להלכה הוא בגובה הנזק שנגרם לרכב אחרי תאונה.

טוטאל לוס מוגדר בתקנה 266 לתקנות התעבורה כך:

"רכב באבדן גמור" (Total Loss) – רכב ששמאי רכב קבע לגביו שהוא יצא מכלל שימוש או שהנזק הגולמי בו הוא 60 אחוזים ומעלה משווי הרכב;

כלומר, רכב בסטטוס זה הוא בהכרח רכב שאיבד לפחות 60% משוויו.

אין בתקנות התעבורה הגדרה לרכב אובדן להלכה. מושג זה מוגדר בפוליסות הביטוח של חברות הביטוח עצמן. עיון באתרי האינטרנט של חברות הביטוח השונות יגלה כי כל אחת מהן מגדירה רכב אובדן להלכה בצורה מעט שונה.

ביטוח 9 (מבית איי.די.איי) מגדירה את ההבדלים כך:

המושג אובדן גמור להלכה מתייחס לאחוז שווי הנזק של הרכב לאחר התאונה. בעוד במקרה של טוטאל-לוס אחוז הנזק צריך להיות 60 אחוזים ומעלה, במקרה של אובדן גמור להלכה, אחוז שווי הנזק מוגדר בטווח שבין 45% ל-59% מערך הרכב.

ביטוח ישיר מגדירה את ההבדלים כך:

אובדן גמור להלכה הוא מצב של כמעט טוטאל-לוס, והוא ניתן על פי המלצה של שמאי מורשה. מדובר במצב ביניים שמתייחס למקרה שבו הנזק לרכב מוערך במעל ל-50% משוויו וכמובן מתחת ל-60%. במקרה כזה חברת הביטוח יכולה לשלם למבוטח את מלוא הפיצוי (כאילו הרכב הוגדר כטוטאל-לוס), אבל היא לא מחויבת בכך. במידה ואחוז הנזק הוא בטווח של אובדן גמור כהלכה, השמאי ימליץ האם לתקן את הרכב או להתייחס אליו כטוטאל-לוס, והמבוטח צריך לאשר את ההחלטה.

חברת הביטוח WOBI מגדירה את ההבדלים כך:

כאן נכנס לתמונה המושג של אובדן להלכה. זהו נזק גבוה מאד הנגרם לרכב, אך בשיעור נמוך מעט יותר מאשר זה שמגדיר אותו כ"טוטאל לוס": לרוב, ינוע הוא בין 40% ל-50%. עדיין לא יהיה אפשר לנהוג עליו, אבל התמונה שונה לגבי חלפיו.

במצב כזה, אם כן, תציע חברת הביטוח לרוב לנהג למכור את שרידי הרכב לסוחר, והמחיר עליהם יהיה מעט גבוה יותר. הנהג עצמו יזכה לפיצוי זהה לחלוטין לזהה של הטוטאל לוס, לעיתים אפילו כערך הרכב.

שימו לב שלא תמיד פרסומי חברות הביטוח תואמים את הגדרת טוטאל לוס בתקנות התעבורה, ולכן חשוב להתייעץ עם עורך דין לענייני רכב טרם הגשת תביעה כספית, ולא רק על פרסומים שונים ברשת, גם אם מדובר בחברות ביטוח.

שימו לב – על פי פסיקת בית המשפט העליון ספק אם יש מקום לבצע הבחנה בין רכב בסטטוס טוטאל לוס לבין רכב אובדן להלכה. בעניין זה בית המשפט העליון קבע כך (רע"א 7839/14 רבקה אהרון נ' שירביט – חברה לביטוח בע"מ, פסק דין מיום 26.2.2015):

אציין כאן במאמר מוסגר, כי איני רואה הבדל מהותי לענייננו בין אבדן גמור ל"אבדן להלכה", שהוא התיחסות אופרטיבית לאבדן כאילו היה "גמור" (total loss) גם אם לא היה כזה, אלא פגיעה מסיבית שחברת הביטוח אינה רואה את תיקונה ככדאי כלכלית; יוזכר "רכב באבדן גמור" מוגדר בחוק הגבלת השימוש ככזה שניזוק ב-60% משוויו (סעיף 1).

הסיבה לכך שאין מקום לבצע הבחנה בין רכב שהוגדר טוטאל לוס לבין רכב שהוגדר כמעט טוטאל לוס היא שמדובר בכל מקרה ברכבים שעברו תאונות קשות מאוד. יתכן מאוד שגם רכב בסטטוס אובדן להלכה איננו רכב בטיחותי לנסיעה.

טוטאל לוס לעומת אובדן להלכה
טוטאל לוס לעומת אובדן להלכה

המשך שימוש ברכב טוטאל לוס לעומת רכב אובדן להלכה

רכב בסטטוס טוטאל לוס חייב לרדת מהכביש ואסור להמשיך ולעשות בו שימוש. אם נמכר לכם רכב בסטטוס זה הדבר חמור במיוחד, ומומלץ להפסיק לעשות שימוש ברכב באופן מיידי.

לעומת זאת רכב שאחוז הנזק שנגרם לו נמוך מ-60% משווי הרכב, מותר להשמישו וגם למכור אותו בעתיד. במקרים אלה חברות הביטוח בדרך כלל מאפשרות לבעל הרכב לבחור האם לתקן את הרכב או לקבל את שוויו של הרכב בכסף, ובתמורה להעביר את הרכב לבעלותה של חברת הביטוח (במקרים אלה חברת הביטוח מוכרת את הרכב לצד ג', שמתקן את הרכב ומחזיר אותו לשימוש).

תקנה 308(ב) לתקנות התעבורה קובעת כך:

(ב)  סבור שמאי רכב כי ברכב שניזוק יש נזק גולמי העולה על 60 אחוזים, ימסור לנוהג בו או לבעלו הודעה על אבדן גמור ויודיע על כך לרשות הרישוי בטופס שנקבע, וכן יעביר את רשיון הרכב לרשות הרישוי.

כלומר, הבדל נוסף הוא שבעת החלטת שמאי על נזק מעל 60 אחוזים (טוטאל לוס), השמאי מחויב להעביר את רישיון הרכב לרשות הרישוי. הדבר מדגיש את החומרה והחשש מפני המשך שימוש ברכב שכזה.

לסיכום

ניתן להגיש תביעה נגד סוחר רכבים או נגד אדם פרטי שמכר לכם רכב בסטטוס טוטאל לוס (נזק מעל 60% משווי הרכב) או אפילו רכב לא תקין מסיבה אחרת, ובמיוחד אם מדובר בסוחר רכבים שלא טרח להחתים אתכם על טופס גילוי נאות.

רכב בסטטוס טוטאל לוס הוא רכב שאסור לעשות בו שימוש, חייבים להוריד אותו מהכביש, ובטח ובטח שאסור למכור אותו לאדם כלשהו. אם המכירה בוצעה מבלי לגלות לקונה שהרכב עבר תאונה קשה הדבר רק מגביר ומגדיל את סיכויי ההצלחה במסגרת תביעה נגד מוכר רכב שכזה.

במקרים אלה תוכלו לדרוש במסגרת תביעה ביטול עסקה והשבת כספכם, ובנוסף פיצוי כספי בגין הנזקים שנגרמו לכם, לרבות בגין עוגמת נפש.

עורך דין אדי בליטשטיין
מכרו לכם רכב טוטאל לוס? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין לבחינת סיכויי התביעה

שאלות נפוצות בעניין רכב טוטאל לוס

  • האם אפשר לבטל עסקת רכישה של רכב טוטאל לוס?

    כן, ובמיוחד אם המוכר הסתיר מכם שהרכב עבר תאונה. ככל שהתאונה קשה יותר, כך הסיכוי שבית המשפט יורה על ביטול עסקה, גבוה יותר.

  • מה לעשות אם מכרו לי רכב אחרי תאונה קשה?

    פנו מיד לאחר שהדבר נודע לכם למוכר ותדרשו ביטול עסקה. חשוב שהפניה תבוצע בכתב או באמצעות הקלטת שיחה על מנת שתוכלו במידת הצורך להציג תיעוד בבית המשפט של פנייתכם ותגובת המוכר.

    אם ברשותכם רכב טוטאל לוס תפסיקו לעשות בו שימוש. אלה רכבים שהפגיעה בהם הייתה קשה במיוחד וייתכן מאוד שהרכב לא בטוח לנסיעה.

  • האם מנצחים בכל תביעה נגד סוחר שמכר רכב אחרי תאונה?

    צריכים תחילה להבין מספר נתונים חשובים. ראשית, האם הסוחר גילה לכם שהרכב עבר תאונה? האם החתים אתכם כנדרש בדין על טופס גילוי נאות?
    שנית, צרכים להבין על איזו תאונה מדובר. אם מדובר בתאונת "פח" (תאונה קלה) יתכן שבית המשפט לא יורה על ביטול עסקה, אלא יפסוק פיצוי כספי, אך אם מדובר בתאונה קשה שהוסתרה מכם, סבירות גבוהה שבית המשפט יורה על ביטול עסקה.

  • כמה עולה לנהל תביעה בגין מכירת רכב טוטאל לוס?

    אין מחירון אחיד לתביעות מסוג זה וגובה שכר טרחת עורך דין משתנה מתיק לתיק בהתאם לנסיבותיו האישיות, והמורכבות שלו.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 86

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב