תביעה נגד מוסך – מתי ניתן להגיש אותה ואיזה פיצוי כספי תקבלו?

תביעה נגד מוסך
תביעה נגד מוסך
5
(56)

תביעה נגד מוסך איננה לרוב תביעה פשוטה מכיוון שמדובר בסוגיות טכניות/מקצועיות שלרוב בית המשפט אינו מבין בהן. מסיבה זו ניהול לא נכון של תביעה נגד מוסך בבית המשפט עשוי להוביל לדחייתה או קבלת פיצוי כספי נמוך באופן משמעותי מהפיצוי הכספי שבאמת מגיע לתובע (בעל הרכב).

במאמר זה אפרט מתי תוכלו להגיש תביעה, מה מומלץ לעשות כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה נגד מוסך באופן משמעותי, ואיזה פיצוי כספי תוכלו לדרוש (ולקבל בפועל בסיומו של ההליך).

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים במסגרת תביעות נגד מוסכים. נגרם לרכבכם נזק במוסך העולה על 100 אלף שקלים? צרו קשר עם משרדנו.

צירוף חוות דעת מומחה מטעמכם בעת הגשת תביעה נגד מוסך

בחלק גדול מאוד מהתביעות נגד מוסכים כדאי לשקול צירוף חוות דעת מומחה מטעמכם שתבהיר לבית המשפט מה היו מחדלי המוסך ומדוע דווקא עובדי המוסך גרמו נזק לרכבכם. מכיוון שהשופט שידון בתביעה חסר (ברוב המוחלט של המקרים) כל ידע מכני, ללא חוות דעת מומחה מטעמכם יהיה לו קשה מאוד להבין את הנזקים שנגרמו לרכב, ולהכריע האם הנזקים האלה נגרמו דווקא על ידי עובדי המוסך.

קחו בחשבון שנציגי המוסך לא יסכימו לדרישותכם ויטענו שהם עשו את עבודתם על הצד הטוב ביותר, והנזקים שנגרמו לרכבכם אינם באשמתם אלא דווקא באשמתכם. אחת הטענות הנפוצות היא שבעל הרכב לא פעל בהתאם להוראות היצרן ולא טרח לבצע טיפולים שוטפים לרכב במועדים שנקבעו על ידי היצרן, ומסיבה זו נגרמו נזקים לרכב, וזו לא אשמת המוסך.

לתיאום פגישת ייעוץ בעניין סכסוך משפטי בסכום העולה על 100 אלף ש"ח חייגו עכשיו 03-6427876 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על תביעה נגד מוסך

על מנת להפריך טענות מסוג זה (או טענות אחרות של המוסך) ניתן להיעזר במומחה בתחום הרכב (עדיפות למומחה ליצרן או הדגם הספציפי של רכבכם). המומחה יבחן את רכבכם וינסח עבורכם חוות דעת משפטית אותה תוכלו להגיש לתיק בית המשפט (בעת הגשת כתב תביעה או תצהיר עדות ראשית מטעמכם).

חשוב מאוד לבחור מומחה אשר כתב בעבר חוות דעת משפטיות ולא מישהו שמעולם לא עשה זאת. תביעה המבוססת על חוות דעת מומחה שנוסחה בצורה רשלנית או כאשר המומחה הוא כלל לא מומחה בתחום הרכב, תסתיים לרוב בכישלון.

לכן, לפני שאתם שוכרים שירותיו של מומחה בתחום הרכב (ומשלמים לו אלפי שקלים) על מנת שיסייע לכם בהגשת או ניהול תביעה נגד מוסך, בקשו ממנו תחילה דוגמאות לתיקי בית משפט בהם הוא הגיש חוות דעת מטעמו, ונסו לברר כיצד בית המשפט התייחס לחוות דעת מטעמו.

באילו מקרים ניתן להגיש תביעה נגד מוסך?

תביעה נגד מוסך בגין גרימת נזק לרכב

מהרגע שמסרתם את הרכב למוסך, הרכב באחריותו המלאה של אותו מוסך. כלומר, כל נזק שיגרם לרכב באותו פרק זמן, על המוסך לשלם בגינו. אתם אולי תופתעו לגלות אבל עובדי המוסך עשויים לעשות שימוש ברכב שלכם לצרכים פרטיים. אם עובד המוסך לקח את הרכב שלכם "לסיבוב" (קורה לעיתים תכופות כאשר מדובר ברכבי יוקרה) וגרם לו נזק, תוכלו להגיש תביעה נגד מוסך זה.

דוגמה נוספת למקרה בו תוכלו להגיש תביעה היא כאשר הרכב נופל מהליפט. מדובר במצב בו עובד המוסך מעלה את הרכב לגובה על מנת לבצע בו תיקונים/טיפולים, אך העמסת הרכב בוצעה בצורה לא תקינה, דבר שהוביל לנפילתו, ולרוב גרימת נזקים משמעותיים לרכב.

כמובן שניתן לחשוב על דוגמאות רבות נוספות כיצד נגרם נזק לרכב בזמן שהייתו במוסך, אבל לצורך הגשת תביעה נגד מוסך צריכים להבין את העיקר – אם נגרם נזק לרכב בזמן שהייתו במוסך – המוסך אחראי לכך, ועליו לשלם בגין הנזק ולפצות את בעל הרכב.

תביעה נגד מוסך בגין תקלות
תביעה נגד מוסך בגין תקלות

תביעה נגד מוסך בגין טיפול/תיקון רשלני

אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתחום הרכב היא תיקונים או טיפולים רשלניים ברכב. מדובר באותם מצבים שבהם הלקוח הגיע למוסך בגין תקלה מסוימת וביקש לתקן אותה. בעל הרכב השאיר את הרכב במוסך, שילם את מה שנדרש על ידי המוסך בגין התיקון, אך לאחר שהרכב נמסר לו בחזרה מתברר שהתקלה לא תוקנה או חזרה על עצמה זמן קצר לאחר שהרכב יצא מהמוסך.

לעיתים, שווי התיקון עשוי להיות משמעותי ובעל הרכב יסבור שמגיע לו החזר מלא של הסכום ששולם מכיוון שבפועל התקלה לא תוקנה. במקרים אלה במיוחד, אם בכוונתכם להגיש תביעה נגד מוסך, כדאי לשקול צירוף חוות דעת מומחה.

תביעה נגד מוסך בגין גניבת הרכב מהמוסך

אתם אולי תופתעו לגלות אך רכבים נגנבים גם מתוך מוסכים. במקרים אלה ניתן לטעון לרשלנות של המוסך, במיוחד אם מתברר שמפתח הרכב נשמר בתוך הרכב עצמו, דבר שללא ספק הקל על הגנב בעת גניבת הרכב.

אם מתברר שרכבכם נגנב בזמן שהייתו במוסך תגישו מיד תלונה במשטרה ותודיעו על גניבת הרכב, ובמקביל תדרשו לקבל מהמוסך את צילומי מצלמות האבטחה. צילומים אלה עשויים לסייע לכם בעת הגשת תביעה כספית נגד המוסך על מנת להוכיח את רשלנותו. יתכן שהמוסך לא יסכים למסור לכם את צילומי מצלמות האבטחה, ובמקרים אלה יהיה עליכם לבקש צילומים אלה במסגרת הליכי גילוי מסמכים, לאחר הגשת התביעה.

תביעה נגד מוסך בגין אי החזרת הרכב ללקוח (לרוב בטענה לקיומו של חוב)

ניתן להגיש תביעה נגד מוסך גם במקרים שבהם המוסך מסרב להחזיר את הרכב ללקוח. בעל המוסך רשאי לעכב את הרכב אם אכן קיים ללקוח חוב כלפיו (לדוגמה: על הלקוח לשלם בגין תיקון הרכב, אך הלקוח לא הסדיר את התשלום), אך לעיתים קיימת מחלוקת על קיומו של החוב או החובה לשלם לבעל המוסך (לדוגמה אם הרכב לא תוקן לטענת בעל הרכב).

במקרים מסוג זה ניתן להגיש תביעה נגד מוסך ולדרוש את שחרורו של הרכב וקבלת פסק דין הצהרתי הקובע שלבעל הרכב אין חוב כלשהו כלפי המוסך.

אפשרות נוספת שעשויה להיות יעילה יותר היא לשלם לבעל המוסך את התשלום שנדדרש על ידו, על מנת לשחרר את הרכב. במקרים אלה חשוב לציין בכתב שהתשלום מבוצע "תחת מחאה" ושבעל הרכב משלם את התשלום רק כדי לשחרר את הרכב, ושבכוונתו לדרוש את הכספים בחזרה במסגרת תביעה אזרחית נגד המוסך.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין תביעה נגד מוסך? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לאיזה בית משפט ניתן וכדאי להגיש תביעה נגד מוסך?

קיימות שתי אפשרויות עיקריות להגשת תביעה נגד מוסך. האפשרות הראשונה היא הגשת תביעה קטנה לבית משפט לתביעות קטנות. אפשרות זו רלוונטית לתביעות עד לסכום של כ-34 אלף שקלים (הסכום המקסימלי שבית משפט לתביעות קטנות רשאי לפסוק – הסכום מתעדכן מעט מדי שנה).

היתרונות המשמעותיים ביותר באפשרות להגיש תביעה קטנה הם שאתם לא צריכים לשכור שירותיו של עורך דין לענייני רכב או עורך דין נזקי רכב, דבר שחוסך לכם לפחות אלפי שקלים (אם לא יותר) בתשלומי שכר טרחה, והיתרון הנוסף הוא שמדובר בהליך הרבה יותר מהיר וקצר.

לעומת זאת, הבירור במסגרת תביעה קטנה הוא בירור שטחי. לדיון מוקדשות דקות ספורות ולא תמיד השופט בקיא בפרטי התיק. סוגיות אלה עשויות להוביל לכך שתביעתכם לא תבחן ברצינות, ואף תדחה, ואתם תחוייבו בהוצאות משפט לטובת המוסך.

האפשרות השניה היא הגשת תביעה לבית משפט השלום. בית משפט השלום מוסמך לדון בתביעות כספיות עד לסך 2.5 מיליון שקלים. היתרון בהגשת תביעה נגד מוסך לבית משפט השלום הוא שהתביעה תבחן באופן מקצועי ומקיף. יוקדש לה זמן רב וייתכן אפילו שבית המשפט יבחר למנות מומחה מטעמו לבחינת טענות הצדדים ובחינת רכבו של התובע.

מנגד, החיסרון העיקרי הוא פרק הזמן הרב שתביעתו מסוג זה עשויות להימשך (לרוב מעל שנה). ניתן להתגבר באופן חלקי על חיסרון זה על ידי הגשת התביעה לבית משפט שנחשב להיות פחות עמוס (לדוגמה: בית המשפט בתל אביב נחשב לעמוס במיוחד ומשכך הדיונים שבו נקבעים בפרקי זמן גדולים האחד מהשני. לעומת זאת, בית המשפט בהרצליה או בבת ים הרבה פחות עמוסים ולכן הדיונים נקבעים בפרקי זמן קצרים יותר).

אפשרות נוספת היא הגשת תביעה ייצוגית נגד מוסך. אפשרות זו רלוונטית רק לאותם מקרים בהם יש לפחות מאות לקוחות שנפגעו מהמוסך באותה צורה או בצורה דומה מאוד (לדוגמה: שילמו בגין תיקון הרכב אך הרכב לא תוקן).

איזה פיצוי כספי תוכלו לדרוש במסגרת תביעה נגד מוסך?

בתביעות נגד מוסכים ניתן לדרוש מספר סעדים. לדוגמה: אם התיקון בוצע בצורה רשלנית תוכלו לדרוש השבה של הכספים ששילמתם למוסך בגין התיקון. בנוסף, תוכלו לדרוש פיצוי כספי בגין הנזק שנגרם לרכבכם (ככל שאכן נגרם) וגם פיצוי בגין עוגמת נפש. יחד עם זאת, קחו בחשבון שפיצוי בגין עוגמת נפש לא יגיע לעשרות אלפי שקלים. לרוב מדובר בפיצוי שנע בין מאות שקלים לאלפי שקלים בודדים (כמובן שיש גם מקרים חריגים).

לסיכום

מוסכים אינם חסינים מפני הגשת תביעות כנגדם, אך מדובר בתביעות שעשויות להיות מעט מורכבות יותר מהשאר, משום שהן מתייחסות, לרוב, לסוגיות מקצועיות/טכניות שבהן בית המשפט לא בהכרח מבין.

מסיבה זו, ברוב המקרים שבהם אתם שוקלים הגשת תביעות נגד מוסכים, כדאי לשקול לצרף לכתב התביעה או לתצהיר עדות ראשית מטעמכם, חוות דעת מומחה אשר תפרט את הנזקים שנגרמו לרכבכם בעקבות מחדלי המוסך. ללא צירוף חוות דעת מומחה מטעמכם יהיה הרבה יותר מורכב, לרוב, לזכות בתביעה.

במסגרת התביעה תוכלו לדרוש סעדים כגון השבת הכספים ששילמתם ופיצוי בגין הנזקים הכספיים שנגרמו לכם, ופיצוי בגין עוגמת נפש.

עורך דין אדי בליטשטיין
להגשת תביעה נגד מוסך צרו קשר עם משרדנו

שאלות נפוצות בעניין תביעה נגד מוסך

  • האם ניתן להגיש תביעה נגד מוסך?

    בהחלט.
    אם המוסך התרשל או גרם נזק לרכבכם ניתן להגיש תביעה ולדרוש (וגם לקבל בפועל) פיצוי כספי מהמוסך. חשוב מאוד לאסוף ראיות רבות ככל הניתן לפני הגשת התביעה על מנת להגדיל את סיכויי הצלחתה של התביעה.

  • לאיזה בית משפט כדאי להגיש תביעה נגד מוסך?

    זאת שאלה מאוד מורכבת שאין לה בהכרח רק תשובה אחת. צריכים לבחון את סכום התביעה. אם הנזק המקסימלי אינו עולה על 34 אלף ש"ח אפשר לשקול הגשת תביעה לבית משפט לתביעות קטנות. מנגד, אם אתם מעוניינים שעורך דין ייצג אתכם בתביעה תצטרכו להגיש את התביעה לבית משפט השלום (עורכי דין אינם רשאים לייצג בבית משפט לתביעות קטנות).
    כדאי להתייעץ עם עורך דין לענייני רכב לפני נקיטת הליך כלשהו.

  • האם יש חובה לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה נגד מוסך?

    אין חובה לשלוח מכתב התראה לפני תביעה נגד מוסך, אך אני ממליץ מאוד לפעול כך. יתכן שמכתב ההתראה יקטין את המחלוקת בין הצדדים או אפילו ייתר את הגשת התביעה.

  • מהו שכר הטרחה המקובל לצורך הגשת תביעה נגד מוסך?

    גובה שכר הטרחה שגובה עורך דין כדי לייצג את לקוחותיו משתנה ממקרה למקרה. גובה שכר הטרחה תלוי במורכבות התיק וגם בסוג או מספר הראיות שיש לתובע על מנת להוכיח את טענתיו. כל מקרה נבחן לגופו של עניין.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 56

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

חיוג לעורך דין אדי 03-6427876
מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב