עורך דין אדי בליטשטיין

איך מגישים תביעה – הסבר מפורט לתובע מתחיל שרוצה להצליח

איך מגישים תביעה
איך מגישים תביעה
5
(23)

לשאלה איך מגישים תביעה אין בהכרח תשובה אחת ויחידה, משום שהדבר תלוי, בין היתר, לאיזו ערכאה מגישים את התביעה, מה נושא התביעה, מהו סכום התביעה, וכו'. יחד עם זאת ניתן למצוא מכנה משותף למרבית התביעות המוגשות בישראל, ומאמר זה יפרט מה כדאי לעשות על מנת להגדיל בצורה משמעותית את סיכויי הצלחת התביעה בבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים בתביעות מורכבות בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

חשוב להפנים שכדאי לדעת היטב איך מגישים תביעה משום שהגשת כתב תביעה בצורה שגויה עשויה להוביל לכך שאתם תאלצו להגיש בקשה לתיקון כתב תביעה, והדבר עשוי לעכב מאוד את ההליך ולחייב אתכם, כתובעים, בהוצאות משפט (משום שהנתבע יאלץ להגיש לאחר מכן כתב הגנה מתוקן, וזה יגזול ממנו זמן ומשאבים).

דבר נוסף שחשוב לשים אליו לב הוא נושא הסעדים שאתם מעוניינים לתבוע. נניח לדוגמה שמישהו חייב לכם מיליון שקלים. לא ניתן להגיש תביעה אחת על סך 300 אלף ש"ח ולאחר מכן תביעה נוספת על סך 700 אלף ש"ח. אם אתם לא יודעים איך מגישים תביעה אתם עשויים לטעות בעניין מהותי זה. הכלל הוא שיש לדרוש את כל הסעדים האפשריים במסגרת כתב תביעה אחד. החריג לכלל הוא כאשר בית המשפט מאשר פיצול סעדים (עניין נדיר כאשר מדובר בסעד כספי).

לפני ששואלים איך מגישים תביעה כדאי להבין איזו הכנה צריכים לבצע

איסוף נתונים וראיות

אחת השגיאות הנפוצות ביותר היא שתובעים רבים "רצים" לבית המשפט ללא עבודתה הכנה נאותה. זאת בדיוק הסיבה מדוע מוגשות בקשות רבות לתיקון כתבי תביעה כשההליך כבר מתנהל בבית המשפט. לפני שאתם שואלים את עצמכם איך מגישים תביעה תשאלו מה אני צריך להכין או לרכז כדי להצליח בתביעה.

עורך דין תביעות
עורך דין תביעות תביעות אדי בליטשטיין מסביר איך מגישים תביעה

אם מדובר בתביעה שמבוססת על הפרת הסכם, תוודאו שיש לכם את ההסכם המלא. אם להסכם ישנם נספחים, תוודאו שיש ברשותכם גם את כל הנספחים.

אם אתם מתכוונים להגיש תביעה המבוססת על אמירה כלשהי או פרסום כלשהו (נפוץ מאוד במסגרת תביעת לשון הרע), עליכם לוודא שיש ברשותכם העתק מאותו פרסום או הקלטה המעידה על כך שהדברים אכן נאמרו. ללא נתונים אלה יתכן שאין סיבה לשאול איך מגישים תביעה, כי ללא נתונים אלה אין סיכוי שהתביעה שלכם תצליח.

אם התביעה שלכם מבוססת על עדים כדאי לוודא שהעדים אכן זוכרים את האירוע כמוכם. בנסיבות אלה כדאי גם לקבל מהעדים תצהיר עוד לפני הגשת תביעה כספית או תביעה אזרחית, משום שבין מועד הגשת התביעה למועד מתן העדות בפועל עשוי לחלוף זמן רב מאוד, והעדים מטעמכם עשויים לשכוח פרטים מהותיים.

אם אתם שואלים את עצמכם איך מגישים תביעה ייצוגית, שלב זה חשוב במיוחד מבחינתכם, מפני שבמסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית חייבים לצרף את כל המסמכים/ראיות/תצהירים לבקשה לאישור תביעה ייצוגית. פרוצדורה זו שונה מהגשת כתבי תביעה במרבית התביעות האחרות, למעט תביעה בסדר דין מהיר.

האם כדאי לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה?

ראשית, חשוב לדעת שאין חובה ברובם המוחלט של המקרים לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה (למעט תביעה על סכום קצוב), אך שליחת מכתב התראה עשויה לשרת אתכם בחלק גדול מהמקרים, ועשויה אף לסייע לכם להשיג נתונים/ראיות שלא היו בידיכם.

איך מגישים תביעה - האם חייבים לשלוח מכתב התראה
איך מגישים תביעה – האם חייבים לשלוח מכתב התראה?

שנית, חשוב לדעת שהנמען אינו מחויב לענות לכם על מכתב התראה לפני הגשת תביעה בפרק הזמן שהקצבתם לו במכתב, או בכלל. תיאורטית הנמען יכול לזרוק את המכתב לפח ובחלק לא מבוטל מהמקרים הדבר לא ישנה בצורה כלשהי את עמדת בית המשפט, אם בסופו של דבר תוגש תביעה על ידכם.

לשליחת מכתב התראה יש מספר יתרונות:

  1. יתכן שהנמען יסכים לדרישותיכם באופן מלא או חלקי, וייתכן שהדבר יוביל לכך שלא תצטרכו להמשיך ולחשוב איך מגישים תביעה.
  2. יתכן שהנמען יספק לכם נתונים/מסמכים שכלל לא ידעתם על קיומם, והדבר יסייע לכם להכין את כתב התביעה בצורה טובה ונכונה יותר.
  3. אם הנמען לא יענה ותביעתכם תדחה בבית המשפט, יתכן שהדבר יסייע לכם להימנע מהוצאות משפט, משום שתוכלו לטעון שאם הנתבע היה טורח להשיב על המכתב ומפרט בפניכם את העובדות שהוא פירט בבית המשפט, יתכן שכלל לא הייתם שוקלים להגיש את התביעה שלכם.

איך מגישים תביעה ולאיזה בית משפט?

מהו הסעד המבוקש?

רובכם בוודאי יודעים שבישראל קיימים בתי משפט שונים:

  1. בית משפט לתביעות קטנות – מוסמך לדון בתביעות עד כ-34 אלף ש"ח (הסכום מתעדכן מעט מדי שנה).
  2. בית משפט השלום – מוסמך לדון בתביעות עד 2.5 מיליון שקלים.
  3. בית המשפט המחוזי – מוסמך לדון בתביעות מעל 2.5 מיליון שקלים.
  4. בית המשפט העליון – לא ניתן להגיש תביעה לבית משפט זה. בית המשפט העליון משמש כערכאת ערעור או כבית דין גבוה לצדק.

על מנת להבין לאיזה בית משפט להגיש את תביעתכם צריכים להבין מהו סכום התביעה שבכוונתכם לתבוע. אם בכוונתכם להגיש תביעה על סך 33 אלף שקלים, תוכלו להגיש את התביעה לבית משפט לתביעות קטנות או לבית משפט השלום (במקרה שכזה לכל בית משפט יש יתרונות וחסרונות משלו).

יחד עם זאת, לא תוכלו להגיש תביעה למתן צו עשה או צו מניעה או צו עיקול לבית משפט לתביעות קטנות משום שאין לבית משפט זה סמכות לדון בסעדים אלה, גם אם סכום התביעה אינו עולה על 34 אלף שקלים.

הכנת כתב תביעה

כתב תביעה הוא המסמך שבו התובע מפרט את העובדתיות העיקריות הרלוונטיות למקרה (ברוב המוחלט של המקרים אין חובה לפרט את כל הנתונים, וצריכים להתחשב גם בכך שיש הגבלת עמודים לכתבי תביעה שמוגשים לבית משפט השלום או המחוזי, וזאת בהתאם להוראות תקנות סדר הדין האזרחי).

על התובע לפרט בכתב התביעה את פרטיו ואת פרטי הנתבע, כפי שמופיעים במשרד הפנים/רשות האוכלוסין. על התובע לציין גם את מספר תעודת הזהות של הנתבע, ואותו ניתן לקבל באמצעות פניה פיסית למשרד הפנים או באמצעות הגשת שאילתא דרך אתר האינטרנט של רשות האוכלוסין.

אם לא תדייקו בפרטיו של הנתבע יתכן שתגלו שניהלתם הליך סרק וזאת משום שגם אם תזכו בתביעה, והנתבע לא ישלם, לא תוכלו לפתוח נגדו תיק הוצאה לפועל, משום שפרטי הנתבע, כפי שהופיעו בכתב התביעה יתגלו כלא נכונים/לא תואמים את הפרטים הנכונים.

על התובע לדרוש בכתב התביעה את כל הסעדים שהוא מעוניין לקבל. ברוב המוחלט של המקרים, בית המשפט לא יפסוק לתובע סעד כלשהו שאותו הוא לא תבע (לא ציין בכתב התביעה). במקרים אלה התובע יאלץ לתקן את כתב התביעה אם הוא ירצה להוסיף סעד נוסף לרשימת הסעדים שלו.

עורך דין אדי בליטשטיין
איך מגישים תביעה לבית המשפט? צריכים ליווי משפטי מקצועי – צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

איך מגישים תביעה דרך האינטרנט או במזכירות בית המשפט?

לשאלה איך מגישים תביעה קטנה דרך האינטרנט יש מענה פשוט. הרשות השופטת פרסמה מדריך איך מגישים תביעה קטנה באופן מקוון (לחצו על הקישור) ומבלי להגיע לבית המשפט. מדובר במדריך פשוט עם תמונות והסברים, וכל מה שצריכים הוא לעקוב אחרי השלבים.

אם בכל זאת תחליטו להגיש תביעה דרך מזכירות בית המשפט, תאלצו להגיע למזכירות עם שני עותקים לבית המשפט, עותק אחד נוסף עבור הנתבע (או מספר עותקים אם יש מספר נתבעים), ועותק נוסף עבורכם עליו תקבלו חותמת "נתקבל" (אסמכתה לכך שכתב התביעה הוגש בפועל במזכירות בית המשפט).

שימו לב – בעת הגשת תביעה כספית תצטרכו לשלם אגרת בית משפט. גובה האגרה הוא 2.5% מסכום התביעה. בעת הגשת כתב התביעה תאלצו לשלם מחצית מהאגרה (1.25%), ולפני דיון ההוכחות תאלצו לשלם את היתרה (עוד 1.25%).

אם בכוונתכם להגיש תביעה קטנה – גובה האגרה הוא 1% מסכום התביעה, אך לא פחות מ-50 שקלים.

מה כדאי לדעת לפני שבוחנים איך מגישים תביעה?

לפני שאתם מתחילים לבדוק איך מגישים תביעה כדאי לדעת שניהול תביעה זהו עסק לא זול וגוזל זמן רב. ככל שסכום הנזק שנגרם לכם גבוה יותר, ואתם שוקלים להגיש תביעה על סכום גבוה יותר, כך גוברים הסיכויים שההליך יהיה מורכב יותר ויקר יותר.

עליכם לקחת בחשבון שבתביעות מורכבות שכר טרחת עורך דין צפוי להיות משמעותי. בחלק ניכר מהמקרים יהיה עליכם לשלם את שכר הטרחה מראש. לעיתים שכר טרחת עורך הדין צפוי להגיע לעשרות אלפי שקלים, ובמקרים חריגים גם יותר מכך.

בנוסף, עליכם לקחת בחשבון את אגרת בית המשפט. ככל שסכום התביעה גבוה יותר, כך האגרה גבוהה יותר.

צריכים לקחת בחשבון גם הוצאות לאורך ההליך המשפט. לדוגמה: יתכן שיהיה צורך להגיש חוות דעת מומחה. מדובר בלפחות עוד מספר אלפי שקלים שתצטרכו לשלם. כמו כן, יתכן שתצטרכו לזמן עדים. גם לכך יש עלויות.

צריכים לקחת בחשבון שאתם עשויים גם להפסיד בתביעה. במקרה כזה בית המשפט עשוי להשית עליכם הוצאות משפט. במקרה שתפסידו במשפט יש סבירות שתשקלו הגשת ערעור. במקרה זה מדובר בעלויות רבות נוספות.

בשורה התחתונה, לפני שבוחנים איך מגישים תביעה כדאי לבחון האם יש באפשרותכם את היכולת הכלכלית לנהל תביעה בבית משפט. ככל שהתביעה מורכבת יותר, כך ישנה סבירות שתצטרכו להשקיע יותר כסף בהליך.

לסיכום

לפני ששואלים איך מגישים תביעה כדאי להבין שיש לפני התביעה עבודת הכנה רבה שחייבים לבצע כדי להגדיל את סיכויי ההצלחה. חייבים לאסוף מסמכים/ראיות/הקלטות על מנת להבין כיצד לנסח נכון כתב תביעה, ועל איזה נתונים ניתן לבסס את טענותיכם בבית המשפט.

הגשת כתב תביעה ללא עבודתה הכנה נכונה וראויה עשויה להוביל לכך שתאלצו להגיש במהלך ניהול התביעה בקשה לתיקון כתב תביעה. הדבר יוביל לכך שתאלצו לשלם הוצאות משפט לנתבע וההליך יחזור כמעט לנקודת ההתחלה, וזה אומר שאתם בהכרח תאבדו זמן יקר.

ככל שאתם שוקלים להגיש תביעה על סכום נזק משמעותי (יותר מ-100 אלף שקלים) כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין תביעות מנוסה, ובמקרה של תביעה ייצוגית, עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה.

שאלות נפוצות בעניין איך מגישים תביעה

  • איך מגישים תביעה ללא עורך דין והאם זה כדאי?

    אם בכוונתכם להגיש תביעה קטנה מומלץ שתעיינו במדריך שצורף למאמר זה המסביר איך מגישים תביעה לבית משפט לתביעות קטנות. עורכי דין אינם רשאים לייצג לקוחות בבית משפט זה ללא קבלת היתר מבית משפט לתביעות קטנות.

    אם בכוונתכם להגיש תביעה על סכום כספי העולה על 100 אלף שקלים כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין תביעות מנוסה, משום שלתקן את הנזקים שאתם תעשו אם תחליטו לנהל תביעה בעצמכם יעלה יותר מאשר לשכור שירותיו של עורך הדין בתחילתו של ההליך.

  • איך מגישים תביעה ייצוגית?

    תביעה ייצוגית לעולם לא מתחילה בהגשת תביעה, אלא בהגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית. לבקשה זו צריכים לצרף עותק מכתב התביעה, תצהירי האנשים שמעוניינים לשמש כתובעים (בשלב הבקשה קוראים להם "מבקשים"), ואת כל מסמכים/ראיות שיש לכם.

  • איך מגישים תביעה לבית משפט השלום?

    קראו באתר את המדריך המפורט בעניין הגשת כתב תביעה (לחצו על הקישור).

  • איך מגישים תביעה נגד חברה בינלאומית?

    ככל שלחברה הבינלאומית ישנו סניף בישראל, אופן הגשת התביעה זהה לאופן הגשת תביעה נגד חברה ישראלית.

    אם לחברה הבינלאומית אין סניף בישראל העניין הופך להיות הרבה יותר מורכב מבחינת הפרוצדורה המשפטית, וכן, מבחינת אופן מסירת כתב תביעה בפועל. אם מדובר בתביעה על סכום נמוך, לרוב לא ישתלם לתובע לקיים את הפרוצדורה המשפטית לצורך מסירת כתב התביעה בחו"ל.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 23

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב