עורך דין אדי בליטשטיין

תביעה נגד חברה בישראל – עורך דין מסביר איך עושים זאת נכון

תביעה נגד חברה
תביעה נגד חברה
5
(66)

הגשת תביעה נגד חברה בישראל איננה תמיד משימה פשוטה, ובמיוחד אם בכוונתכם להגיש תביעות נגד חברות גדולות מאוד (לדוגמה חברות ביטוח או חברות סלולר). הסיבה לכך נעוצה בעובדה שלחברות אלה ישנן סוללות של עורכי דין אשר מסייעות לאותן חברות להתמודד עם מאות או אף אלפי תביעות מדי שנה.

אין ספק שלאור כמות התביעות המוגשות נגד חברות בישראל אפשר לומר ללא קושי שהחברות ועורכי הדין שלהן מנוסים מאוד בניהול הליכים משפטיים, וקיימת סבירות גבוהה שהם נתקלו בתביעה דומה לתביעה שבכוונתכם להגיש, כך שישנה גם סבירות שהחברות יודעות כיצד להתמודד עם הטענות שלכם בבית המשפט, ומה בית המשפט צפוי לפסוק.

מסיבה זו, ככל שבכוונתכם להגיש תביעה נגד חברה בסכום העולה על 100 אלף ש"ח, חשוב מאוד לשכור שירותיו של עורך דין המנוסה בהגשת תביעות נגד חברות, על מנת להנות מאותו הניסיון המשפטי שיש לחברות הגדולות בישראל.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות אזרחיות – מסחריות מורכבות במיוחד. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

בגין מה אתם רוצים להגיש תביעה נגד חברה?

לפני שרצים לבית המשפט ומגישים כתב תביעה צריכים לחשוב ולהבין בגין מה אתם רוצים להגיש תביעה נגד חברה? מהו בדיוק הנזק שנגרם לכם? האם מדובר בנזק כספי או נטו תביעה על עוגמת נפש? מהו סכום התביעה שבכוונתכם לציין בכתב התביעה?

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על הגשת תביעה נגד חברה בישראל

לשאלות אלה, ורבות אחרות, משמעות רבה משום שהן משפיעות על זהות בית המשפט הרלוונטי לתביעתכם. לדוגמה: אם סכום הנזק שנגרם לכם לא עולה על 34 אלף ש"ח, כדאי לשקול הגשת תביעה נגד חברה לבית משפט לתביעות קטנות. לבית משפט זה מספר יתרונות בולטים, כגון הליך מהיר יותר עד למועד קבלת פסק הדין, אין צורך לשכור עורך דין (עורכי דין אינם רשאים לייצג בבית משפט לתביעות קטנות, מבלי לקבל היתר, שניתן במקרים חריגים בלבד), ואין הקפדה על הפרוצדורה המשפטית, מכיוון שהשופטים מבינים שרוב המתדיינים אינם משפטנים או עורכי דין.

בית משפט לתביעות קטנות מתאים בחלק גדול מהמקרים לתביעות המבוססות אך ורק על עוגמת נפש. חשוב להבין שעוגמת נפש היא לא מילת קסם המובילה באופן מיידי לקבלת פיצוי כספי בגובה עשרות או מאות אלפי שקלים. בדרך כלל בתי המשפט לא ממהרים לפסוק סכומי פיצוי משמעותיים כאשר מדובר בתביעות המבוססות אך ורק על עוגמת נפש.

לעומת זאת, אם נגרם לכם נזק ממשי עד לסכום של 2.5 מיליון שקלים כדאי לשקול הגשתה של תביעה כספית במזכירות בית משפט השלום (מעבר לסכום זה יש להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי).

במסגרת תביעות נגד חברות בבית משפט השלום תוכלו לדרוש סעדים שלא תוכלו לדרוש בבית משפט לתביעות קטנות. לדוגמה: צו עשה (לדוגמה: דרישה מחברה לבצע פעולה כלשהי) , צו מניעה (לדוגמה: דרישה להורות לחברה להימנע מביצוע פעולה כלשהי), עיקול זמני.

איזה ראיות יש לכם כדי להצליח במסגרת תביעה נגד חברה?

לא מומלץ להגיש תביעות נגד חברות מבלי להערך לתביעות אלה מבעוד מועד. לא ניתן להגיש תביעה אזרחית (או תביעה ייצוגית) ולחשוב שהכל יסתדר מעצמו לאורך ההליך. קו מחשבה שכזה הוא מתכון ודאי לכישלון בתביעה.

על מנת להצליח בכל תביעה נגד חברה עליכם לעשות "שיעורי בית" לפני הגשת התביעה. עליכם לבחון איזה מסמכים יש לכם שעשויים לסייע לכם במהלך התביעה, לחשוב על איזה מסמכים תצטרכו לאורך התביעה שכרגע אין לכם (לדוגמה: אם חתמתם על הסכם כלשהו עם החברה ואין לכם את ההסכם – כדאי מאוד להשיג אותו לפני הגשת התביעה), האם יש לכם עדים רלוונטיים למקרה, האם יש לכם התכתבויות כלשהן עם נציגי החברה שעשויים לתמוך בטענות שלכם? כל הנתונים האלה עשויים להיות הכרחיים לצורך הצלחה במסגרת תביעה נגד חברה.

טרם הגשת תביעה נגד חברה – האם ניסיתם לפתור את המחלוקת עם נציגי החברה?

לפני הגשת תביעות נגד חברות כדאי תמיד לנסות ולשוחח עם נציגי החברה הרלוונטית ולנסות לפתור את המחלוקת ללא ערכאות משפטיות. מעבר לעובדה שתחסכו הרבה מאוד כסף (לכל הפחות תשלום אגרת בית משפט, שכר טרחת עורך דין והוצאות משפטיות נספות), הרי שתחסכו גם הרבה מאוד זמן (ככל שסכום התביעה גבוה יותר כך ההליך המשפטי צפוי להמשך פרק זמן ארוך יותר – גם תביעות פשוטות יחסית נמשכות לרוב למעלה משנה).

תמיד כדאי להקפיד על פניות בכתב לנציגי החברה. הדבר נחוץ לצורך תיעוד פניותיכם והמענה שתקבלו. התכתבויות אלה (או שיחות מוקלטות – במידה ואתם מקליטים שיחות) עשויות לשמש אתכם בעת ניהול תביעה נגד חברה, ובמיוחד אם יש באותן התכתבויות עם נציגי החברה טענות או אמירות שתומכות בכך שנגרם לכם נזק, ושהחברה מודעת לכך.

תביעה נגד חברה בישראל
תביעה נגד חברה בישראל

חשוב לדעת שישנם גם גופים צרכניים אליהם ניתן לפנות טרם הגשת תביעה נגד חברה, על מנת ולנסות לפתור את המחלוקת מחוץ לכותלי בית המשפט. לדוגמה: המועצה הישראלית לצרכנות, אמון הציבור, הממונה על הגנת הצרכן.

לא תמיד גופים אלה יצליחו לסייע לכם, אך אם מטרתכם לחסוך כספים ולהמנע מהגשת תביעה נגד חברה, כדאי לשקול את הפניה אליהם.

איתור עורך דין מתאים לצורך הגשת תביעה נגד חברה

זהותו או תחום התמחותו של עורך הדין עשויים להוות חלק מכריע בהגדלת סיכויי הצלחתכם בבית המשפט. זה בוודאי ברור לכם שלא כל עורך דין בקיא ומנוסה בהגשת תביעה נגד כל חברה. יש עורכי דין המנוסים בהגשת תביעה נגד חברת תעופה זרה או ישראלית, יש עורכי דין המנוסים בהגשת תביעות נגד יבואני רכב, יש עורכי דין המנוסים בהגשת תביעה נגד בנק, וכו'.

בדומה לרופאים שאינם בקיאים בכל תחומי הרפואה, כך גם עורכי דין אינם בקיאים בכל תחומי עולם המשפט. משכך, טרם הגשת תביעה על סכום משמעותי, ובמיוחד כאשר סכום התביעה עולה על 100 אלף ש"ח, כדאי לאתר עורך דין הרלוונטי לחברה או לתחום שבו אתם מתכוונים להגיש את תביעתכם.

הדרך הטובה ביותר למצוא עורך דין שכזה היא באמצעות המלצה מאדם אחר אותו אתם מכירים באופן אישי, אשר נעזר בשירותיו של עורך הדין וזכה בבית המשפט. אפשרות נוספת היא לאתר עורך דין רלוונטי באמצעות חיפוש בגוגל לפי תחום ההתמחות או הנושא הרלוונטי.

כיום לרוב עורכי הדין ישנם אתרי אינטרנט. אם תמצאו באתר האינטרנט של עורך הדין מידע רב בנושא הרלוונטי אליכם (לדוגמה מאמרים רבים בנושא הרלוונטי או דוגמאות לפסקי דין) תהיה לכם אינדיקציה לכך שאותו עורך דין אכן עוסק בתחום ויוכל לסייע לכם.

דבר נוסף שתמיד כדאי לבדוק הוא מה כותבים לקוחות העבר של עורך הדין. ניתן למצוא ביקורות על משרד עורכי דין בגוגל, בפייסבוק ולעיתים בתוך אתר האינטרנט של משרד עורכי הדין.

תמיד כדאי גם להפגש עם עורך הדין באופן אישי על מנת להתרשם ממנו ומידיעותיו המשפטיות. חשוב גם להבין שעורך דין מנוסה, הבקיא בתחומו, ובעל הצלחות רבות, לעולם לא יהיה עורך דין זול, והדבר צריך להלקח על ידכם בחשבון. תמיד תוכלו למצוא עורך דין זול יותר לצורך הגשת תביעה נגד חברה, אך לרוב זול יותר שווה לפחות טוב.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי לצורך הגשת תביעה נגד חברה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

לפני הגשת תביעה נגד חברה כדאי לוודא שיש ברשותכם את כל המסמכים/הנתונים/הראיות שיכולים לבסס את הטענות שלכם בבית המשפט. אם חסרים לכם נתונים כלשהם כדאי לעשות מאמץ ולהשיג אותם (ככל שהדבר אפשרי) לפני הגשת כתב התביעה.

צריכים לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בהגשת תביעה נגד חברה (לדוגמה שכר טרחת עורך דין, אגרת בית המשפט, חוות דעת מומחה, וכו'). כדי לנסות ולהמנע מעלויות אלה ניתן לנסות ולפתור את הבעיה עם החברה באמצעות מכתב התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים או פניות באמצעות דוא"ל (הקפידו תמיד על פניות בכתב).

ככל שמדובר בתביעה בגין נזק משמעותי (נזק שעולה על 100 אלף ש"ח) הקפידו לאתר עורך דין הבקיא בתחום שבו בכוונתכם להגיש תביעה. ההבדל בין עורך דין מנוסה לעורך דין שאינו מנוסה עשוי להיות משמעותי ואף מכריע בתיק שלכם.

שאלות נפוצות בעניין תביעה נגד חברה

  • כמה עולה להגיש תביעה נגד חברה?

    תביעות כנגד חברות שונות כרוכות לעיתים בתשלומים שונים, והעלויות לא זהות.
    העלויות המרכזיות מסתכמות בשכר טרחת עורך דין, אגרת בית המשפט, חוות דעת מומחה (במידת הצורך), שכרם של העדים (במידת הצורך), עלויות דואר/שליחים (בדרך כלל סכומים זניחים).

  • כמה זמן עשויה להמשך תביעה נגד חברה?

    פרק הזמן משתנה מתיק לתיק. ככל שהתביעה מורכבת יותר כך היא צפויה להמשך פרק זמן ארוך יותר. לרוב, תביעה נגד חברה בבית משפט השלום לא תמשך פחות משנה.

  • לאיזה בית משפט כדאי להגיש תביעה נגד חברה?

    צריכים לבחון, בין היתר, את סכום התביעה, והאם אתם מעוניינים לשכור שירותיו של עורך דין.
    אם סכום התביעה אינו עולה על 34 אלף ש"ח, ניתן לשקול להגיש את התביעה לבית משפט לתביעות קטנות.

  • האם כל תביעה נגד חברה מתקבלת בבית המשפט?

    לא. תביעה נגד חברה היא תביעה לכל דבר ועל התובע להוכיח את טענותיו (המוציא מחברו עליו הראיה).
    אם התובע לא יצליח להוכיח את טענותיו בבית המשפט, התביעה תדחה והתובע צפוי להיות מחויב בהוצאות משפט לטובת החברה.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 66

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב