עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

תביעה נגד בנק – מתי וכיצד תוכלו לקבל פיצוי כספי מבנק?

תביעה נגד בנק
תביעה נגד בנק

תביעה נגד בנק שונה לעומת תביעה נגד גוף אחר משום שבין הבנק לבין לקוח הבנק ישנה (לרוב) מערכת יחסים מיוחדת. לרוב לקוח הבנק תלוי בבנק ולכן נקבע בפסיקה שהבנקים חייבים בחובת זהירות וחובת אמון מוגברת ביחס ללקוחות הבנק. כאשר חובת אמון או חובת זהירות זו מופרת על ידי פקידי הבנק, הדבר עשוי לגרום לנזק משמעותי במיוחד ללקוח.

משרדנו סייע ללקוחות רבים לזכות בתביעות ולקבל פיצויים כספיים משמעותיים. אם נגרם לכם נזק משמעותי מהתנהלות לקויה של בנק או עובדיו, אתם מוזמנים ליצור איתנו קשר.

תביעות נגד בנקים נפוצות במיוחד משום שטעויות של פקידי הבנקים עשויות להוביל להשלכות חמורות ביחס ללקוח בודד או ביחס לקבוצת לקוחות גדולה. מסיבה זו ניתן להגיש תביעה ייצוגית נגד בנקים באמצעות עורך דין תביעות ייצוגיות מנוסה, או לשקול הגשת תביעות נגד בנק באופן אישי/פרטני.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אישיות נגד בנקים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

תביעה ייצוגית נגד בנקים – טעויות הרלוונטיות לקבוצה גדולה של לקוחות

המאפיינים העיקריים של תביעה ייצוגית הוא שהנזק שנגרם אינו גבוה (בדרך כלל בין שקלים בודדים לבין מאות שקלים – לרוב לא מדובר בסכומים בגינם הלקוח ישקול הגשת תביעה) והוא משותף כלפי קבוצה גדולה של לקוחות. במקרים מסוימים ניתן לאתר את אותה הטעות בקרב מספר בנקים.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על תביעה נגד בנק

טעויות נפוצות של בנקים, בגינן מוגשות נגדם תביעות ייצוגיות רבות, רלוונטיות לחיובי יתר. בחלק לא מבוטל מהמקרים מדובר בחיובי יתר שאף נוגדים את התעריפונים של הבנקים עצמם. הנחת המוצא היא שאם בנק חייב לקוח אחד בתעריף העולה על התעריף המקסימלי בתעריפון, כך הוא נוהג גם ביחס לחלק גדול מלקוחותיו. כמובן שנקודת מוצא זו צריכים לבסס לפני הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית, וזאת ניתן לעשות על ידי איתור לקוחות נוספים שנפגעו מהבנק באופן דומה.

אם הגשת תביעות נגד בנקים מעניינות אתכם אז פנקס תובענות ייצוגיות יעניין אתכם במיוחד. בפנקס תובענות ייצוגיות תוכלו לעיין בכל הבקשות לאישור תביעות ייצוגיות שהוגשו בעבר (לא רק תביעות נגד בנקים), וכן, לצפות באילו נושאים הוגשו תביעות נגד בנקים וכיצד אותם הליכים הסתיימו.

חלק ניכר מתביעות ייצוגיות נגד בנקים מסתיימות בפשרה במסגרתה התובע הייצוגי מקבל סכומים משמעותיים (סכום הפיצוי יכול להגיע בקלות למאות אלפי שקלים ובמקרים מסוימים גם יותר מכך).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין מייצג תובעים ונתבעים

תביעה נגד בנק בגין רישום שגוי במערכות הבנק

סוגיה נוספת בגינה ניתן להגיש תביעות נגד בנק היא רישום שגוי במערכות הבנק. לדוגמה ייחוס חוב ללקוח שחשבונו מעולם לא היה ביתרת חובה. במקרים אלה ניתן להגיש תביעה נגד בנק אם המידע הופץ לגורמים נוספים.

לדוגמה: לקוח מעוניין לקחת משכנתא או הלוואה בבנק אחר ולא בבנק שבו הוא מנהל את החשבון שלו. מכיוון שמערכות הבנקים משתפות נתונים ביחס ללקוחות הרי שהבנק אליו יפנה הלקוח לא יאשר לו הלוואה רק כי יראה שבנק אחר כתב (בטעות) שהוא נמצא לכאורה ביתרת חובה. במקרה כזה הבנק יכול לסרב לתת הלוואה רק בגלל אותו רישום שגוי.

מקרים אלה עשויים להיות בגדר לשון הרע (הוצאת דיבה). במסגרת תביעות לשון הרע ניתן לדרוש פיצויים ללא הוכחת נזק שעשויים להגיע לעשרות, ואף מאות אלפי שקלים. כמובן שגובה הפיצוי תלוי, בין היתר, במספר האנשים שנחשפו למידע השגוי ביחס ללקוח. ככל שמספר האנשים גבוה יותר כך תביעה נגד בנק בסוגיית לשון הרע תוביל לפיצוי כספי גבוה יותר.

ניתן להגיש תביעה נגד בנק גם במקרה בו הבנק החל בטעות בהליכי הוצאה לפועל נגד לקוח הבנק ואף עיקל את חשבונו של הלקוח. גם סוגיה זו רלוונטית לדיני לשון הרע ויכולה להניב פיצוי כספי משמעותי ללקוח.

תביעה נגד בנק בגין נזק כספי

כפי שכתבתי בתחילת מאמר זה, הבנק חב כלפי הלקוח בחובת אמון וחובת זהירות מוגברת, ולכן, כאשר אלה מופרות ניתן להגיש תביעה נגד בנק בגין נזקים כספיים שנגרמו ללקוח.

לדוגמה: בנק התחייב לספק ללקוח הלוואה בתאריך מסוים. בפועל פקידי הבנק התרשלו וכספי ההלוואה לא עודכנו בחשבונו של הלקוח במועד הנדרש. כתוצאה מכך נגרמו ללקוח נזקים כספיים. במקרה כזה הלקוח יוכל להגיש תביעה נגד בנק שהתרשל כלפיו.

במקרים אלה חשוב מאוד לתעד אילו נזקים כספיים נגרמו לכם. מומלץ מאוד לשמור כל תכתובת דוא"ל, וואטסאפ, הודעות SMS, מסמכים פיסיים וכו'. כל אלה עשויים להיות רלוונטיים לצורך הגשת תביעה נגד בנק.

במקרים מסוימים כדאי לשקול פניה למפקח על הבנקים. אם לאחר פנייתכם יתברר שהבנק טעה, התביעה שלכם עשויה לקבל חיזוק משמעותי.

תביעה נגד בנק בגין עוגמת נפש

בדרך כלל לא מוגשת תביעה נגד בנק בגין עוגמת נפש בלבד, אלא סוגיית עוגמת הנפש זהו רכיב תביעה נפרד/נוסף במסגרת תביעה נגד בנק שכוללת טענות לנזקים נוספים. צריכים גם להבין ש"עוגמת נפש" אינה מילת קסם ולא מספיק להגיד "עוגמת נפש" כדי לקבל פיצוי כספי כלשהו. על מנת שבית המשפט יפסוק פיצוי כספי רק בגין עוגמת נפש במסגרת תביעה נגד בנק, המקרה צריך להיות יוצא דופן.

עורך דין אדי בליטשטיין
שוקלים הגשת תביעה נגד בנק? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

ניתן להגיש תביעה כספית או תביעה אזרחית נגד בנק בסוגיות שונות. מאוד חשוב לדעת איך מגישים תביעה בצורה נכונה נגד גוף גדול כמו בנק. חייבים לבצע עבודת הכנה כגון קריאת ההסכמים עליהם חתמתם מול הבנק כדי לוודא שאין לבנק הגנה מפני תביעה שתגישו נגדו.

כמו כן, חשוב לתעד היטב את הנזקים שהבנק גרם לכם. לדוגמה הוצאות כספיות או נזקים כספיים שנגרמו לכם עקב רשלנות עובדי הבנק. מומלץ לנסות להקליט את עובדי הבנק כשהם מודים בטעות או במחדל שגרם לכם לנזקים, כך יהיה הרבה יותר פשוט לנהל את התביעה ולשכנע את השופט שאתם צודקים והבנק טועה.

תביעה נגד בנק מצריכה הרבה מאוד ידע וסבלנות. משמעות הדבר שעליכם לפנות לעורך דין המנוסה בהגשת תביעות נגד בנקים, וכמו כן, עליכם לדעת שההליך המשפטי לא יהיה קצר (ככל שסכום התביעה גבוה יותר כך לרוב ההליך מתנהל במשך פרק זמן ארוך יותר משום שהבנק אינו מעוניין לשלם מיד סכומי כסף גבוהים).

שאלות נפוצות בעניין תביעה נגד בנק

  • האם אפשר לנצח במסגרת תביעה נגד בנק?

    בהחלט. מדובר בתביעות קשות ומורכבות משום שמאחורי בנקים עומדות סוללות עורכי דין אשר לא מקלות עם התובע, אך ניהול תביעה בצורה נכונה יכול להוביל לקבלת התביעה וחיובו של הבנק בפיצויים לטובת התובע.

  • כמה זמן נמשכות תביעות נגד בנקים?

    תביעות נגד בנקים נמשכות בדרך כלל יותר משנה, למעט אותם מקרים בהם הבנקים מעוניינים להגיע לפשרה. במקרים אלה התביעה יכולה להמשך חודשים בודדים, אך חשוב להבין שלרוב מדובר במקרים נדירים.

  • כמה עולה לנהל תביעה נגד בנק?

    צריכים לקחת בחשבון מספר עלויות עיקריות. ראשית, שכר טרחת עורך דין. הסכום משתנה מתיק לתיק בהתאם למורכבות התיק וסיכויי ההצלחה שלו.
    שנית, אגרת בית משפט. האגרה המלאה היא 2.5% מסכום התביעה (עם הגשת כתב תביעה משלמים מחצית מסכום האגרה).
    שלישית, יתכן שתצטרכו לזמן עדים. זימון עדים כרוך בהפקדת שכר העדים בקופת בית המשפט. בדרך כלל מדובר במספר מאות שקלים עבור כל עד.

    כמובן שייתכנו הוצאות נוספות וחריגות בהתאם למקרה הרלוונטי ללקוח.

  • האם כדאי לשלוח מכתב התראה לפני הגשת תביעה נגד בנק?

    שליחת מכתב התראה בעלת יתרונות וחסרונות. היתרון המרכזי הוא שייתכן והבנק יענה באופן מלא או חלקי לדרישות שלכם. במקרה כזה לא יהיה צורך לנהל תביעה ובכך תחסכו הרבה זמן וכסף.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בהמשך.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

המלצות מלקוחות קודמים
שאלות / הערות בעניין המאמר

יש לכם שאלה או הערה בעניין המאמר? זה המקום לכתוב לנו (אפשר גם באופן אנונימי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב