עורך דין אדי בליטשטיין

קניית רכב ממגרש – האם ניתן לבטל עסקה אם הוסתרו פגמים ברכב?

קניית רכב ממגרש
קניית רכב ממגרש
5
(74)

האם קניית רכב ממגרש משתלמת?

קניית רכב ממגרש עשויה להקל על רוכש הרכב משום שהוא מגיע למקום שנראה לרוב כמקום גדול "ומסודר" שעליו אפשר לסמוך בעסקה משמעותית כמו עסקה לרכישת רכב.

לרוב סוחרי הרכב יציעו לכם עסקאות שיראו לכם אטקרטיביות במיוחד, כמו לדוגמה האפשרות לשלם על הרכב בתשלומים חודשיים באמצעות מימון חיצוני (אפשרות שלא קיימת כאשר רוכשים רכב מאדם פרטי) והבטחה לרכוש את הרכש בחזרה ולבצע טרייד אין בכל מועד שתרצו בעתיד.

לרוב, הבטחות אלה הן שמשכנעות את רוכשי הרכבים לבצע עסקה עם סוחר רכבים משום שלכאורה בעסקה שכזו אין סיכון ונראה שישנם רק יתרונות בעת קניית רכב ממגרש.

בפועל, המציאות קצת שונה (לפחות בחלק מהמקרים).

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים בתביעות נגד סוחרי רכבים חדשים ומשומשים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

קניית רכב ממגרש
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על היתרונות והחסרונות בעת קניית רכב ממגרש

קניית רכב ממגרש מגדילה את הסיכון בקניית רכב אובדן להלכה

למשרדנו מגיעות מדי יום פניות רבות של רוכשים שביצעו קניית רכב ממגרש, הובטחו להם הרים וגבעות, הרוכשים כמובן האמינו לסוחר הרכבים ולא לקחו את הרכב לבדיקה במכון לבדיקת רכבים (בין היתר, כדי לחסוך כמה מאות שקלים עבור בדיקה), הרוכשים גם לא טרחו לבצע בדיקה של היסטוריה ביטוחית של הרכב (זה עולה רק 10 שקלים) אך ברגע שהם רצו למכור את הרכב, התגלה שהרכב שנמכר להם הוא רכב אובדן להלכה, ורחוק מאוד מהשווי שבו הם רכשו את הרכב.

מהניסיון שלנו קניית רכב ממגרש מגדילה בצורה משמעותית את הסיכוי שימכר לכם רכב אובדן להלכה משום שסוחרי הרכבים מנסים תמיד למקסם את הרווח שלהם, וחלקם (כמובן שלא כולם) רוכשים בזול רכבים שהוכרזו אובדן להלכה על מנת למכור אותם ביוקר ללקוח, וכמובן מבלי לגלות לו את הפרטים שחובה לגלותם על פי חוק מכירת רכב משומש, וכמובן מבלי להחתים את הלקוח על טופס גילוי נאות.

כל רוכש רכב חדש או יד שניה צריך לדעת – אי גילוי נאות במכירת רכב והסתרת פגמים או תאונות מהרוכש עשויה להוביל להגשת תביעה נגד סוחר רכבים ודרישה להחזיר את הרכב (ביטול עסקה לרכב חדש או ביטול עסקה לרכב משומש).

בנוסף, רוכש הרכב יהיה זכאי לקבלת פיצוי כספי (שיכול להיות גם מאוד משמעותי), וכן פסיקת החזר הוצאות משפט.

קניית רכב ממגרש מגדילה את הסיכון ברכישת רכב עם תקלות

סוג פניות אחר שמגיע למשרדנו עוסק ברוכשים לאחר קניית רכב ממגרש שמגלים לאחר זמן קצר מאוד (לעיתים אפילו בעת נסיעתם מהמגרש לביתם) שנדלקות נורות שונות המעידות על תקלות שונות ברכב, או שפתאום הרכב לא נוסע כלל.

מה שמאפיין את אותם מקרים הוא שבכולם סוחר הרכבים התחייב ללקוח על תקינות מלאה של הרכב והלקוח לא טרח לבדוק היסטוריית טיפולים, שהייתה יכולה להדליק אצלו נורות אדומות בעניין תקינותו המכאנית של הרכב.

צריכים להבין שלפחות בחלק מהמקרים הרכבים שנמכרים במגרשי רכבים משומשים מגיעים מלקוחות שניסו למכור בעצמם את הרכב, אך לא הצליחו משום שהרכב סובל מפגם כלשהו (לעיתים פגם משמעותי מאוד – אך נסתר ולא תמיד קל לזיהוי). כדי לפתור את הבעיה אותם בעלי רכבים פגומים מגיעים למגרש רכבים ומוכרים את הרכב במחירי הפסד או מבצעים עסקת טרייד אין. במצבים אלה סוחר הרכבים ימכור את הרכב מחדש (לעיתים לאחר ביצוע תיקונים שוליים ברכב) במחיר גבוה משמעותית מהמחיר שבו הוא קנה אותו.

בחלק לא מבוטל מהמקרים שמגיעים למשרדנו מדובר בגברים או נשים שמעולם לא קנו רכבים בעבר, וכלל לא יודעים אילו בדיקות מקדמיות עליהם לבצע על מנת להקטין את הסיכון שברכישת רכב פגום, ולמרות זאת החליטו לבצע את הרכישה, בסכום שרחוק מלהיות זניח, בתקווה שהכל יהיה בסדר (כי סוחר הרכבים "התחייב" שהכל תקין).

מקרים מסוג זה עשויים להיות מעט מורכבים יותר לטיפול משום שצריכים להוכיח שסוחר הרכבים היה מודע לאותו פגם או לאותם פגמים. בניגוד למצב שבו נמכר רכב אובדן להלכה, כאשר נמכר רכב עם פגמים תמיד ישנו סיכוי שמדובר בצירוף מקרים והסוחר באמת לא היה מודע לפגם שהתגלה ברכב.

קניית רכב ממגרש
קניית רכב ממגרש עשויה להתגלות כבעייתית מאוד עקב תקלות שונות ברכב

יחד עם זאת, אם בידי רוכש הרכב הפגום נתון שיכול לסייע בהוכחת ידיעתו של סוחר הרכבים בדבר הפגם ברכב, גם במקרים אלה הוא יוכל לדרוש ביטול עסקה, קבלת פיצוי כספי, והחזר הוצאות משפט.

מה עושים אם התגלתה תקלה או פגם נסתר לאחר קניית רכב ממגרש?

אם מתגלה בעיה כלשהי לאחר קניית רכב ממגרש צריכים לעבור תחילה על הנתונים שהוצגו לכם בעניין הרכב לפני הרכישה (ככל שהם נמצאים ברשותכם). לדוגמה: יתכן שיש לכם את המודעה שפורסמה באינטרנט על ידי סוחר הרכבים שבה לא נכתב הפגם שקיים ברכב. לעיתים סוחרי הרכבים מדביקים על הרכב (או שמים שלט קטן) דף עם פירוט המאפיינים העיקריים של הרכב, וייתכן שצילמתם את הדף הזה. חשוב לקרוא ולהבין מה בדיוק הוצג לכם לפני ביצוע הרכישה.

בנוסף, חשוב לבדוק האם יש לכם התכתבויות או הקלטות שיחות עם סוחר הרכבים בשלב שבו התעניינתם ברכב ושאלתם אותו על הרכב. סביר להניח שלא תמצאו בהתכתבויות אלה התייחסות של הסוחר לכך שברכב יש פגם כי אחרת, כנראה, שלא הייתם רוכשים את הרכב.

כמו כן, חשוב לבדוק איזה מסמכים סופקו לכם, ועל מה בדיוק חתמתם. אם מדובר ברכב יד שניה חשוב לבדוק אם סוחר הרכבים החתים אתכם על טופס גילוי נאות. אם טופס גילוי נאות לא סופק לכם ואכן ישנו ברכב פגם מהותי, הדבר עשוי להגדיל בצורה משמעותית את הסיכוי שתוכלו לזכות בבית המשפט.

בשלב הבא עליכם לפנות לסוחר הרכבים ולהודיע לו בכתב או באמצעות שיחה מוקלטת שברכב ישנו פגם שלא גולה לכם במעמד ביצוע הרכישה. חשוב מאוד שפניות אלה יבוצעו בכתב (לדוגמה בוואטסאפ) או באמצעות שיחה מוקלטת לצורך תיעוד שעשוי לשמש אתכם בבית המשפט.

ככל שלא תגיעו להסכמות עם סוחר הרכבים תצטרכו ליצור קשר עם עורך דין לענייני רכב מנוסה על מנת שיבחן את המקרה שלכם ויסביר לכם מה בדיוק כדאי לבצע בשלב זה.

יתכן מאוד שבמקרים אלה תשלח מטעמו של עורך הדין התראה לפני הגשת תביעה. במסגרת התראה זו תנתן לסוחר הרכבים הזדמנות אחרונה לקבל את טענות הרוכש לביטול עסקה, אחרת תוגש נגדו תביעה, וסביר מאוד שבמקרים אלה בית המשפט יחייב את הסוחר גם בפיצוי כספי וגם בהוצאות משפט (בנוסף על הסכום ששילם הרוכש בגין הרכב).

אם סוחר הרכב ידחה את הטענות או יתעלם מהמכתב לחלוטין, לא יהיה מנוס אלא להגיש תביעה כנגדו, על מנת לקבל פסק דין שיחייב אותו לפעול כרצונכם.

עורך דין אדי בליטשטיין
נתקלתם בבעיה לאחר קניית רכב ממגרש ואתם שוקלים להגיש תביעה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

קניית רכב ממגרש עשויה להתברר כעסקה בעייתית, במיוחד אם רוכש הרכב יגלה שברכב יש פגמים או תקלות שהוסתרו ממנו, או אם יתגלה שנמכר לו רכב אובדן להלכה (רכב לאחר תאונה משמעותית ששוויו בדרך כלל נמוך באופן משמעותי ביחס לרכב תקין).

סוחרי רכבים מחויבים על פי חוק מכירת רכב משומש להחתים את הלקוח על טופס גילוי נאות, במסגרתו הם צריכים לפרט על פגמים שידועים להם ברכב (לרבות אם מדובר ברכב שהוא אובדן להלכה). סוחר רכבים שלא החתים את הרוכש על טופס שכזה מעמיד את עצמו בפני בעיה.

לקוח שגילה שנמכר לו רכב אובדן להלכה או רכב שיש בו פגמים שלא גולו לו, יכול לדרוש ביטול עסקה, פיצוי כספי, וגם החזר הוצאות משפט.

החכמה במקרים אלה היא לפעול נכון ומהר. צריכים לאסוף את כל הראיות והמסמכים הדרושים כדי להגישם במסגרת תביעה כספית או תביעה אזרחית לבית המשפט. רק כך תוכלו להגדיל את הסיכוי לביטול עסקה וקבלת יתר הסעדים.

שאלות נפוצות בעניין קניית רכב ממגרש

האם לאחר קניית רכב ממגרש ניתן לבטל עסקה תוך 14 ימים?

לסוגיית ביטול עסקה תוך 14 ימים אין שום רלוונטיות לסוגיית קניית רכב ממגרש. במקרים שבהם הוסתרו מהרוכש פגמים ברכב הוא יוכל לבטל את העסקה גם בחלוף 14 ימים.

האם ניתן לדרוש ביטול עסקה גם אם חלפו שנים לאחר קניית רכב ממגרש?

כן.
במקרים מסוימים מגלים שיש פגם ברכב רק בשלב שבו מי שרכש את הרכב מסוחר הרכבים מוכר אותו מחדש (לעיתים זה קורה לאחר שנים). אם הפגם מתגלה בשלב זה (לדוגמה אם מתגלה בשלב המכירה שמדובר ברכב אובדן להלכה) אין שום מניעה להגיש את התביעה ולדרוש ביטול עסקה (וסעדים נוספים כגון פיצוי כספי והחזר הוצאות).

כמה זמן אורכת תביעה בעניין קניית רכב ממגרש?

לרוב תביעות אלה נמשכות יותר משנה.

האם שכר טרחה במקרים אלה משולם מראש או על בסיס הצלחה?

שכר הטרחה שתצטרכו לשלם לעורך דין על מנת שייצג אתכם במקרים אלה משולם תמיד מראש.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 74

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב