זיוף חתימה על מסמך – איך להצליח במסגרת תביעה על זיוף חתימה?

זיוף חתימה על מסמך - תביעה על זיוף חתימה
זיוף חתימה על מסמך - תביעה על זיוף חתימה
5
(57)

מה זה זיוף חתימה?

זיוף חתימה זהו מצב בו אדם כלשהו פועל בצורה מודעת ובכוונה על מנת להונות צד שלישי באמצעות מסמך שאיננו אותנטי. ההונאה באה לידי ביטוי בכך שצד שלישי מקבל לידיו מסמך הנחזה להיות חתום על ידי מישהו שלא חתם עליו בפועל, וסביר להניח שכלל לא מודע לקיומו של המסמך.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים בתביעות בעניין זיוף חתימה. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

בעקבות אותה חתימה מזויפת מי שמבצע את ההונאה יכול לקבל לידיו נכסים או שירותים ללא תשלום, ומי שידרש לשלם בפועל הוא אותו אדם אשר חתימתו זויפה. מטרת הזיוף תמיד תהיה לקבל משהו שלא מגיע בפועל למזייף החתימה.

אין ספק שפעולת זיוף חתימה על מסמך או זיוף חתימה על שיק או חוזה עשויה לגרום לנזקים רבים לאדם שחתימתו זויפה. עולה השאלה מה יכול לעשות אותו אדם שחתימתו זויפה והאם הוא יכול להגיש תביעה על זיוף חתימה, ומי בכלל צריך להוכיח שמדובר בחתימה מזויפת? התשובות בהמשך מאמר זה.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג למעלה מעשור תובעים ונתבעים בנושא זיופי חתימות. ככל שנחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו.

לתיאום פגישת ייעוץ בעניין סכסוך משפטי בסכום העולה על 100 אלף ש"ח חייגו עכשיו 03-6427876 או השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

איך מוגדר זיוף בחוק?

לפני שמתחילים לדבר על זיוף חתימה על מסמך או זיוף חתימה על חוזה כלשהו, צריכים להבין תחילה כיצד החוק מגדיר זיוף. זיוף מוגדר בסעיף 414 לחוק העונשין:

"זיוף" – אחת מאלה:

(1)   עשיית מסמך הנחזה להיות את אשר איננו, והוא עשוי להטעות;

(2)   שינוי מסמך – לרבות הוספת פרט או השמטת פרט – בכוונה לרמות, או ללא סמכות כדין ובאופן הנחזה כאילו נעשה השינוי בסמכות כדין;

(3)   חתימת מסמך בשם פלוני ללא סמכות כדין, או בשם מדומה, באופן העשוי להיחזות כאילו נחתם המסמך בידי פלוני;

במקרים אלה ניתן להגיש תביעה על זיוף חתימה אך תמיד כדאי לזכור שלא די להראות שהחתימה זוייפה אלא צריכים גם להראות, לרוב, שנגרם לכם נזק בגין פעולת הזיוף.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על זיוף חתימה

1: פנו למשטרה ותגישו תלונה על זיוף חתימה

זיוף חתימה איננו רלוונטי אך ורק להגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית אלא מדובר בסוגיה שמחייבת פניה למשטרה משום שמדובר על הפרה של מספר סעיפים בחוק העונשין:

סעיף 418:

זיוף – 418. המזייף מסמך, דינו – מאסר שנה; זייף מסמך בכוונה לקבל באמצעותו דבר, דינו – מאסר שלוש שנים; ואם נעברה העבירה בנסיבות מחמירות, דינו – מאסר חמש שנים.

סעיף 419:

419. המזייף מסמך שיש בו ידיעה על אדם או על תאגיד בכוונה לרמות, דינו – מאסר שלוש שנים; אין נפקא מינה, לענין זה, אם האדם או התאגיד היו קיימים או לא ואם התאגיד עמד להיווסד אך לא נוסד.

סעיף 420:

420. המגיש או מנפק מסמך מזוייף או משתמש בו בדרך אחרת, בידעו שהוא מזוייף, דינו כדין מזייף המסמך.

גם אם משטרת ישראל לא תחקור את התלונה שלכם (כפי שקורה לעיתים קרובות מאוד), לכל הפחות יהיה בידיכם אישור הגשת תלונה בגין זיוף במשטרה, אשר עשוי לסייע לכם להוכיח את טענותיכם בעניין הזיוף שבוצע, במסגרת הליכים משפטיים שיתנהלו בבית המשפט.

זיוף חתימה
התמודדות עם זיופי חתימות

2: בדקו מה הנזק שנגרם לכם בעקבות זיוף חתימה

לפני שרצים להגיש תביעה בבית המשפט חשוב להבין על מה בדיוק אתם רוצים לתבוע. אם לדוגמה חתימתכם זויפה על גבי הסכם כלשהו חשוב להבין מה הנזק שנגרם לכם בעקבות אותו זיוף. האם לדוגמה בעקבות אותה חתימה מזויפת נאלצתם לשלם כספים או שמא אולי בעקבות זיוף חתימתכם נמנעו מכם זכויות כלשהן?

זיוף חתימה נועד להשיג מטרה כלשהי ואתם צריכים להבין מהי אותה מטרה. לאחר שתבינו את מטרתו של האדם שזייף את חתימתכם תוכלו להחליט על דרך הפעולה הנכונה ביותר כנגד אותו אדם.

3: לפני הגשת תביעה על זיוף חתימה חשוב לאסוף ראיות מתאימות

נטל ההוכחה להוכיח שמדובר בחתימה מזוייפת משתנה ממקרה למקרה ובהתאם לטענות הצדדים. יהיו מקרים שבהם התובע יצטרך להוכיח שמדובר בחתימה מזויפת, ויהיו מקרים שבהם הנתבע יצטרך להוכיח שהחתימה מזויפת.

אם אתם שוקלים להגיש תביעה על זיוף חתימה כדאי לשקול לפנות לגרפולוג (איש מקצוע המומחה לכתבי יד שיוכל לבחון את אופן החתימה שלכם ולקבוע האם מדובר בזיוף או לא) עוד לפני הגשת כתב תביעה לבית המשפט.

אם גרפולוג אכן יקבע שחתימתכם זויפה כדאי לשקול לצרף חוות דעת מומחה מטעמו לכתב התביעה. ברגע שחוות דעת מומחה מוגשת עם כתב התביעה וקובעת שהחתימה מזויפת סיכויי ההצלחה של התביעה גדלים בצורה משמעותית. יתרה מזאת, עם הנתבע לא יגיש חוות דעת מומחה מטעמו בעניין זיוף החתימה, הדבר יגדיל עוד יותר את סיכויי ההצלחה שלכם.

דבר נוסף שכדאי לבצע לפני הגשת תביעה על זיוף חתימה הוא לנסות לדובב את האדם שטוען שחתימתכם אותנטית. אפשר לעשות זאת באמצעות שיחה מוקלטת או התכתבויות SMS/וואטסאפ/דוא"ל (העיקר שתהיה ראיה בכתב).

במסגרת פעולת הדיבוב נסו להבין ממנו מדוע הוא טוען שהחתימה אותנטית, מתי לשיטתו חתמתם על המסמך, היכן המסמך נחתם, האם המסמך נחתם בפני אנשים נוספים, וכו'. כך לדוגמה אם האדם שטוען שחתימתכם לא מזויפת יטען בפניכם שחתמתם בתאריך מסיים בפני אנשים מסויימים, תוכלו להציג נתונים שבאותו מועד כלל לא הייתם בארץ או כלל לא נפגשתם עם אותם אנשים.

פעולת הדיבוב נראית אולי כבלתי אפשרית במקרים מסוימים, אבל אתם תתפלאו בכמה מקרים תוכלו להשיג נתונים בעקבות אותה פעולת דיבוב שתוכיח שאכן בוצע זיוף חתימה.

עורך דין אדי בליטשטיין
זקוקים לליווי משפטי בעניין זיוף חתימה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

4. הגשת תביעה על זיוף חתימה לבית המשפט

לאחר שפעלתם כמפורט לעיל אתם מוכנים להגיש תביעה על זיוף חתימה לבית המשפט. כדאי בתביעות אלה לסתייע בשירותיו של עורך דין אזרחי מנוסה אשר ניהל בעבר תביעות מסוג זה ובקיא בסוגיית נטלי ההוכחה כאשר נטענת טענת זיוף.

בעניין זה ישנן פסיקות רבות (ולעיתים סותרות) של בתי המשפט השונים ולכן ידע משפטי רלוונטי בסוגיית זיוף חתימה בהחלט יגדיל את סיכויי ההצלחה שלכם.

שאלות נפוצות בעניין זיוף חתימה על מסמך

  • נגד מי מגישים תביעה על זיוף חתימה על מסמך?

    תביעה על זיוף חתימה ניתן להגיש כנגד אותו אדם אשר ביצע את הזיוף בפועל. יחד עם זאת, לעיתים לא יודעים מי ביצע את הזיוף ולעיתים לא יהיה מנוס מלהגיש תביעה נגד האדם אשר ביצע שימוש במסמך מזויף. לעיתים לא מדובר בתביעות פשוטות משום שעשוי להתברר שהאדם שעשה שימוש במסמך המזוייף כלל לא ידע שמדובר במסמך מזוייף.

  • מי צריך להוכיח שבוצע זיוף חתימה על חוזה או שיק במסגרת תביעה?

    כאשר מוגשת תביעה על זיוף חתימה לרוב ישנה מחלוקת בין הצדדים מי צריך להוכיח האם מדובר בחתימה אותנטית או מזוייפת. מצבים אלה צריכים לחלק לשני מצבים: 1. מצב שבו הצדדים בהליך המשפטי הם גם צד לחוזה; 2. מצב שבו הצדדים בהליך המשפטי אינם צדדים ישירים לחוזה.

    בית המשפט העליון (ע"א 45/15 חלימה נבולסי נ' נביל נבולסי, פסק דין מיום 15.5.2017) התייחס לסוגיה זו וקבע כך:

    "כך לגבי נטל ההוכחה בכלל, וכך בפרט וביתר שאת ביחס לטענה כי הסכם הוויתור מזויף, נושא שעליו קמה ונופלת התביעה. בעניין זה נקבע בפסיקה כי הנטל להוכיח שחוזה איננו אותנטי, שעה ששני הצדדים למשפט אינם צדדים ישירים לחוזה – הוא על הטוען לזיוף (ראו ע"א 7456/11 בר נוי נ' אמנון, [פורסם בנבו] בפסקאות 16-15 (11.4.2013) (להלן: עניין בר נוי); ע"א 3546/10 מישאלי נ' קליין, [פורסם בנבו] בפסקה 14 (18.4.2012) (להלן: עניין מישאלי)).

    זאת בניגוד למצב שבו אדם מתכחש לחתימתו שלו על מסמך – שאז שומה על הצד שכנגד להוכיח את אמיתותו (ראו ע"א 8752/07 בנק לאומי לישראל בע"מ נ' הורוביץ, [פורסם בנבו] בפסקה 6 (15.3.2011) (להלן: עניין הורוביץ); ע"א 2032/06 האגי נ' זיאן, [פורסם בנבו] בפסקה 41 (1.2.2009); ע"א 5293/90 בנק הפועלים בע"מ נ' שאול רחמים בע"מ, פ"ד מז(3) 240, 261 (1993) (להלן: עניין רחמים))."

    זאת אומרת במצב שבו מדובר על זיוף כאשר האדם שחתימתו זוייפה טוען שזו לא חתימתו – האדם שטוען שמדובר בחתימה אותנטית צריך להוכיח זאת.

    לעומת זאת, כאשר הצדדים להליך המשפטי הם לא הצדדים הישירים לחוזה, מי שטוען שמדובר בחתימה מזוייפת צריך להוכיח את טענתו.

  • איך ניתן להוכיח שבוצע זיוף חתימה על שיק או על חוזה?

    על מנת להוכיח שבוצע זיוף חתימה על מסמך כלשהו ניתן להעזר בגרפולוג (אדם העוסק בניתוח כתב יד). גרופולוג בדרך כלל יבקש מהאדם שטוען לביצוע זיוף לקבל מספר דגימות של חתימתו ומספר דוגמאות למסמכים עליהם חתם בעבר (יתכן שאפילו מדובר במסמכים שנחתמו שנים לפני הגשת התביעה).

  • מה כדאי לעשות לפני שטוענים שבוצע זיוף חתימה על מסמך?

    ככל שאתם חושדים שחתימתכם זוייפה נסו ליצור קשר עם האדם המחזיק במסמך המזוייף ונסו לדובב אותו, בזמן שאתם מקליטים אותו, מה מקור החתימה. יתכן שאותו אדם המחזיק במסמך המזוייף ימסור לכם נתונים כלשהם אשר יעידו שאכן מדובר בחתימה מזוייפת. לאחר מכן עשוי להיות קל יותר להוכיח את טענתכם בדבר זיוף בבית המשפט.

משרדנו מייצג תובעים ונתבעים בסוגיות אלה

משרדנו מעניק שירותים משפטיים הן לתובעים והן לנתבעים בסוגיות הרלוונטיות לזיופי חתימות על מסמכים.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין מייצג תובעים ונתבעים בסוגיית זיוף חתימה

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 57

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב