עורך דין אדי בליטשטיין

מכירת רכב יד שניה עם פגמים – האם ניתן לתבוע את היבואן?

מכירת רכב יד שניה
מכירת רכב יד שניה
5
(88)

מכירת רכב יד שניה פגום על ידי מי שרכש אותו מהיבואן

אחד מהמצבים הנפוצים ביותר בהם לקוחות פונים למשרדנו הוא כאשר לקוח רוכש רכב חדש לחלוטין ישירות מהיבואן ומגלה בו לאחר זמן קצר מאוד פגמים שונים שמקורם ביצרן (ולא נזק שנוצר משימוש לא נכון של בעל הרכב).

לפחות בחלק מהמקרים היבואן אינו מסוגל לתקן את הפגמים תוך פרק זמן קצר או פרק זמן סביר, ובעל הרכב החדש נאלץ להמתין לתיקון רכבו זמן רב מאוד, לעיתים כשהרכב כלל לא נמצא ברשותו אלא חונה במוסך של היבואן.

במקרים אלה בעל הרכב כבר אינו יכול למכור את הרכב כרכב חדש והוא נאלץ לבחון אפשרות של מכירת רכב יד שניה (גם אם מדובר ברכב שיצא אתמול מהיבואן לא ניתן למכור אותו כרכב חדש והוא יחשב רכב יד שניה).

מכירת רכב יד שניה פגום שנרכש ישירות מהיבואן עשויה להתבצע באחד מהמצבים הבאים:

  1. בעל הרכב לא מעוניין לתקן את הרכב (לרוב ללא עלות כי הרכב עשוי להיות עדיין תחת אחריות יצרן) כי הדבר יגזול זמן רב.
  2. בעל הרכב לא מעוניין להגיש תביעה כספית או תביעה אזרחית (או במקרים המתאימים אפילו תביעה ייצוגית) משום שהגשת תביעה נגד יבואן רכב איננה דבר פשוט או מהיר או זול.

היתרון מבחינת בעל הרכב על ידי מכירת רכב יד שניה פגום הוא האפשרות לקבל את שווי הרכב (או כמה שיותר קרוב לשוויו לפי מחירונים שונים) בהקדם האפשרי, ובכך למזער את נזקיו הכספיים. יתרון נוסף הוא שהכסף יתקבל באופן מהיר יחסית.

עולה השאלה האם מכירת רכב יד שניה פגום אפשרית אם בעל הרכב שרכש אותו מהיבואן מתכנן להגיש תביעה נגד היבואן בגין הנזקים שנגרמו לו, לרבות עוגמת הנפש הרבה שממנה הוא סבל?

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים נגד יבואני רכב וסוחרי רכבים חדשים ומשומשים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על מכירת רכב יד שניה פגום שנרכש מהיבואן

האם בעל רכב פגום שנרכש מהיבואן יכול למכור אותו ועדיין לתבוע את היבואן?

לפני הגשת תביעה נגד יבואן בגין מכירת רכב לא תקין תמיד עולה הדילמה מה לעשות עם הרכב? האם להשאיר אותו או למכור אותו?

הדילמה נובעת מכך שניהול תביעה זאת פרוצדורה ארוכה שאורכת לרוב יותר משנה. האם זה אומר שעל בעל הרכב לסבול במשך זמן זה מרכב עם פגמים שמקורם ביצרן?

התשובה לשאלה זו תלויה בתוצאה אליה מעוניין להגיע בעל הרכב. אם בעל הרכב מעוניין להגיע למצב של ביטול עסקה לרכבו החדש (בעל הרכב תמיד יתייחס לרכבו כחדש, אך בפועל מדובר כבר במצב של ביטול עסקה לרכב משומש) או החלפת הרכב ברכב חדש, הוא לא יוכל למכור את רכבו במשך כל פרק הזמן שבו תתנהל התביעה נגד היבואן.

לעומת זאת, מכירת רכב יד שניה פגום מהיבואן אפשרית אם כל מה שבעל הרכב מעוניין בו הוא פיצוי כספי. הדבר אפילו אפשרי אם הרכב עבר תאונה.

עמדה זו נתמכת גם בפסיקת בתי המשפט. לדוגמה במסגרת תא"מ 20219-10-20 רון גינת נ' נטליה דולגינוב נפסק, בין היתר, כך:

מכירת רכב יד שניה עם פגמים
מכירת רכב יד שניה לפני הגשת תביעה נגד היבואן

לאחר עיון מדוקדק בטענות הצדדים, סבורני כי נקלעו לכלל טעות; אין נפקות משמעותית לעצם המכירה. בשונה ממצב דברים בו מכירה מתבצעת לפני שניתנה לנתבע הזדמנות לבדוק את הרכב, בנסיבות בהן המכירה התבצעה לאחר עריכת חוות דעת וחוות דעת נגדית, אין למכירה נפקות משמעותית; מכירה, בפרט במצב הניזוק, היא רק אינדיקציה נוספת (וחלשה) לגובה הנזק, אם הנזק הובא לידי ביטוי בהסכם המכר.

זאת מאחר והנזק בר הפיצוי הוא הנזק שהתגבש במועד קרות התאונה. נזק זה כולל הן את הנזק הישיר לרכב, הן את הנזק העקיף (בדמות ירידת ערך). אין נפקות לשאלה אם הרכב נמכר, נמכר מייד, נמכר לאחר זמן, מה היה ערך השוק של הרכב בעת המכירה והאם הוא תואם את "מחיר המחירון", עולה עליו או נופל ממנו; שכן, לאחר התגבשות הנזק (ומתן אפשרות לבדיקת הרכב על ידי הנתבע) – המכירה אינה מעלה ואינה מורידה.

כפי שנפסק בעניין דומה בע"א (מחוזי נצ') 36576-04-19 שרון אסולין נ' ג.א.ן תברואה את מוטי זיבאי בע"מ (פורסם, [פורסם בנבו] 07.08.2019) (ההדגשות שלי – ד.ז.א):‏‏

"האם מכירת קטנוע… שאירעו לאחר התאונה נשוא התביעה שהתבררה בפני בית המשפט קמא,  שוללות את חוות הדעת של השמאי ומאיינות את זכותו של המערער לתבוע פיצוי על פיהן. התשובה לכך שלילית. עילת התביעה של המערער התגבשה במועד אירוע התאונה, ובמועד זה הוא היה זכאי לקבל את הפיצוי בגין עלות התיקונים שנגרמו לקטנועים. אילו המערער היה מגיש את תביעתו במועד אירוע הנזק והיה מוכיח את עלות התיקון במועד זה, הוא היה זוכה למלוא הנזקים שנגרמו לו בתאונה, ללא שום קשר לשאלה מה נעשה עם הקטנועים לאחר מכן.  

לשאלה אם בעל נכס מאבד את זכות התביעה שלו במקרה שבו הוא מכר את הנכס מבלי שתיקן אותו התייחס בית המשפט העליון בע"א 742/95 זלוצקין נ' דיור לעולה בע"מ, פ"ד נ(2) 858, עמ' 864-865 (להלן: "פרשת זלוצקין"), שם נקבע: "עילת התביעה, גם של מוכרי דירותיהם, התגבשה כאשר נמסרו להם דירות פגומות. אין זה מתקבל על דעתי, שקונה ששילם במיטב כספו את מלוא מחירו של מוצר פגום, לא יהא זכאי לפיצוי, רק מפני שבינתיים כבר אינו ברשותו, כגון שמכר אותו".

הנה כי כן, אין בעובדה שהרכב נמכר כדי לגרוע מזכותו של התובע לפיצוי בגין נזקיו, או כדי להוסיף על זכותו זו. גם אם, באופן חריג, חלוף הזמן מעלה את ערכם של רכבים מהסוג אליו משתייך רכב התובע (כטענת התובע), הרי שהתובע אמור היה ליהנות מעליית ערך השוק של הרכב כמו רכב דומה, שלא ניזוק; העובדה שהרכב ניזוק אמורה להירפא על ידי פסיקת פיצוי בגובה הנזק במועד קרות הנזק, וזאת במנותק משאלת תנודתיות ערך השוק של הרכב.

הנפקויות היחידות שעשויות להיות למכירת רכב הן אלו: (1) אם בגין המכירה לא ניתן היה לערוך חוות דעת נגדית או (2) אם הסכם המכירה אינו משקף את העובדה שנגרם נזק, עלול להיווצר הרושם שהנזק תוקן מבלי שהובאו הוכחות ביחס לעלות תיקונו. שתי הנפקויות האמורות אינן מתאימות לנסיבות המקרה. מן הטעם האמור, לא היה צורך בעריכתן של חוות הדעת המשלימות – לא מטעם התובע, ולא מטעם הנתבעות.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין מכירת רכב יד שניה פגום שנרכש מהיבואן? צרו קשר עם משרדנו

לסיכום

לאחר רכישת רכב חדש מהיבואן עשויות להתגלות ברכב תקלות שונות שמקורן ביצרן (ואינן נובעות משימוש לא נכון של רוכש הרכב). במקרים אלה בעל הרכב עשוי לבחור שלא להמתין עד לתיקון התקלה או התקלות, ויעדיף למכור את רכבו. במצב זה מדובר על מכירת רכב יד שניה עם פגמים.

אין מניעה למכור את הרכב ובכל זאת להגיש תביעה נגד יבואן הרכב בגין הנזקים שנגרמו לבעל הרכב, אם כל מה שבעל הרכב מעוניין בו הוא פיצוי כספי.

לעומת זאת, אם בעל הרכב מעוניין בביטול עסקה או בהחלפת רכבו ברכב חדש, הוא לא יוכל למכור את הרכב, ויהיה עליו להמתין עד לסיומה של התביעה.

שאלות נפוצות בעניין מכירת רכב יד שניה עם פגמים שמקורם ביצרן

האם בעת מכירת רכב יד שניה עם פגמים צריכים לעדכן את הרוכש?

כן, גם אם מקורם של הפגמים ביצרן ולא בנזק שיצר בעל הרכב, המוכר צריך לעדכן את הקונה בפגמים הקיימים, אחרת מוכר הרכב עשוי להתבע על ידי הרוכש בגין הסתרת מידע.

האם למרות מכירת רכב יד שניה היבואן יפצה את בעל הרכב בגין כל הנזקים?

ככל שמדובר במצב בו בעל הרכב מכר את רכבו עקב פגמים שמקורם ביצרן, ובעל הרכב אכן יוכיח בבית המשפט שמקורם של הפגמים אכן ביצרן, הוא צפוי לקבל פיצוי כספי. גובה הפיצוי הכספי כפוף לשיקול דעתו של בית המשפט.

האם במקום מכירת רכב יד שניה ניתן לדרוש ביטול עסקה מול היבואן?

כן, אחד הסעדים שניתן לדרוש במסגרת תביעות נגד יבואני רכב הוא סעד של ביטול עסקה. מדובר בסעד שכלל לא פשוט לקבל בבית משפט, אך במקרים המתאימים זהו אכן סעד אפשרי.

כמה זמן אורכת תביעה נגד יבואן רכב?

לרוב יותר משנה. לעיתים אפילו יותר משנתיים.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 88

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב