עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

חוזה למכירת רכב – למה הקונה והמוכר צריכים לשים לב?

חוזה למכירת רכב

נכון להיום בחלק גדול מהמקרים בהם רוכשים רכב יד שניה לא מקפידים לערוך חוזה למכירת רכב. הסיבה לכך נעוצה ברוב המקרים בחוסר מודעות לכך שחוזה חתום על ידי הצדדים עשוי למנוע אי נעימויות רבות אם וככל שיתברר שישנה אי התאמה או בעיה אחרת עם הרכב או העסקה.

חוזה למכירת רכב לא משרת רק את הקונה (אשר נוטל את רוב הסיכונים בעסקה זו משום שהוא זה שמשלם את הכסף תמורת הרכב) אלא גם את המוכר אשר צריך לדאוג לזכויותיו. מסיבה זו הורדת חוזה למכירת רכב מהאינטרנט לא בהכרח תשרת את הצדדים משום שחוזים סטנדרטיים שכאלה אינם תמיד מתייחסים לכל הסוגיות החשובות לצדדים לעסקה, וניסוח חוזה למכירת רכב באופן עצמאי אורך זמן קצר.

במאמר זה נבחן את הסוגיות העיקריות אשר כדאי להתייחס אליהן בעת רכישת רכב יד שניה.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות בתחום הרכב. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

חוזה למכירת רכב – הסוגיות החשובות לקונה

מכיוון שהקונה משלם עבור הרכב יש לו אינטרס למזער את הסיכונים שלו ככל הניתן. אף אחד לא רוצה לגלות שהוא קנה חתול בשק ולכן כדאי להתייחס בחוזה לסוגיות אלה:

מי הצדדים לחוזה?

רוכש רכב יד שניה צריך תמיד לבדוק את השם שמופיע על גבי רישיון הרכב ולוודא שהאדם שמוכר לו את הרכב הוא אכן בעל הרכב. פרטיו של בעל הרכב, לרבות מספר תעודת הזהות שלו, וכתובתו כפי שמפורטת בתעודת הזהות, חייבים להופיע בראש חוזה למכירת רכב.

אם לאחר רכישת הרכב יצוצו בעיות יהיו בידיכם הפרטים הרלוונטיים לבעל הרכב והדבר יקל עליכם בעת ניסוח והגשת כתב תביעה (אם וככל שיהיה בכך צורך). ללא פרטים אלה לא ניתן יהיה להגיש תביעה אזרחית לבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על חוזה למכירת רכב

מה בדיוק נרכש, מתי ובאיזה סכום?

חוזה חייב להתייחס לדגם המדויק של הרכב, לרבות מספר הרישוי שלו. כמו כן, צריכים להתייחס למחיר שבו הרכב נרכש, ואם הוא נרכש באמצעי תשלום שונים, להתייחס גם לכך (לדוגמה: חלק מהסכום במזומן וחלק מהסכום בהעברה בנקאית).

אם מוסכם על תשלום דחוי – יש לפרט את התאריך האחרון לתשלום והאם בפרק הזמן הזה הרכב כבר מועבר לרוכש או שנשאר בידי המוכר.

חשוב לפרט את תאריך חתימת החוזה (ביצוע העסקה). אם מועד חתימת ההסכם אינו זהה למועד מסירת הרכב כדאי לציין גם את מועד מסירת הרכב בצורה ברורה.

התחייבויות המוכר בנוגע למצבו של הרכב

בין אם ביצעתם בדיקה במכון לבדיקת רכבים לפני הרכישה ובין אם לא (ההמלצה היא תמיד לבצע בדיקה של הרכב לפני רכישתו) כדאי להתייחס במסגרת חוזה לרכישת רכב למצבו של הרכב, כפי שהוא ידוע למוכר. אם יתגלו תקלות לאחר רכישת הרכב לרוכש יהיה פשוט יותר לדרוש הבהרות או פיצויים מהמוכר.

אין לצפות מהמוכר להתחייב לכך שהרכב מושלם. ברגע שרוכשים רכב יד שניה ברור שישנו בלאי לרכב, שלעיתים אינו ידוע למוכר, אך אין זה סביר שישנו פגם מהותי ברכב שאינו מגולה על ידי המוכר.

האם הרכב הוא במצב אובדן להלכה

סוגיה זו היא סוגיה מהותית מאוד. אם הרכב הוגדר במצב אובדן להלכה משמעות הדבר שהרכב עבר תאונה קשה, ולא השתלם לחברת הביטוח לתקן אותו (שווי התיקון עולה על שווי הרכב). יתכן שאפילו מדובר ברכב עם פגיעה בשלדה (שאסי).

חשוב שהמוכר יצהיר במסגרת חוזה למכירת רכב שככל הידוע לו הרכב אינו בסטטוס אובדן להלכה.

אם אתם רוכשים את הרכב מסוחר רכבים, סוחר הרכבים חייב לספק לכם גם טופס גילוי נאות, בו סוגיה זו חייבת להיות מוזכרת. אם סוחר הרכבים לא מספק לכם טופס גילוי נאות הדבר עשוי להוביל להגשת תביעה כנגד אותו סוחר ולדרישה לבצע ביטול עסקה לרכישת רכב יד שניה.

לפני חתימה על חוזה למכירת רכב כדאי שתוודאו עניין זה ביחד עם המוכר באמצעות מרכז הסליקה של חברות הביטוח. מדובר בבדיקה שרק בעל הרכב יכול לבצע והיא עולה רק 10 שקלים.

כמה קילומטרים הרכב עבר עד למועד המכירה?

נכון להיום מאוד פשוט לזייף את מד הקילומטראז'. המטרה של המוכר להציג רכב במצב טוב יותר ולכן חלק מהמוכרים מקטינים באופן משמעותי את הנתון שמוצג במד הקילומטראז'. חשוב מאוד בעת הכנת חוזה למכירת רכב לפרט בו מה מופיע על גבי מד הקילומטראז', כך שאם יתגלה בדיעבד שהנתון אינו נכון, תוכלו להגיש תביעה נגד המוכר.

חוזה למכירת רכב – הסוגיות החשובות למוכר

חוזה למכירת רכב חשוב למוכר באותה מידה כפי שהוא חשוב לקונה. חוזה למכירת רכב אשר נוסח בצורה נכונה מקנה לשני הצדדים שקט נפשי, מונע חוסר ודאות ואי נעימויות לאחר השלמת העסקה.

גם המוכר צריך לדעת את פרטיו המדוייקים של הרוכש

חוזה למכירת רכב חייב לכלול גם את פרטיו המדויקים של הרוכש. המוכר לא צריך להתבייש וכדאי מאוד לדרוש לראות תעודת זהות מקורית של הרוכש. בחוזה יש לפרט את שם ושם משפחתו של הרוכש, מספר תעודת הזהות שלו, וכתובת מגוריו כפי שמופיעה בתעודת הזהות.

אם מסיבה כלשהי לאחר השלמת העסקה צדדים שלישיים יגיעו למוכר בטענות כלשהן בעניין הרכב (לדוגמה דרישה לתשלום דוחות), המוכר יוכל להציג את החוזה למכירת הרכב שיכולול את פרטיו המלאים של הרוכש, לרבות תאריך חתימת החוזה ותאריך מסירת הרכב לרוכש (במידה ולא מדובר באותו תאריך).

הצהרה של הקונה שהוא בדק את הרכב ומצא אותו לשביעות רצונו

גם המוכר לא צריך לוותר על זכויותיו וכדאי מאוד לפרט במסגרת חוזה למכירת רכב שהרוכש בדק את הרכב לפני הרכישה. אם הרכב נבדק במכון לבדיקת רכבים, כדאי לציין את פרטיו של המכון ותאריך ביצוע הבדיקה.

במצב שבו ישנה הצהרה של הרוכש שהוא בדק את הרכב בעצמו או באמצעות אנשי מקצוע, קטנים הסיכויים שניתן יהיה לחזור למוכר בטענות כלשהן בדבר מצבו המכאני של הרכב.

ידוע הרוכש שעליו לדאוג לביטוחים מטעמו

בעת רכישת רכב יד שניה קיימת פרקטיקה במסגרתה המוכר לא מבטל מיד את ביטוחי הרכב אלא נותן לרוכש פרק זמן קצר (יום או יומיים) לדאוג לביטוח מטעמו.

המלצתי היא לציין באופן מפורש במסגרת חוזה למכירת רכב שידוע לרוכש שעליו לדאוג באופן מיידי לביטוחי רכב מטעמו, ושהמוכר מבטל באופן מיידי את ביטוחי הרכב שלו.

מעבר לעובדה שאין סיבה שהמוכר ימשיך לשלם על ביטוחים שאינם נחוצים לו, אין שום סיבה שהמוכר יערב את חברת הביטוח שלו אם רוכש הרכב יהיה מעורב בתאונה זמן קצר לאחר רכישת הרכב.

תנאי ביטול העסקה

אם המוכר והקונה מסכימים על אפשרות להחזיר את הרכב למוכר במידה והקונה אינו מרוצה מהרכישה, תנאי הביטול צריכים להיות מפורטים.

לרוב כדאי לציין שלא ניתן לבטל את העסקה לאחר התשלום ומסירת רכב לרוכש.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי בעניין חוזה למכירת רכב? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

חוזה למכירת רכב משרת גם את הרוכש וגם את המוכר. כל אחד מהצדדים צריך לדאוג לאינטרסים שלו במיוחד ככל שעלות רכישת הרכב גבוהה יותר.

אין סיבה לחפש חוזה למכירת רכב באינטרנט. חוזים אלה לא תמיד משרתים את האינטרסים של הצדדים, ובכל מקרה ניסוח חוזה למכירת רכב עשוי לקחת זמן קצר.

במאמר זה תמצאו את הנקודות העיקריות שכדאי לשים לב אליהן בעת ניסוח חוזה למכירת רכב. יחד עם זאת, יתכן שבמקרה הרלוונטי אליכם יהיו נקודות נוספות אליהן תרצו להתייחס במסגרת החוזה. לרוב עדיף שהחוזה יכלול יותר סעיפים מאשר שיהיה חסר בסוגיה מהותית.

שאלות נפוצות בעניין חוזה למכירת רכב

  • האם יש חובה לחתום על חוזה למכירת רכב?

    בעת ביצוע עסקה עם מוכר פרטי אין חובה לחתום על חוזה למכירת רכב, אך הדבר רצוי ויסייע גם למוכר וגם לרוכש במידה ותתגלה בעיה בהמשך.

    שימו לב; בעת ביצוע עסקה עם סוחר רכבים הרוכש חייב לקבל טופס גילוי נאות ולאשר בחתימתו שהוא קיבל אותו.

  • אם לא חתמתי על חוזה למכירת רכב, האם אני לא יכול להגיש תביעה?

    אם לאחר ביצוע רכישת הרכב תתגלה בעיה ניתן יהיה להגיש תביעה גם אם לא נחתם חוזה למכירת רכב. יחד עם זאת, יתכן שחתימה על חוזה הייתה חוסכת לצדדים את הבעיה.

  • איך אפשר לבטל עסקה לאחר חתימה על חוזה למכירת רכב?

    אם המוכר לא מסכים לקבל חזרה את הרכב ולהחזיר את הכסף לרוכש, לא יהיה מנוס אלא להגיש תביעה לבית המשפט.

  • האם אפשר לשנות את תנאי/סעיפי החוזה לאחר חתימתו?

    לאחר שהחוזה נחתם ניתן לשנות את תנאיו/סעיפיו רק בהסכמת ואישור שני הצדדים.

.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

פניה לעו"ד אדי בליטשטיין

עורך דין אדי בליטשטיין מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין
משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד. למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בייצוג תובעים ונתבעים בבתי המשפט. המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד. עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.
0 +
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
% 0
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת
מידע רלוונטי נוסף

משרדנו מטפל בתביעות מעל 100 אלף ש"ח בלבד. ליצירת קשר עם לעורך דין אדי בליטשטיין חייגו 03-6427876

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב