לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

תביעה נגד חברת ביטוח – מה צריכים לדעת ואיך עושים זאת נכון?

תביעה נגד חברת ביטוח
(26)

תביעה נגד חברת ביטוח זאת לא תמיד מטלה פשוטה לאזרח הפשוט. חברות ביטוח מצויידות לרוב בסוללת עורכי דין המומחים בתחומם, אשר בקיאים היטב (ובדרך כלל הרבה יותר לטוב לעומת המבוטח) בתנאי הפוליסה, ולכן עוד לפני הגשת תביעה נגד חברת ביטוח המבוטח נמצא, לרוב, בעמדת נחיתות.

לא לחינם חברות הביטוח נעזרות בעורכי דין רבים משום שבעת הגשת כמעט כל תביעה נגד חברות ביטוח, היא עומדת בפני סיכון משמעותי שעשוי להגיע למאות אלפי שקלים, ואף הרבה יותר מכך (בהתאם לתנאי הפוליסה). כמובן שלאף חברת ביטוח אין רצון לשלם לכם ולו שקל אחד.

יחד עם זאת, אין להיבהל מחברות הביטוח. כמו כל חברה אחרת בישראל, חברות הביטוח נתבעות באופן קבוע בבתי המשפט וניתן למצוא ללא קושי פסקי דין רבים בהם חברות הביטוח הפסידו, והמבוטח זכה לקבל בסופו של דבר פיצוי כספי משמעותי.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים במסגרת תביעות נגד חברות (תביעות בסכום העולה על 100 אלף שקלים בלבד). צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על תביעה נגד חברת ביטוח

קשיים אפשריים לפני הגשת תביעה נגד חברת ביטוח

לפני שרצים להגיש תביעה נגד חברות ביטוח צריכים, כמו תמיד, לעשות "שיעורי בית". חשוב להכיר את החולשות בטענות שלכם לפני שמגישים תביעה כספית לבית המשפט. אם אתם לא תהיו מודעים מראש לחולשות שלכם, ותגלו אותן לראשונה לאחר שיוגש כתב הגנה מטעם חברת הביטוח, יהיה הרבה יותר קשה לנצח בתביעה. יתכן שאפילו תאלצו להגיש בקשה לתיקון כתב תביעה, והדבר עשוי לעלות לכם לא מעט כסף (בדמות הוצאות משפט לטובת חברת הביטוח), וכן, הדבר עשוי להוביל לעיכוב משמעותי בבירור תביעה נגד חברת ביטוח.

אלה המקרים הנפוצים שעשויים להוות קושי לפני הגשת תביעה נגד חברת ביטוח

1. התיישנות – לרוב תקופת ההתיישנות מתייחסת לפרק זמן של שבע שנים ממועד גילוי עילת התביעה. לדוגמה: נוצרה לכם עילת תביעה נגד חברת ביטוח אך מסיבות כאלה ואחרות לא תבעתם אותה. לאחר שמונה שנים הגשתם את התביעה. במקרה כזה יתכן שבית המשפט יורה על סילוק התביעה על הסף. סעיף 31 לחוק חוזה הביטוח, תשמ"א – 1981 קובע מקרים בהם תקופת ההתיישנות קצרה יותר שנעה בין 3-5 לשנים. שימו לב – חברות הביטוח לעיתים מושכות זמן עד לחלוף תקופת ההתיישנות, והכל במטרה שלא תגישו תביעה נגד חברות ביטוח. במקרים אלה חשוב להבין האם אתם תובעים את חברת הביטוח כי רכשתם ממנה את פוליסת הביטוח או שאתם תובעים את חברת הביטוח מכיוון שהיא ביטחה צד שלישי שגרם לכם נזק.
  2. מסירת מידע כוזב/לא מדויק בעת רכישת פוליסת הביטוח – זו אחת הבעיות הנפוצות ביותר לפני הגשת תביעה נגד חברות ביטוח, משום שלא תמיד המבוטח מוסר מידע לא מדויק בכוונה. לעיתים המבוטח אפילו לא מודע לכך שהוא מסר מידע לא מדויק. יחד עם זאת, חברות הביטוח מקפידות על כך ואם תקראו את תנאי הפוליסה היטב, לרוב תגלו משפט המתייחס לכך שאם מסרתם פרטים לא נכונים הפוליסה עשויה להתבטל, ומשפט נוסף שמזמין אתכם ליצור קשר באופן מיידי עם חברת הביטוח אם גיליתם בתנאי פוליסת הביטוח מידע שאינו מדויק.
  3. המקרה הביטוחי אינו עומד בקריטריונים שנקבעו בפוליסת הביטוח – תביעה נגד חברות ביטוח מוגשת, ברובם המוחלט של המקרים, על פי תנאי פוליסת הביטוח. במידה וחברת הביטוח טוענת שהאירוע אינו תואם את תנאי הפוליסה צריכים לבדוק היטב את תנאי הפוליסה. דוגמה למצב שבו המקרה הביטוחי אינו עומד בקריטריונים בפוליסת הביטוח: נניח שרכשתם ביטוח תאונות אישיות. במסגרת תנאי הפוליסה נקבע שהביטוח חל אך ורק בימים א'-ה'. אם נגרמה לכם תאונה ביום שבת יהיה קושי להגיש תביעה נגד חברת ביטוח לצורך קבלת פיצוי כספי, משום שהמקרה אינו עומד בקריטריונים של הפוליסה הספציפית שרכשתם.
  4. סעיפים עמומים בפוליסת הביטוח – לא תמיד פוליסת הביטוח היא ברורה בכל סוגיה, ולעיתים היא כוללת סעיפים שנתונים לפרשנות. לפני הגשת תביעה נגד חברות ביטוח כדאי לבדוק האם המקרה שלכם, שבו פוליסת הביטוח מתייחסת לסעיף עמום, נבחן בעבר בבית המשפט. אם תגלו שכן ושבית המשפט פסק לטובת התובע באותו מקרה, תקבלו חיזוק משמעותי לתביעתכם. לעומת זאת, ישנם מקרים שבהם לא תמצאו תקדימים ולא יהיה מנוס מלהיות אותו תובע ראשון אשר מעלה את הטענה בבית המשפט.

הפרוצדורה המקובלת לפני הגשת תביעה נגד חברת ביטוח

כל מקרה יש לבחון כמובן לגופו של עניין בהתאם לנימוקי דחיית דרישת התשלום על ידי חברת הביטוח למבוטח.

לא מגישים תביעה נגד חברות ביטוח מיד לאחר שנוצרת מחלוקת כלשהי. הדרך הנכונה ביותר היא לפנות קודם כל באמצעות מכתב התראה לפני הגשת תביעה. לאחר קבלת המכתב, נציג מטעם חברת הביטוח יצור איתכם קשר (או עם עורך דין מטעמכם, במידה ואתם מיוצגים), ולרוב ידרוש לקבל נתונים/מסמכים נוספים. דרך פעולה זו נכונה במיוחד כאשר מדובר בפניה ראשונית לקבלת תשלום, ובמיוחד במקרים שבהם אתם פונים לחברת הביטוח כאשר היא מבטחת צד שלישי שגרם לכם נזק.

יחד עם זאת, ישנם מקרים בהם לא נכון לשלוח מכתב התראה. נימוקי הדחייה של חברת הביטוח (ואי תשלום תגמולי הביטוח למבוטח) עשויים לחייב אותה. כלומר, חברת הביטוח תהיה מנועה מלטעון טענות חדשות בבית המשפט. במצבים כאלה לא תמיד כדאי לשלוח מכתב התראה כדי לא לאפשר לחברת הביטוח להוסיף ו/או לתקן את הטיעונים לדחיית דרישת התשלום.

הבירור של חברת הביטוח עשוי לארוך זמן רב מאוד. לעיתים חודשים רבים. תמיד תהיו ערניים לסוגיית ההתיישנות. כפי שציינתי קודם לכן, לעיתים מדובר בהתנהלות טקטית מצד נציגי חברות הביטוח, במטרה שלא לאפשר לכם להגיש בסופו של דבר תביעה נגד חברות ביטוח.

אם העברתם את כל המסמכים/נתונים הנדרשים על ידי חברת הביטוח ועבר חודש, אך טרם קיבלתם תשובה, כדאי מאוד לשלוח מכתב תזכורת. ככל שהמועד הרלוונטי לתקופת ההתיישנות מתקרב, כדאי לפנות יותר פעמים, גם בטלפון וגם בכתב. חשוב לשמור על כל התיעודים (העתקים מהפניות בכתב ותיעודים של שעות הפניות הטלפוניות, ושמות הנציגים מטעם חברת הביטוח איתם דיברתם).

במידה ונציגי חברת הביטוח לא יגיבו לפניותיכם או ידחו את דרישתם, לא יהיה מנוס מהגשת תביעה נגד חברת ביטוח זו.

שיטת מצליח במטרה למנוע הגשת תביעה נגד חברת ביטוח

קושי או אתגר נוסף שתמיד כדאי לשים לב אליו הוא ניסיונות נציגי חברות הביטוח להגיע לפשרה לפני תביעה בסכומים מגוחכים. לדוגמה: על פי הפוליסה מגיע לכם פיצוי כספי בסך מיליון שקלים אך חברת הביטוח מציעה כ"פשרה" פיצוי כספי בסך חמישים אלף ש"ח בלבד.

שיטת מצליח זו מכוונת לאותם מבוטחים ש"לחוצים" לקבל תשלום כספי כמה שיותר מהר ושלא מעוניינים לנהל תביעה בבית המשפט כדי לחסוך זמן וכסף.

כאשר מגיעות הצעות פשרה כה מגוחכות מומלץ בחום לשקול לוותר עליהן ובכל זאת להגיש תביעה נגד חברת ביטוח. כמובן שיש לשקול זאת לאחר התייעצות עם עורך דין תביעות ביטוח מנוסה אשר בחן את המקרה והגיע למסקנה שאכן ישנו פוטנציאל לקבל פיצוי כספי גבוה יותר לאחר הגשת תביעה אזרחית.

בחלק לא מבוטל מהמקרים, אחרי שמוגשת תביעה, חברות הביטוח משפרות את הצעת הפשרה באופן משמעותי. במקרים אלה כדאי לשקול הגעה להסדר פשרה במקום המשך ניהול תביעה נגד חברת ביטוח.

ניסוח והגשת כתב תביעה נגד חברת ביטוח

הגשת תביעה נגד חברת ביטוח היא דבר מורכב ולכן כדאי מאוד להסתייע בשירותיו של עורך דין מנוסה. נכון שתיאורטית אפשר להגיש תביעה נגד חברת ביטוח ללא עורך דין, אך לרוב ניסיונות אלה מסתיימים בכישלון.

לכתב התביעה יש לצרף את כל הנתונים ו/או חוות דעת התומכים בטענות התובע. אי התייחסות לפרט או מסמך מהותי עשויה להוביל לדחיית התביעה.

חשוב לזכור שכל ניסיון לתיקון כתב תביעה (במידה והוא לא נוסח נכון) יסתכם, לרוב, בתשלום הוצאות משפט לחברת הביטוח.

צריכים ליווי משפטי בעניין תביעה נגד חברת ביטוח? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

תביעה נגד חברת ביטוח איננה דבר פשוט. צריכים להיות מודעים לקשיים האפשריים ולתנאי הפוליסה. הגשת תביעה נגד חברת ביטוח בשעה שהפוליסה לא מכסה את האירוע, תסתיים בכישלון.

חברת ביטוח יכולה להתבע לא רק אם היא לא משלמת לכם בהתאם לתנאי הפוליסה. תביעה נגד חברת ביטוח ניתן להגיש גם כאשר היא מבטחת צד שלישי שגרם לכם נזק.

תאפשרו לחברת הביטוח לבחון את הטענות שלכם אך חשוב תמיד להיות מודעים גם לסוגיית ההתיישנות, ולא לאפשר לנציגי חברת הביטוח לעבוד עליכם ולגרום לכך שלא תוכלו להגיש את תביעתכם לבית המשפט.

תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין תביעות ביטוח מנוסה.

שאלות נפוצות בעניין תביעה נגד חברת ביטוח

• כמה זמן אורכת תביעה נגד חברת ביטוח?

פרק הזמן לניהול תביעה נגד חברת ביטוח משתנה מתביעה לתביעה. לרוב, ככל שסכום התביעה גבוה יותר, כך חברת הביטוח תנסה לנהל את ההליך פרק זמן ארוך יותר, והכל במטרה להתיש את התובע.
    טקטיקה זו תאפשר לחברת הביטוח להציע לתובע פיצוי נמוך יותר ממה שמגיע לו במטרה לגרום לו להסכים לקבל פיצוי כלשהו בפרק זמן קצר יותר.

• האם כל תביעה נגד חברת ביטוח מסתיימת בהצלחה?

לא.
    כמו כל תביעה אחרת, גם תביעה נגד חברת ביטוח עשויה להדחות, והתובע עשוי להיות מחויב בהוצאות משפט.

• האם התשלום לעורך דין בעת תביעה נגד חברת ביטוח הוא רק על בסיס אחוזים?

לא. ישנם מקרים בהם נדרש תשלום מראש או מקרים בהם משולב חלק מהתשלום מראש וחלק על בסיס אחוזים מהזכייה.
    הכל תלוי בנסיבות העניין ומורכבות המקרה.

• מהן העלויות הנפוצות לתובע בעת הגשת תביעה נגד חברת ביטוח?

העלויות העיקריות בהן נושא התובע הן אגרת בית המשפט, שכר טרחת עורך דין, וחוות דעת מומחה (אם יש בכך צורך).

משרדנו מייצג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות נגד ועל ידי חברות ביטוח.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 26

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בהמשך.

המלצות מלקוחות קודמים
מידע רלוונטי נוסף