עורך דין אדי בליטשטיין

לתביעות מעל 100 אלף ש"ח חייגו

03-6427876

הסתרת מידע במכירת רכב – האם ניתן לדרוש פיצוי כספי מהמוכר?

הסתרת מידע במכירת רכב
הסתרת מידע במכירת רכב

הסתרת מידע במכירת רכב חדש או יד שניה יכולה להוביל לנזק משמעותי לקונה. בדיעבד הקונה יכול לגלות שהרכב שהוצג לו כרכב חדש ותקין הוא רכב שעבר בפועל תאונה (או תאונות), וכתוצאה מכך עשויים להיגרם לקונה נזקים כספיים משמעותיים.

אל דאגה, בעת הסתרת מידע במכירת רכב חדש או יד שניה יש לרוכש אפשרויות משפטיות שעשויות להוביל גם לקבלת פיצוי כספי משמעותי וגם לאפשרות לדרוש (ולקבל בפועל) ביטול עסקת רכישת הרכב.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים בתביעות נגד סוחרי רכבים חדשים ומשומשים. אם נתקלתם במקרה של הסתרת מידע במכירת רכב חדש או משומש ונחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי, צרו קשר עם עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין לבחינת סיכויי ההצלחה בבית המשפט.

הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי לתאונות שהרכב עבר בעבר

אחד הנושאים שבהם אנו נתקלים הכי הרבה הוא הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי לתאונות בעבר. ברור לכולם שברגע שרכב עבר תאונה ערכו פוחת בצורה משמעותית, ולכן מי שמוכר רכב אחרי תאונה לא ירצה לחלוק מידע זה עם הרוכש כי הרוכש לא יסכים לשלם את הסכום שנדרש על ידי המוכר, או, אפילו לא יסכים לרכוש את הרכב כלל.

עורך דין לענייני רכב
עורך דין לענייני רכב אדי בליטשטיין מסביר על הסתרת מידע במכירת רכב

ניסיון החיים מלמד שלא כל אדם לוקח רכב לבדיקה במכון לבדיקת רכבים, לפני רכישתו בפועל, משום שהרוכשים מאמינים למוכרים או משום שהרוכשים מעוניינים לחסוך את עלות הבדיקה (מספר מאות שקלים). התנהלות לא תקינה זו מצידם של הרוכשים מובילה לכך שהם מגלים בדיעבד (לעיתים לאחר מספר חודשים או שנים בשלב שבו הרוכשים מעוניינים למכור את הרכב לקונה הבא) שהם קנו רכב עם פגיעה בשלדה או רכב שהוגדר אובדן להלכה או אפילו רכב בסטטוס טוטאל לוס.

חשוב לדעת שאם אתם מבצעים עסקה עם סוחר רכבים, הוא מחויב להחתים אתכם (ולתת לכם העתק) מטופס שנקרא טופס גילוי נאות. הסתרת מידע במכירת רכב ואי פירוט העובדה שהרכב עבר תאונה במסגרת טופס גילוי נאות מהווה הפרה של חוק מכירת רכב משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), תשס"ח-2008, ועניין זה כשלעצמו עשוי להוביל לכך שבית המשפט יורה על ביטול העסקה, אם תחליטו להגיש תביעה נגד סוחר רכבים.

על מנת למנוע הסתרת מידע במכירת רכב עליכם לעשות שלוש פעולות פשוטות יחסית:

  1. לקחת את הרכב לבדיקה במכון לבדיקת רכבים שאתם בחרתם (ולא המוכר).
  2. לדרוש את היסטוריית הטיפולים של הרכב כדי להתרשם מנזקים ותקלות קודמות.
  3. להכנס לאתר מרכז הסליקה של חברות הביטוח ולהפיק (בסיועו של המוכר) תמורת תשלום בסך 10 שקלים את הדוח בעניין היסטוריית תביעות הביטוח של הרכב שאתם רוצים לרכוש.

לאחר בדיקות אלה הסבירות שהמוכר יצליח להסתיר מכם פרטים בדבר ליקויים משמעותיים ברכב היא סבירות נמוכה מאוד.

הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי למספר הקילומטרים הנכון שהרכב נסע

עוד דרך שבה מוכרי רכב מגדילים את ערכם של הרכבים שהם מוכרים היא באמצעות הקטנת מספר הקילומטרים שהרכב נסע עד למועד המכירה (זיוף קילומטראז'). כידוע, רכב שנסע פחות הוא רכב שבו הבלאי קטן יותר ומצבו הכללי טוב יותר, ולכן הוא שווה יותר. אין מחלוקת כלל שרובם המוחלט של הרוכשים יעדיפו לרכוש רכב משנת 2020 עם קילומטראז' בסך 30 אלף ק"מ מאשר רכב משנת 2020 עם קילומטראז' בסך 100 אלף ק"מ.

מסיבה זו בדיוק מוכרים רבים מקטינים, בניגוד לחוק, את מספר הקילומטרים שהרכב עבר עד למועד מכירתו לרוכש. אדם שאינו מגיע מתחום הרכב לא יגלה לעולם שהרכב שהוא רכש נסע הרבה יותר קילומטרים בפועל.

הסתרת מידע במכירת רכב בעניין זה ניתנת לגילוי בצורה פשוטה יחסית. כל שעליכם לדרוש הוא את רישיון הרכב הנוכחי והקודם. בעת כל בדיקה שנתית במשרד הרישוי, בוחני הרכב בודקים ומציינים את מספר הקילומטרים שהרכב עבר באותה שנה. אותו מספר בדיוק מופיע על גבי רישיון הרכב.

מסמך נוסף שכדאי לבקש לראות לפני רכישת הרכב הוא היסטוריית הטיפולים של הרכב. בעת כל כניסת רכב למוסך רושמים את מספר הקילומטרים שהרכב עבר עד לטיפול, ומספר זה מופיע בהיסטוריית הטיפולים.

לאחר שתקבלו מסמכים אלה תוכלו להשוות את הנתונים עם מד הקילומטראז' ברכב. אם פתאום תגלו שמד הקילומטראז' מציג מספר קילומטרים נמוך ממה שמפורט ברישיון הרכב או בהיסטוריית הטיפולים תדעו שמנסים למכור לכם חתול בשק.

הסתרת מידע במכירת רכב - האם ניתן לדרוש פיצוי כספי מהמוכר?
הסתרת מידע במכירת רכב בעניין הקילומטראז'

הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי לליקויים מהותיים ברכב

אחת הבעיות הקשות ביותר ברכישת רכב יד שניה היא שלא תמיד יודעים ומצליחים לגלות את כל הליקויים שברכב (לעיתים גם אם לוקחים את הרכב לבדיקה במכון לבדיקת רכבים לפני רכישת הרכב בפועל). יכול להיווצר מצב שבו תרכשו רכב וזמן קצר לאחר מכן "ילך מנוע", כלומר תאלצו להחליף את המנוע ברכב. החלפת מנוע זאת הוצאה כספית גבוהה מאוד ולכן הסתרת מידע במכירת רכב בעניין תקלות מהותיות כמו תקלות במנוע עשויה לגרום לנזק כספי גבוה מאוד לרוכש.

רכישת רכב יד 2 זו אינה חוויה נטולת סיכונים, אך ניתן לצמצם את הסיכונים ולא להתעסק עם תקלה ברכב אחרי רכישה. דאגו לחתום עם המוכר על חוזה למכירת רכב שבו המוכר יתחייב על מנוע, גיר ושלדה. כלומר שבמועד מכירת הרכב, ככל הידוע למוכר, אין תקלות/בעיות כלשהן עם חלקי רכב אלה.

אם בדיעבד יתברר שיש תקלה באחד ממכלולי הרכב לגביהם התחייב המוכר, ושהוא ידע על התקלה (לדוגמה אם תבדקו את היסטוריית הטיפולים של הרכב ותגלו שזמן קצר לפני המכירה המוכר התלונן על אותה תקלה, או דומה לה, במוסך), תוכלו לדרוש ממנו לדאוג לתיקון התקלה.

הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי ל"יד" הרכב הנכונה

הסתרת מידע במכירת רכב הרלוונטי ל"יד" הרכב הנכונה היא עוד דרך להעלות את שווי הרכב בצורה מטעה. מרבית הרוכשים יעדיפו תמיד לרכוש רכב יד 2 במקום רכב יד 5. עניין זה ידוע וברור גם למוכרי הרכבים. מסיבה זו לעיתים מוכרי הרכבים יציגו את הרכבים כיד 2 או יד 3 כאשר בפועל הרכבים הם כבר יד 5 או יד 6.

גם במקרים אלה הם מצליחים במזימתם מכיוון שלא כל הרוכשים טורחים לבדוק את רישיון הרכב, מכיוון שהרוכשים מאמינים למוכרים.

על מנת למנוע הסתרת מידע במכירת רכב בעניין זה כדאי לצלם את המודעה של המוכר שבה הוא פירט את פרטי הרכב, לרבות איזו "יד" הרכב, וגם לציין בחוזה למכירת/רכישת הרכב שהוא נמכר בהתאם לאותה "יד" שהצהיר המוכר במודעה שלו.

אם תפעלו כך, ויתברר שהמוכר עבד עליכם ומכר לכם רכב עם "יד" נמוכה יותר מאשר בפועל, תוכלו לדרוש ממנו פיצוי כספי או ביטול עסקה.

מה לעשות אחרי שמגלים שהמוכר עבד עליכם?

הסתרת מידע במכירת רכב יכולה להתגלות במקרה או לאחר בדיקה יותר מעמיקה. לא משנה איך גיליתם שהמוכר עבד עליכם, עליכם ליצור איתו מיד לאחר שגיליתם את המידע הנכון. את הפניה למוכר כדאי לעשות בוואטסאפ או בשיחה מוקלטת כדי שיהיה תיעוד מדויק של מה אמר או כתב המוכר לאחר שאימתתם אותו עם המידע הנכון.

אם אתם רוצים להחזיר את הרכב למוכר, עליכם להודיע לו בכתב שאתם דורשים ביטול עסקה. המוכר כמובן לא יסכים ולא יהיה מנוס מהגשת תביעה אזרחית או תביעה כספית לבית המשפט.

עליכם להכיר את זכויותיכם בבית המשפט. אתם לא חייבים להסתפק רק בסעד של ביטול עסקה אלא אתם רשאים לדרוש גם פיצוי כספי משמעותי. בעניין גובה הפיצוי הרלוונטי במקרה שלכם כדאי להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום הרכב ותביעות מסוג זה.

עורך דין אדי בליטשטיין
שוקלים הגשת תביעה בעניין הסתרת מידע במכירת רכב? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

הסתרת מידע במכירת רכב זאת תופעה רחבת היקף בתחום מכירות הרכבים (חדשים ומשומשים). לרוב מנצלים את חוסר הניסיון ותמימות הרוכשים כדי למכור להם רכבים שעברו תאונות מבלי שהדבר הוצג בפניהם לפני הרכישה.

הסתרת מידע במכירת רכב מבוצעת אך ורק כדי שהמוכר ירוויח יותר כסף על חשבונו של הקונה. במרבית המקרים אין ברירה אלא לפנות לבית המשפט על מנת להעניש את המוכר.

לפני שמגישים תביעה לבית המשפט כדאי להתכונן כראוי ולדאוג לשיחות מוקלטות עם המוכר או תכתובות וואטסאפ בעניין הפגמים שגיליתם לאחר רכישת הרכב.

לאחר מכן כדאי מאוד להתייעץ עם עורך דין לענייני רכב.

שאלות נפוצות בעניין הסתרת מידע במכירת רכב

  • האם הסתרת מידע במכירת רכב יכולה להוביל לביטול עסקה ופיצוי כספי?

    בהחלט.
    ככל שהוסתר פגם חמור יותר כך גוברים הסיכויים שהקונה יוכל לקבל בבית המשפט גם ביטול עסקה וגם פיצוי כספי משמעותי.

  • כמה זמן נמשכת תביעה בעניין הסתרת מידע במכירת רכב?

    לרוב לא פחות מחצי שנה, ובדרך כלל יותר משנה.

  • האם בגין כל הסתרת מידע במכירת רכב ניתן להגיש תביעה?

    תיאורטית כן, אך צריכים להבין מה גובה הנזק שנגרם בעקבות הסתרת מידע במכירת רכב. אם מדובר בנזק נמוך יחסית, יתכן שכדאי להגיש את התביעה במסגרת בית משפט לתביעות קטנות.

  • האם ניתן להגיש תלונה למשטרה בגין הסתרת מידע במכירת רכב?

    כן, אבל לרוב משטרת ישראל לא תעשה עם התלונה דבר. סביר להניח שהתיק יסגר עקב חוסר עניין לציבור.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות בסכומים העולים על 100 אלף ש"ח בלבד.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בהמשך.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

המלצות מלקוחות קודמים
שאלות / הערות בעניין המאמר

יש לכם שאלה או הערה בעניין המאמר? זה המקום לכתוב לנו (אפשר גם באופן אנונימי)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב