עורך דין אדי בליטשטיין

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית – אפשרויות שונות לפי שלבי התביעה

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית
איך מצטרפים לתביעה ייצוגית

התשובה על השאלה איך מצטרפים לתביעה ייצוגית משתנה בהתאם לשלב שבו נמצאת הבקשה לאישור תביעה ייצוגית או התביעה הייצוגית עצמה. ככל שההליך נמצא בשלב מתקדם יותר כך עשוי להיות קושי רב להצטרף לאותה תביעה ייצוגית.

משרדנו מייצג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות, ומשרדנו נחל הצלחות רבות במסגרת הליכים אלה גם כנגד חברות בינלאומיות. אם נחוץ לכם ייצוג משפטי במסגרת תביעה ייצוגית, אתם מוזמנים ליצור קשר עם משרדנו.

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית כ"מבקש"?

הצטרפות לתביעה ייצוגית יכולה למעשה להתבצע בשני מצבים אפשריים. המצב הראשון הוא כאשר אדם הוא חלק מקבוצת הנפגעים בשמה מוגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית. ברוב המקרים חבר הקבוצה כלל לא צריך לשאול את עצמו איך מצטרפים לתביעה ייצוגית משום שחברי הקבוצה לא תמיד מודעים לכך שמתנהל בשמם הליך ייצוגי כלשהו, ולמרות זאת ההליך הייצוגי מייצג את האינטרסים שלהם, ואם הוא יסתיים בהסדר פשרה או בפסק דין לטובת הקבוצה, לרוב הם יקבלו פיצוי כספי או הטבה כלשהי. ברוב המוחלט של המקרים מדובר בפיצוי כספי נמוך (לעיתים החזר שקלים בודדים) או הטבה שעלותה נמוכה.

המצב השני מתייחס למי שמעוניין לשמש כ"מבקש" (תביעה ייצוגית מתחילה כבקשה לאישור תביעה ייצוגית ולכן מדובר ב"מבקש" ולא ב"תובע"). כלומר מי שמתעניין בשאלה איך מצטרפים לתביעה ייצוגית לרוב רוצה לקחת חלק אקטיבי במסגרת ההליך הייצוגי. תפקידו של המבקש הוא תפקיד חשוב. אדם שלא נגרם לו נזק דומה לנזק שנגרם לחברי הקבוצה כלל לא יכול לשמש כמבקש (לדוגמה: אם אדם רוצה לנהל תביעה ייצוגית בגין גביית יתר, גם הוא צריך להיות מאותם האנשים שגבו מהם כספים ביתר). המבקש נושא בסיכון שהבקשה לאישור תביעה ייצוגית תדחה והוא יחוייב בהוצאות משפט. בנוסף, המבקש נושא גם בעלויות האגרה וחוות דעת מומחים (אם יש בכך צורך).

עם כל הסיכונים והעלויות עולה השאלה למה שמישהו בכלל יבחן איך מצטרפים לתביעה ייצוגית? התשובה לכך מאוד פשוטה – דווקא המבקש עשוי לזכות בגמול כספי מיוחד שישולם אך ורק לו אם ההליך הייצוגי יסתיים לטובת הקבוצה. ככל שהפיצוי לטובת הקבוצה יהיה גבוה יותר, כך הגמול שישולם אך ורק לתובע יהיה גבוה יותר. סכום הגמול יכול להגיע בקלות גם למאות אלפי שקלים ואף יותר.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעה ייצוגית אדי בליטשטיין מסביר איך מצטרפים לתביעה ייצוגית

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית עוד לפני שהיא הוגשה?

הצטרפות לתביעה ייצוגית עוד לפני שהיא הוגשה לבית המשפט מחייבת יצירת קשר עם עורך דין תביעות ייצוגיות אשר מרכז את הטיפול בסוגיה הספציפית בגינה שוקלים להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית. עורך הדין יבחן האם יש לכם עילת תביעה אישית והאם אתם מעוניינים לשמש כמבקשים ייצוגיים (מצב שבו אתם נושאים בעלויות אך גם זכאים לגמול המיוחד), כעדים בלבד (לא נושאים בשום עלות אך במקרה הטוב ביותר תהיו זכאים להחזר הוצאות בגין הזמן הכרוך במתן העדות), או שאולי אתם יכולים לשמש רק כחברי הקבוצה (תפקיד שבו אין כמעט שום משמעות מבחינת ניהול ההליך הייצוגי, ולרוב חבר הקבוצה יוכל רק להתנגד להסכם פשרה מתגבש, אך לא ליטול חלק פעיל בניהול ההליך).

לפני שאתם בוחנים איך מצטרפים לתביעה ייצוגית תשאלו את עצמכם האם אתם מבינים שאתם נכנסים להליך משפטי מורכב שיכול לעלות לכם ביוקר. למעשה מדובר במעין סטארטפ שבו משקיעים לא מעט כסף. יתכן שהסטארטפ יצליח ותזכו בפיצוי כספי, וייתכן שהסטארטפ יכשל (בית המשפט ידחה את בקשת האישור), ואז תאלצו לשאת בהוצאות כספיות שיכולות להגיע בקלות לעשרות אלפי שקלים, ובמקרים קיצוניים אף יותר.

הצטרפות לתביעה ייצוגית היא פשוטה מאוד אם ההליך עוד לא הוגש לבית המשפט. זהו השלב שבו תוכלו לנסות לאתר אנשים נוספים שנפגעו בצורה דומה מאותו גוף/חברה ולנסות לרכז אותם להליך אחד. יש בכך יתרון מסוים משום שההוצאות והסיכון מתחלק בין כל מי שיסכים לשמש כמבקש ייצוגי.

ניתן לאתר נפגעים נוספים באמצעות קבוצות פייסבוק או פורומים שעוסקים בסוגיה או בגוף/חברה נגדם אתם שוקלים להגיש בקשה לאישור תביעה ייצוגית. לפני שאתם בוחנים איך מצטרפים לתביעה ייצוגית ומנסים לאתר נפגעים נוספים כדאי לבחון תחילה את פנקס תובענות ייצוגיות (אפשר באמצעות אתר נט המשפט) ולראות האם כבר הוגשה תביעה ייצוגית בנושא דומה או נגד אותה חברה. אם קיימת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד אותה חברה באותו נושא צריכים לבחון היטב האם יש מקום להגיש בקשה נוספת. לרוב בתי המשפט לא מאפשרים לנהל שתי בקשות לאישור תביעות ייצוגיות נגד אותה חברה באותו נושא.

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית שכבר הוגשה?

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית שכבר הוגשה זאת שאלה די מורכבת שתלויה בנסיבות שונות. ברגע שההליך הייצוגי כבר הוגש מי שנרשם כמבקש ייצוגי (או מבקשים ייצוגים) הם אלה שמייצגים את הקבוצה. אם תרצו להצטרף לתביעה ייצוגית במצב זה תצטרכו לפנות לעורך הדין שמנהל את הבקשה או התביעה הייצוגית ולבקש להצטרף להליך. לא תמיד לעורך הדין שמנהל את ההליך יש אינטרס לערב אתכם בהליך קיים משום שהדבר עשוי לסרבל את ניהול ההליך.

יחד עם זאת, לעיתים מתברר שהוגשה בקשה לאישור תביעה ייצוגית ולבקש הייצוגי אין עילת תביעה אישית. במצב זה אם תבקשו להצטרף לתביעה ייצוגית קיימת יתכן שעורך הדין ישמח לצרף אתכם כי בלעדיכם יתכן שהוא לא יוכל להמשיך ולנהל את ההליך הייצוגי.

במצב כזה על עורך דין תביעות ייצוגיות שמנהל את ההליך להגיש בקשה לתיקון בקשת האישור ולבקש לצרף אתכם כמבקשים נוספים או להחליף את המבקש/ים הקיימים ולצרף אתכם. ככל שההליך הייצוגי נמצא בשלב מתקדם יותר אפשרות זו תהיה פחות ופחות ריאלית.

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית לאחר שבית המשפט הכריע בבקשה לאישור תביעה ייצוגית?

במקרים מסוימים לאחר שבית המשפט מכריע בבקשה לאישור תביעה ייצוגית השופט/ת קובעים שהמבקש הייצוגי הקיים צריך להיות מוחלף (לדוגמה עקב העדר עילת תביעה אישית, חוסר תום לב, העדר מהימנות או מכל סיבה אחרת). במקרים כאלה בדרך מתפרסמת מודעה בעיתונות הקוראת לאנשים שנפגעו בצורה דומה מאותה חברה כנגדה אושרה תביעה ייצוגית ליצור קשר עם עורך הדין שמנהל את ההליך הייצוגי.

ככל שיפנו פחות אנשים ויתעניינו להצטרף לתביעה ייצוגית קיימת כך קיימת סבירות גבוהה יותר שאלה שכן יפנו בפועל יזכו להחליף את המבקש הייצוגי המקורי.

איך מצטרפים לתביעה ייצוגית קיימת אם לא רוצים לצרף אתכם?

ברוב המקרים אם תרצו להצטרף לתביעה ייצוגית קיימת תזכו לתשובה שלילית. אם בכל זאת אתם חושבים שיש לכם עילת תביעה אישית ואתם לא חוששים מהוצאות משפטיות, צריכים לשקול הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית חדשה.

כפי שכתבתי קודם לכן, בתי המשפט לא מאפשרים לרוב לנהל שתי תביעות ייצוגיות נגד אותה חברה באותו נושא, ולכן צריכים לחשוב מה יהיה היתרון בבקשה לאישור תביעה ייצוגית שלכם על פני הבקשה שהוגשה לפניכם. יתכן שסוג הנזק הוא מעט שונה, יתכן שנגרם לכם נזק כתוצאה מרכישת מוצרים אחרים של אותה חברה, יתכן שהבקשה שלכם נתמכת בחוות דעת מומחה והבקשה המקורית לא נתמכת בחוות דעת מומחה.

תמיד כדאי לבחון את הגדרת קבוצת הנפגעים בהליך הייצוגי שהוגש לפניכם, ואת הראיות שצורפו לבקשת האישור, כדאי לנסות ולאתר את הקשיים שעשויים לצוץ בהליך המקורי. בקשת האישור שאתם תרצו להגיש צריכה לתת מענה לאותם קשיים.

עורך דין אדי בליטשטיין
רוצים לדעת עוד בעניין איך מצטרפים לתביעה ייצוגית? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום – איך מצטרפים לתביעה ייצוגית?

כפי שראיתם במאמר זה איך מצטרפים לתביעה ייצוגית זאת שאלה מורכבת מאוד ותלויה בגורמים שונים. הצטרפות לתביעה ייצוגית עוד לפני שההליך הוגש לבית המשפט זאת הדרך הפשוטה ביותר. ככל שההליך מתקדם כך קשה יותר להצטרף לתביעה ייצוגית.

התשובה לשאלה איך מצטרפים לתביעה ייצוגית תלויה בעורך הדין שהגיש את ההליך המקורי, והאם יש לו רצון לסייע לכם להצטרף לתביעה ייצוגית קיימת.

במקרים מסויימים ניתן להצטרף לתביעה ייצוגית על ידי הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית חדשה. מכיוון שבתי המשפט לא מאפשרים, לרוב, לנהל שני הליכים דומים מאוד/זהים במקביל, צריכים לחשוב במה בקשת האישור שאתם רוצים להגיש כמבקשים ייצוגיים טובה יותר לעומת הבקשה המקורית, וכיצד דווקא הבקשה שלכם תשרת את קבוצת הנפגעים בצורה טובה יותר.

שאלות נפוצות בעניין איך מצטרפים לתביעה ייצוגית

  • איך מצטרפים לתביעה ייצוגית שכבר הוגשה?

    אם אתם רוצים להיות אלה שמובילים את ההליך יתכן שהדבר לא יתאפשר משום שעורך הדין שהגיש את הבקשה לאישור תובענה ייצוגית לא בהכרח ירצה להגיש בקשה לתיקון וצירופכם כמבקשים.

    אם אתם רוצים להצטרף כחלק מחברי הקבוצה אתם לא צריכים לעשות כלום מלבד לוודא את הגדרת הקבוצה בשמה מנוהל ההליך הייצוגי. אם על פי הגדרת הקבוצה אתם נכללים בה אין משהו נוסף שאתם צריכים לבצע.

  • למה שארצה להצטרף לתביעה ייצוגית?

    מי שמוביל את ההליך הייצוגי בשם קבוצת הנפגעים נקרא "מבקש". אם ההליך הייצוגי יסתיים בהצלחה אותו מבקש יקבל גמול כספי שעשוי להיות משמעותי מאוד (תלוי בפיצוי לקבוצה כולה).

  • האם מי שמצטרף לתביעה ייצוגית מחליט כיצד לנהל את ההליך?

    לא.
    אופן ניהול ההליך נקבע באופן כמעט בלעדי על ידי עורך הדין שהגיש את בקשת האישור.

  • האם אפשר "לצאת" מתביעה ייצוגית?

    אפשר המטרה לא להכלל בקבוצה בשמה מנוהל ההליך הייצוגי (בדרך כלל כדי להגיש תביעה אישית), ניתן להגיש בקשה על מנת שבית המשפט יאשר את החרגתו של אותו אדם מהקבוצה.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב