מעוניינים לשכור את שירותי משרדנו בנושא זה? חייגו 03-6427876 או השאירו פרטים ליצירת קשר (משרדנו אינו מספק ייעוץ משפטי או שירותים משפטיים ללא תשלום)

שאלות כלליות בנושא זה ניתן לשאול בתחתית העמוד (במקום המיועד לכתיבת תגובות) ונשתדל לסייע

ביטול עסקה לרכישת רכב משומש (יד שניה) ממגרש עשויה להיות משימה לא פשוטה במיוחד אם לא מכירים את הוראות חוק מכירת רכש משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), תשס”ח – 2008.

מדובר בחוק קצר ביותר המחייב את המוכר (בעל המגרש) לפרט בפני הקונה ולהעביר לידיו טופס גילוי נאות המפרט פרטים רלוונטיים לרכב שנמכר/נרכש (לדוגמה, אך לא רק, אם הרכב עבר תאונות).

ניתן לדרוש ביטול עסקה לרכישת רכב משומש אם לא התקיימו כל התנאים על פי חוק מכירת רכש משומש.

עמדת בית המשפט המחוזי בעניין ביטול עסקה לרכישת רכב משומש ממגרש

לאחרונה הגיע מקרה מעניין בעניין ביטול עסקה לרכישת רכב משומש ממגרש לפתחו של בית המשפט המחוזי. בית המשפט השלום דחה תביעה של רוכש רכב ממגרש ולא אישר לבטל את העסקה. התובע לא התייאש והגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, ושם זכה לסעד המבוקש (ע”א 62888-11-15 שמואל אמיתי נ’ דוד לובינסקי בע”מ, החלטה מיום 10.10.2018).

בית המשפט המחוזי קבע מפורשות כי יש להורות על ביטול עסקה לרכישת רכב משומש ממגרש כאשר המוכר לא הקפיד על קיומן של כל הוראות חוק מכירת רכב משומש. בין היתר נקבע כך:

בחלקו התחתון של המסמך המופנה למשיבה וכולל את הצהרת המערער לפיה קיבל את המכונית בדק אותה ואין לו כול טענות או תלונות שהן, וכי כול תנאי ההסכם קוימו נרשם בכתב יד התאריך 30.05.2011.

לא מצאתי בעיקרי הטיעון ובסיכומי ב”כ המשיבה כול התייחסות לשאלה מה המועד בו היה עליה למסור למערער את המסמכים העונים על דרישת הגילוי הנאות.

שעה שאין חולק כי מלוא תמורת הרכב שולמה על ידי המערער בתאריך 16.05.11.

המסקנה המתבקשת הינה כי זהו המועד בו היה על המשיבה למסור לו את כול המידע הרלבנטי כולל העובדה שמנוע הרכב הוחלף.

הימנעות ממסירת המידע עובר להשתכללות החוזה מהווה הפרה של חובת הגילוי בשלב הטרום חוזי ועולה כדי הפרתה של חובת תום הלב.

סבורה אני כי המשיבה לא עמדה בחובת הגילוי בכך שמסרה המסמכים לידי המערער ביום מסירת הרכב.

אשר על כן, החלטתי לקבל את הערעור ולקבוע כי המערער זכאי לבטל את עסקת המכר, וכן לפיצוי בגין הנזקים שנגרמו לו.

מאחר שסוגיית הפיצוי והנזק לא נבחנה, אני מחזירה את הדיון לבית משפט השלום על מנת שידון בתוצאות הכספיות של ביטול העסקה, בהתחשב בעובדה שבמועד הדיון בתיק בבית משפט קמא הרכב לא היה שמיש, ובפיצוי המערער.

לסיכום: כל מקרה של ביטול עסקה לרכישת רכב משומש ממגרש יש לבחון לגופו, אך נקודת התחלה היא בבדיקת הוראות חוק מכירת רכש משומש (זכאות למידע וגילוי נאות), תשס”ח – 2008.