עורך דין אדי בליטשטיין

פיצוי הולם בבית המשפט – איך קובע השופט את סכום הפיצוי?

פיצוי הולם
פיצוי הולם

קבלת פיצוי הולם בבית המשפט היא לא תמיד משימה פשוטה, ובניגוד לדעה הרווחת בקרב מי שאינו משפטן, לא תמיד השופט יפסוק פיצוי הולם לתובע. ניהול תביעה, קבלת פסק דין לטובת התובע, וקבלת פיצוי כספי הולם במסגרת פסק הדין זהו תהליך ארוך ומורכב שמצריך ידע משפטי רב.

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות מורכבות. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

בגין מה אתם מנסים לקבל פיצוי הולם בבית המשפט?

אחד הדברים הראשונים עליהם צריכים לחשוב לפני שמגישים תביעה כספית לבית המשפט הוא על מה אני רוצה לקבל פיצוי כספי?

קבלת פיצוי הולם בגין נזק כספי

כפי שאתם בוודאי יודעים, לא כל מי שמגיש כתב תביעה, זוכה בתביעה ומקבל פיצוי כספי. ישנם מקרים רבים בהם התובע מפסיד בתביעתו ואף נאלץ לשלם הוצאות משפט לנתבע. כדי להמנע מהפסד בבית המשפט צריכים לבסס את כתב התביעה באמצעות ראיות מתאימות, ולא מספיק להגיש כתב תביעה ולטעון טענות כלשהן, משום שאם הנתבע יכחיש את אותן הטענות (כפי שקורה לרוב), השופט לא יוכל לקבוע שהתובע הוכיח את תביעתו, ולא יוכל לפסוק לו פיצוי משמעותי.

מסיבה זו על התובע להוכיח את תביעתו בראיות מתאימות או עדים שיוכלים לתמוך בטענותיו. לדוגמה: כאשר התביעה עוסקת באי החזר הלוואה צריכים להוכיח לבית המשפט שהנתבע אכן קיבל את הכספים. לצורך כך ניתן להראות הסכם הלוואה ואסמכתה לכך שהכספים אכן הועברו לנתבע. ללא הצגת נתונים אלה יהיה קושי לנצח בתביעה ולקבל פיצוי הולם.

עולה השאלה האם במקרה שכזה פיצוי משמעותי יהיה רק החזר הכספים שניתנו כהלוואה? התשובה לכך, לרוב, היא לא. במרבית המקרים בית המשפט יורה גם על פיצוי כספי נוסף בגין הפרת ההסכם (וזאת מלבד החזר הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין). גובה הפיצוי הכספי הנוסף שיפסק על ידי השופט שדן בתביעה תלוי בפרמטרים רבים, לדוגמה: האם התביעה הסתיימה בשלב מוקדם בהסכם פשרה או בפסק דין, כיצד הנתבע התנהל לאורך התביעה והאם הקשה על בירורה, מה היה גובה ההלוואה, האם נגרמו לתובע נזקים כלשהם בגין אי החזר ההלוואה במועד, ועוד פרמטרים רבים.

חשוב להבין כלל אצבע פשוט – פיצוי הולם בגין אי החזר הלוואה בסך 10,000 ש"ח (לדוגמה), לא יגיע כמעט לעולם ל-100,000 ש"ח (אלא אם כן ישנן נסיבות חריגות ומאוד מאוד קיצוניות). תמיד תהיה פרופורציה בין הנזק לגובה פיצוי ההולם שניתן לקבל בבית המשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על פיצוי הולם בבית המשפט

קבלת פיצוי הולם בגין עוגמת נפש

תחילה, חשוב להבין שהמונח "עוגמת נפש" אינו שם קוד לפיצוי כספי אינסופי. בפרקטיקה ניתן למצוא מקרים רבים בהם עורכי דין מגישים תביעות על עוגמת נפש בסכומים מופרכים, גם כאשר סכום הנזק הכספי הוא נמוך מאוד. לא תמצאו בפרקטיקה מקרים רבים בהם בתי המשפט קיבלו תביעות אלה ופסקו את מלוא הפיצוי הכספי הנדרש בגין עוגמת נפש.

לרוב, פיצוי הולם בגין עוגמת נפש יהיה תמיד נמוך יותר מסכום הפיצוי בגין נזק שניתן לכמת. השימוש בתביעות בגין עוגמת נפש שמור, בדרך כלל, לאותם מקרים בהם לא ניתן להוכיח או להציג נזק שאותו כן ניתן לכמת בכסף, או לאותם מקרים בהם "עוגמת נפש" נתבעת כראש נזק נוסף, אך לא העיקרי. עוגמת נפש תמיד נפסקת על דרך האומדנה, משום שהשופט לא באמת יודע מהי עוגמת הנפש "האמיתית" שנגרמה לתובע.

קבלת פיצוי הולם בבית המשפט
קבלת פיצוי הולם בבית המשפט

קבלת פיצוי הולם כאשר הוכחת הנזק מצריכה חוות דעת מומחה

ישנם מקרים בהם לא ניתן לקבל פיצוי משמעותי (או פיצוי כלשהו) בהם לא מוכיחים לבית המשפט עניין כלשהו המצריך מומחיות. צריכים לזכור שהשופט הוא מומחה לסוגיות משפטיות אך הוא אינו מומחה לעניינים רפואיים, ענייני מחשבים, סוגיות הקשורות לעולם הרכב, וכו'.

על מנת להוכיח עניין המצריך מומחיות צריכים להגיש לבית המשפט חוות דעת מומחה. במסגרת חוות דעת המומחה, המומחה מסביר לבית המשפט מה בדיוק הוא בדק, איך הוא בדק, ולאילו מסקנות הוא הגיע.

לדוגמה: בתביעה שעוסקת בנזקים רפואיים, המומחה יכול להיות רופא בכיר שבדק את התובע (החולה) והגיע למסקנה שבעקבות רשלנות הנתבע נגרמו לתובע נזקים רפואיים שמונעים ממנו את היכולת לעבוד. במקרה שכזה פיצוי הולם עשוי להיות סכום כסף שיקח בחשבון את גילו של התובע, כמה זמן נותר לו לעבוד עד הפנסיה, כמה הוא הרוויח לפני שקרה האירוע שמונע ממנו את המשך עבודתו, וכו'.

בסוגיות אלה חוות דעת מומחה הכרחית לצורך קבלת פיצוי משמעותי. ללא חוות דעת מומחה יתכן שלא רק שלא יפסק פיצוי משמעותי, אלא שגם לא יפסק פיצוי כלל.

פיצוי הולם על בסיס מקרים דומים שהוכרעו בעבר בבית המשפט

כיום קשה מאוד להגיע לבית המשפט עם תביעה ייחודית – תביעה שעוסקת בנושא שבתי המשפט טרם פסקו בו בעבר. לפני שניתן פסק דין במסגרת תביעה אזרחית הצדדים מפנים את השופט לפסקי דין התומכים בטענותיהם. כל צד מפרט בפני השופט פסקי דין שעסקו במקרים דומים ובהם נפסקו פיצויים כספיים. מטבע הדברים התובע תמיד יציג פסקי דין בהם פסקו פיצויים גבוהים והנתבע יציג פסקי דין בהם התביעות נדחו או שנפסקו בהם פיצויים נמוכים. כל צד יטען שהדוגמאות שהוא הציג מעידות על גובה פיצוי הולם שיש לפסוק בתיק הנדון.

השופט שדן בתיק יצטרך להתייחס לאותם פסקי דין. יהיה קשה מאוד לפסוק במסגרת תביעה כלשהי פיצוי כספי גבוה מאוד אם במקרים רבים דומים מאוד אחרים פסקו בגין אותה עוולה/נזק דומה סכום כספי נמוך. אם אכן שופט יפסוק באותו מקרה פיצוי כספי גבוה מאוד, הרי שהנתבע יוכל לערער ולטעון שגובה הפיצוי חורג בצורה משמעותית מן המקובל במקרים דומים, ושאין מדובר בסכום שהוא פיצוי הולם למקרה עם אותן הנסיבות.

בית המשפט אליו מגישים את התביעה משפיע על גובה הפיצוי ההולם

יש הבדל מאוד משמעותי בגובה הפיצוי שניתן לקבל בבתי המשפט השונים. לדוגמה גובה הפיצוי המקסימלי שניתן לתבוע כיום בבית משפט לתביעות קטנות עומד על כ-34 אלף ש"ח (הסכום מתעדכן מעט מדי שנה). יתכן שמלכתחילה אתם סבורים שיש לפסוק לטובתכם פיצוי הולם בסכום גבוה יותר, ולכן מראש אין טעם להגיש תביעה לבית משפט לתביעות קטנות.

פרט נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא שבבית משפט לתביעות קטנות תוכלו לקבל פיצוי כספי זניח בגין עוגמת נפש (לרוב בין מאות שקלים למספר אלפי שקלים בודדים, במקרים קיצוניים). בתביעות בגין נזקים משמעותיים יותר תוכלו לקבל פיצוי משמעותי יותר אם תגישו את תביעתכם לבית משפט השלום.

אם אתם חושבים שמגיע לכם פיצוי הולם העולה על 2.5 מיליון שקלים, יש להגיש את התביעה לבית המשפט המחוזי. תמיד צריכים לקחת בחשבון שגובה הפיצוי שרוצים לקבל הוא לא בהכרח גובה הפיצוי שבית המשפט יפסוק בסופו של ההליך, אך ישנם גם מקרים בהם בית המשפט פוסק פיצוי כספי בגובה מאות מיליוני שקלים.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים ליווי משפטי לצורך קבלת פיצוי הולם בבית המשפט? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

לצורך קבלת פיצוי הולם בבית המשפט לא מספיק להגיש כתב תביעה ולהסתמך אך ורק על מה שנכתב בו. לצורך קבלת התביעה ופסיקת פיצוי יש להוכיח לבית המשפט שהאירועים הנטענים התרחשו, ושאכן נגרם נזק לתובע. חייבים לבסס את כתב התביעה באמצעות ראיות מתאימות או עדים שיתמכו בטענותיכם.

במקרים בהם נחוצה מומחיות מסוימת חייבים להגיש לבית המשפט חוות דעת מומחה, אחרת בלעדיה לא רק שלא תקבלו פיצוי הולם, אלא שייתכן שלא תקבלו פיצוי כלל, והתביעה תדחה.

לא ניתן להסתמך על צמד המילים "עוגמת נפש" כדי לקבל פיצוי כספי משמעותי (למעט מקרים חריגים).

תמיד כדאי לתייעץ עם עורך דין תביעות כספיות לפני הגעה לבית המשפט כדי לבחון מה עשוי להיות פיצוי הולם במקרה הרלוונטי אליכם, וכיצד נכון להתכונן לתביעה ואילו נתונים לאסוף כדי להצליח בה.

שאלות נפוצות בעניין קבלת פיצוי הולם בבית משפט

  • כיצד מגדילים את הסיכוי לקבל פיצוי הולם בבית משפט?

    מאוד חשוב לא למהיר ולהגיש כתב תביעה לא מבוסס או כתב תביעה שאינו נתמך בראיות מתאימות.
    הקפדה על עבודת הכנה ואיסוף כל הראיות האפשריות תגביר בצורה משמעותית את הסיכוי שתקבלו פיצוי משמעותי והולם בבית המשפט.

  • לא קיבלתי פיצוי הולם בבית המשפט. מה אני יכול/ה לעשות?

    לא תמיד השופט שדן בתיק ונותן פסק דין צודק. במקרים אלה בהם אתם סבורים שנעשה איתכם אי צדק כדאי לשקול הגשת ערעור.
    חשוב לדעת שהגשת ערעור אינה מבטיחה קבלת פיצוי כספי גבוה יותר. הערעור יכול גם להדחות וערכאת הערעור יכולה להשית עליכם הוצאות משפט משמעותיות.

  • האם יש הבדל בין קבלת פיצוי הולם בבית משפט לתביעות קטנות לבית משפט השלום?

    בית משפט השלום ובית משפט לתביעות קטנות אלה ערכאות שיפוטיות שונות לחלוטין שיכולות לפסוק פיצויים בסכומים שונים לחלוטין. בעוד שבבית משפט לתביעות קטנות תוכלו לקבל לכל היותר קצת יותר מ-34 אלף שקלים בלבד, בבית משפט השלום תוכלו לקבל לכל היותר 2.5 מיליון שקלים. ברור שישנו הבדל משמעותי בין סכומים אלה.

  • נפסק לטובתי פיצוי הולם בבית המשפט. תוך כמה זמן אני אמור/ה לקבל את הכסף?

    הנתבע אמור לשלם את הפיצוי הכספי שנפסק במסגרת פסק הדין תוך 30 ימים. אם הנתבע לא ישלם, תוכלו לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולהתחיל הליכי הוצאה לפועל.

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב