עורך דין אדי בליטשטיין

סכסוך עסקי – הדרכים בהן ניתן לפתור אותו עם או בלי בית משפט

סכסוך עסקי
סכסוך עסקי
5
(73)

סכסוך עסקי יכול להתקיים בין שותפים לעסק או בין עסקים שונים ביניהם קיימים קשרים עסקיים. בין אם מדובר בשותפים לאותו עסק ובין אם מדובר בעסקים שונים, סכסוך עסקי יכול להוביל להפסד כספים רבים, ולכן המטרה תמיד היא לפתור את המחלוקות בהקדם.

אחת הבעיות הקשות ביותר במסגרת סכסוכים עסקיים היא בעיית האגו. שני הצדדים לסכסוך או אחד מהם מרגישים פגועים בצורה כזאת או אחרת ומאפשרים לרגשות לשלוט עליהם ולהשפיע על החלטותיהם. בעולם העסקי אין מקום לאגו וכדאי תמיד לחשוב על פתרון הבעיה בראש קר. בשורה התחתונה מטרתו של כל בעל עסק היא להרוויח כמה שיותר כסף, בכמה שפחות זמן, וכל סכסוך בעסק מונע זאת (או לפחות מעכב זאת).

עורך דין אדי בליטשטיין עוסק מזה למעלה מעשור בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת סכסוכים עסקיים. צריכים ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

ממה נוצר סכסוך עסקי?

בדרך כלל המקור לכל סכסוך עסקי הוא כסף. צד אחד מאמין שמגיע לו כסף מהצד שכנגד, והצד שכנגד חושב בדיוק ההיפך. ככל שסכום הכסף גבוה יותר כך הסכסוך הופך להיות קשה יותר לפתרון.

סכסוך בעסק יכול להיווצר גם בעקבות אי הסכמה על אופן ניהול העסק. כשמדובר בשותפים שווים בעסק כל אחד מהם בעל השפעה שווה על העסק ולעיתים זה יוצר חיכוכים, משום שלא תמיד מגיעים להסמכות על אסטרטגיית הניהול או המכירות הרלוונטית לעסק. מסיבה זו מומלץ לשקול שותפות 51%-49%. כלומר, לאחד השותפים אחוז גבוה יותר בבעלות העסק, ובעת מחלוקת ההחלטה שלו היא זו שקובעת.

אפשרות נוספת להיווצרות סכסוך עסקי היא כאשר אחד השותפים לא מקיים את התחייבויותיו, ולמעשה מתקיימת הפרת חוזה בין השותפים. לדוגמה: הוסכם בחוזה שאחד השותפים אחראי על מחלקת המכירות של העסק, אך הוא אינו פועל כלל ולא דואג לכך שמחלקת המכירות תפעל ותבצע מכירות עבור העסק. בנסיבות אלה ניתן להגיש נגד השותף הסורר תביעה על הפרת החוזה, אך כל עוד התביעה תתברר עדיין תהיה בעיה להפעיל את העסק כל עוד השותף האחראי על המכירות לא יתחיל לבצע את התחייבויותיו.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אזרחי אדי בליטשטיין מסביר על סכסוך עסקי

פתרון סכסוך עסקי על ידי הדברות ישירה בין הצדדים

בעת כל מחלוקת בין שותפים או עסקים שעובדים ביחד כדאי לנסות ולפתור את המחלוקת בין הצדדים על ידי הדברות ישירה. אפשרות זו לא רק הזולה ביותר (כי היא לא תחייב התערבות עורכי דין) אלא לרוב היא תהיה גם המהירה ביותר (תמיד חשוב לזכור שבעולם העסקי זמן = כסף).

כאשר מקיימים הדברות ישירה חשוב להבין ממה בדיוק נובעת הבעיה? מה מקור הסכסוך?

אם מדובר במחלוקת כספית צריכים להבין האם מה ששולם תואם את ההסכמות בין הצדדים. יכול להתברר מצב שבו אכן ישנה התאמה בתמורה הכספית אך אחד הצדדים נאלץ לעבוד יותר שעות או לספק יותר מוצרים ביחס למה שסוכם מלכתחילה. בנסיבות כאלה כדאי לבחון האם יש מקום לשנות את החוזה/ההסכמות בין הצדדים כדי להתאים למציאות שקיימת.

יודגש, אין חובה לשנות את ההסכם אם התברר שצד להסכם טעה בהערכותיו וכתוצאה מכך נגרמו לו נזקים כספיים. יחד עם זאת, ללא הגעה לעמק השווה אותו סכסוך בעסק ימשך ושני הצדדים יאלצו להמשיך ולבזבז זמן וכסף כדי להגיע לפתרונות באמצעות צדדים שלישיים.

פתרון סכסוך עסקי על ידי מגשר

גישור זהו הליך וולונטרי וחלופי לערכאות משפטיות. גישור ניתן לקיים עוד לפני שמגישים תביעה כספית או תביעה אזרחית או אפילו בקשה לאישור תביעה ייצוגית, וגם לאחר הגשת הליכים אלה (אם הצדדים מעוניינים לפנות לגישור במהלך ניהול תביעה בבית המשפט, ההליך בבית המשפט מושהה עד לבירור תוצאת הליך הגישור).

מכיוון שגישור זהו הליך וולונטרי שני הצדדים חייבים להסכים לקיימו. הצדדים יכולים גם להתחיל הליך גישור אך להפסיק אותו בכל שלב אם הם לא מעוניינים יותר להתגשר.

מגשר במסגרת סכסוך עסקי יכול להיות כל אדם, ולא בהכרח עורך דין, משום שגישור לא חייב להתבסס על טיעונים משפטיים, ולרוב גישור מתקיים באווירה בלתי פורמאלית.

תמיד כדאי לבחור במגשר שיש לו זיקה לתחום/העסק הרלוונטי. כלומר, שהמגשר "מבין עניין" ולא תצטרכו להסביר לו סוגיות בסיסיות הרלוונטיות לעסק שלכם. בחירת מגשר נכון תחסוך לכם הרבה מאוד זמן וכסף לצורך הליך הגישור.

עלות הגישור מוסכמת מראש וכל צד משלם עבור כל שעת עבודת מגשר.

פתרון סכסוך עסקי באמצעים חלופיים
פתרון סכסוך עסקי באמצעים חלופיים

פתרון סכסוך עסקי על ידי בורר

בוררות דומה מאוד להליך גישור משום שגם בוררות היא הליך וולונטרי המחייב את הסכמת הצדדים. יחד עם זאת לא ניתן להפסיק בוררות באמצע ההליך, בניגוד להליך הגישור. כלומר, אם התחלתם הליך בוררות אתם חייבים לסיים את הבוררות עד תום.

החלטתו הסופית של הבורר היא מחייבת. כמעט בלתי אפשרי לערער על פסק דינו של בורר. ביטול פסק דין שניתן על ידי בורר זאת משימה כמעט בלתי אפשרית.

בורר שנבחר לדון בסכסוך בעסק אינו חייב להיות עורך דין או שופט (למרות ששופטים רבים פורשים והופכים להיות בוררים). עלות הבוררות נקבעת מראש (בדרך כלל מדובר בתעריף שעתי) וכל צד משלם את חלקו.

היתרונות בהליכי גישור ובוררות לעומת הגשת כתב תביעה לבית המשפט הם שהליכים אלה, לרוב, מסתיימים הרבה יותר מהר לעומת ניהול תביעה, ולרוב, ניהול הליכי גישור או בוררות יעלו לצדדים פחות כסף. כפי שהדגשתי בתחילת המאמר, זמן וכסף אלה שיקולים חשובים בניהול כל עסק, ותמיד צריכה להיות שאיפה (והסכמה) לפתור כל סכסוך עסקי כמה שיותר מהר, ובהשקעה כספית נמוכה ככל הניתן.

פתרון סכסוך עסקי על ידי הגשת תביעה לבית המשפט

לעיתים אין מנוס, וכדי לפתור סכסוך עסקי חייבים לפנות לבית המשפט. הדבר יכול לנבוע מכך שמלכתחילה הצדדים לא הגיעו להסכמות לאחר הדברות ביניהם, לא הסכימו לפנות להליך גישור או בוררות, או אם הצדדים התחילו הליך גישור, הם לא הגיעו להסכמות.

במסגרת הליכים משפטיים שנועדו לפתור סכסוך בעסק ניתן לדרוש מבית המשפט לתת צו עשה, צו מניעה, צו עיקול, פיצויים כספיים, וסעדים אחרים כגון פירוק שותפות עסקית.

משמעות דרישת פירוק שותפות עסקית היא שהשותפים מודיעים לבית המשפט שהם בעיצומו של סכסוך עסקי והם לא מצליחים להגיע לפתרון בעצמם. מסיבה זו (לרוב) העסק גם אינו מצליח לתפקד. במקרים אלה בית המשפט בוחן את טענות הצדדים, בוחן את הנכסים והכספים שיש לעסק ומכריע כיצד יש לחלק את הכספים והנכסים בין השותפים. לאחר פירוק שותפות עסקית כל אחד מהשותפים יכול לפעול כרצונו. במקרים מסוימים אחרי פירוק שותפות עסקית השותפים מקימים את העסקים מחדש (כאשר כל אחד מהם בעל שליטה מלאה בעסק שלו), והעסקים מתחרים ביניהם.

אם אחד השותפים סבור שהצד שכנגד הפר את ההסכם איתו, וגרם לו נזקים כספיים, בית המשפט ידון בתביעה, יבחן את הראיות ויקבע איזה פיצוי כספי מגיע לנפגע. באופן דומה תבחן תביעה אם מדובר בשני עסקים שונים שהיה ביניהם שיתוף פעולה עסקי ולאחר מכן נוצר סכסוך עסקי.

עורך דין אדי בליטשטיין
צריכים לפתור סכסוך בעסק? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

סכסוך עסקי משבש, לרוב, את פעילותו התקינה של בית העסק. לאחר שהתגלע סכסוך עסקי בין שותפים המטרה צריכה להיות לסיים את הסכסוך במינימום זמן ובמינימום השקעה כספית. אחד הסעדים הנפוצים שנדרשים בסכסוכים אלה הוא פירוק שותפות עסקית.

קיימות דרכים שונות לסיים סכסוך בעסק. ניתן לעשות זאת באמצעות הדברות ישירה בין הצדדים, וניתן לפתור את הסכסוך באמצעות גורמים שלישיים, כגון מגשר או בורר.

להליכי גישור ובוררות ישנו יתרון מסוים על פני תביעה לבית המשפט משום שמדובר בהליכים שהם לרוב זולים ומהירים יותר.

לעיתים אין מנוס מהגשת תביעה לבית המשפט. במקרים אלה צריכים להיות מוכנים להתדיינות משפטית ממושכת אשר תתנהל על פי הפרוצדורה המשפטית. כדאי מאוד להסתייע במקרים אלה בשירותיו של עורך דין ליטיגציה מנוסה.

שאלות נפוצות בעניין סכסוך עסקי

האם ניתן לפתור סכסוך עסקי מבלי להגיש תביעה לבית משפט?

בוודאי.
ניתן לנסות לקיים הדברות ישירה בין הצדדים המסוכסכים במטרה לפתור את המחלוקת, או לפנות לצדדים שלישיים שיסייעו בפתרון המחלוקת (בורר או מגשר).

האם כל עורך דין יכול לסייע בפתרון סכסוך עסקי?

תיאורטית כל עורך דין יכול לסייע בפתרון סכסוך עסקי, אך ישנה עדיפות לפנות לעורכי דין המנוסים בסכסוכים עסקיים (כאלה שכבר ניהלו תביעות או הליכי גישור/בוררות בנושאים עסקיים).
אתם תגלו מהר מאוד שניסיונם של עורכי דין מנוסה בעולם העסקי והסכסוכים העסקיים פשוט יחסוך לכם הרבה מאוד זמן וכסף.

מה הדרך הטובה ביותר לפתור סכסוך עסקי?

אין נוסחת קסם לפתור את כל הסכסוכים העסקיים. כל מקרה בעל קשיים ואתגרים ייחודיים, וצריכים למצוא את הפתרון הרלוונטי לאותו מקרה.

לעיתים מציאת פתרון שכזה זאת לא מטלה פשוטה ונדרשת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסה.

האם סכסוך עסקי בין בני משפחה מחייב הגשת תביעה לבית משפט לענייני משפחה?

לא בהכרח.
לא כל סכסוך במשפחה שבו מעורבת פעילות של עסק מחייבת הגשת תביעה לבית משפט לענייני משפחה.

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 73

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב