עורך דין אדי בליטשטיין

מכתב תגובה לעורך דין – כיצד להגיב על התראה שהתקבלה מעו"ד?

מהו מכתב תגובה על מכתב התראה?

מכתב תגובה על מכתב התראה הוא מענה שנשלח לאחר קבלתו של מכתב התראה. ברובם המוחלט של המקרים מטרתו של מכתב תגובה היא לדחות את טענות או דרישות שולח הדרישות, או להבהיר שהנטען במכתב ההתראה אינו נכון או לא מדויק.

חשוב לדעת שאין חובה לשלוח מכתב תגובה לעורך דין ובמאמר זה תגלו באילו מקרים כדאי להימנע מלשלוח תגובה.

תחילה חשוב להבין מה מטרתו של מכתב ההתראה

מכתב התראה לפני תביעה כספית או תביעה אזרחית לא נשלח בדרך כלל סתם כך והוא נועד להשיג מטרה כלשהי. לפני קבלת החלטה האם לשלוח מכתב תגובה לעורך דין, או כיצד לנסח מכתב שכזה, צריכים לנסות ולהבין מהי המטרה האמיתית שעומדת מאחורי שליחת המכתב. מה שולח המכתב מנסה להשיג?

בדרך כלל אדם השולח מכתב שמתריע על נקיטת הליכים משפטיים מעוניין להשיג אחת או יותר מהמטרות הבאות:

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר על מכתב תגובה לעורך דין
  1. תיעוד אותו השולח מעוניין להציג בבית המשפט – במקרים מסוימים המכתב נשלח לנתבע הפוטנציאלי רק כדי שניתן יהיה לטעון בעתיד ששולח המכתב ניסה להימנע מפניה לערכאות משפט, ובכך לנסות לגרום לשופט לפסוק בסופו של ההליך הוצאות משפט גבוהות יותר, או להימנע מפסיקת הוצאות משפט אם שולח המכתב יפסיד בסופו של דבר בתביעה.
  2. שולח המכתב מנסה לגרום לכם לבצע פעולה כלשהי – יתכן שמטרתו של שולח המכתב לקבל מכם פיצוי כספי או לגרום לכם לבצע פעולה מסוימת. לדוגמה: אם רכשתם מסוחר רכבים רכב יד שניה ויש בעיה עם הרכב, סביר להניח שישלח במצב כזה מכתב התראה שמטרתו לגרום לסוחר לבטל את עסקת הרכב.
  3. שולח המכתב מנסה לקבל מכם מידע כלשהו – טרם הגשת כתב תביעה כדאי מאוד לבצע עבודת הכנה כדי לוודא שמדובר בתביעה מבוססת. מסיבה זו שולח המכתב ינסה לפנות לגורם הרלוונטי במטרה לקבל ממנו מידע או מסמכים כלשהם שעשויים לסייע לו בהמשך לבסס את תביעתו. מכתבים מסוג זה נפוצים לפני הגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית במסגרתה התובע הייצוגי מנסה לקבל מידע מהחברה שכנגדה הוא שוקל לפנות לבית המשפט.
  4. שולח המכתב מנסה להפחיד אתכם על מנת שתמנעו מלבצע פעולה מסוימת – הדוגמה הבאה תמחיש את הכוונה: שלומי קנה רהיטים מרשת גדולה ומוכרת. שלומי מאוד לא מרוצה מהשירות או טיב הרהיטים שהוא קיבל והודיע לבעלי החנות שהוא מתכוון לפרסם ביקורת שלילית בכל מקום אפשרי. עורכי הדין מטעם הרשת שולחים לשלומי התראה ומודיעים לו שאם יפרסם ביקורת על העסק תוגש נגדו תביעת לשון הרע. שלומי נבהל מאוד ולא מפרסם שום ביקורת.

לאחר שהבנו את המצבים הנפוצים שבהם עורכי דין שולחים מכתבי התראה נעבור ונבחן כיצד כדאי להתמודד איתם.

האם תמיד כדאי וצריכים לשלוח מכתב תגובה לעורך דין?

מכיוון שאין חובה לשלוח תגובה לא תמיד צריכים לעשות זאת בפועל. צריכים להבין כיצד התגובה משרתת את שולח התגובה ורק אז להחליט האם לשלוח אותה או כיצד לנסח את התגובה. כמו כן, צריכים לקחת בחשבון שמשלוח מכתב תגובה לעורך דין, המנוסח נכון, יצריך, לרוב, פניה לעורך דין מטעמכם על מנת שינסח את התגובה. הכנת תגובה שכזו כרוכה מן הסתם בעלות כספית (תלוי במורכבות הסוגיה אך לרוב מדובר בעלויות הנעות בין 1500 – 2500 ש"ח בתוספת מע"מ).

במקרים בהם מדובר בנזק גבוה או בהשלכות משמעותיות מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין מנוסה בתחום הרלוונטי.

השימוש במונח "מ.ל.ב" במסגרת מכתב תגובה

אם אתם עונים על מכתב שנשלח מעורך דין ואתם לא מעוניינים שתגובתכם תוצג בבית המשפט עליכם לציין במסגרת המכתב את המושג "מ.ל.ב" – מבלי לפגוע בזכויות.

מדובר במושג בו נעשה שימוש במסגרת הליכי משא ומתן לפשרה שאמורים להיות תמיד חסויים בפני בית המשפט. אם אחד הצדדים ינסה להציג מכתב המפרט הצעות פשרה, ובמיוחד אם מפורט במכתב המושג "מ.ל.ב" או "מבלי לפגוע בזכויות", ניתן יהיה לדרוש למחוק את המידע מתיק בית המשפט.

יתרה מזאת, עורך דין שחושף מידע שנמסר במסגרת הליכי פשרה עשוי לגלות שהוא ביצע עבירה אתית, וניתן יהיה להגיש תלונה נגד עורך דין ללשכת עורכי הדין.

מכיוון שמי שאינו עורך דין אינו כפוף לכללי האתיקה לרוב לא תנקט נגדו סנקציה כלשהי אם הוא יעשה שימוש במכתב התראה או תגובה הכולל את המונח "מ.ל.ב". זה מאוד נפוץ במסגרת תביעה קטנה, בה משתתפים תובעים ונתבעים שאינם מיוצגים על ידי עורכי דין.

מכתב תגובה לעורך דין
מכתב תגובה מצריך תכנון ומחשבה – לא תמיד צריכים לשלוח תגובה

מכתב תגובה על דרישה לפיצוי כספי או לבצע פעולה מסוימת

אם קיבלתם מכתב מעורך דין (ולא מכתב מאדם שאינו עורך דין שניסח את המכתב בעצמו) הדורש מכם לשלם סכום כספי או לבצע פעולה מסוימת, הדבר עשוי להעיד שמי שכר את שירותיו של עורך הדין אכן מתכוון לפנות לבית המשפט. זוהי כמובן לא עובדה אך בדרך כלל אדם לא נוטה לשכור שירותיו של עורך דין ו"להוציא כסף מהכיס" אם הוא לא מתכוון להמשיך הלאה לבית המשפט.

במקרים אלה כדאי לבחון את הדרישה והאם יש לה בסיס. לדוגמה: אם גרמתם נזק כלשהו, והדבר אינו שנוי במחלוקת, ונדרש מכם החזר או פיצוי בגין הנזק שיצרתם, יתכן שכדאי לשקול לנהל משא ומתן קצר במטרה להגיע להסכמות.

עדיף לנהל משא ומתן זה בעל פה ולא לשלוח מכתב תגובה באופן מיידי. רק אם המשא ומתן לא יצלח אפשר לשלוח מכתב תגובה שיפרט לדוגמה שניסיתם להגיע להסכמות אך שולח המכתב מסרב כי דרישותיו מוגזמות ומופרכות.

מכתב תגובה על ניסיון להוציא מכם מידע או מסמכים

גם במקרה זה לא כדאי לשלוח מכתב תגובה באופן מיידי אלא צריכים לשקול האם חשיפת המסמכים עשויה לגרום לכם נזק כלשהו. יתכן גם שעצם מתן אישור שהמסמכים נמצאים ברשותכם עשוי לפגוע בכם בעתיד, משום שאם אכן תוגש תביעה, התובע יהיה רשאי לדרוש לקבל מסמכים אלה במסגרת הליכי גילוי מסמכים.

אם מדובר במסמכים שגילויים יהווה פגיעה בפרטיות, חשיפת סודות מסחריים או יגרום לכם לפגיעה אחרת, בוודאי שאין חובה לגלותם, אך במקרים אלה יתכן שכדאי לשלוח מכתב תגובה ולפרט טיעונים אלה. הדבר עשוי לחסוך (אך לא בהכרח) פניות מיותרות מצד הצד שכנגד לבית המשפט

מכתב תגובה על "ניסיון הפחדה"

במקרים שבהם הצד שכנגד מנסה להפחיד אותם במטרה שתבצעו פעולה כלשהי או תמנעו מלבצע פעולה, לא תמיד כדאי לשלוח מכתב תגובה לעורך דין, ובמיוחד אם אתם בטוחים שאתם פעלתם כדין (אם אתם לא בטוחים – תפנו וקבלו ייעוץ משפטי מעורך דין).

במקרים אלה אתם עשויים לכתוב משהו במסגרת התגובה שעשוי דווקא לפגוע בכם ולתמרץ את שולח מכתב ההתראה לרוץ ולהגיש תביעה.

לחלופין, אתם יכולים לשלוח מכתב תגובה ולבקש מהפונה אליכם שיבהיר איזו הוראת דין הפרתם, לשיטתו. במקרים רבים כלל לא תקבלו מענה כי יתכן מאוד שכלל לא הפרתם שום הוראת דין, אבל אם כן תקבלו מענה תדעו באופן מדויק וממוקד למה להתייחס ומה עשויות להיות טענות הפונה בבית המשפט.

עורך דין תביעות
צריכים ליווי משפטי בעניין מכתב תגובה? צרו קשר עם עורך דין אדי בליטשטיין

לסיכום

מטרתו של מכתב תגובה הוא להגיב על מכתב שהתקבל מאדם או עורך דין שדורש מכם לבצע פעולה מסוימת, לשלם סכום כסף מסוים, דורש מכם מידע מסוים, או שפשוט מנסה להפחיד אתכם.

לא תמיד כדאי, חכם או נכון לשלוח מכתב תגובה. לעיתים הדרך הנכונה ביותר היא להתעלם ממכתב התראה, אך כמובן שכל מקרה יש לבחון לגופו של עניין ובמידת הצורך להתייעץ עם עורך דין המנוסה באותו תחום.

לפני שאתם מחליטים אם להגיב או לא, נסו תחילה לחשוב האם המענה עשוי לפגוע בכם, וגם כיצד שליחת התגובה עשויה להועיל לכם.

שאלות נפוצות בעניין מכתב תגובה לעורך דין

  • האם ישנה חובה לשלוח מכתב תגובה לעורך דין?

    אין חובה שכזו אך צריכים לבחון כל מקרה לגופו של עניין ובהתאם לנסיבותיו, משום שיש יתרונות וחסרונות במענה על מכתב התראה שנשלח מטעם עורך דין.

  • תוך כמה זמן צריכים להשיב על מכתב התראה?

    בדרך כלל במכתב ההתראה עצמו כתוב תוך כמה זמן מצפים מכם להגיב. אם לא כתוב, מענה תוך עד 14 ימים ממועד קבלת המכתב יחשב לפרק זמן סביר.

  • מה צריכים לרשום במכתב תגובה?

    אין תשובה חד משמעית משום שזה מאוד תלוי במקרה הספציפי. יתכן שיהיה מקום לדחות את כל הטענות או להסכים לחלק מהדרישות. מאוד משתנה ותלוי בנסיבות.

  • האם תוגש נגדי תביעה אם לא אשלח מכתב מענה על מכתב התראה?

    בחלק גדול מהמקרים תוגש תביעה גם אם ישלח מענה על מכתב התראה, וגם אם לא ישלח מענה על מכתב ההתראה.

דירוג הגולשים:

5 / 5. 75

No votes so far! Be the first to rate this post.

אנחנו שמחים לדעת שהמאמר סייע לך.

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!

Tell us how we can improve this post?

מכתב תגובה לעורך דין
מכתב תגובה לעורך דין
חזרה לחלק ספציפי במאמר
שיתוף בפייסבוק
שיתוף ב-X
שיתוף בלינקדין
שליחה בוואטסאפ
שליחה בטלגרם
שליחה בדוא"ל
מדוע כדאי לשכור את שירותינו?
מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות
0 +
מעל 750 לקוחות מרוצים
0 +
מאה אחוז יחס אישי לכל לקוח
% 0
Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בתחתית העמוד.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

חיוג לעו"ד אדי בליטשטיין 03-6427876
המלצות מלקוחות קודמים
כותבים עלינו בתקשורת

מידע משפטי בווידאו

מידע משפטי במגוון נושאים
17 Videos
מאמרים באותה קטגוריה

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב