עורך דין אדי בליטשטיין

איך לנצח במשפט – מדריך למתדיין המתחיל השוקל פניה לבית משפט

איך לנצח במשפט
איך לנצח במשפט
5
(50)

לפני שנכנס להסבר מפורט איך לנצח במשפט חשוב להבין שעולם המשפט הוא עולם מורכב מאוד ותלוי במשתנים רבים. שופטים שונים שדנים באותה סוגיה יכולים להגיע לפסקי דין שונים לחלוטין (וזה הרבה יותר נפוץ ממה שאתם חושבים). מסיבה זו צריך להיות ברור לכל תובע או נתבע שאין דבר כזה 100% סיכויי הצלחה בבית המשפט. תמיד יש אי ודאות וסיכונים בבית המשפט.

לאור חוסר הוודאות בבתי המשפט לעיתים במקום לחשוב איך לנצח במשפט כדאי לחשוב איך מגיעים לפשרה לפני שמגיעים לבית משפט. מעבר לעובדה שפשרה צריכה להיות מוסכמת על שני הצדדים, והצדדים הם אלה שקובעים את תוכנה (ולא השופט), הרי שאי הגעה לבית המשפט חוסכת לכל המעורבים הרבה מאוד זמן בניהול תביעה וגם הרבה מאוד כסף (חיסכון בשכר טרחת עורך דין, אגרת בית משפט, ולעיתים גם חוות דעת מומחה ועדים אחרים).

לטובת אלה שבכל זאת מעוניינים להגיש תביעה אזרחית או תביעה כספית אפרט איך לנצח במשפט או לפחות איך להגדיל את סיכויי ההצלחה באופן משמעותי.

עורך דין אדי בליטשטיין מייצג מזה למעלה מעשור תובעים ונתבעים בתביעות מורכבות בתחומי המשפט האזרחי – מסחרי. נחוץ לכם ליווי משפטי מקצועי? צרו קשר עם משרדנו.

איך לנצח במשפט ללא עורך דין – האם בכלל אפשרי?

ישנם הליכים משפטיים (בודדים) שאינם מצריכים תמיד שכירת שירותיו של עורך דין. לדוגמה: במסגרת תביעה קטנה ייצוג על ידי עורך דין נאסר מראש, ומי שרוצה להיות מיוצג על ידי עורכי דין צריך לקבל היתר מבית המשפט.

באופן דומה, ניתן בחלק לא מבוטל מהמקרים לנצח במשפט ללא עורך דין אצל המפקח על הבתים המשותפים. מדובר בערכאה ייעודית שעוסקת בעיקר בסכסוכי שכנים אך חסרת סמכות עניינית לדון בעילות נזיקיות. לרוב מדובר בהליך בלתי פורמלי במסגרתו לא תמיד מקפידים על הפרוצדורה המשפטית, וזו בדיוק הסיבה מדוע לא תמיד נחוץ עורך דין.

יחד עם זאת, במקרים אחרים כמו תביעות בבית משפט השלום או במסגרת תביעה ייצוגית, אדם שאינו מיוצג יתקשה מאוד (ולרוב יכשל באופן טוטאלי) להתנהל ללא עורך דין מנוסה בתחומו.

מסיבה זו מי ששואל את עצמו איך לנצח במשפט צריך להבין שסיכויי ההצלחה תלויים, בין היתר, בבחירת עורך דין מתאים המנוסה בסוגיה הרלוונטית לתביעה. לדוגמה: עורך דין תביעות ייצוגיות להליך שעוסק בהגשת בקשה לאישור תביעה ייצוגית. עורך דין חוזים לסוגיה העוסקת בדיני חוזים. עורך דין לענייני רכב לסוגיה הרלוונטית לרכבים חדשים או משומשים, וכו'.

בניגוד לדעה הרווחת אצל חלק מהאנשים, לא כל עורך דין יכול ויודע לטפל בכל סוגיה משפטית (בדיוק כפי שלא כל רופא יודע לטפל בכל מחלה או בכל חלק בגוף). לכן, לא פונים לעורך דין רק משום שהוא חבר או בן משפחה, אלא מנסים לאתר עורך דין מנוסה, בעל השגים והמלצות מלקוחות שטופלו על ידו באותה סוגיה הרלוונטית אליכם. כך תגדילו בצורה משמעותית את הסיכוי שתנצחו במשפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין תביעות אדי בליטשטיין מסביר איך לנצח במשפט

איתור נתונים רלוונטיים לפני הגשת כתב תביעה או כתב הגנה

לפני שאתם שואלים את עצמכם איך לנצח במשפט יש להבין שלפני הגשת כתב תביעה או כתב הגנה חייבים לעשות עבודת הכנה מעמיקה. קל להגיש כתב תביעה או כתב הגנה אך אם מתברר שלא התייחסתם לכל הסוגיות הרלוונטיות או אם יתברר שטעיתם בעניין מהותי, תאלצו להגיש בקשה לתיקון כתב תביעה או הגנה. במקרה כזה ישנה סבירות גבוהה שבית המשפט יחייב אתכם בהוצאות משפט לטובת הצד שכנגד. הוצאות המשפט יכולות להגיע במקרים אלה לאלפי שקלים.

לכן, לפני שרצים לבית המשפט תבדקו שיש ברשותכם ראיות/נתונים רלוונטיים כגון: מסמכים רלוונטיים, הקלטות שיחות, התכתבויות וואטסאפ/דוא"ל, תצהירים מאנשים שיכולים לשמש כעדים לטובתכם, פרסומים שעליהם אתם עשויים להסתמך, אישורי תשלום, וכל מסמך אחר שעשוי להיות רלוונטי כדי שתנצחו במשפט.

נכון, לא תמיד ניתן לאתר את כל הנתונים המוזכרים לפני שפונים לבית המשפט, אך כדאי מאוד לנסות לאתר נתונים רבים ככל האפשר על מנת שלא לשבור את הראש איך לנצח במשפט בשלב מאוחר יותר.

שליחת מכתב התראה לפני הגשת תביעה

כלי נוסף שיסייע לכם להבין איך לנצח במשפט הוא מכתב התראה לפני הגשת תביעה. רבים נוטים לזלזל במכתב התראה ולא שולחים אותו מלכתחילה או שעונים עליו מבלי לחשוב על כל ההשלכות שעשויות להיות לכך.

מכתב התראה עשוי לחסוך הגשת תביעה מלכתחילה, אם הצד שמקבל את המכתב מסכים לדרישותיכם. לחלופין, מי שמגיב על מכתב התראה יכול לענות לכם בצורה כזו שתספק לכם נתונים רלוונטיים לצורך הגשת תביעתכם בצורה נכונה וטובה יותר. יתרה מזאת, במסגרת מענה על מכתב התראה תקבלו גרסה ראשונית של הנתבע הפוטנציאלי ותבינו כיצד הוא עשוי להתגונן בבית המשפט. אם התביעה אכן תוגש יהיה לנתבע הרבה יותר קשה לשנות את גרסתו בשלב מאוחר יותר, ולכם יהיה הרבה יותר קל להבין איך לנצח במשפט.

איך לנצח במשפט
איך לנצח במשפט?

איך לנצח במשפט באמצעות כתב התביעה?

למלאכת ניסוח כתב התביעה יש חשיבות רבה מאוד. סעד שלא נתבע בכתב התביעה לא תוכלו לקבל בסופו של ההליך במסגרת פסק הדין, ולכן חשוב להקדיש יותר מדקה על מנת לחשוב מה בדיוק אתם דורשים במסגרת תביעתכם, ולציין זאת במפורש.

באופן דומה, צריכים להתייחס ולפרט את העובדות המהותיות עליהן מבוססת התביעה. אם לא תעשו זאת במסגרת כתב תביעה אלא תנסו לעשות זאת במסגרת תצהיר עדות ראשית, יתכן מאוד שהנתבע יטען טענת הרחבת חזית. משמעות טענה זו היא שאחד הצדדים מנסה להרחיב את חזית המחלוקת מעבר למה שהוגדרה בכתב הטענות מטעמו.

לכן, כדי להימנע מתהיות איך לנצח במשפט והאם נחוץ תיקון של כתב התביעה, צריכים מלכתחילה לנסח היטב את כתב התביעה באופן שלא משאיר ספקות ביחס לאירוע בגינו תובעים, ושהסעדים הנתבעים מפורטים היטב בכתב התביעה. אין זה אומר שצריכים להפוך את כתב התביעה לספר עב כרס אך בהחלט צריכים להתייחס לעובדות המהותיות.

איך לנצח במשפט אם אין לכם את כל המסמכים/הנתונים הרלוונטיים?

לעיתים כדי להבין איך לנצח במשפט צריכים לאסוף את כל המסמכים הרלוונטיים. אחת הבעיות בעת ניהול משפט היא שלא תמיד יש לבעל הדין את כל המסמכים, ולעיתים המסמכים החשובים ביותר נמצאים דווקא אצל הצד שכנגד.

במקרים אלה עורך דין תביעות מנוסה ידרוש לקיים הליכי גילוי מסמכים. במסגרת הליכים אלה כל צד נדרש לגלות לצד שכנגד את המסמכים שיש ברשותו או מסמכים ספציפיים שנדרשים על ידי הצד שכנגד.

צד שמסרב לגלות מסמך רלוונטי שנמצא ברשותו מסתכן בכך שבית המשפט יורה על מחיקת את כתב טענותיו או, לכל הפחות, יחייב אותו בהוצאות משפט.

עורך דין אדי בליטשטיין
כדי לדעת איך לנצח במשפט כדאי לצבור ידע משפטי מתאים

הכרות עם פסיקות השופט שדן בתיק שלכם

לאחר שיוגשו כתב תביעה, כתב הגנה ובסופו של דבר גם כתב תשובה, יקבע קדם משפט. קדם משפט הוא הדיון הראשון שבו השופט נפגש בפועל עם הצדדים. לפני שמגיעים לדיון זה כדאי להכיר את פסיקות השופט שדן בתיק באותן סוגיות הרלוונטיות לתביעה שלכם.

אם תאתרו פסיקות רלוונטיות של אותו שופט (וגם של שופטים אחרים שתומכים בעמדתכם) הדבר עשוי לסייע לכם מאוד לנצח במשפט.

זימון עדים רלוונטיים לדיון ההוכחות

לעיתים ניצחון במשפט תלוי בעד או מספר עדים שיכולים לתמוך בגרסת בעל הדין, אך הבעיה היא שאותם עדים לא תמיד מעוניינים להגיע לבית המשפט ולהעיד, ובלעדיהם השאלה איך לנצח במשפט הופכת להיות מורכבת יותר.

במקרים אלה עורך הדין שמייצג אתכם חייב לדאוג לזימונם של העדים האלה זמן מספק לפני דיון ההוכחות (לכל הפחות 14 ימים לפני דיון זה). זימון עדים מתבצע באמצעות בקשה ייעודית. אם הבקשה מאושרת על ידי השופט, המזכירות תפיק זימון ייעודי עם פרטיו המדוייקים של העד (שם, שם משפחה ותעודת זהות).

לעיתים בית המשפט יקבע שעליכם להמציא את הזימון לעד באופן אישי, ולעיתים המשימה תוטל על מזכירות בית המשפט (ויהיה עליכם לעקוב שאכן מבוצעת מסירה ושיש אישור מסירה בתיק בית המשפט).

אם העד לא יגיע ואין אישור מסירה בתיק בית המשפט המעיד על כך שנמסרה לו החלטת בית המשפט בעניין זימונו או הזימון להגיע לדיון, תצטרכו לחשוב איך לנצח במשפט בלעדיו (ולעיתים זה לא יהיה אפשרי).

קיומו של דיון הוכחות/חקירות

דיון ההוכחות/חקירות הוא הדיון החשוב ביותר במסגרתו בעלי הדין נחקרים על ידי עורכי הדין של הצד שכנגד. מטרת החקירה היא להראות סתירות או חוסר מהימנות של הנחקר, על מנת שבית המשפט ידחה את גרסתו של הנחקר ויפסוק נגדו.

כדי להבין איך לנצח במשפט צריכים להבין תחילה איך מציגים את הנתונים או את השאלות לנחקר, בפני השופט. הכנה טובה לדיון ההוכחות/חקירות יכולה להוות את ההבדל בין ניצחון להפסד בבית המשפט.

מסיבה זו חשוב לכל בעל דין להתכונן היטב לדיון ההוכחות/חקירות, ולכל הפחות לדעת היטב מה נכתב בתצהיר עדות ראשית מטעמו, ובנספחים שצורפו לאותו תצהיר (ככל שצורפו).

עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין מסביר על חשיבות דיון ההוכחות/חקירות

סיכומים לאחר דיון ההוכחות/חקירות

שלב הסיכומים הוא השלב האחרון שבו תצטרכו לחשוב איך לנצח במשפט. הסיבה לכך היא שטענה שלא תטענו במסגרת הסיכומים יראו אותה כטענה שנזנחה. לדוגמה: אם לא פירטתם במסגרת הסיכומים שאתם דורשים סעד מסוים השופט עשוי לראות בכך כוויתורכם על סעד זה.

חשוב להתכונן היטב לשלב הסיכומים ולעבור על כל הנתונים בתיק לפני הכנת הסיכומים בפועל.

סיכום

איך לנצח במשפט זאת שאלה מורכבת מאוד, ובמיוחד אם אתם מתכוונים לנהל את המשפט ללא ליווי של עורך דין מנוסה בתחומו. עליכם להכיר את הפרוצדורה המשפטית, את החקיקה והפסיקה הרלוונטית. לא תמיד תדעו איך לנצח במשפט אם לא תקיימו הליכי גילוי מסמכים או שלא תדעו איך לנסח תצהיר עדות ראשית.

דקויות משפטיות אלה ניתנות לעיתים לתיקון גם אם לא ביצעתם אותן נכון (או לא ביצעתם בכלל) אך לרוב הדבר יהיה כרוך בתשלום הוצאות משפט לטובת הצד שכנגד.

לעיתים, במקום לחשוב איך לנצח במשפט צריכים לחשוב על איך מגיעים לפשרה לפני משפט. יתכן שלא תקבלו את כל מה שאתם חושבים שמגיע לכם, אך מצד שני תחסכו זמן רב וכסף הנחוץ לניהול הליך משפט.

שאלות נפוצות בעניין איך לנצח במשפט

  • איך לנצח במשפט בתור תובע?

    עליכם לזכור שנטל ההוכחה מוטל על התובע. כלומר, כדי לנצח במשפט עליכם להציג בבית המשפט ראיות/עדים שיכולים לתמוך בטענות שלכם. בלי אלה לא תוכלו לנצח במשפט.

  • איך לנצח במשפט בתור נתבע?

    ראשית, אל תודו בטענות התובע. אם אתם מודים בטענה כלשהי התובע יהיה פטור בהוכחת אותה טענה בה הודתם.
    שנית, הציגו נתונים/עדים סותרים לטענות התובע.
    שלישית, תהיו עקביים בגרסתם. אם תשנו גרסאות לאורך ההליך הדבר עשוי להעיד שגרסתכם איננה אמת.

  • איך לנצח במשפט אם אני לא יכול להרשות לעצמי לשכור עורך דין?

    אנשים מיעוטי יכולת יכולים להגיש בקשה לסיוע משפטי. במקרים מתאימים ימונה עורך דין ללא תשלום מטעם המדינה.

  • איך לנצח במשפט אם אני לא דובר עברית?

    לרוב, אי הבנת השפה העברית איננה מהווה קושי. יש עורכי דין בשפע אשר דוברים שפות שונות, ובכל מקרה ניתן להזמין מתורגמן לדיון ההוכחות (ביתר הדיונים עורך הדין יכול לתרגם את מה שנאמר באולם בית המשפט ללקוח שלו).

גולשים דירגו את המאמר:

5 / 5. 50

No votes so far! Be the first to rate this post.

רוצים לחזור לחלק ספציפי במאמר?

רוצים לקבל בחינם עדכונים בנושא זה? סיכום פסקי דין? מדריכים משפטיים? הזינו כתובת מייל תקינה

Picture of עורך דין אדי בליטשטיין
עורך דין אדי בליטשטיין

משרדנו עוסק בייצוג תובעים ונתבעים במסגרת תביעות ייצוגיות ותביעות אזרחיות - כספיות מורכבות.

למשרדנו מעל 12 שנות ניסיון והצלחות מוכחות בבתי המשפט.

המלצות רבות מלקוחות קודמים ופרסומים בתקשורת על התיקים שאנו מנהלים תוכלו לקרוא בעמוד אודות.

עורך דין אדי בליטשטיין דובר את השפות עברית, אנגלית ורוסית.

מידע רלוונטי נוסף

לפני שאתם עוזבים...

רוצים לדעת כיצד לנסח נכון כתב תביעה? הצטרפו לרשימת התפוצה שלנו ונעביר אתכם למדריך מקיף ללא תשלום

אנחנו לא שולחים פרסומות וניתן לבצע הסרה בכל שלב